Aliquis Skrevet 30. august 2022 #141 Del Skrevet 30. august 2022 Jeg må si at jeg er spent på hva slags anerkjennelse Jahr kommer til å få i etterkant av denne høsten. Nå ser det ut som om han har vært sterkt delaktig i å nøste opp i 2 av de største krimsakene vi har hatt her i landet. Så vidt jeg vet har han vel ikke mottatt noen priser eller lignende for sine 3 siste bøker? Det man i hvert fall kan være helt sikker på er at hans neste bok ikke vil bli forbigått i stillhet på samme måte som de 2 siste. 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 30. august 2022 #142 Del Skrevet 30. august 2022 Djækklåsst skrev (16 minutter siden): Han sluttet lenge før 2017. Men det er jo vel så problematisk at han var «alene på banen» da han belyste denne saken under den første gjenopptakelsesprosessen for over ti år siden. Ja, jeg tenkte stilt kritiske spørsmål, som journalist men riktig han var ikke på banen da. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 30. august 2022 Forfatter #143 Del Skrevet 30. august 2022 (endret) Djækklåsst skrev (21 minutter siden): Svaret er bl.a. at man ikke har turt å angripe, eller «angripe»: -de pårørende som har ment sitt og ikke ønsket at saken skulle få oppmerksomhet -de journalister som har dekket saken siden første stund og som har ment dommen var riktig -politi, påtale og kommisjonen som hele tiden har vært klokkeklar på at dommen var riktig Mange av disse er kilder for journalister i andre saker, og man vil jo nødig «bite hånden som gir en mat». Mer interessant er det at jurister ikke ser ut til å ha skjønt at dette mildt sagt var en tvilsom dom. Eksempler: Forfatter Bjørn Olav Jahr har klokkertro på at Viggo Kristiansen er uskyldig dømt. «Det har ikke jeg», skriver advokat Cecilie Nakstad i denne anmeldelsen av boken «Drapene i Baneheia». https://www.advokatbladet.no/boker/ledet-folelser-fortid-og-forklaring-til-norges-storste-justismord/112869 Og en til, selv om hans største problem var at han åpenbart ikke hadde satt seg inn i saken før han skulle mene noe offentlig om den: https://m24.no/baneheia-podkast-true-crime/true-crime-i-villrede-om-bevisvurderinger-da-forledes-naturligvis-ogsa-lytterne/241564 Bjørn Olav Jahr møtte massiv motstand. som under bok lanseringen i Kristiansand . der han ble intervjuet av Connie Bentzrud- Det var pinlig å se på Aldri sett et mer dårlig intervju , et regelrett angrep på Jahr Selv publikum grep inn, da Jahr nesten ikke kom til ordet Endret 30. august 2022 av Lana01 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 30. august 2022 #144 Del Skrevet 30. august 2022 Aliquis skrev (19 minutter siden): Jeg må si at jeg er spent på hva slags anerkjennelse Jahr kommer til å få i etterkant av denne høsten. Nå ser det ut som om han har vært sterkt delaktig i å nøste opp i 2 av de største krimsakene vi har hatt her i landet. Så vidt jeg vet har han vel ikke mottatt noen priser eller lignende for sine 3 siste bøker? Det man i hvert fall kan være helt sikker på er at hans neste bok ikke vil bli forbigått i stillhet på samme måte som de 2 siste. Man får ikke priser når man tråkker så mange viktige og prektige mennesker på tærne. Men folk flest vil nok sette Jahr svært høyt som både menneske og forfatter etter dette. Utrolig hvor mye dritt han har måtte tåle! Står enormt respekt av det arbeidet han har gjort! 12 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 30. august 2022 #145 Del Skrevet 30. august 2022 Aliquis skrev (58 minutter siden): Jeg må si at jeg er spent på hva slags anerkjennelse Jahr kommer til å få i etterkant av denne høsten. Nå ser det ut som om han har vært sterkt delaktig i å nøste opp i 2 av de største krimsakene vi har hatt her i landet. Så vidt jeg vet har han vel ikke mottatt noen priser eller lignende for sine 3 siste bøker? Det man i hvert fall kan være helt sikker på er at hans neste bok ikke vil bli forbigått i stillhet på samme måte som de 2 siste. Vi får se om det er mulig å dele ut priser i etterkant til noen som åpenbart var forut for sin tid. Problemet med SKUP f.eks. er jo at man ikke har mulighet til å nå opp dersom ikke arbeidet man gjør tilnærmet umiddelbart betraktes som et scoop av allmennheten, og her tok det jo noen år. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 30. august 2022 Forfatter #146 Del Skrevet 30. august 2022 Bra innslag 21 nyhetene Tv 2 https://play.tv2.no/nyheter/nyhetene 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 30. august 2022 #147 Del Skrevet 30. august 2022 Lana01 skrev (5 minutter siden): Bra innslag 21 nyhetene Tv 2 https://play.tv2.no/nyheter/nyhetene Noe annet enn Dagsrevyen, som vel har gjemt hodet i sanden og later som om dette ikke skjer. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 30. august 2022 Forfatter #148 Del Skrevet 30. august 2022 (endret) Djækklåsst skrev (12 minutter siden): Noe annet enn Dagsrevyen, som vel har gjemt hodet i sanden og later som om dette ikke skjer. Vi står ovenfor kanskje Norges største justismord, og de tier det i hjel? Uproft og pinlig av statskanalen, ikke mist nå , da mange går inn for gransking av pressens rolle opp i det hele. Endret 30. august 2022 av Lana01 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 30. august 2022 #149 Del Skrevet 30. august 2022 (endret) Lana01 skrev (40 minutter siden): Bra innslag 21 nyhetene Tv 2 https://play.tv2.no/nyheter/nyhetene For å legge til noe, så er det tydelig at TV 2 virker å dreie dekningen over på historikken i saken, og finne kritikkverdige forhold fra «før i tiden» i forbindelse med denne saken. Mange interessante, gamle klipp, tolket med dagens kunnskaper. Og som for så vidt burde vært det med datidens, om pressen hadde belyst saken skikkelig. Blir interessant å se hva TV 2 sin gjeng kommer med de neste årene. Ja, for denne saken dør ikke ut på lenge ennå. Endret 30. august 2022 av Djækklåsst 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lomvi Skrevet 30. august 2022 #150 Del Skrevet 30. august 2022 Ryddet for tekst uten kilde, avsporinger og brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 30. august 2022 #151 Del Skrevet 30. august 2022 Lana01 skrev (3 timer siden): Bjørn Olav Jahr møtte massiv motstand. som under bok lanseringen i Kristiansand . der han ble intervjuet av Connie Bentzrud- Det var pinlig å se på Aldri sett et mer dårlig intervju , et regelrett angrep på Jahr Selv publikum grep inn, da Jahr nesten ikke kom til ordet Ja, husker dette. Fryktelig pinlig på hans vegne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 30. august 2022 #152 Del Skrevet 30. august 2022 Djækklåsst skrev (1 time siden): For å legge til noe, så er det tydelig at TV 2 virker å dreie dekningen over på historikken i saken, og finne kritikkverdige forhold fra «før i tiden» i forbindelse med denne saken. Mange interessante, gamle klipp, tolket med dagens kunnskaper. Og som for så vidt burde vært det med datidens, om pressen hadde belyst saken skikkelig. Blir interessant å se hva TV 2 sin gjeng kommer med de neste årene. Ja, for denne saken dør ikke ut på lenge ennå. Mye bra! Det er en ting jeg ikke forstår. I mitt hode så bør man som journalist være nysgjerrig og undersøkende. Jeg har alltid lurt på hvorfor det ikke var flere journalister som ble nysgjerrige, eller forundret,da Jahr kom med boken sin. Den var jo ganske revolusjonær,og påståelig. Hvorfor var det så få journalister som ønsket å sette seg inn i saken? Som lurte på hva dette kunne dreie seg om? De som ikke klarte å bli nysgjerrige, tenker jeg kanskje ikke passer til å være journalister. Bergestuen ble jo nysgjerrig og gav det en sjanse! 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 31. august 2022 #153 Del Skrevet 31. august 2022 (endret) askefast skrev (8 timer siden): Mye bra! Det er en ting jeg ikke forstår. I mitt hode så bør man som journalist være nysgjerrig og undersøkende. Jeg har alltid lurt på hvorfor det ikke var flere journalister som ble nysgjerrige, eller forundret,da Jahr kom med boken sin. Den var jo ganske revolusjonær,og påståelig. Hvorfor var det så få journalister som ønsket å sette seg inn i saken? Som lurte på hva dette kunne dreie seg om? De som ikke klarte å bli nysgjerrige, tenker jeg kanskje ikke passer til å være journalister. Bergestuen ble jo nysgjerrig og gav det en sjanse! Jeg tror først og fremst unge, som de i TV 2 ble nysgjerrige. Men det er jo ikke de som bestemmer hvordan dekningen skal være Trond Solvang i TV 2, samt også Inge D. Hanssen som har vært mye brukt i kabalen, har nok ytt motstand. Asbjørn Hansen jobber jo også i TV 2. Kan ha vært gamle travere som har sperret i mange medier. Som Braaten i TV 2 sier: «Jeg opplevde at det var, uten å navngi, kolleger rundt meg som rett og slett ble litt sinte for at man kunne ta denne boka på alvor, og at man var med på å stille de spørsmålene boka stilte. Det i seg selv fikk folk til å hisse seg opp. » https://journalisten.no/baneheia-baneheia-saken-gunnar-ringen-johansen/tv-2-trioen-som-dekker-baneheia-saken-var-barn-da-drapene-skjedde-lettere-a-etterga-nar-man-ikke-har-sittet-med-saken-i-20-ar/531847 