kraftwerk Skrevet 22. oktober 2022 #1261 Del Skrevet 22. oktober 2022 anon321 skrev (3 minutter siden): Det er NRK sin artikkel. Under pressekonferansen etter Riksadvokaten har vært ekstremt tydelig i sin frikjennelse av VK, så sier fortsatt NRK "Det såkalte mobilbeviset" De har vel null troverdighet i denne saken, og har ikke hatt det på flere år. At de ikke stiller kritiske spørsmål til henne er vel nesten programforpliktet av de. Fult klar over at dette er NRK sin artikkel? Ser at Thomas Sommerset ikke dekker Baneheia-saker lengre, og enda godt er det, men nå er dette NRK Sørlandet i et nøtteskall. Alle medier skriver «det såkalte mobilbeviset» men de skriver ikke såkalte i gåsetegn. De skriver det på den måten fordi mobilbeviset har blitt diskutert veldig mye. Tror ikke de mener å slå tvil om det beviset. Tv2 og VG i går da også det samme. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winscp Skrevet 22. oktober 2022 #1262 Del Skrevet 22. oktober 2022 21 minutter siden, Callisto83 said: Tipper det er flere enn henne som skulle ønske det ble en ny rettssak. For sånn som det er nå, er det fortsatt mye som henger i luften. Hva tenker du om akebrettet i Tengs-saken, for eksempel? Vi vil aldri få noe svar på hvorfor det falt ned. Betyr det at det alltid vil være 50-50 sjanse for at fetteren drepte henne? "Bare fetteren vet hva han har gjort"? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 22. oktober 2022 #1263 Del Skrevet 22. oktober 2022 https://www.nrk.no/sorlandet/jan-helge-andersens-mor-om-frifinnelse-i-baneheia-saken_-_-jeg-hapet-pa-en-ny-rettssak-1.16148409 NRK fornekter seg ikke, og skriver faktisk at det ble funnet DNA fra 2 menn på åstedet. Helt fuckings hårreisende. At de selv etter riksadvokatens pressekonferanse i går klarer å lire av seg feilinformasjon på denne måten er ganske sjokkerende. Jeg liker jo egentlig NRK, men måten de opptrer i denne saken er ikke annet enn skremmende. 14 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TwoCupsNoGirls Skrevet 22. oktober 2022 #1264 Del Skrevet 22. oktober 2022 Callisto83 skrev (14 timer siden): Takk for at du delte. Etter og ha lest begge uttalelsene sitter jeg egentlig igjen med at denne saken ikke er over. Det var egentlig meget lite nytt, bortsett fra at VK har fått MYE tvil til gode i den nye etterforskningen.. (Skulle faktisk ikke forundre meg om pendelen kommer til å svinge tilbake på VK igjen på et tidspunkt i fremtiden.) Kan du være mer spesifikk? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Regnbueruby Skrevet 22. oktober 2022 #1265 Del Skrevet 22. oktober 2022 Innsatt skrev (23 timer siden): Endelig frikjent! Gi mannen hele oljefondet i erstatning! Stakkars mann💔 Gi han heller gratis strøm så går han ikke tom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 22. oktober 2022 #1266 Del Skrevet 22. oktober 2022 Aliquis skrev (10 minutter siden): https://www.nrk.no/sorlandet/jan-helge-andersens-mor-om-frifinnelse-i-baneheia-saken_-_-jeg-hapet-pa-en-ny-rettssak-1.16148409 NRK fornekter seg ikke, og skriver faktisk at det ble funnet DNA fra 2 menn på åstedet. Helt fuckings hårreisende. At de selv etter riksadvokatens pressekonferanse i går klarer å lire av seg feilinformasjon på denne måten er ganske sjokkerende. Jeg liker jo egentlig NRK, men måten de opptrer i denne saken er ikke annet enn skremmende. Fy fader jeg ble så provosert av det jeg leste!! 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winscp Skrevet 22. oktober 2022 #1267 Del Skrevet 22. oktober 2022 (endret) 12 minutter siden, Aliquis said: https://www.nrk.no/sorlandet/jan-helge-andersens-mor-om-frifinnelse-i-baneheia-saken_-_-jeg-hapet-pa-en-ny-rettssak-1.16148409 NRK fornekter seg ikke, og skriver faktisk at det ble funnet DNA fra 2 menn på åstedet. Helt fuckings hårreisende. At de selv etter riksadvokatens pressekonferanse i går klarer å lire av seg feilinformasjon på denne måten er ganske sjokkerende. Jeg liker jo egentlig NRK, men måten de opptrer i denne saken er ikke annet enn skremmende. Det ligner faktisk på desinformasjon, synes jeg. En artig detalj er at Siv Hallgrens merkelige narrativ om DNA-beviset får seg nok et slag, fra selveste moren til Jan Helge: "– Det ble den gangen slått helt sikkert fast at det må ha vært to personer på stedet." Endret 22. oktober 2022 av winscp 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 22. oktober 2022 #1268 Del Skrevet 22. oktober 2022 MissLucy skrev (15 timer siden): Disse uttalelsene fra bistandsadvokatene finner jeg komplett uforståelige: For foreldrene er dette en uholdbar situasjon og en stor belastning. Foreldrene ønsker å vite hva som skjedde og hvem som gjorde hva. De ønsker rettferdighet for sine to drepte døtre, sier Beckstrøm. https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/0QQlmB/bistandsadvokat-til-de-etterlatte-dette-er-en-enorm-belastning Hvorfor er det tungt for foreldrene at en uskyldig mann blir frifunnet? Hvorfor mener det at de ikke vet hva som skjedde og hvem som gjorde hva? Det er jo nettopp det vi fikk vite i dag. Det var IKKE Viggo Kristiansen. Da vet vi jo hvem det var og hva han gjorde. Hva er det egentlig de vil? Jeg er så hjerteløs at jeg er enig med deg. Sånn jeg har forstått det så har moren til Sofie jobbet hardt for at saken til VK ikke skulle gjenopptas. Jeg tror hun er bekymret for at det hun har drevet med i den sammenheng skal ettergåes. Hadde man vært opptatt av å oppklare saken, ta riktig gjerningsperson, så hadde man ikke jobbet mot nettopp det å finne sannheten i så mange år. Jeg skjønner at hun er traumatisert, jeg synes synd på henne, men det utelukker ikke at jeg også synes det er rettferdig at hun må stå for det hun har gjort og svare på kritiske spørsmål. Man har ikke et fripass bare fordi man har opplevd et traume. Men det er vel også endel ja-mennesker rundt henne som ikke har sagt hardt nok ifra om at det hun gjør ikke er greit. Hun burde ikke blandet seg og i tillegg spilt på følelser for å unngå gjenopptagelse. Det er ikke så lett å finne riktige linker som nå er et hav av artikler, men dette har blitt skrevet om tidligere i denne tråden. Fant noe; https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/5kLJE/avslag-om-gjenopptakelse-skal-vurderes-av-hoeyesterett https://baneheiasaken.com/2021/06/13/hvor-gar-grensen-for-inhabilitet/ 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livmor Skrevet 22. oktober 2022 #1269 Del Skrevet 22. oktober 2022 Har lest riksadvokat Mauruds innstilling, og kan ikke forstå hvordan den kan etterlate flere spørsmål enn før. Innstillingen er klinkende klar: det finnes ingenting som skulle tilsi at det var to gjerningsmenn på åstedet. Løser ikke dette alle spørsmålene da? Ingen mobiltrafikk som må forklares (eventuelt bare sees bort fra), fullt samsvar mellom DNA-funn og gjerningsmann (man trenger ikke bortforklare at den ene personen er fullstendig fraværende i DNA-analysene). Kort og godt: alt passer. Jeg forstår selvsagt at drapet på Lena Sløgedal Paulsen nå står som juridisk uoppklart, men kan man virkelig sitte og lure på hvem som har gjort det? Sånn helt oppriktig? 27 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maydis8 Skrevet 22. oktober 2022 #1270 Del Skrevet 22. oktober 2022 Tvillingsjel skrev (9 timer siden): Nå har jeg lest en god del om saken. Andersens forklaring holder jo på ingen måte mål. Han forteller at han satt med ryggen til, mens Viggo utførte overgrepene og drapene. Han peker ut Viggo som hovedmann, mens Andersen selv er den eneste det har blitt knyttet DNA-spor til. JHA nekter for å ha forgrepet seg på begge, mens alle spor tyder på det. Det er funnet DNA i underlivet på begge jentene som er knyttet til JHA. JHA påstår da at det er smitteoverføring fra Viggo. Men hvis det er Viggo som er hovedmannen, så gir det jo ingen mening at det ikke er treff på han? Er JHA dum som et brød, eller skjønner han ikke det selv? Så begynner han å hevde at han hadde blackout, som tidligere motsier hans forklaring om fotografisk hukommelse. Nei, i det siste lurte han til og med på om han var blitt dement. Herre… sier jeg bare. For en suppegjøk! Jeg har i alle år trodd at Viggo var skyldig, men nå faller jo hele JHAs forklaring gjennom. Det er ingenting av det han forklarer som gir mening. Det er rett og slett ikke mulig at Viggo kan ha vært hovedmann når det ikke er DNA-spor etter Viggo. Viggo kan ikke ha penetrert jentene vaginalt og analt uten at dette avla DNA-spor. Alt peker derimot på at JHA var den eneste som utførte både voldtektene og drapene, da det utelukkende er DNA-spor på han. Han kan ikke lenger lure seg unna. Det nytter ikke å spille offer lenger. La Viggo være i fred nå, så får vi håpe at du blir dømt for falsk forklaring, drap på Lena Sløgedal Paulsen, samt voldtekt av begge (og ikke bare medvirkning). Du var alene om alt. Skjønner ikke hvordan folk har trodd at Viggo har vært skyldig? Leste meg opp på saken i 2007 når psykologen ble hengt ut i media. Har tenkt i alle år at her er tidenes justismord blitt begått. De har aldri hatt et eneste bevis på at Viggo har vært på åstedet. I stedet har de hatt motstridende bevis på at han ikke kan ha vært det. Alltid trodd og hatt følelsen på at Viggo er uskyldig dømt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 22. oktober 2022 #1271 Del Skrevet 22. oktober 2022 (endret) Hvor avgjørende er mobilbeviset nå som det er funnet DNA fra JHA på jenta han ble frifunnet fra å ha drept? Det snakkes om at både mobilbeviset og de nye DNAfunnene har fått VK frikjent, men hvor sterkt står det ene uten det andre? Jeg begynner å tenke at VK er sinnsykt heldig som har mottatt og sendt meldinger på avgjørende tidspunkter. Men skal det være sånn at man må være heldig for å ikke bli dømt? Får ikke angst av det, men litt noia når jeg tenker over hvor tilfeldig noen ting i livet er. Tenk om han ikke hadde fått/mottatt disse meldingene, hvordan hadde saken sett ut nå? Hadde man vært mer usikker på om VK var involvert? Jeg tror det? Endret 22. oktober 2022 av Blåttvann 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maydis8 Skrevet 22. oktober 2022 #1272 Del Skrevet 22. oktober 2022 livmor skrev (4 minutter siden): Har lest riksadvokat Mauruds innstilling, og kan ikke forstå hvordan den kan etterlate flere spørsmål enn før. Innstillingen er klinkende klar: det finnes ingenting som skulle tilsi at det var to gjerningsmenn på åstedet. Løser ikke dette alle spørsmålene da? Ingen mobiltrafikk som må forklares (eventuelt bare sees bort fra), fullt samsvar mellom DNA-funn og gjerningsmann (man trenger ikke bortforklare at den ene personen er fullstendig fraværende i DNA-analysene). Kort og godt: alt passer. Jeg forstår selvsagt at drapet på Lena Sløgedal Paulsen nå står som juridisk uoppklart, men kan man virkelig sitte og lure på hvem som har gjort det? Sånn helt oppriktig? Tror de etterlatte har tenkt i alle år at de som har gjort det er tatt. De er veldig satt i at de var to, og at disse to var JH og Viggo. Samtidig må det jo være viktig for de etterlatte at uskyldige mennesker ikke blir dømt, og at den personen som faktisk har utført gjerningene blir dømt. Foreldrene til Tengs tror jo fortsatt at det er fetteren selvom ny person er tiltalt. Her har media et ansvar også. De har hausa opp saken og ikke omtalt Viggo på en rettferdig måte i årenes opp. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maydis8 Skrevet 22. oktober 2022 #1273 Del Skrevet 22. oktober 2022 Blåttvann skrev (1 minutt siden): Hvor avgjørende er mobilbeviset nå som det er funnet DNA fra JHA på jenta han ble frifunnet fra å ha drept? Det snakkes om at både mobilbeviset og de nye DNAfunnene har fått VK frikjent, men hvor sterkt står det ene uten det andre? For ikke snakke om avhørene til JH den gangen og nå. Viggo sitt navn ble plantet den gangen. Av etterforskerne. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maydis8 Skrevet 22. oktober 2022 #1274 Del Skrevet 22. oktober 2022 Tusseladen skrev (2 timer siden): Er langt på vei enig. Mitt poeng er at V.K. fortjener straffen han har fått. At det går en annen pervers galning rundt ute i det fri er selvsagt helt grusomt. Har aldri motsagt det. Er du ikke vel bevart? VK fortjener faktisk ikke å sitte inne i 21 år uskyldig dømt, mens han som faktisk har gjort begge ugjerningene har gått fritt siden 2016. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maydis8 Skrevet 22. oktober 2022 #1275 Del Skrevet 22. oktober 2022 Tusseladen skrev (2 timer siden): Hvordan klarer du å trekke denne slutningen om mine meninger??Begge to burde hatt livstid i fengsel spør du meg. Hva skal Viggo ha livstid for? Han har ikke voldtatt eller drept jentene i Baneheia. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maydis8 Skrevet 22. oktober 2022 #1276 Del Skrevet 22. oktober 2022 Tusseladen skrev (2 timer siden): Hva mener du med det? At vi kvinner er litt enkle? Jeg (som er kvinne) klarer fint å se at et evt justismord kan ha funnet sted, men jeg og manga med meg reagerer på hvor "synd" det skal være på VK. DET er det ikke. Han er og blir et overgriper, og DET er utilgivelig mener jeg og mange med meg. Husk at han var i tidlig tenårene da han utførte overgrepet. Det er viktig å huske på at det ofte er en grunn til at barn begår overgrep mot barn. Det betyr ikke at det er greit. Men, har da virkelig gjort opp for det og gått i terapi i årevis. Det betyr ikke at han skal behandles som en person uten rettssikkerhet av den norske stat og sitte uskyldig dømt i eks antall år. 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 22. oktober 2022 #1277 Del Skrevet 22. oktober 2022 Ryddet for nedsettende og krenkende ytringer i tillegg til brukerangrep og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proteus Skrevet 22. oktober 2022 #1278 Del Skrevet 22. oktober 2022 Maydis8 skrev (33 minutter siden): Tror de etterlatte har tenkt i alle år at de som har gjort det er tatt. De er veldig satt i at de var to, og at disse to var JH og Viggo. Samtidig må det jo være viktig for de etterlatte at uskyldige mennesker ikke blir dømt, og at den personen som faktisk har utført gjerningene blir dømt. Foreldrene til Tengs tror jo fortsatt at det er fetteren selvom ny person er tiltalt. Her har media et ansvar også. De har hausa opp saken og ikke omtalt Viggo på en rettferdig måte i årenes opp. Da burde jo bistandsadvokatene som tross alt har utdanning innen jus, og skal være profesjonelle bidra med en realitetsorientering. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timseh Skrevet 22. oktober 2022 #1279 Del Skrevet 22. oktober 2022 Maydis8 skrev (40 minutter siden): Hva skal Viggo ha livstid for? Han har ikke voldtatt eller drept jentene i Baneheia. Nei, men han begikk overgrep på ei 7 år gammel jente da han var ungdom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 22. oktober 2022 #1280 Del Skrevet 22. oktober 2022 Når man leser dagens invervju med Berit Andersen (JHAs mor) blir det tydelig at deres verden raser sammen. Hun klager på at flere bevis er utelatt fra Riksadvokatens pressekonferanse, som om de bare skulle ha «glemt» å vurdere dem i sin halvannet år lange og grundige etterforskning. Det sier seg selv at man ikke utbroderer hvert enkelt bevis på en 25 minutters presentasjon. Noen av de opprinnelige «bevisene» mot VK må for øvrig settes i et stort anførselstegn... - Jeg håpet på en ny rettssak (Berit Andersen, NRK, i dag) Om DNA-beviset sier hun dette: «Det ble den gangen slått helt sikkert fast at det må ha vært to personer på stedet. Jeg stusser på at man nå bare avskriver dette. Hvem er den andre gjerningspersonen? Ingen kan hevde at Jan Helge har to forskjellige DNA». ^ Hvis dette slo ned som en bombe i går så har man virkelig ikke fulgt med! Den nye etterforskningen har etter alle solemerker vært meget grundig, og de har selvfølgelig ikke bare avfeid bevis nærmest uten at det ligger vurdering bak. Det svært svake DNA-beviset som i sin tid ble brukt til å felle VK har jo blitt filleristet for en mannsalder siden. 19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg