Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Bettys said:

Jeg tror nok dessverre Holden kommer til å få rett i dette. En frikjent og en der saken blir henlagt pga bevisets stilling. Ingen rettferdighet for Lena og de pårørende.

I alle andre tilfeller ville det vært fellende bevis for dobbeltdrap dersom en person hadde innrømmet drap på den ene, det ble funnet DNA fra vedkommende i begge ofrenes kroppsåpninger og drapsmetode var identisk for begge ofre, selv om personen skyldte på Skybert for det andre drapet. Om Jan Helge får være unntaket som bekrefter regelen... da griper jeg etter min vannpistol.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Callisto83 skrev (57 minutter siden):

Nabojenta, helt klart. Dekningsforholdene i Baneheia ER merkelig, og det vet jeg flere som bor på EG eller i sentrum, som benytter seg av området har opplevd. Det er også umulig å si noe om hvordan den var akkurat den 19 mai år 2000.

I en sak som dreier seg om to små jenter som ble lokket opp til et avsidesliggende sted, voldtatt på det groveste og deretter drept og gjemt for å skjule forbrytelsene, ser det ikke akkurat bra ut at en person som blir trukket inn av bestevennen sin på den tiden, har lokket med seg en nabojenta i nabolaget tidligere, og forgrepet seg på henne.

Så kan man jo spørre, finnes det mye tekniske bevis på at VK forgrep seg på nabojenta? 

Det er basestasjoner med dekning på åstedet. hvorfor slo ikke VKs mobil inn på disse? fordi han hadde lagt mobilen halvveis mellom åstedet og eg for så å løpe frem og tilbake for å bruke den ?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (7 minutter siden):

Jeg tror nok dessverre Holden kommer til å få rett i dette. En frikjent og en der saken blir henlagt pga bevisets stilling. Ingen rettferdighet for Lena og de pårørende.

Det tror ikke jeg. Jeg tror Holden sier det en forsvarsadvokat skal si. Denne saken stikker for dypt i folkesjela til at de lar en åpenbar gjerningsmann gå fri. Og jeg skjønner ikke helt hva han mener med bevisets stilling. Det er funnet hans DNA på begge jentene, han har lastet ned overgrepsbilder i nyere tid, blir anmeldt for falsk forklaring og tilståelsen hans fra 1999/2000 er beviselig løgn. Trenger ikke være sherlock holmes for å finne morderen her, liksom. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (12 minutter siden):

Ikke enig. Jeg mener det er helt riktig at VK frifinnes, men mener det er langt fra åpenbart at han er er uskyldig.  Jeg har ingen personlig kjennskap til noen av aktørene i saken.

Hvorfor? Klarer du å komme med noe konkret, som viser at må være skyldig?

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marwel skrev (14 timer siden):

Seksuelle overgrep mot barn er forferdelig, og det VK gjorde da han var ungdom var forferdelig. Det han gjorde kan ikke, etter det jeg har lest meg til, sammenlignes med voldtekt. Dog var det han gjorde uansett forkastelig. Men, han forsto ikke konsekvensene, han angret og han har sonet. Når skal folk slutte å slenge om seg med diagnoser som ikke stemmer? Han er verken psykopat eller pedofil. Det har fagpersoner uttalt at han ikke er. Pussig at så mange på internett virker å vite bedre enn fagpersoner som har behandlet han. 

Jeg har i ganske mange år ment at noe skurret i baneheiasaken og tvilt på at VK kunne vært skyldig. Etter jeg leste Jahr sin bok var jeg ikke lengre i tvil. Jeg ble overbevist om at han er uskyldig. Fredag kom riksadvokaten med den redegjørelsen og unnskyldningen som VK fortjener. Nå burde de som opprinnelig etterforsket saken virkelige komme med sine beklagelser. 

Jeg er spent på den varslede granskningen, og håper at i tillegg til agder politidistrikt at rettsmedisinsk institutt blir grundig gransket. Det har endelig kommet noen kritiske artikler i media de siste par dagene til alt som har skjedd der.  Jeg er også veldig spent på hva spesialenheten kommer fram til. 

Håper VK får et godt liv framover. Han fortjener det etter det han har vært igjennom.

