Gå til innhold

Vet ikke hva som skjer med venninnen min new age

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne jeg har hatt lenge, hun ble kjent med noen som driver new age heksekunt eller noe sånt, og etter det føler jeg at hun har blitt helt overfladisk og avvisende mot meg. Alt er så positivt, alt er en melding fra universet, ingenting skal i dybden eller snakkes om. Jeg opplevde nylig tap av en nær person, og hun sa bare ting som "det blir bedre, du må se fremover, du må ikke fordype deg i sorgen, du må se det positive og kjenne på styrken din, universet passer på deg❤❤❤". Det var samme dag det skjedde og jeg ville bare fortelle om hvordan jeg hadde det og følte det. Hun har alltid sånne svar på alt, det er ikke plass til vonde følelser som smerte eller sorg. Jeg trodde ikke hun var som dette og føler jeg mister henne mer for hver dag.

Anonymkode: cbc10...5b6

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde også en slik venninne. Med trykk på hadde

Anonymkode: f8b54...6bb

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig rart at alt skal være positivt. Føler det blir veldig falskt. Såklart har man vonde følelser. Merkelig å ikke anerkjenne det.

man må bare klare å mestre de så de ikke ødelegger deg. Det er ekstremt vanskelig men er en øvelsessak. 

om venninna di har forandret seg helt og har mistet empatien sin for at man kan ha vonde følelser, så må du jo vurdere å Kanskje ikke ta opp dype ting med henne siden hun tøyser det vekk med hjernevasking. Trist å miste en god venninne men hun virker jo litt ekstrem i den positive retningen. 

kan hilse å si at universet ikke er ekstremt polarisert. Det er en blanding av alt. Lys/mørkt. Negativ/positv. Så hub er litt på tur faktisk 

Anonymkode: b12b5...dc8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde også en slik venninne. Med trykk på hadde

Anonymkode: f8b54...6bb

Jeg føler vi bare sklir mer og mer fra, vanskelig å forklare, men det er som om hun ikke er her og nå mer, alt hun snakker om er hvordan man må komme seg fremover og gi på, universet støtter og har en, føler ikke hun ser meg eller bryr seg. Jeg falt og brakk et ben i armen, og at jeg håpet det kommer seg snart, hun skrev bokstavelig talt "uff falt du og brakk armen kjære deg, det var ikke bra, håper det blir bedre snart ❤" og så fortalte hun om noe hun og den nye venninnen hadde snakket om, at man må finne det lyset inni seg og skinne sterkt. Jeg svarte "det gjør bare dritvondt akkurat nå, men har medisiner". Da fikk jeg ikke svar. 

Hvis jeg deler noe som er vondt og vanskelig så skal hun enten avlede ved å si at jeg må se frem, at jeg ikke må la det gå innpå meg, osv, at jeg ikke må la mørket ta over, eller noe sånt. Det er så vanskelig for jeg føler at det kan ikke værr vondt og vanskelig, da overser hun det. Og om hun selv har det vondt og vanskelig, finner hun et tegn fra universet og så er det i orden

Savner den hun var, dette er jo helt sprøtt. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Veldig rart at alt skal være positivt. Føler det blir veldig falskt. Såklart har man vonde følelser. Merkelig å ikke anerkjenne det.

man må bare klare å mestre de så de ikke ødelegger deg. Det er ekstremt vanskelig men er en øvelsessak. 

om venninna di har forandret seg helt og har mistet empatien sin for at man kan ha vonde følelser, så må du jo vurdere å Kanskje ikke ta opp dype ting med henne siden hun tøyser det vekk med hjernevasking. Trist å miste en god venninne men hun virker jo litt ekstrem i den positive retningen. 

kan hilse å si at universet ikke er ekstremt polarisert. Det er en blanding av alt. Lys/mørkt. Negativ/positv. Så hub er litt på tur faktisk 

Skrevet

Gikk en interessant doku på nrk 2 i går USAs nye guruer, New Age har fått stor oppblomstring med internett. Anbefales å se!

