Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

rebella81 skrev (3 timer siden):

Jeg ser denne tråden nå skal stenges, men vi trenger å få diskutert bistandsadvokatene sin rolle i den videre prosessen. Da altså jentenes foreldre sine advokater. 

På fredag var de ute med en pressekonferanse hvor de poengterte hvor tøft dette er for foreldrene. Det skjønner jeg såklart meget godt, det må være helt vilt tøft å aldri få fred. 

Men, er det tøft pga dét, eller er det tøft fordi foreldrene fremdeles mener at VK er skyldig og at de nå ser en skyldig mann bli frikjent? Noen som forsto hva de mente? Jeg fikk ikke sett så mye som jeg hadde ønsket på fredag, og driver og henter meg inn. Jeg så litt på Dax18, hvor Audun Bekkstrøm deltok. Der fikk han spørsmål fra programleder om bevisbildet mot Viggo, at det nå ikke finnes noe bevis. Da dro faktisk denne Audun på det og sa vel imellom linjene at; joda, det er det, men det skal vi ikke begynne med nå. 

Jeg blir så oppgitt hvis det er DER de er fremdeles, vet de ikke hvordan de gjør jobben sin? Skal de virkelig drive og tviholde på VK sin skyld fordi han var interessert i analsex og "løy" om at han hadde vært i Baneheia? Når Riksadvokaten smadrer det Viggo ble dømt for den gangen, og samtidig viser at det finnes utelukkelsesbevis? 

Er det ikke advokatene sin fordømte plikt å ta dette inn over seg, og hjelpe foreldrene til å forstå hva som har skjedd her (jorda deres går fra å være rund til å være flat, vi må huske det! Hele verdensbildet deres settes på hodet). Hvor er etikken til disse advokatene?

Ja hva skal man si?

– Var det én eller to gjerningsmenn? Etterforskningen gir ikke noe klart svar. For foreldrene er dette en uoppklart situasjon og en stor belastning. Foreldrene ønsker å vite hva som skjedde, og hvem som gjorde hva. De ønsker rettferdighet for sine to døtre, sier Beckstrøm.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/bistandsadvokat-til-de-etterlatte-dette-er-en-enorm-belastning/s/12-95-3424325684

Jeg håper at de viser en annen tilnærming til de etterlatte.  Etterforskningen gir et klart svar. De henger igjen i år 2001.Ingen er tjent med dette, aller  minst de etterlatte.  På tide at de tar innover seg bevisene. og at de retter fokus, der det hører hjemme. 

Denne holdningen fra bistandsadvokatene, om at man fremdeles ikke vet om det er en eller to , kan fort skape splid, uenighet og mer usikkerhet hos de etterlatte. 

Endret av Lana01
  • Liker 21
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Riksadvokat Jørn Maurud bekrefter at det pågår en etterforskning mot nettopp Andersen. Det er Oslo politidistrikt (OPD) som har hatt etterforskningen av den nye Baneheia-saken.

– Dette er ny informasjon for meg. Dette burde vært formidlet til de etterlatte. Men jeg tror det ville vært en fordel å få nye øyne på saken, for eksempel at Kripos etterforsker saken videre. De kunne gjort nye undersøkelser hvis Oslo politidistrikt mener seg ferdig med sin del av etterforskningen av Kristiansen, sier en av to bistandsadvokater, Håkon Brækhus, til Nettavisen.

Hvorfor det? Politiet i Oslo har gjort en svært god jobb så langt. De har åpenbart ikke sluppet tanken om VK, og vil ha fokus rettet tilbake på han? De har ingen respekt for avgjørelsen til Riksadvokaten. Hva skal de etterforske mer om VK? 

https://www.nettavisen.no/nyheter/baneheia-advokater-vil-ha-nye-etterforskere-pa-etterforskning-av-jan-helge-andersen/s/5-95-720079

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Jeg var overbevist om at vi gjorde det rette, sier Rita Johnsen (leder av juryen).

Hun får støtte fra Berit Nilsen, som var medlem i juryen.

Hvis jurylederen sier han er skyldig så er han skyldig eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariDalen skrev (17 minutter siden):

– Jeg var overbevist om at vi gjorde det rette, sier Rita Johnsen (leder av juryen).

Hun får støtte fra Berit Nilsen, som var medlem i juryen.

Hvis jurylederen sier han er skyldig så er han skyldig eller?

ærlig talt, vet du ikke forskjellen på VAR og ER?

og ta for redelighetens skyld med resten av sitatet da: "og mener det er forferdelig at rettssystemet sviktet."

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2022/10/21/juryleder-i-baneheia-saken-var-overbevist-om-at-vi-gjorde-det-rette/

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (10 timer siden):

I tillegg vet vi faktisk lite om hendelsesforløpet iom at det er Jan Helges uriktige tilståelseshistorie som er lagt til grunn.

Mange med stor innsikt i saken mener jentene ble drept først før voldtekt. Det forklarer også at jentene hadde på hverandres klær da de ble funnet. 

Fy faen. Det er så innihelvettes grusomt at jeg mangler ord. Det er enorm forskjell på å drepe før man voldtar og å voldta først. JHA har altså fått ereksjon av... nei fysjjjj...

JHA må være en av de sykeste mennene i Norge. At han har fått gå fri nå i mange år er nesten en like stor skam som at VK ble uskyldig dømt.

Jeg håper for guds skyld at JHA må sitte i fengsel i så mange år at han dør der. Eller at, nå skal jeg gå ned på et lavt nivå.., men han ser veldig overvektig ut og jeg håper det fører til at han aldri får føle frihet igjen. Får han ikke mer enn 5 år til så kan det jo faktisk hende.

Jeg håper også det finnes et helvete.

Endret av Blåttvann
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lunda said:

Bare dersom de har foreldrene som klienter. Jeg tviler sterkt på at foreldrene uansett er interessert i å snakke med advokatene til enten VK eller JHA på den måten.

Du kan lese advokatenes etiske forpliktninger her:

https://www.advokatforeningen.no/advokatetikk/god-advokatskikk/kommentarutgaven/

Det er bistandsadvokatene det er snakk om her, og de har foreldrene som klienter.

Dette blir jo et spørsmål om tolkning, men jeg ser på noen av disse punktene du linket til:

En advokats oppgave er å fremme rett og hindre urett2).

Bistandsadvokatene har i en årrekke jobbet meget aktivt med å prosedere mot Viggo overfor Gjenopptagelseskommisjonen og media. Det er vanskelig å si hvor stor effekt dette har hatt for å hindre sakens gang mot frifinnelse, men det har ikke vært med på å "fremme rett og hindre urett". 

Advokaten plikter innenfor lovens ramme og etter beste evne å ivareta3) sine klienters interesser.

Hver gang bistandsadvokatene har snakket på vegne av sine klienter, så får de dem til å fremstå som fullstendig irrasjonelle og rett og slett usympatiske. Dette er ikke i klientenes beste interesse.

Her vil noen kanskje innvende at en advokat bare har å fremme sin klients sak etter klintens eget ønske, men:

En advokat som har påtatt seg et oppdrag, plikter å fullføre2) det hvis klienten ønsker dette3), med mindre det viser seg4):

• at klienten ikke vil følge advokatens råd i saken6)

Med andre ord må bistandsadvokatene i stor grad selv stå for den urett de har begått mot både deres klienter og Viggo. De har stått helt fritt til å si "ta til fornuften, eller finn en annen advokat". Jeg skal love deg at det hadde jeg gjort, men det er klart, digg å fakturere med gaffel når Staten (les: du og jeg) betaler for "jobben" de har gjort. En jobb jeg kunne gjort bedre, for øvrig. 

En advokat skal i sitt virke opptre saklig og korrekt2). Advokaten må unngå en opptreden som er egnet til å skade standens og yrkets anseelse3).

De har ikke opptrådt saklig og/eller korrekt, og for min egen har anseelsen til advokatstanden og yrket sunket til godt under bunnivå.