Det er mange som ikke vet hva voldtekt av barn er. Deg inkludert. Voldtekt av barn er ikke bare innføring av penis i skjede eller endetarmsåpning. Har det ikke fremkommet at VK førte penisen inn i munnen på offeret og fingre inn i skjeden på jenta? Dette defineres også som voldtekt.

§ 300.Minstestraff for voldtekt til samleie av barn under 14 år

Straffen er fengsel fra 3 inntil 15 år dersom voldtekten som nevnt i § 299omfattet:

a. innføring av penis i skjede- eller endetarmsåpning,
b. innføring av penis i fornærmedes munn,
c. innføring av gjenstand i skjede- eller endetarmsåpning, eller
d. innføring av penis inn i og mellom de store og små kjønnslepper.
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (44 minutter siden):

Riksadvokaten gjorde det klart at han mener VK skal frifinnes og at det ikke var en vanskelig avgjørelse. Interessant å lese statsadvokatenes redegjørelse, de virker ikke like skråsikre. 

«Samlet sett er vi ikke overbevist om at Kristiansen er skyldig i tiltalens post I til III (…)» https://www.riksadvokaten.no/wp-content/uploads/2022/10/Statsadvokatens-inntilling-02.09.2022.pdf

Der ser man hvor ulikt man kan lese samme rapport - jeg syns statsadvokatene er veldig klare i sin innstilling. Setningen du har uthevet «ikke overbevist om» handler etter min forståelse kun om juss-språk. Med det mener jeg at mandatet til statsadvokaten var å vurdere om det ut over enhver rimelig tvil kunne bevises skyld. Uskyld skal ikke bevises, og således vil faktum at man «ikke er overbevist om skyld» være det samme som uskyld i jussens verden. Gjennomgående for rapporten er at ingen tekniske bevis underbygger hypotesen om to gjerningsmenn, og forklaringen til Jan Helge filleristes. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for innehold med opphavsrett, spekulasjoner, brukerangrep og brudd på aktuelles retningslinjer og svar til dette.

Sciurus, mod

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bettys said:

Meget mulig, og egentlig det eneste gjenværende spenningsmomentet i saken.

Når det er sagt har de DNA fra Andersen på begge jentene, og et utelukkelsesbevis på Kristiansen.

Faren er jo at Holden bare kan bruke akkurat de samme argumentene som påtalemyndigheten i Agder har brukt de siste årene, men riksadvokaten har vel gjort dette noe mindre holdbart ved å indirekte slakte arbeidet som ble gjort på den måten det ble gjort på fredag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindersen skrev (14 minutter siden):

Hvorfor er der åpenbart? Hvilke bevis gjør at du mener det er åpenbart? Dersom JHA aldri hadde blandet inn VK, hadde du da fortsatt trodd det var to gjerningsmenn basert på de tekniske bevisene? 
Sett at JHA aldri hadde nevnt VK og alene var blitt dømt, hadde du fortsatt tenkt det var en til gjerningsmann som JHA beskyttet ved å holde kjeft?

Langt fra åpenbart at han er uskyldig, skrev jeg. Jeg skrev ikke at det var åpenbart at han er skyldig, for det mener jeg ikke. Jeg mener det er mulig, (og kanskje mest sannsynlig), men ikke åpenbart.

VK ble både mistenkt og arrestert før JHA sa noe om han.

Endret av Bettys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (12 minutter siden):

Riksadvokaten var helt tydelig på at JHA  var alene om drapene. Hans DNA er funnet intime steder på begge jentene. JHA forklaring finnes ikke troverdig, Marud sine ord. Etterforkningen mot JHA  forsette, og det er avdekket nye urovekkende ting

..så det er nok bare et spill for galleriet. JHA  vil bli dømt for drapet, og det skal bli en sann fornøyelse og se han og  politietterforskerne med A.P i spissen+ Bente Mevåg vitne i retten

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (30 minutter siden):

Jeg synes tvert i mot det har vært bemerkelsesverdig stille i mediene, utenom kanskje akkurat den dagen riksadvokaten hadde pressekonferanse. Hadde egentlig forventet langt flere ramaskrik-artikler om dette justismordet. Mulig jeg har lest feil aviser, men har ikke akkurat sett folk som står i kø for å innrømme at de har tatt feil. 
Den siste setningen din, skal den liksom insinuere at Callisto83 er blant Andersens nærmeste? 

