Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Lana01 skrev (2 timer siden):

Det er pinlig stille, fra de som ledet etterforskningen i år 2000.

TV2 oppsøkte de ansvarlige - slik gikk det

Her virker det altså som at journalistene praktisk talt foretar en dør til dør-aksjon med mikrofon og kamera på slep, i håp om å få grillet blant andre Arne Pedersen, Edward Dahl, Magne Storaker og Asbjørn Hansen.

Vanligvis ville jeg ha sett på slik fremferd som helt forkastelig, men noen av aktørene fra den opprinnelige etterforskningen har faktisk veldig mye å svare for, spesielt den svært så eplekjekke Arne Pedersen. Det er tross alt bare seks måneder siden den pensjonerte kriminalsjefen sendte et 36 siders brev - praktisk talt et propagandaskriv - i håp om å påvirke den pågående etterforskningen. I tillegg ga han altså et langt intervju på Dagsrevyen. Men nå som han møter skikkelig motbør bare går han i dekning.

Det kan ikke være slik at de som er ansvarlige for tidenes justismord bare får leke gjemsel, selv om ikke alle lenger skulle være yrkesaktive eller stå i samme rolle. De var svært synlige i media og var aktive pådrivere for å bygge hele saken rundt sin egen bekreftelsesfelle, og skapte med det en ubegripelig rettsskandale. Da forventer jeg faktisk litt mer enn total taushet, «ingen kommentar» eller «vi gjorde bare jobben vår».

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CMHuser skrev (11 timer siden):

Leste jeg litt lenger oppi her at tråden skal slettes?

Hvorfor det tenker jeg, det er da fortsatt mange ting som vil komme frem fremover nå. Erstatning, etterforskning av JHA, når VK blir frifunnet etc!

Som jeg forstår det, stenges den hver natt mellom 01:00 og 06:30. Nå er den åpen igjen! Og så står det i toppen når den skal stenges midlertidig neste gang.

Så lenge alle holder seg anstendig, forblir den forhåpentligvis åpen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergknapp skrev (3 minutter siden):

Som jeg forstår det, stenges den hver natt mellom 01:00 og 06:30. Nå er den åpen igjen! Og så står det i toppen når den skal stenges midlertidig neste gang.

Så lenge alle holder seg anstendig, forblir den forhåpentligvis åpen.

Gode poeng. 

Obs på nye i tråden som vil piske opp stemninga og åpenbart provosere. Bør kanskje bare ignoreres. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn på siden ... 

Jeg prøvde å forklare denne saken til min utenlandske svigerfamilie i går, og det ble jo et langt foredrag. Denne saken er så stor og kompleks, og det er så mange navn og historier at jeg følte jeg prøvde forklare dem hele Game of thrones. 

Alt fra det første avhøret med ledende spørsmål og namedropping til en Arne Pedersen med tunellsyn, løgn angående DNA på pressekonferanse, lynsjestemning i media, Bente Mevåg med tåkelegging i rettem og løgn om destruerte DNA-bevis, mobilbevis som ikke blir forklart, SSS som har prøvd å endre lovverk for å unngå gjennåpning,  bistandsadvokater som oppfører seg som JHAs forsvarsadvokater, en tilståelse med stadig flere huller,  voldtekter som blir henlagt og skjult av Arne Pedersens kone, psykolog som blir drapstruet, journalister som blir meldt til PFU og psykologer som blir forsøkt tatt fra bevillingen av SSS osv osv. Det var først da jeg prøvde forklare alt dette at jeg plutselig ble obs på hvor SINNSYKT mye greier denne saken inneholder. Jeg har sikkert glemt en hel del og. 

Og det fikk meg til å forstå hvorfor så mange reagerte negativt på frifinnelse forrige fredag. Om man ikke vet hvor kompleks saken er er det nok enklere å tenke at "han burde heller ha råtnet i fengsel". Men de som er klar over alt dette bør være sjeleglad for frifinnelsen. 

• Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (11 timer siden):

Det er forskjell på folk. Noen klarer seg bra tross overgrep i barndommen. Andre blir så traumatisert at de må ha én til én vakt på døgnpost året rundt. Noen tar selvmord. Og alt i mellom. 