Anonymkode: 7abb6...fa3

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også for at man selv har ansvar for hvordan man føler seg. Men har man brudd kan man faktisk få sundet er jævlig vondt og få empati for det. Så new age blir for positivt og falskt for min del. De lurer seg selv med å tro at alt er konstant positivt 

Skrevet

Ja dette er den falske positiviteten som er så utbredt i såkalt "spiritualitet" i dag. Det å være spirituell er også å ha medfølelse, og dette mangler fullstendig i det suksess- og positivitetsjaget som er i ny såkalt "spiritualitet" i dag. New Age dekker veldig mye, så jeg skal ikke skjære alle over en kam, men veldig mye av det er rett og slett hjernevask og sekterisk, som akkurat denne ideen om at "universet har deg", "alt blir bra" og "tenk positivt" og alt det der. Det er INGEN medfølelse i dette når noen lider. 

Jeg snakker faktisk av erfaring, for jeg selv var slik i mange år, dessverre. Man ser det ikke når man er i det, fordi man opplever at det "hjelper" en selv å være overfladisk, men man er jo ikke overfladisk, man er jo "spirituell" blitt må vite....

Jeg vet virkelig ikke hva du kan gjøre eller si til venninna di, når man er hjernevasket så er man jo ikke åpen for andre måter å se ting på. Men kanskje du kan prøve å forklare at det er sårenende når noen ikke anerkjenner ens smerte. Kanskje du kan f.ex. finne artikler om empati og hvordan oppføre seg når noen andre har det vondt. Jeg mener det skal finnes en del informasjon på hvordan det IKKE er hjelpsomt å heve seg over smerten deres og be dem "se positivt på det", som jo er det samme som hun sier.

"Empati handler primært om å forstå andres emosjoner gjennom å ta den andres perspektiv"

https://snl.no/empati

Anonymkode: be15d...3b5

• Nyttig 2
Skrevet

Alle er vel spirituelle men forskjell på hvor bevisst man er ang dette. 
å ha empati, og det å kunne sette seg inn i, samt kjenne andres følelser er noe veldig bevisste, spirituelle folk kan gjøre. Så at hun ikke klarer å hverken ha empati, eller anerkjenne vonde følelser, viser jo at hun kanskje ikke er så bevisst som hun liker å tro at hun er. 
å føle fysisk smerte er en veldig viktig del for å kunne overleve. Hadde vi ikke kjent smerter hadde vi nok mistet armer, bein og alt som er, før 2 årsalderen. Hvis hun blir litt mer besvimer vil hun komme litt mer ned på jorda og ikke sveve i en rosa sky

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

å ha empati, og det å kunne sette seg inn i, samt kjenne andres følelser er noe veldig bevisste, spirituelle folk kan gjøre. Så at hun ikke klarer å hverken ha empati, eller anerkjenne vonde følelser, viser jo at hun kanskje ikke er så bevisst som hun liker å tro at hun er. 
å føle fysisk smerte er en veldig viktig del for å kunne overleve. Hadde vi ikke kjent smerter hadde vi nok mistet armer, bein og alt som er, før 2 årsalderen. Hvis hun blir litt mer besvimer vil hun komme litt mer ned på jorda og ikke sveve i en rosa sky

Besvimer=bevisst*

Skrevet

Det er nedbrytende å ha slike venner. Personlig skygger jeg banen. Er selv relativt positiv, men når legene ikke klarer å hjelpe meg, så vil ikke macha te og magnesium sammen med positiv tenkning kurere kronisk sykdom🙄

Anonymkode: d46d7...5bf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Gikk en interessant doku på nrk 2 i går USAs nye guruer, New Age har fått stor oppblomstring med internett. Anbefales å se!

