Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Lord Friendzone skrev (2 minutter siden):

Du håper at det kommer yngre folk på banen? Som kan se på saken med friske øyne? Du har jo selv hevdet at man må være gammel nok til å huske saken for å kunne ha en ordentlig forståelse av dommen. (lenke)

Alt tyder på at den nye etterforskningen har vært ekstremt mye mer grundig og objektiv enn den Agder-politiet i sin tid sto for. Vi vet med sikkerhet at sistenevnte drev med manipulasjon og gikk seg fast i sin egen teori. Det aller meste ble tilpasset det de allerede hadde bestemt seg for, og de hjalp JHA med å finpusse forklaringen hans, som de var så avhengige av. Et annet problem er at selve forklaringen ikke står til troende. I tillegg ser vi både utelatelser og håndplukking av bevis.

Mye av folkets overbevisning for 20 år siden skyldes en nærmest blind tillit til politiet, og sjokkbølgene denne grufulle saken skapte. Noen måtte tas, og saken fikk naturligvis enorm oppmerksomhet. Dette vanvittige presset er nok noe av årsaken til av det ble begått så mange og grove feil, selv om det ikke er noen god unnskyldning.

Ja. Det sier jo mye når

JHA hevder at VK var hovedmannen, mens han selv satt med ryggen til og ble truet til å begå handlingene.

Sporsikringsundersøkelser bekrefter vaginal og anal voldtekt av begge ofrene, hvor det utelukkende er JHA som knyttes til de straffbare forholdene.

Det er ingen treff på VK. Hvordan kan det ha seg da, at VK var hovedmannen hvis det ikke er noe DNA på jentene etter VK? JHA påstår smitteoverføring, men hvordan skulle en eventuell smitteoverføring fra JHA overføres til skjeden og endetarmen på jentene hvis JHA ikke har vært i befatning med disse kroppsdelene? 

JHA sier at han bare var bortpå den ene. Han avviser å ha voldtatt begge. Da må han ha hatt blackout. Mens han tidligere har hevdet at han ville husket om han hadde forgrepet seg på begge, fordi han hadde fotografisk hukommelse.

Den fotografiske hukommelsen har derimot forsvunnet i takt med at han har blitt mer og mer avslørt. Nå hevder han seg "dement". Da han ble konfrontert med at alle DNA beviser var enstemmige mot JHA, sier han plutselig at han ikke lenger er sikker på om VK begikk overgrep engang.

Hvordan kan han da ha vært hovedmannen? Og hvordan kan JHAs DNA ha blitt sporet inni jentene hvis han satt med ryggen til mens de ble voldtatt? 

Ingenting JHA sier gir mening. Han motsier seg selv i annenhver setning. I så sterk grad at det bare blir latterlig. Jeg ler. Ikke pga saken, men fordi JHA selv fremstiller seg som en jævla klovn.

Bra VK har anmeldt JHA for falsk forklaring. Det var på høy tid.

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

livmor skrev (4 timer siden):

Det er ikke en skandale at Kristiansen er fri. Det som ville vært en skandale, er dersom vi hadde hatt et rettssystem som satte straffeutmålinger helt vilkårlig og ut fra følelser, som gikk langt ut over gjeldende, vedtatte strafferammer, og som dømte uskyldige mennesker på bakgrunn av at de har gjort seg skyldig i andre forbrytelser. Borgarting Lagmannsrett skal avsi en dom for de forhold som ikke er omfattet av gjenopptakelsen - altså da overgrepene mot jenta. Selvsagt vil det ikke være noe å sone all den tid Kristiansen har sonet langt på overtid allerede. Å jobbe for høyere strafferammer for overgrep og seksualforbrytelser er helt legitimt. Å bruke unnskyldningen «han fortjente det allikevel» om en sak der en mann er uskyldig dømt for en av norgeshistoriens absolutt mest avskyelige forbrytelser, er helt på trynet. 

Dette. Alt du sier. Amen.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (13 minutter siden):

Du håper at det kommer yngre folk på banen? Som kan se på saken med friske øyne? Du har jo selv hevdet at man må være gammel nok til å huske saken for å kunne ha en ordentlig forståelse av dommen. (lenke)

Ja, det mener jeg fortsatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjompen skrev (2 timer siden):

Tja, det er jo dette sjansespillet som er foranledningen til hele sirkuset. Han hadde absolutt ikke noe å tape. 

Hadde det i ettertid vist seg at VK hadde et knallsikkert alibi, så hadde jo ikke JHA vært stilt noe annerledes, det er ikke ulovlig å lyve som mistenkt/siktet. 

det er ikke ulovlig å lyve om seg selv, men det er ulovlig å lyve om andre. Det er jo falsk anklage.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-7#§222

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (4 minutter siden):

Hvilken informasjon og bevis hadde man da som ikke er tilgjengelig nå?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 time siden):

Jeg gir det noen år. Så kommer det kanskje yngre folk på banen, og en "Bjørn Olav Jahr versjon 2.0" som synes den nye etterforskningen i 2021 - 2022 er mangelfull. Kanskje de uidentifiserte sædcelleprøvene blir sendt inn til nye og mer moderne analyser ettersom teknologien utvikler seg. Sakte men sikkert får flere og flere øynene opp for at kanskje VK slapp unna.

Som jeg skrev, pendelen svinger frem og tilbake. Jeg var der når alle var skråsikre på at dommen mot VK var rett i 2001 og 2002, og jeg ser nå at alle plutselig er overbevist om det motsatte i 2022. Ingenting forundrer meg lengre.

Du hevder at det egentlig er ganske lite nytt ref den nye etterforskningen, kan du konkretisere? Sist jeg sjekket så har de altså avdekket følgende:

- Tekniske bevis for at Jan Helge har forgrepet seg på begge jentene

- Voldtektsanmeldelse mot Jan Helge hvor det skal ha skjedd før drapene i Baneheia, som underbygger Jan Helge som moduskandidat

- Overgrepsmateriale på pcen til Jan Helge og bilder som seksualiserer barn

- Alt DNA materiale som kan analyseres er blitt analysert, ingenting som kan tilskrives Viggo Kristiansen og ingenting som indikerer en ukjent gjerningsmann. 

- Nye DNA analyser har avdekket resultater som langt på vei bekrefter hvordan kontaminering har påvirket de opprinnelige vurderingene 

- Etterforskningen har avdekket at man aldri vurderte de opprinnelige resultatene opp mot de som av naturlige årsaker har vært i kontakt med ofrene og/eller åsted: Så vidt vi kan se, har USC da de utførte analysene av prøvene B-22, B-24, B-25 og C-25 høsten 2000, bare sammenlignet resultatene med referanseprøvene fra Andersen og Kristiansen. USC fikk tilsynelatende ikke tilsendt innhentede eliminasjonsprøver fra Norge og kunne dermed ikke gjøre en sammenligning opp mot disse.

At Jan Helge vikler seg inn i et absurd antall nye løgner, inklusivt at han nå åpner for blackouts og at Viggo Kristiansen aldri begikk overgrep.

Jeg vil påstå det er en del det. Tvert imot så vil jeg påstå at de fleste som har satt seg inn i saken er sjokkert over hvor mye Oslo Politidistrikt har avdekket i denne saken.

Hvorfor mener du plutselig at det vil være interessant med yngre folk som skal revurdere saken? 

Endret av TwoCupsNoGirls
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (55 minutter siden):

Jeg gir det noen år. Så kommer det kanskje yngre folk på banen, og en "Bjørn Olav Jahr versjon 2.0" som synes den nye etterforskningen i 2021 - 2022 er mangelfull. <snip>

Lord Friendzone skrev (23 minutter siden):

Du håper at det kommer yngre folk på banen? Som kan se på saken med friske øyne? Du har jo selv hevdet at man må være gammel nok til å huske saken for å kunne ha en ordentlig forståelse av dommen. (lenke) <snip>

Callisto83 skrev (9 minutter siden):

Javel? Så hvorfor håper du samtidig at det kommer inn yngre krefter? Sier du ikke at de automatisk er diskvalifiserte til å mene noe særlig om saken?

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asdfmannen

Er det fortsatt diskusjon i denne tråden? Hva er det å disktuere?

Er det folk som tror de veit bedre enn riksadvokaten som prøver å fremme sitt syn om at han er skyldig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir snakket mye om de etterlatte, som selvfølgelig har lidd et enormt og grusomt  tap. Det som ofte blir "glemt" i denne sammenheng er de pårørende til VK, som også har lidd enormt Hvor grusomt må det ikke være å se sønnen og broren sitte uskyldig dømt., og hatet. Mye urett har blitt gjort, også på grensen til det kriminelle, i forsøket på å  motarbeidet en gjenopptakelse Mange virkemidler har blitt brukt., der  t.o.m lovverket har blitt forsøkt endret.  