Til slutt, egentlig apropos ingenting, men bare fordi det er så forferdelig, vil jeg bare minne om at Viggo ikke fikk oppnevnt advokat i forbindelse med siste gjenopptagelsesbegjæring, mens bistandsadvokatene fikk et ukjent antall hundre tusen av kommisjonen for å forfatte brev til kommisjonen med argumenter for at Viggos sak ikke skulle gjenopptas.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blinkie
Kardemommete skrev (3 timer siden):

https://www.nrk.no/sorlandet/jan-helge-andersens-mor-om-frifinnelse-i-baneheia-saken_-_-jeg-hapet-pa-en-ny-rettssak-1.16148409

Berit. Om det ikke var VK som drepte den andre jenta, hvem tror du det kan vært da ? sønnen din som har lagt igjen DNA på intime steder kanskje? som allerede har innrømmet deler av ugjerningene ?

Journalist Thomas Sommerset......

Enig. Dette intervjuet, eller hva man skal kalle det av moren til JH er så respektløst. Selvfølgelig har sønnen hennes tatt livet av begge jentene. Hvorfor tror hun dette ikke stemmer? Viggo var aldri i Baneheia. Nrk skuffer meg veldig når det gjelder håndteringen angående Baneheia saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.politiforum.no/baneheia/villedet-om-baneheia-i-retten/229702?fbclid=IwAR1oVbrNhAtbUTJyZrmjfEn_5it3yL_inV0WaUYGwnFtcbBJMcAYAOsypcM

Jeg er så utrolig glad Olav Ballo fant de dna prøvene Bente Mevåg hevdet ble destruert før han ble mobbet ut av rettsmedisinks. og "HEKSENE" som gikk med blå dusker i håret rakk å destruere de.

Ja Bente Mevågs "klan" kalte seg hekser og gikk med blå dusker i håret.

Ballo bekymret seg også over et uformelt, kvinnelig nettverk som hadde dannet seg på tvers av ordinære strukturer. Disse kvinnene markerte samhold ved å gå med en liten, blå dusk i håret.

– De kalte seg heksene. Jeg visste at de møttes og gjorde interne avtaler. Det er mye av det samme som man har kritisert lukkede organisasjoner som frimurerlosjen for, der man forvalter makt ut fra forståelse av at man skal tjene hverandre i vel så stor grad som samfunnets interesser, sier Ballo.

Endret av Kardemommete
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lana01 said:

Hvorfor det? Politiet i Oslo har gjort en svært god jobb så langt. De har åpenbart ikke sluppet tanken om VK, og vil ha fokus rettet tilbake på han? De har ingen respekt for avgjørelsen til Riksadvokaten. Hva skal de etterforske mer om VK? 

https://www.nettavisen.no/nyheter/baneheia-advokater-vil-ha-nye-etterforskere-pa-etterforskning-av-jan-helge-andersen/s/5-95-720079

Det kan man virkelig lure på. Tror de nye etterforskere vil finne nye bevis mot VK? 🙄

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (32 minutter siden):

https://www.politiforum.no/baneheia/villedet-om-baneheia-i-retten/229702?fbclid=IwAR1oVbrNhAtbUTJyZrmjfEn_5it3yL_inV0WaUYGwnFtcbBJMcAYAOsypcM

Jeg er så utrolig glad Olav Ballo fant de dna prøvene Bente Mevåg hevdet ble destruert før han ble mobbet ut av rettsmedisinks. og "HEKSENE" som gikk med blå dusker i håret rakk å destruere de.

Ballo bekymret seg også over et uformelt, kvinnelig nettverk som hadde dannet seg på tvers av ordinære strukturer. Disse kvinnene markerte samhold ved å gå med en liten, blå dusk i håret.

– De kalte seg heksene. Jeg visste at de møttes og gjorde interne avtaler. Det er mye av det samme som man har kritisert lukkede organisasjoner som frimurerlosjen for, der man forvalter makt ut fra forståelse av at man skal tjene hverandre i vel så stor grad som samfunnets interesser, sier Ballo.

Ja, jeg håper alle leser den artikkelen der, for det er virkelig sjokkerende lesning. Da jeg leste om det i går regnet jeg med at flere medier slang seg på, men er ganske stille. 

Hun bør aldri ha en lederstilling eller ansvar for noe igjen! 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Kardemommete said:

Wow, det er en ganske utrolig artikkel. Det er mye som burde granskes i denne saken.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (37 minutter siden):

Det er skremmende å tenke på, at om Bente Mevåg ikke var blitt sykemeldt, hadde kanskje aldri de DNA prøvene blitt  funnet, og saken kunne stått helt annerledes i dag. Alle ære til Ballo. Det er helt klart at dette må granskes!