Anonymkode: 7abb6...fa3

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er også for at man selv har ansvar for hvordan man føler seg. Men har man brudd kan man faktisk få sundet er jævlig vondt og få empati for det. Så new age blir for positivt og falskt for min del. De lurer seg selv med å tro at alt er konstant positivt 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja dette er den falske positiviteten som er så utbredt i såkalt "spiritualitet" i dag. Det å være spirituell er også å ha medfølelse, og dette mangler fullstendig i det suksess- og positivitetsjaget som er i ny såkalt "spiritualitet" i dag. New Age dekker veldig mye, så jeg skal ikke skjære alle over en kam, men veldig mye av det er rett og slett hjernevask og sekterisk, som akkurat denne ideen om at "universet har deg", "alt blir bra" og "tenk positivt" og alt det der. Det er INGEN medfølelse i dette når noen lider. 

Jeg snakker faktisk av erfaring, for jeg selv var slik i mange år, dessverre. Man ser det ikke når man er i det, fordi man opplever at det "hjelper" en selv å være overfladisk, men man er jo ikke overfladisk, man er jo "spirituell" blitt må vite....

Jeg vet virkelig ikke hva du kan gjøre eller si til venninna di, når man er hjernevasket så er man jo ikke åpen for andre måter å se ting på. Men kanskje du kan prøve å forklare at det er sårenende når noen ikke anerkjenner ens smerte. Kanskje du kan f.ex. finne artikler om empati og hvordan oppføre seg når noen andre har det vondt. Jeg mener det skal finnes en del informasjon på hvordan det IKKE er hjelpsomt å heve seg over smerten deres og be dem "se positivt på det", som jo er det samme som hun sier.

"Empati handler primært om å forstå andres emosjoner gjennom å ta den andres perspektiv"

https://snl.no/empati

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nedbrytende å ha slike venner. Personlig skygger jeg banen. Er selv relativt positiv, men når legene ikke klarer å hjelpe meg, så vil ikke macha te og magnesium sammen med positiv tenkning kurere kronisk sykdom🙄

Anonymkode: d46d7...5bf

Takk skal se den dokumentaren! Ja jeg tror rett og slett hun er litt hjernevasket, det er video på YouTube eller bøker, eller nettsider hun leser, i teorien og alt hun snakker om så har hun liksom svaret på alt, men i praksis virker det ikke som hun kan eller vet noe som helst på en måte. Jeg nevnte en gang at jeg var plaget med angst i blant og at det kom litt fra ingensteds av og til. Helt spontant svarte hun "ja få angst da, jeg er ikke redd, jeg kan takle det". Jeg så på henne og skjønte ingenting og sa "men jeg takler det ikke så bra alltid, så jeg vil helst ikke ha det her" da sa hun bare "å ja". 

Det virker ikke som universet eller skjebnen har svar på problemer man har in real life, liksom. Føler ikke hun er empatisk eller bryr seg om ting som trenger mer enn te og magnesium som siste innlegg sier, tenk positivt så ordner det seg. Om noe vond skjer så enten må det tenkes fremover eller positivt, eller hva skulle jeg lære av det. Hun har begynt å sette seg selv i sentrum på en sinnsyk måte. En tidligere bekjent av henne forsøkte å ta selvmord fordi hun var så deprimert. Min venninne sa "det kunne vært jeg, det kunne vært meg om jeg ikke tenkte mer positivt osv". Jeg ble litt sjokkert. 

Skrevet

Hvis du har et brudd syns jeg det er ganske frekt å bagatellisere det med å tenke positivt. Men om du har mye psyskiske plager kan du jo ha noe å hente på å tenke mer positivt. Men ja, om du vil bryte vennskapet er det en ærlig sak. Selvom det såklart er trist. Men det var tross alt en annen du ble venn med. Hvis hun skal over til å bli en helt annen person så må hun vel ha med i beregningen at hun mister endel venner på veien

Skrevet

Er hun litt «over the top» positiv fordi hun nettopp har oppdaget new age? Kanskje det roer seg litt etter hvert. Problemet er jo at hun ikke møter deg på følelsene dine, og det kommer jo ikke til å gå i lengden. 

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke noe forskjell på dette og folk som utøver annen religion. Like absurd å tro på en gud.

Anonymkode: 0972e...850

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ser ikke noe forskjell på dette og folk som utøver annen religion. Like absurd å tro på en gud.

Anonymkode: 0972e...850

Hvis kristne sier at du skal be når du har brukket noe, så er det noe feil med dem. Da "preiker" de i alle situasjoner, slik som denne venninnen til TS gjør, og det er ikke kult uansett "religion" eller tro/overbevisning.

Skrevet

Nei, jeg har ikke mye psykiske plager, det vonde som har skjedd og gått innpå meg er dødsfall, og fysiske smerter, jeg ville bare bli møtt og trøstet og ikke samme dagen jeg mistet noen høre at jeg ikke må sitte fast i sorg og sånn. Senere sa hun at hun var så lei seg på mine vegne at hun gråt selv, men jeg fikk ikke den slags empati av henne akkurat. 

Jeg ble venn med ei som var annerledes, varm og grei, nå løper hun rundt og kaller seg empat, og at hun elsker og bryr seg om alle, så kanskje det bare er meg hun behandler sånn da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, jeg har ikke mye psykiske plager, det vonde som har skjedd og gått innpå meg er dødsfall, og fysiske smerter, jeg ville bare bli møtt og trøstet og ikke samme dagen jeg mistet noen høre at jeg ikke må sitte fast i sorg og sånn. Senere sa hun at hun var så lei seg på mine vegne at hun gråt selv, men jeg fikk ikke den slags empati av henne akkurat. 

Jeg ble venn med ei som var annerledes, varm og grei, nå løper hun rundt og kaller seg empat, og at hun elsker og bryr seg om alle, så kanskje det bare er meg hun behandler sånn da. 

Vet du om hun følger noen "new age guru" på internett, og i tilfelle hvem?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vet du om hun følger noen "new age guru" på internett, og i tilfelle hvem?

Nei, ikke det jeg vet, hun ser mange videoer på YouTube, men vet ikke hvem med.  Det er en person hun ble kjent med som er så new age dypt interessert. Jeg føler egentlig jeg bare skal ta litt avstand og se, hun er så oppslukt i seg selv og teorien i dette new age greiene at jeg orker ikke mer. Hun kan alt i teorien, men i praksis aner hun jo ingenting lenger, føler den personen med beina på jorda jeg kjente er ganske fortapt i dette, kan vel bare håpe hun kommer tilbake. 

Skrevet

Du må bare trekke deg stille tilbake, nå er hun i denne boblen, men den varer ikke evig. Hun vil vokse en dag 

Anonymkode: a15b2...0bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2022 den 13.40):

Du må bare trekke deg stille tilbake, nå er hun i denne boblen, men den varer ikke evig. Hun vil vokse en dag 

Anonymkode: a15b2...0bb

Jeg gjorde det nå de siste dagene, trakk meg tilbake, det er sårende at hun bare lar det skje, på en måte, at hun ikke savner meg eller merker at jeg ikke er mer til stede. Vi var så gode venninner før, jeg har støttet og hjulpet henne i masse ting som hun trengte hjelp til, og samme med henne når jeg trengte noe, så en dag merket jeg en forskjell, hun bare ble borte på en måte. Det ekte livet her og nå ble bare erstattet med fremtid eller hvordan det skal være, hvordan man kan få det osv, masse snakk om dimensjoner og tegn fra universet og alt er bare positivt. En gang sjekket jeg opp noen av tallene hun snakket om, og mange steder hadde de en veldig negativ betydning og varlset om at en burde forberede seg på endringer og negative opplevelser, men hun brukte bare de positive betydningene for det. Det er helt sprøtt å se hennes innlegg på sosiale medier av denne typen "jeg hadde en vond dag hvor jeg tenkte på noe vondt som hadde skjedd, men så så jeg en sommerfugl og skjønte at det var en beskjed om ikke tenke på det og gå videre".

Før så hadde hun bearbeidet og kjent på de følelsene, og følt på det. Nå ser hun forskjellige greier og alt er et tegn på at alt er helt fantastisk, eller skal bli det. 

Føler jeg har mistet henne til psykisk sykdom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...