Det endrer ikke poenget mitt. Man kan ikke få 21 års forvaring for beføling og oralsex med barn. Som høyst sansynlig vil klare seg fint i livet. Hvordan barn takler slikt er avhengige av flere faktorer. Hvor lenge overgrepene har funnet sted, alvorlighersgraden av overgrepene og støtten og nettverket rundt barnet.

For eksempelets skyld. La oss sette opp en kort liste over kriminelle handlinger her i random rekkefølge. Så setter du dem opp i rekkefølge etter hva du mener er værst og hva som bør straffes hardest. For det er nemlig slik rettstaten MÅ gjøre det.

Stjele boller på butikken.

Slå til en fyr du havner i verbalt håndgemeng med.

Rane en bank.

Beføle barn.

Oralsex på barn.

Voldta voksen kvinne.

Snakke dritt og sette ut falske rykter som får offeret straffet med fengsel.

Voldta og drepe to barn.

Skyte og drepe en voksen person.

Er jeg en som legitimerer overgrep på barn fordi jeg skiller disse her? Mener du og @Callisto83 fortsatt at alle disse bør og kan straffes med 21års forvaring? Har dere gjort dere opp noen tanker om hvorfor rettstaten har gjort forskjell på dem og rangert dem i alvorlighetsgrad? Husk at dette er mennesker som skal ha langt større kunnskap om dette enn meg og deg.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunda skrev (10 timer siden):

Det er litt komplisert.

Foreldesfristen for annmelding av falske anklager er på 5 år og det er gått ganske mye mere tid enn det.  Men man kan argumentere at foreldesfristen bør løpe fra 5 år siden VK ble løslatt. Men det er ett ganske svakt argument etter min mening. Jeg tror ikke det vil holde opp i en domstol.

I tilegg er det ikke første gangen VK har annmelt dette og da det ble forkastet.

Han lyver jo fortsatt som for livet, så det er jo ikke alle løgnene hans som er "foreldet" enda, for å si det mildt

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå håper jeg virkelig den som får skrive Viggo Kristiansen sin historie/biografi er Bjørn Olav Jahr, og absolutt ingen andre enn han. Få den ut i butikkene i god tid før jul neste år. Herremin så spennende å lese om denne vanvittige prosessen gjennom hans øyne. Hvordan han ble behandlet i fengsel, osv. Hvordan foreldrene hadde det, brødrene, øvrig familie og venner. Jahr fortjener å få være den som får skrive dette, og jeg håper han tjener GROVT på dette. 

Ellers har jeg en drøm om å få @Djækklåsstinn i en individuell granskningskommisjon, initiert av justisministeren. Du har vært helt fenomenal. Utrettelig i dine veldig gode og forklarende innlegg, det er ingen tvil om at du har gjort en stor jobb for å snu opinionen. Mange er inne på KG og leser, og mange har stupt inn i trådene og hamra løs på alle oss som "heier på pedofile barnemordere". Du har svart saklig, forklarende og tålmodig, du har svart så godt at vi nå kun sitter igjen med noen få som fremdeles tror VK er skyldig,  bare fordi de så sterkt ønsker det selv. Når det kokte som verst i den første tråden var det vel fifty-fifty, så det sier litt om hvor dyktig du er til å formulere deg. 

Ellers gleder det meg at "heksene med blå dusker i håret" får gjennomgå nå, for ikke å snakke om diverse etterforskere fra den gangen. Blir kanskje rolig på Åsted Norge nå? Ja, jeg gleder meg over at disse nå skal falle. Fy faen. Hadde de engang hatt skamvett til å gå ut og også beklage så hadde ting vært "greiere". Men neida. Sjødin "kjenner de såpass". 😝

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, rebella81 said:

Ellers gleder det meg at "heksene med blå dusker i håret" får gjennomgå nå, for ikke å snakke om diverse etterforskere fra den gangen. Blir kanskje rolig på Åsted Norge nå? Ja, jeg gleder meg over at disse nå skal falle. Fy faen. Hadde de engang hatt skamvett til å gå ut og også beklage så hadde ting vært "greiere". Men neida. Sjødin "kjenner de såpass". 😝

Jeg kan garantere at det ikke skjer noe med noen av disse, ikke dask på lanken engang. Dog, Mevåg får kanskje en ny fin stilling, akkurat som Hallgren.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (1 minutt siden):

Jeg kan garantere at det ikke skjer noe med noen av disse, ikke dask på lanken engang. Dog, Mevåg får kanskje en ny fin stilling, akkurat som Hallgren.

