Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Callisto83 skrev (3 minutter siden):

Det sier heller ingenting om maktforholdet mellom to nære venner, og dynamikken dem imellom. For å ta et annet eksempel, akkurat nå sitter vestlige land og holder pusten slik at det ikke blir en ny verdenskrig, pga en mann på 168 cm.

Helt latterlig sammenligning, da det er ingen som er redd Putin skal bruke sin egen muskelkraft i krigen. Her overgår du seg selv i usakligheter. 

• Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Disse tingene som høyde og utseende blir nevnt flere ganger, og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor. Det kan jo like godt være en fordel for en overgriper med erfaring med å lokke barn at man ikke er 193 og ser stor og skummel ut...

Det sier heller ingenting om maktforholdet mellom to nære venner, og dynamikken dem imellom. For å ta et annet eksempel, akkurat nå sitter vestlige land og holder pusten slik at det ikke blir en ny verdenskrig, pga en mann på 168 cm.

Noe av årsaken til at det diskuteres er hvordan de 2 tiltalte ble fremstilt i media, som for eksempel forsiden av VG dagen etter pågripelse:

Bilderesultat for baneheia forside vg tatt

Flere som var tilstede i rettssaken (journalister) har senere uttalt at de ble overrasket da de to tiltalte kom inn i rettssalen og så den fysiske forskjellen mellom dem. Det var helt motsatt av bildet de hadde fått gjennom media, både gjennom bildebruk (forsiden) og beskrivelsen av dem. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (6 minutter siden):

Har VK atomvåpen? Big if true

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (5 minutter siden):

Noe av årsaken til at det diskuteres er hvordan de 2 tiltalte ble fremstilt i media, som for eksempel forsiden av VG dagen etter pågripelse:

Flere som var tilstede i rettssaken (journalister) har senere uttalt at de ble overrasket da de to tiltalte kom inn i rettssalen og så den fysiske forskjellen mellom dem. Det var helt motsatt av bildet de hadde fått gjennom media, både gjennom bildebruk (forsiden) og beskrivelsen av dem. 

Større bilde av VG-forsiden:

cb3421e0-e6e2-4cc2-a71f-1473b6e3a96a?fit

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (1 minutt siden):

Dette har jeg nevnt før. De bildene er hentet fra en skolekatalog, hvor hver klasse stiller opp til klassebilde, som sikkert var lett tilgjengelig på den tiden. (Jeg er til og med avbildet i den katalogen akkurat det året, og synes selv jeg så helt forferdelig ut.)

Dette var før Facebook, sosiale medier, og tiden når folk hadde utallige bilder av seg på nett søkbart med navn. Journalistene den gang har mest sannsynlig bare brukt det de hadde tilgjengelig.

I et hav av andre ansikt er det ingen som hadde pekt ut disse to som drapsmenn pga hvordan de så ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (18 minutter siden):

Disse tingene som høyde og utseende blir nevnt flere ganger, og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor. Det kan jo like godt være en fordel for en overgriper med erfaring med å lokke barn at man ikke er 193 og ser stor og skummel ut...

Dette er de dårligste argumentene jeg noensinne har lest når det kommer til  skyldspørsmålet i denne saken.

VK er frikjent btw.

Endret av Kardemommete
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hank Amarillo skrev (9 minutter siden):

Har VK atomvåpen? Big if true

Poenget er at høyde og utseende ikke alltid er talende for maktforhold.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Haloman skrev (5 timer siden):

Man kan virkelig ikke sette seksuelle overgrep på små barn inn på "ung og umoden tenåringsgutt"-kontoen, det blir for drøyt. Fåtallet av vanlige tenåringsgutter har slike tilbøyeligheter, og enda færre utfører handlinger knyttet til disse tilbøyelighetene. Slike syke og forstyrra lyster handler om noe grunnleggende feil, som ikke kan unnskyldes med at "jeg var bare ung og dum".

"Hvert tredje seksuelle overgrep mot barn begås av et annet barn"

"Gjennomsnittsklienten er en ung gutt, tidlig i puberteten, ca. 14 år, som forgriper seg seksuelt på jente i barneskolealder."

https://www.aftenposten.no/norge/i/X897/hvert-tredje-seksuelle-overgrep-mot-barn-begaas-av-et-annet-barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (3 minutter siden):

Dette er de dårligste argumentene jeg noensinne har lest når det kommer til  skyldspørsmålet i denne saken.

VK er frikjent btw.

Du bør lese en gang til hva jeg skrev, og hva jeg svarte på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 minutter siden):

Poenget er at høyde og utseende ikke alltid er talende for maktforhold.

Da er det godt man har DNA teknologien i 22 som får pendelen til å svinge i riktig retning.

Endret av Kardemommete
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Du bør lese en gang til hva jeg skrev, og hva jeg svarte på. 

Ikke prøv deg. du argumenterer fortsatt for VKs skyld i Baneheia saken.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Dette har jeg nevnt før. De bildene er hentet fra en skolekatalog, hvor hver klasse stiller opp til klassebilde, som sikkert var lett tilgjengelig på den tiden. (Jeg er til og med avbildet i den katalogen akkurat det året, og synes selv jeg så helt forferdelig ut.)

Spiller det noen rolle, har det noe med saken å gjøre?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (15 minutter siden):

Dette var før Facebook, sosiale medier, og tiden når folk hadde utallige bilder av seg på nett søkbart med navn. Journalistene den gang har mest sannsynlig bare brukt det de hadde tilgjengelig.

I et hav av andre ansikt er det ingen som hadde pekt ut disse to som drapsmenn pga hvordan de så ut.

Det er vel ingen som tror media valgte disse bildene bevisst for at JHA skulle fremstå som søt og uskyldig, mens VK skulle fremstå som gal. Men det har blitt et tema i etterkant, at disse bildene har vært med på å skape et spesielt inntrykk av de 2 tiltalte. Videre ble jo VK fremstilt som som den som hadde overtaket og at JHA var redd for ham. Derfor ble flere overrasket da de så de to i virkeligheten da de kom inn i rettssalen. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

minimymlen skrev (3 minutter siden):

Det er vel ingen som tror media valgte disse bildene bevisst for at JHA skulle fremstå som søt og uskyldig, mens VK skulle fremstå som gal. Men det har blitt et tema i etterkant, at disse bildene har vært med på å skape et spesielt inntrykk av de 2 tiltalte. Videre ble jo VK fremstilt som som den som hadde overtaket og at JHA var redd for ham. Derfor ble flere overrasket da de så de to i virkeligheten da de kom inn i rettssalen. 

Det er verdt å merke seg at når de bildene av JHA og VK ble publisert på forsiden av VG, torsdag 14 september år 2000, så visste så og si ingen noen ting som helst om de to. Hverken maktforholdet, eller hva de hadde gjort eller hvordan de hadde oppført seg fra før. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smått interessant betrakting av i riksadvokatens avgjørelse, side 5:

I tillegg kommer at Andersen i avhør 24. september 2000 (dok. 06,02,11) har forklart at han meddelte Kristiansen hva han ble spurt om av politiet i forbindelse med rundspørringen. I avhøret fremgår at Andersen mener han blant annet svarte til politiet at han kom til Kristiansen kl. 19.30. Dersom Andersen også formidlet dette til Kristiansen, kan det ikke utelukkes at det kan ha påvirket Kristiansens forklaring om klokkeslettet Andersen kom hjem til ham.

Dette er spesielt interessant om man har effekten av anchoring bias i bakhodet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett, spekulasjoner, brukerdebatt og avsporinger.

Sciurus, mod

Endret av Sciurus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Callisto83 skrev (1 time siden):

Det er verdt å merke seg at når de bildene av JHA og VK ble publisert på forsiden av VG, torsdag 14 september år 2000, så visste så og si ingen noen ting som helst om de to. Hverken maktforholdet, eller hva de hadde gjort eller hvordan de hadde oppført seg fra før. 

Selvfølgelig visste man ikke noe om disse to fra før når man ikke kjente disse to fra før. 

Hvorfor mener du dette er et relevant tema, tro? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det ikke igjen nå, men @Callisto83jeg har sett deg skrive ved et par anledninger at Oslo politidistrikt ikke har gjort en grundig nok etterforskning, og at du derfor ikke er fornøyd med konklusjonen til riksadvokaten. Har du hatt innsyn i etterforskningen siden du mener dette? 

For for de aller fleste andre har denne etterforskningen virket veldig solid. De fant jo til og med henlagte saker som ble forsøkt gjemt unna i en lukket mappe. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (20 minutter siden):

Jeg finner det ikke igjen nå, men @Callisto83jeg har sett deg skrive ved et par anledninger at Oslo politidistrikt ikke har gjort en grundig nok etterforskning, og at du derfor ikke er fornøyd med konklusjonen til riksadvokaten. Har du hatt innsyn i etterforskningen siden du mener dette? 

For for de aller fleste andre har denne etterforskningen virket veldig solid. De fant jo til og med henlagte saker som ble forsøkt gjemt unna i en lukket mappe. 

Og et over 20 år gammelt dommerkort! samt mengder av JHAs dna.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (På 24.10.2022 den 0.54):

TV2 oppsøkte de ansvarlige - slik gikk det

Her virker det altså som at journalistene praktisk talt foretar en dør til dør-aksjon med mikrofon og kamera på slep, i håp om å få grillet blant andre Arne Pedersen, Edward Dahl, Magne Storaker og Asbjørn Hansen.

Vanligvis ville jeg ha sett på slik fremferd som helt forkastelig, men noen av aktørene fra den opprinnelige etterforskningen har faktisk veldig mye å svare for, spesielt den svært så eplekjekke Arne Pedersen. Det er tross alt bare seks måneder siden den pensjonerte kriminalsjefen sendte et 36 siders brev - praktisk talt et propagandaskriv - i håp om å påvirke den pågående etterforskningen. I tillegg ga han altså et langt intervju på Dagsrevyen. Men nå som han møter skikkelig motbør bare går han i dekning.

Det kan ikke være slik at de som er ansvarlige for tidenes justismord bare får leke gjemsel, selv om ikke alle lenger skulle være yrkesaktive eller stå i samme rolle. De var svært synlige i media og var aktive pådrivere for å bygge hele saken rundt sin egen bekreftelsesfelle, og skapte med det en ubegripelig rettsskandale. Da forventer jeg faktisk litt mer enn total taushet, «ingen kommentar» eller «vi gjorde bare jobben vår».

De som har stått for dette, da AP, Mevåg m.m, bør gå ut i media og beklage. Det er helt utrolig at de ikke er mer ydmyke enn som så. Er det for skamfullt å innse at de har begått en feil?

De tenker kanskje at det ikke er så farlig med VK, men slik kan man ikke tenke når man jobber i politiet. Justismord skal ikke skje. De har fratatt en uskyldig mann hele voksenlivet. For å ikke snakke om at jentenes foreldre heller ikke har blitt behandlet med respekt. Eller hvor er respekten for de etterlatte når politiet bevisst holder tilbake informasjon om hvem som er riktig gjerningsperson? Foreldrene trenger å vite, for å kunne "forsone seg" (i den grad det går) med det som har skjedd. Politiet har fratatt foreldrene en avslutning. De har fratatt familiene kontroll og det å komme til bunns i hva som skjedde med døtrene deres. For å ikke snakke om at de også er ansvarlige for at det har gått over 20 år, uten at pårørende har fått skikkelig svar. De har spolert etterforskningen og dratt saken ut i tid, som har vært svært belastende for foreldrene til jentene.

De har sviktet jentene, deres pårørende, VK og hans familie. Det skulle bare mangle at politiet gikk offentlig ut og beklaget seg. Litt ydmykhet bør man ha når man gjør feil på jobb som får så store konsekvenser.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...