Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Kardemommete skrev (1 time siden):

Arne Pedersen hevder  VK var oppe i heia kvelden før drapene og forberedte ugjerningene. dommerkortet med VKs navn på viser at han spilte bedriftsfotball kvelden før.

JHA ble observert av flere oppe i heia kvelden før. en kamerat av JHA fortalte sin mor at han trodde det var i ferd med å klikke for JHA. det hadde han rett i.

Å ja sånn ja, ja da skjønner jeg hvorfor det ble viktig.

Tvillingsjel skrev (1 time siden):

Fryktelig beleilig å få demens akkurat når ny etterforskning pågår… :roll:

Det som irriterer meg er at han virkelig tror at folk er så dumme at de vil tro på det.

Må jo ha vert fryktelig frustrerende for jha at ikke legen var enig i den diagnosen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kardemommete skrev (4 minutter siden):

Denne druknet muligens i kaoset,men justisministeren har varslet granskning av Baneheia saken.

https://www.nrk.no/norge/justisministeren-varsler-gransking-av-baneheia-saken-1.16147505

Ja det er veldig bra. og Riksadvokaten lovet det samme.

Flere og flere har tatt innover seg hvilken stor rettskandale dette er, mens bistandadvokatene viker ikke å godta Marud sin beslutning. Hvorfor? 

De vil altså bytte ut Oslo politiet i etterforskningen. Oslo politiet har gjort en strålende  jobb,så langt  og har avslørt flere nye forhold rundt JHA, bla  voldtektanmeldelsen , som Agder politiet holdt skjult og overgrepmateriale på JHA sin pc. Allikevel mener de at det er fornuftig å bytte dem ut?  

Men jeg tror det ville vært en fordel å få nye øyne på saken, for eksempel at Kripos etterforsker saken videre. De kunne gjort nye undersøkelser hvis Oslo politidistrikt mener seg ferdig med sin del av etterforskningen av Kristiansen, sier en av to bistandsadvokater, Håkon Brækhus, til Nettavisen.

– Er det ikke naturlig at OPD fortsetter etterforskningen mot Andersen når de har så mye informasjon om saken?

– Det kan man si. Men ofte kan det være lurt at nye øyne ser på en sak hvis man vil ha en ny tilnærming og friske ideer.

https://www.nettavisen.no/nyheter/baneheia-advokater-vil-ha-nye-etterforskere-pa-etterforskning-av-jan-helge-andersen/s/5-95-720079

Jeg sliter med å forstå hva mer de mener man skal etterforske i forhold til VK. Hvorfor er det så vanskelig å godt ta at JHA  var alene om drapene. Bevisene er tydelig, og det burde de som advokater her kunne se. . Det som er viktig er vel at rett mann blir tatt for begge drapene, de synes å være veldig opptatt av sin egen sannhet, og at det er vanskelig  med å godta noe annet, og gi slipp på at VK er skyldig

De vil altså ha inn nye friske  øyne. Er det ikke nettopp det Oslo politiet er, Det er bistandsadvokatene som sliter med dette,

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 minutt siden):

Flere og flere har tatt innover seg hvilken stor rettskandale dette er, mens bistandadvokatene viker ikke å godta Marud sin beslutning. Hvorfor? 

De vil altså bytte ut Oslo politiet i etterforskningen. Oslo politiet har gjort en strålende  jobb,så langt  og har avslørt flere nye forhold rundt JHA, bla  voldtektanmeldelsen , som Agder politiet holdt skjult og overgrepmateriale på JHA sin pc. Allikevel mener de at det er fornuftig å bytte dem ut?  

Men jeg tror det ville vært en fordel å få nye øyne på saken, for eksempel at Kripos etterforsker saken videre. De kunne gjort nye undersøkelser hvis Oslo politidistrikt mener seg ferdig med sin del av etterforskningen av Kristiansen, sier en av to bistandsadvokater, Håkon Brækhus, til Nettavisen.

– Er det ikke naturlig at OPD fortsetter etterforskningen mot Andersen når de har så mye informasjon om saken?