Det står også respekt av den ydmykheten de har vist, med sin tanke på de etterlatte. De sitter selv med et stort tap, som aldri kan gjenopprettes. 

Denne scenen sier mye og er veldig rørende

se klippet helt nederst  i artikkelen

https://www.vg.no/nyheter/i/8JJzEw/ny-baneheia-avgjoerelse-dette-kan-skje-med-viggo-kristiansen-i-dag

Endret av Lana01
  • Liker 11
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Rumos skrev (1 time siden):

Hva mener du er mangelfullt med den nye etterforskningen? 

Dette lurer jeg også på @Callisto83 

Jeg vil også spørre hvorfor JHA og advokaten hans ikke en eneste gang har bedt om nye analyser for å finne Kristiansens DNA. For hvis han utførte overgrep slik som JHA sier han gjorde, så finnes DNAet hans der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor media maser om at drapet på Lena er uoppklart? Hva er så uoppklart? Det er jo, uten tvil, JHA som har begått begge drapene. Han burde tiltales og dømmes for dette drapet, i tillegg til voldtektene og de falske forklaringene.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tvillingsjel said:

Jeg skjønner ikke hvorfor media maser om at drapet på Lena er uoppklart? Hva er så uoppklart? Det er jo, uten tvil, JHA som har begått begge drapene. Han burde tiltales og dømmes for dette drapet, i tillegg til voldtektene og de falske forklaringene.

Det er uoppklart i juridisk forstand. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (3 minutter siden):

Det er uoppklart i juridisk forstand. 

Hvordan? Det er funnet spor av JHA i underlivet til begge (som beviser voldtekt). Det er også funnet ut at jentene ble knivstukket på nøyaktig samme måte, på akkurat samme sted på kroppen. Stikket var identisk. Han er dømt for drapet på Stine Sofie. Lena hadde et identisk stikk på kroppen. Det levner vel ingen tvil om hvem som drepte Lena. Det er bare dommen som gjenstår.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Tvillingsjel said:

Hvordan? Det er funnet spor av JHA i underlivet til begge (som beviser voldtekt). Det er også funnet ut at jentene ble knivstukket på nøyaktig samme måte, på akkurat samme sted på kroppen. Stikket var identisk. Han er dømt for drapet på Stine Sofie. Lena hadde et identisk stikk på kroppen. Det levner vel ingen tvil om hvem som drepte Lena. Det er bare dommen som gjenstår.

Jepp. Dommen gjenstår. Når den foreligger, da er saken oppklart. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. Elaine Marley, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre-politiker ønsket Viggo Kristiansen «dit pepperen gror». Nå får hun kritikk fra eget parti.

– Alle tweetene her i dag om alle de tapte muligheten hans sliter jeg skikkelig med. Jeg er ikke større enn at jeg syns han er et forferdelig menneske. 

Politikeren skriver videre at som mor til en liten jente klarer hun ikke føle med Kristiansen.

– Justismordet er forferdelig. Men ønsker likevel fyren dit pepperen gror, på lik linje med alle andre pedofile.

Høyres 1. nestleder, Henrik Asheim, er kritisk til Twitter-meldingen.

– Det er ikke politikere og lovgiveres oppgave å blande seg i spørsmål om skyld og rett, sier Asheim til TV 2.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoyre-politiker-onsket-viggo-kristiansen-dit-pepperen-gror-jeg-gikk-for-langt/15207914/

Er det kristen nestekjærlighet hun praktiserer?

https://www.dagen.no/tro/hoyre-politiker-fant-gud-i-en-spansk-katedral/

Endret av nebbete fugl
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blåttvann skrev (8 timer siden):

Jeg er så hjerteløs at jeg er enig med deg.

Sånn jeg har forstått det så har moren til Sofie jobbet hardt for at saken til VK ikke skulle gjenopptas. Jeg tror hun er bekymret for at det hun har drevet med i den sammenheng skal ettergåes.

Hadde man vært opptatt av å oppklare saken, ta riktig gjerningsperson, så hadde man ikke jobbet mot nettopp det å finne sannheten i så mange år.