Er ikke helt enig der. Det har jo kommet masse fra TV2 de siste dagene! Og NRK hadde to innslag om saken på Nyhetsmorgen i dag.

https://radio.nrk.no/serie/nyhetsmorgen/NPUB32021122?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-ios&utm_content=prf:NPUB32021122

21:50: «Norske medier sviktet sin samfunnsoppgave under Baneheia-saken»

42:26: «Leder for Advokatforeningens menneskerettsutvalg om Baneheia-sakens betydning for Norge som rettsstat»:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, rebella81 said:

Nå håper jeg virkelig den som får skrive Viggo Kristiansen sin historie/biografi er Bjørn Olav Jahr, og absolutt ingen andre enn han. Få den ut i butikkene i god tid før jul neste år. Herremin så spennende å lese om denne vanvittige prosessen gjennom hans øyne. Hvordan han ble behandlet i fengsel, osv. Hvordan foreldrene hadde det, brødrene, øvrig familie og venner. Jahr fortjener å få være den som får skrive dette, og jeg håper han tjener GROVT på dette. 

https://psykologtidsskriftet.no/na/2021/04/ingen-justismordjeger

Atle Austad (fengselspsykologen) har hintet frempå om en bok (fra artikkelen):

Og så har jeg ideer til en bok eller to. En om enkelte sider ved rettspsykiatrien i Norge, en annen der jeg muligens skal bidra sammen med Viggo Kristiansen.

Endret av hraff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tvillingsjel said:

Har det ikke fremkommet at VK førte penisen inn i munnen på offeret ...

NEI!!! Det har han ikke! Nå dikter du. Overgrepet er mye mindre alvorlig.

Endret av hraff
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Bettys said:

Langt fra åpenbart at han er uskyldig, skrev jeg. Jeg skrev ikke at det var åpenbart at han er skyldig, for det mener jeg ikke. Jeg mener det er mulig, (og kanskje mest sannsynlig), men ikke åpenbart.

Helt uten bevis. Kun på bakgrunn av politi-instinktet til Arne "Javert" Pedersen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tvillingsjel said:

§ 300.Minstestraff for voldtekt til samleie av barn under 14 år

Straffen er fengsel fra 3 inntil 15 år dersom voldtekten som nevnt i § 299omfattet:

a. innføring av penis i skjede- eller endetarmsåpning,
b. innføring av penis i fornærmedes munn,
c. innføring av gjenstand i skjede- eller endetarmsåpning, eller
d. innføring av penis inn i og mellom de store og små kjønnslepper.

Ingen av de fire punktene dekker hva har gjorde. Du burde sette deg litt mer inn i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hraff skrev (6 minutter siden):

Han har tiltalt for nettopp det mot den 5 år gamle gutten. Men ble frikjent, av en eller annen grunn. 

Endret av Bettys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hraff skrev (6 minutter siden):

Da har du kanskje ikke lest dommen

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (24 minutter siden):

igjen hvorfor? Hva legger du til grunn for det. Hvilke bevis, viser at han "mest sannsynlig" var på åstedet. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (29 minutter siden):

Men vi vet jo alle at hadde ikke JHA involvert VK etter «oppmuntring» fra politiet, så hadde de ikke hatt noe på VK. De har ingen bevis. 
Så hvorfor mener du det er mest sannsynlig at VK er skyldig? Kan du komme med noe konkret? 
Historikken er en ting, men det er nok ganske mange andre i området med tilsvarende historikk. Så dersom vi ser bort fra forklaringen til JHA, hva er det som gjør at du mener det er sannsynlig at VK er skyldig?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hensyn til ofrene for Viggo Kristiansen sine overgrep, kan dere som diskuterer detaljene i dette legge det under en spoiler tag? De grafiske fremstillingene er ugreie å få servert på den måten og i tillegg vet man ikke hva slags folk som frekventerer denne tråden. 

Endret av Lill :)
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...