– Det kan man si. Men ofte kan det være lurt at nye øyne ser på en sak hvis man vil ha en ny tilnærming og friske ideer.

https://www.nettavisen.no/nyheter/baneheia-advokater-vil-ha-nye-etterforskere-pa-etterforskning-av-jan-helge-andersen/s/5-95-720079

Jeg sliter med å forstå hva mer de mener man skal etterforske i forhold til VK. Hvorfor er det så vanskelig å godt ta at JHA  var alene om drapene. Bevisene er tydelig, og det burde de som advokater her kunne se. . Det som er viktig er vel at rett mann blir tatt for begge drapene, de synes å være veldig opptatt av sin egen sannhet, og at det er vanskelig  med å godta noe annet, og gi slipp på at VK er skyldig

De vil altså ha inn nye friske  øyne. Er det ikke nettopp det Oslo politiet er, Det er bistandsadvokatene som sliter med dette,

Nå er det vel sånn at en av rollene til bistandsadvokat er å være pårørendes talerør ? Om foreldrene fortsatt er skeptiske til VKs uskyld,kan ikke Backstrøm stå og si noe annet vil jeg tro.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (Akkurat nå):

Nå er det vel sånn at en av rollene til bistandsadvokat er å være pårørendes talerør ? Om foreldrene fortsatt er skeptiske til VKs uskyld,kan ikke Backstrøm stå og si noe annet vil jeg tro.

Jeg må innrømme at det blir vanskeligere og vanskeligere å vise forståelse for at de etterlatte tror VK er skyldig. Det er ikke mange løse tråder igjen i selve drapssaken, og man skulle jo tro at deres høyeste ønske er at rett mann får straff. Jeg forventet nesten en uttalelse fra dem om at de nå trodde Viggo var uskyldig da jeg hørte hvor tydelig statsadvokaten sa at VK er uskyldig.

Enten følger de ikke med i det hele tatt på utviklingen av saken, eller så har de så dårlig samvittighet for å ha motarbeidet gjennopptakelsen av saken i alle år at de ikke hæler å innse det.

Uansett burde forsvarsadvokatene rådet dem bedre enn de har gjort til nå. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (7 minutter siden):

Med tanke på det du skriver her - det er vel over nå? De kan ikke få en annen til å mene noe annet? Altså, ingen kan gjøre at det starter på nytt ett annet sted?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Den mannen du kaller psykopat, var faktisk etterforskningslederen som var ansvarlig også for dommen til JHA, bare så det er sagt. Det er tydeligvis helt gått i glemmeboken at i noen måneder etter handlingene, var saken et stort spørsmålstegn.

Tja, kanskje teste ut en sånn metodikk i et prøveprosjekt. Kan kalle det Pedersens metode, els. Istedetfor å fokusere på direkte bevis. Døm og fengsle de 10 øverste på mistenktlista. Da er sannsynligheten ganske høy for at man har fått fengslet gjerningsmannen.

Callisto83 skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så umulig at VK kan ha vært innom Baneheia også på torsdagen, f.eks etter fotballkamp. Dette er bokstavelig talt rett i nabolaget til JHA og VK, og VK var innom en tur både på fredagen og lørdagen.

Hvorfor må det være "umulig"?

#kanIkkeUtelukkes

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (2 timer siden):

Min personlige mening: Seksuell omgang med barn under 14, altså det som inngår i voldtektsparagrafen, burde gi automatisk forvaring i tilfeller hvor overgriper er fylt 18 år.

Og VK var under 18

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (3 minutter siden):

Tja, kanskje teste ut en sånn metodikk i et prøveprosjekt. Kan kalle det Pedersens metode, els. Istedetfor å fokusere på direkte bevis. Døm og fengsle de 10 øverste på mistenktlista. Da er sannsynligheten ganske høy for at man har fått fengslet gjerningsmannen.

Det er da ikke alle saker som har "direkte bevis" slik du beskriver. I mange saker blir det ord mot ord, og hvem man stoler på.  Ingen i tråden er vel usikre på om VKs dom mot nabojenta er feil, selv om det ikke finnes et eneste teknisk bevis på det. 

(Når det er sagt, Pedersens metode må tydeligvis ha vært effektiv i Baneheia saken, da én av de mistenkte tilsto når han ble arrestert.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Callisto83 said:

Det er da ikke alle saker som har "direkte bevis" slik du beskriver. I mange saker blir det ord mot ord, og hvem man stoler på.  Ingen i tråden er vel usikre på om VKs dom mot nabojenta er feil, selv om det ikke finnes et eneste teknisk bevis på det. 

(Når det er sagt, Pedersens metode må tydeligvis ha vært effektiv i Baneheia saken, da én av de mistenkte tilsto når han ble arrestert.)

Der foreligger det en troverdig og uforbeholden tilståelse. Men det stemmer at uten denne tilståelsen, så hadde det ikke holdt til strafferettslig dom mot Viggo. Likevel tilsto han.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (12 minutter siden):

Det er da ikke alle saker som har "direkte bevis" slik du beskriver.

Baneheia-saken har det. Feks minst 13 DNA-funn fra JHA, ingen fra andre. Pluss et mobilbevis. Osv.

I mange saker blir det ord mot ord, og hvem man stoler på.

På en skala fra 1 til 10, hvor mye er JHA og hans ord til å stole på?