Jeg skjønner at hun er traumatisert, jeg synes synd på henne, men det utelukker ikke at jeg også synes det er rettferdig at hun må stå for det hun har gjort og svare på kritiske spørsmål. Man har ikke et fripass bare fordi man har opplevd et traume. 

Men det er vel også endel ja-mennesker rundt henne som ikke har sagt hardt nok ifra om at det hun gjør ikke er greit. Hun burde ikke blandet seg og i tillegg spilt på følelser for å unngå gjenopptagelse.

Det er ikke så lett å finne riktige linker som nå er et hav av artikler, men dette har blitt skrevet om tidligere i denne tråden.

Fant noe;

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/5kLJE/avslag-om-gjenopptakelse-skal-vurderes-av-hoeyesterett

https://baneheiasaken.com/2021/06/13/hvor-gar-grensen-for-inhabilitet/

De ønsker rettferdighet for sine drepte døtre. Da må de jo innse at "rettferdigheten" er JHA, og det han gjorde. Eller rettere sagt at VK ble frikjent i saken. For VK har jo ikke gjort noe som helst. De to jentene...hvor mange ganger kan de ha snudd seg i hver sin grav de siste 22 årene? Det er ikke uten grunn at VK har satt himmel og jord i bevegelse for å bli frikjent. 

At Ada er traumatisert er det ikke tvil om, og hun er også veldig falsk. Hva vil skje med stiftelsen nå? Mister de statsstøtten? Hun har litt å svare for hun også, akkurat som mange andre som er involverte i saken. Utelukker selvfølgelig de andre pårørende. I tillegg handler det om å se sannheten i øynene selv om den er hard. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (17 minutter siden):

De ønsker rettferdighet for sine drepte døtre. Da må de jo innse at "rettferdigheten" er JHA, og det han gjorde. Eller rettere sagt at VK ble frikjent i saken. For VK har jo ikke gjort noe som helst. De to jentene...hvor mange ganger kan de ha snudd seg i hver sin grav de siste 22 årene? Det er ikke uten grunn at VK har satt himmel og jord i bevegelse for å bli frikjent. 

At Ada er traumatisert er det ikke tvil om, og hun er også veldig falsk. Hva vil skje med stiftelsen nå? Mister de statsstøtten? Hun har litt å svare for hun også, akkurat som mange andre som er involverte i saken. Utelukker selvfølgelig de andre pårørende. I tillegg handler det om å se sannheten i øynene selv om den er hard. 

Forventer at stiftelsens mange tentakler ettergås nærmere.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (27 minutter siden):

Høyre-politiker ønsket Viggo Kristiansen «dit pepperen gror». Nå får hun kritikk fra eget parti.

– Alle tweetene her i dag om alle de tapte muligheten hans sliter jeg skikkelig med. Jeg er ikke større enn at jeg syns han er et forferdelig menneske. 

Politikeren skriver videre at som mor til en liten jente klarer hun ikke føle med Kristiansen.

– Justismordet er forferdelig. Men ønsker likevel fyren dit pepperen gror, på lik linje med alle andre pedofile.

Høyres 1. nestleder, Henrik Asheim, er kritisk til Twitter-meldingen.

– Det er ikke politikere og lovgiveres oppgave å blande seg i spørsmål om skyld og rett, sier Asheim til TV 2.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoyre-politiker-onsket-viggo-kristiansen-dit-pepperen-gror-jeg-gikk-for-langt/15207914/

Er det kristen nestekjærlighet hun praktiserer?

https://www.dagen.no/tro/hoyre-politiker-fant-gud-i-en-spansk-katedral/

Den uttalelsen er injurie og hun kan bli anmeldt for ærekrenkelse. Det er ikke opp til henne for å stille en diagnose på VK. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplepai1 skrev (6 timer siden):

En ting jeg synes er rart; om set er slik at alt med VK er oppspinn fra JHA, hvordan turte JHA å ta den sjansen med å koble han inn i utgangspunktet? Det må jo være en veldig sjanse å ta at ikke VK skulle ha alebi etc. 

Ser det er en del som stiller spørsmål ved en del av de rent ut idiotiske valgene og begrunnelsene til JHA. Han ble jo visstnok regnet som "lettere mentalt tilbakestående" med en IQ på 80 og noe, da er det kanskje ikke så rart at man ikke alltid ser helt logikken eller fornuften - for den fins ikke i hodet hans.

https://www.dagbladet.no/nyheter/barnedraps-tiltalte-har-lav-iq/65712483

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...