Mevåg er pensjonist heldigvis.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (9 minutter siden):

Heldigvis er omdømme og renommé svært viktig for disse folka, og sånn ståa er nå blir de nok skrevet inn i både fagbøker og historiebøker som eksempler på utrolig dårlig arbeid og hva man ikke skal gjøre. En liten trøst. 

Jeg håper også de må svare for seg i en rettssak mot JHA, som vitner. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (Akkurat nå):

Heldigvis er omdømme og renommé svært viktig for disse folka, og sånn ståa er nå blir de nok skrevet inn i både fagbøker og historiebøker som eksempler på utrolig dårlig arbeid og hva man ikke skal gjøre. En liten trøst. 

Jeg håper også de må svare for seg i en rettssak mot JHA, som vitner. 

Blir saken mot JHA ført i nærheten av Stavanger møter jeg opp på tilskuer benken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er fint at denne saken fikk en gjennomgang. Det er fint at feil ble belyst, fint at spørsmål stilles, fint at det kanskje kommer bedre etterforskning? Både for de tiltalte / frikjente / famileiene på alle sider og for samfunnet..
Det er ugreit at man på en måte velger gjøre en slett jobb som politi i så alvårlige saker som dette, det er ugreit at man på en måte legger føringer for hva retten skal se på av beviser og det er ugreit at vi nå ser en trend også her i Norge over saker som aldri burde vært som de ble. 

Alle kan vel være enig i at det er ugreit å sone over 20 år for noe man ikke har gjort, og jada, de fleste sier de er uskyldig - men noen ER det..
Da er det ikke OK at man ikke får saken prøvd med alle beviser osv osv både for den som er tiltalt men også for de som er etterlatte, pårørende osv osv. Det er ikke greit at de som jobber med en slik sak for å belyse trues til stillhet osv, det er derimot fint at slike truslet nå kommer frem og det settes lys på alle sider av dette.

Vi stoler på rettssystemet vårt, dette systemet svekkes av at man har slike saker - om det er ett sted det er avgjørende at de gjør alt riktig hele veien er det hos politiet og rettsvesenet. 

Justismord, det er sansynlig vi vil se flere slike saker fordi det viser seg altså at vårt rettssystem ikke er så pålitelig som vi skulle ønske: 
Dette er de største justismordene i Norge (tv2.no)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (1 time siden):

Nå håper jeg virkelig den som får skrive Viggo Kristiansen sin historie/biografi er Bjørn Olav Jahr, og absolutt ingen andre enn han. Få den ut i butikkene i god tid før jul neste år. Herremin så spennende å lese om denne vanvittige prosessen gjennom hans øyne. Hvordan han ble behandlet i fengsel, osv. Hvordan foreldrene hadde det, brødrene, øvrig familie og venner. Jahr fortjener å få være den som får skrive dette, og jeg håper han tjener GROVT på dette. 

Ellers har jeg en drøm om å få @Djækklåsstinn i en individuell granskningskommisjon, initiert av justisministeren. Du har vært helt fenomenal. Utrettelig i dine veldig gode og forklarende innlegg, det er ingen tvil om at du har gjort en stor jobb for å snu opinionen. Mange er inne på KG og leser, og mange har stupt inn i trådene og hamra løs på alle oss som "heier på pedofile barnemordere". Du har svart saklig, forklarende og tålmodig, du har svart så godt at vi nå kun sitter igjen med noen få som fremdeles tror VK er skyldig,  bare fordi de så sterkt ønsker det selv. Når det kokte som verst i den første tråden var det vel fifty-fifty, så det sier litt om hvor dyktig du er til å formulere deg. 

Asbjørn Hansen har både Tengs og Baneheia på cv-en nå.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke fulgt veldig nøye alt som ble skrevet om saken i det siste, men

er det bevisst helt 100% sikkert at han er uskyldig?

Eller er det slik at hans eventuell skyld ikke kan bevises med 100% sikkerhet, så han erklæres som uskyldig?

For det er jo en forskjell ...

Noen er skyldig.

Hvem?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Eller er det slik at hans eventuell skyld ikke kan bevises med 100% sikkerhet, så han erklæres som uskyldig?

Noen er skyldig.

Hvem?

Riksadvokaten ordla seg på en måte som rett og slett renvasket ham. Han er skrevet ut av saken og kan anses som uskyldig ja. Det fantes ikke bevis i 2000, og det finnes ikke bevis i 2022 - kun utelukkelsesbevis. 

Noen er skyldig, hvem? Jan Helge Andersen. Han er den eneste som beviselig var der. Hans DNA er spredd på begge jentene. 

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (Akkurat nå):

Riksadvokaten ordla seg på en måte som rett og slett renvasket ham. Han er skrevet ut av saken og kan anses som uskyldig ja. Det fantes ikke bevis i 2000, og det finnes ikke bevis i 2022 - kun utelukkelsesbevis. 

Noen er skyldig, hvem? Jan Helge Andersen. Han er den eneste som beviselig var der. Hans DNA er spredd på begge jentene. 

OK. At JHA er skyldig er like sant nå som det var sant da. Mange bevis mot ham. Men hvis han renvaskes helt og skrives ut av saken, så er det en skandale. Mildt sagt. Jeg leste noe om flere titalls millioner i erstatning, men jeg mener at også personer, selv pensjonister, bør straffeforfølges for å ha vurdert ting såpass feil i sin tid. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drizzt skrev (8 minutter siden):

Noen er skyldig.

Hvem?

Kortversjon. 

JHA påberoper seg nå blackout og demens og husker ikke lenger hva som skjedde på åstedet. tilståelsen hans har mistet all verdi

Det er etter 20 år funnet nytt DNA fra JHA på begge jentene. disse har han lagt igjen på intime steder.

Det er aldri gjort funn av VKs sitt DNA på jentene eller åsted.

Den ene alellen som kunne tilhøre VK samt 50 prosent av befolkningen er nå bevist er forurensing eller oversmitte fra de som behandlet liket.

Det er flere basestasjoner med dekning på åstedet. VK sin mobil slo aldri inn på noen av disse. Den var i bruk på EG A senderen som ikke har dekning på åstedet.

Det er mer også,men innlegget ville blitt så langt at jeg ikke orker mer.

Hvem som er skyldig om det ikke var VK ? hvem tror du....  ?

Endret av Kardemommete
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 minutter siden):

OK. At JHA er skyldig er like sant nå som det var sant da. Mange bevis mot ham. Men hvis han renvaskes helt og skrives ut av saken, så er det en skandale. Mildt sagt. Jeg leste noe om flere titalls millioner i erstatning, men jeg mener at også personer, selv pensjonister, bør straffeforfølges for å ha vurdert ting såpass feil i sin tid. 

Ja saken er en skandale, og de titalls millionene kan vi takke Arne Pedersen & co for. Det er en hel gjeng med pensjonister som har sørget for at feil person ble dømt. Det er også deres feil at de etterlatte ikke får fred. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (1 minutt siden):

Kortversjon. 

JHA påberoper seg nå blackout og demens og husker ikke lenger hva som skjedde på åstedet. tilståelsen hans har mistet all verdi

Det er etter 20 år funnet nytt DNA fra JHA på begge jentene. disse har han lagt igjen på intime steder.

Det er aldri gjort funn av VKs sitt DNA på jentene eller åsted.

Den ene alellen som kunne tilhøre VK samt 50 prosent av befolkningen er nå bevist er forurensing eller oversmitte fra de som behandlet liket.

Det er flere basestasjoner med dekning på åstedet. VK sin mobil slo aldri inn på noen av disse. Den var i bruk på EG A senderen som ikke har dekning på åstedet.

Det er mer også,men innlegget ville blitt så langt at jeg ikke orker mer.

Takk for oppsummering. 

Demens faktisk ... Så han har voldtatt og drept begge jentene alene? Eller er det fortsatt slik at det er en annen mann tilstede? Fy fader for noe kaos ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (3 minutter siden):

Ja saken er en skandale, og de titalls millionene kan vi takke Arne Pedersen & co for. Det er en hel gjeng med pensjonister som har sørget for at feil person ble dømt. Det er også deres feil at de etterlatte ikke får fred. 

Vel, da får pensjonistgjengen donere sine fete pensjoner i 10 år fremover for å betale erstatningen. Makan.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...