Ingen i tråden er vel usikre på om VKs dom mot nabojenta er feil, selv om det ikke finnes et eneste teknisk bevis på det

Blir ikke akkurat ord mot ord når begge parter sier det samme. Det er å betrakte som en tilståelsesdom.

Sant. Alle de skyldige ble dømt. At halvparten av de dømte er uskyldig må man bare budsjettere med. Det får være undertittelen på Pedersens selvbiografi kanskje: litt svinn må man regne med i denne bransjen.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (24 minutter siden):

Hæstadsletta kunstgressbane er en 20 minutters kjøretur unna Eg, og Viggo hadde ikke førerkort. Viggo var i arbeid og kampen begynte 19:20. 

Kampstart Kl 19.20, noen som forøvrig er rundt samme tidsrom da JHA møter to kamerater, han kjenner fra Heimevernet, i Baneheia og hvor den ene i etterkant forteller sin mor « det har tørna for JHA» 

og hvor han forøvrig observeres av flere blant annet sittende ved utedoen med utsikt til badeplassen ved 3.stampe. der jentene badet kvelden etter og Lena badet med en venninne samme kveld. 

Disse observasjonene vil være av stor interesse for den etterforskingen som nå pågår og  vil vurderes opp mot sporen, som peker på en planlagt handling.  

Endret av Bendie
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (2 minutter siden):

og hvor han forøvrig observeres av flere blant annet sittende ved utedoen med utsikt til badestampen, der jentene badet kvelden etter og Lena badet med en venninne 

Der er ikke badestamp i Baneheia. "Stampa" er navnet på vannet. (3.stampe)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (23 minutter siden):

JHA tilsto fordi han ble presentert for det faktum at han hadde lagt igjen DNA der.

VK nektet fordi han er uskyldig

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kardemommete said:

JHA tilsto fordi han ble presentert for det faktum at han hadde lagt igjen DNA der.

VK nektet fordi han er uskyldig

Jan Helge tilsto faktisk ikke selv da han ble presentert med DNA-bevis. Han "tilsto" først da han ble presentert med tilbud om en offer-rolle.

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Callisto83 skrev (46 minutter siden):

For spesielt interesserte anbefaler jeg en tur i Baneheia hvis de skulle besøke Kristiansand. Så kan man føle på avstander (og mobildekning) selv.

Da kan du jo begynne med å svare på 

Du kan jo begynne her:

Hvor er Viggo klokken 18.57? 

Hvor og når treffes barna? - Og hvor er mobiltelefonen nå?

Når ankommer de åstedet?

Hvor er Viggo Klokken 19.24?

Hvor er Viggo Klokken 19.37?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absurd å diskutere disse tingene vi har vært igjennom hundre ganger... etter VKs frikjennelse....,men det kan jo være opplysende for de som er innom og kun har overfladisk innsikt....

Endret av Kardemommete
  • Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (På 24.10.2022 den 17.26):

Jeg har spurt om dette før, men er interessert i å høre om noe har endret seg ettersom Kristiansen nå blir frikjent.

For dere som mener Kristiansen fortsatt mest sannsynlig er skyldig, hva skal til for at dere skal endre mening? Kan dere komme på noe i det hele tatt, eller mener dere bevisbildet mot Kristiansen er så sterkt at kun f. eks en tilståelse fra Andersen kan få dere til å endre mening?

Vedrørende momentene dere mener peker på Kristiansens delaktighet; kan dere finne alternative plausible forklaringer, eller mener dere det finnes momenter der Kristiansens delaktighet er det eneste plausible alternativet?

Setter pris på alle svar.

Det er nok folk som aldri kommer til å snu. De har blitt innprentet med at VK er skyldig i 22 år, og komme neppe til å endre mening, dessverre. 

Det er ingenting JHA sier som gir mening. Det henger på ingen måte sammen med bevisbildet i saken. Han er en løgner. Det er også en av grunnene til at jeg tror at VK er uskyldig.

JHA:

"Jeg satt med ryggen til, mens VK utførte overgrepene"

"Han var hovedmannen. Jeg ble truet til det".

Så endrer han forklaring i takt med bevisene. Sier han forgrep seg på den ene jenta, men bytter mellom dem.

Påstår så at han har fotografisk hukommelse. Denne hukommelsen henger ikke sammen med bevisene.

Når han så blir konfrontert har han fått blackout og demens. Og han er ikke sikker på om VK engang begikk overgrep. Som han den gang påstod at var hovedmannen.

"hovedmannen" er det ingen DNA på. JHA driter seg loddrett ut. At han ikke skammer seg. Ingenting gir mening.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kommer til å skje nå er at saken blir sendt til GK. de nye opplysningene i saken vil føre til gjenåpning. JHA blir dømt for resten. han skal være glad om han unngår forvaring.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...