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ut av det blå spørsmål siden tråden skal stenges snart:

Mener å huske i den forrige tråden for lenge siden at noen postet kilde fra et avhør hvor Viggo redegjorde rundt overgrepet mot denne jenta på 7 år- eller muligens var konteksten en annen.

Men han sa iallefall noe i duren om at «lett å manipulere/lure barn» eller noe sånt.

Er det noen som husker dette og eventuelt kilden (link altså?)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

Mener å huske i den forrige tråden for lenge siden at noen postet kilde fra et avhør hvor Viggo redegjorde rundt overgrepet mot denne jenta på 7 år- eller muligens var konteksten en annen.

Men han sa iallefall noe i duren om at «lett å manipulere/lure barn» eller noe sånt.

Det har ingenting med Baneheia å gjøre

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktusogsol skrev (1 minutt siden):

Det har ingenting med Baneheia å gjøre

Ro ned da 🙃

Jeg spør om noe som ble omtalt og henvist til som en del av en kilde i den forrige tråden.

Har du ikke konkret bidrag lurer jeg faktisk ikke på noe annet. 

Til eventielt andre som husker noe: lurer på om det var en Rogalandsavis eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Kardemommete skrev (11 minutter siden):

What? Jeg lurer på hva slags hekseri disse heksene hadde på agendaen!

Jeg har jo sett mange på nett og også i denne tråden, som er opptatt av at VK burde sittet lenger i fengsel pga overgrepene mot jenta. For dem kunne han bare råtnet i fengsel, og justismord er ikke så farlig så lenge det er mot "sånne"... Denne holdningen finner man vel hos enkelte i alle lag av samfunnet, og i alle instanser....kanskje noen av dem har gått sammen for å utøve sin egen form for justis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kardemommete skrev (54 minutter siden):

Jeg tenker etter det som har kommet frem, kan hun rammes av Lov om straff § 226. Dette hvis det viser seg at hun bevist har holdt tilbake bevis

§ 226.Plikt til å opplyse om uriktig tiltale eller domfellelse

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som unnlater å opplyse om omstendigheter som godtgjør at en som er tiltalt eller domfelt for en straffbar handling som kan medføre fengsel i mer enn 1 år, er uskyldig. Opplysningsplikten gjelder uten hensyn til taushetsplikt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (18 minutter siden):

Det er skremmende å tenke på, at om Bente Mevåg ikke var blitt sykemeldt, hadde kanskje aldri de DNA prøvene blitt  funnet, og saken kunne stått helt annerledes i dag. Alle ære til Ballo. Det er helt klart at dette må granskes!

Artikkelen til Politiforum er et godt stykke gransknings-arbeid. Jeg var ikke klar over Ballo sin viktige rolle for å frikjenne Viggo Kristiansen. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (1 time siden):

What? Jeg lurer på hva slags hekseri disse heksene hadde på agendaen!

Jeg har jo sett mange på nett og også i denne tråden, som er opptatt av at VK burde sittet lenger i fengsel pga overgrepene mot jenta. For dem kunne han bare råtnet i fengsel, og justismord er ikke så farlig så lenge det er mot "sånne"... Denne holdningen finner man vel hos enkelte i alle lag av samfunnet, og i alle instanser....kanskje noen av dem har gått sammen for å utøve sin egen form for justis?

Eller man har to tanker i hodet samtidig.

Man kan mene at VK hadde fortjent å sitte 21år for det han gjorde mot den 7-årige jenta noen år tidligere og at det på den måten ikke gjør noe at han ble uskyldig dømt for drapene på to jenter noen år senere, samtidig som man forstår at det er helt krise at han ble utsatt for et justismord fordi det betyr at rettssikkerheten til oss alle ikke eksisterer.

Endret av Blåttvann
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (20 minutter siden):

Det står om det i denne artikkelen:

https://www.nrk.no/sorlandet/xl/var-viggo-i-bua-eller-i-baneheia_-1.15136771

Står også om dette i påtalemyndighetenes redegjørelse i rapporten fra gjenopptakelseskommisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...