Endret 31. august 2022 av Djækklåsst 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 31. august 2022 #154 Del Skrevet 31. august 2022 17 hours ago, Callisto83 said: Tror du JHA sitt forsvar vil komme fram til samme konklusjon, når de sin jobb er å forsvare sin klient i at det var to gjerningsmenn i Baneheia? Jeg tviler på det. Selvsagt endrer det mye, hvis det finnes uidentifiserbare sædceller i denne etterforskningen. Sædceller kan neppe stamme fra noen andre enn de som har begått ugjerningene. Det er vel ikke jobben deres? Deres jobb er å forsvare sin klient. Hvis ingenting peker på at det var flere gjerningsmenn er ikke deres jobb å få retten til å tro det var to. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 31. august 2022 #155 Del Skrevet 31. august 2022 16 hours ago, Hank Amarillo said: Bente Mevåg sa det vel under rettsaken. At det nærmeste ikke skulle gå an å utføre noe slikt uten å etterlate seg DNA-spor. Vel, nå har man funnet 13 treff av JHA, null fra andre. Tvilen om hvem denne sæden er fra er ganske liten. Hun var betraktelig mer kategorisk og sa at det var utelukket at JHA hadde forgrepet seg på den andre jenta siden det ikke var funnet DNA. Det hele blir litt surrealistisk når man forsøker spikre VK til dåden uten DNA. 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 31. august 2022 #156 Del Skrevet 31. august 2022 nisselue skrev (5 minutter siden): Hun var betraktelig mer kategorisk og sa at det var utelukket at JHA hadde forgrepet seg på den andre jenta siden det ikke var funnet DNA. Det hele blir litt surrealistisk når man forsøker spikre VK til dåden uten DNA. Nå i dag biter denne uttalelsen henne i ræva. Da det ER funnet DNA fra JHA og ikke VK. Så, ergo mener hun også av vk er uskyldig. 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 31. august 2022 #157 Del Skrevet 31. august 2022 Lurer på om Holden vil bruke "sikker DNA" fra 2 som argument for 2 gjerningsmenn i evt sak mot JHA ? eller vil han se at det ikke vil holde i retten? Hadde vært interresant å se aktoratet avkle "sikker DNA" isåfall... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 31. august 2022 Forfatter #158 Del Skrevet 31. august 2022 nisselue skrev (55 minutter siden): Hun var betraktelig mer kategorisk og sa at det var utelukket at JHA hadde forgrepet seg på den andre jenta siden det ikke var funnet DNA. Det hele blir litt surrealistisk når man forsøker spikre VK til dåden uten DNA. Hun har et stort ansvar for dette justismordet. Ikke bare den gang da dommen falt, men også i etterkant og i forbindelse med gjenopptakelsen Er en stor fare for rettsikkerheten, da hun mangler evnen til å se og reflektere , over egne feil, og stå for dem. Selvsagt kjenner hun til kontaminering som Pope (med flere har) påpekte i retten, allikevel var hun ikke villig til å vedgå at dette var en mulighet. Veldig bra at TV 2 , tok med Pope sin uttalelse ang DNA beviset i 21 nyhetene i går .Det får B M i bestefall til å virke inkompetent . 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 31. august 2022 Forfatter #159 Del Skrevet 31. august 2022 Ser GMN må si jeg blir oppgitt av holdningene der ute, til enkelte. Matine Audal ( Dagbladet journalist) kommer svært dårlig ut "Det har vært mange runder tidligere, og det er ikke helt uten grunn at VK ble dømt osv . Videre mener hun at det nok er bare JHA sin innrømmelse som kan vise at VK er fullstendig uskyldig. " Bare de vet" Fortellingen til JHA henger ikke sammen, er full av løgner, og samtlige bevisene peker på at V.K er uskyldig. Hva er det med folk som nekter å se det, og fremdeles tviholder på at VK kan/må være skyldig? 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 31. august 2022 #160 Del Skrevet 31. august 2022 Lana01 skrev (2 minutter siden): Ser GMN må si jeg blir oppgitt av holdningene der ute, til enkelte. Matine Audal ( Dagbladet journalist) kommer svært dårlig ut "Det har vært mange runder tidligere, og det er ikke helt uten grunn at VK ble dømt osv . Videre mener hun at det nok er bare JHA sin innrømmelse som kan vise at VK er fullstendig uskyldig. " Bare de vet" Fortellingen til JHA henger ikke sammen, er full av løgner, og samtlige bevisene peker på at V.K er uskyldig. Hva er det med folk som nekter å se det, og fremdeles tviholder på at VK kan/må være skyldig? "ikke helt uten grunn" man bør være rimelig sikker for å dømme noen.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg