Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Aliquis skrev (7 minutter siden):

Spesielt diskusjonen til flertallet er god. 

Den inneholder også en del faktaopplysninger som kan være til nytte for enkelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjompen skrev (22 minutter siden):

Hei, og velkommen til tråden! Alt det du påstår her er dekket mer enn godt nok tidligere i tråden. Gratulerer med å hverken ha lest den, eller ha kjennskap til temaet du uttaler deg om. 

Den eneste som har påstått at VK var på åstedet er JHA. Alle spor og vitneutsagn tilsier noe annet. Nå er det, selv av Riksadvokaten slått fast at VK var i bua hjemme, og dermed hverken delaktig, tilskuer eller på noen måte involvert i saken. 

Takk for info🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (5 minutter siden):

Selvom det betyr han personen som planla og begikk drap og voldtekt mot to små jenter har fått gå løs i mange år fordi feil person fikk hovedskylda? For det er faktisk det som er saken her. I tillegg vet vi nå at han har lastet ned overgrepsmateriell etter han kom ut av fengsel, og at han har voldtatt (med penetrering) et nært familiemedlem da hun var barn. 

Jentene i Baneheia ble voldtatt både analt og vaginalt av Jan Helge Andersen. Dette vet vi fordi de har funnet hans DNA på begge jentene. Han ble observert alene i Baneheia kvelden før og ble beskrevet som at han "holder på å tørne". Han gjorde klart åsstedet og planla drap. Det ble funnet en ladd rifle bak sengen hans. Han juger så det renner for å minske sin rolle, og dyttet sin uskyldige bestekompis under bussen ved første anledning. Og på grunn av helt evneveike etterforskere som håndterte saken ble han trodd. Ikke bare trodd, men støttet! 

DERFOR er mange nå glade for at Viggo er frikjent. Nå kan endelig riktig gjerningsmann få den straffen han fortjener! Nå skal endelig det norske folk se hvor jævlig farlig den mannen er. 

Jeg vil også gå så langt i å si at statsadvokaten i går ikke bare frikjente Viggo, han renvasket ham. 

Denne saken handler om så mye mer enn Viggo Kristiansen. Den handler om at en farlig mann har gått fri, at korrupte politietterforskere har løyet til oss, at systemet har sviktet og ikke minst - vår alles rettssikkerhet har vært i fare fordi noen av våre øverste etater har duret frem og tilsidelagt beviser som ikke passer dem. 

Det er forståelig at enkelte mener overgripere får for mild straff. Men å mene han ikke burde bli frikjent for drap og voldtekt han ikke har begått viser bare at man ikke har forstått hva denne saken handler om. 

Er langt på vei enig. Mitt poeng er at V.K. fortjener straffen han har fått. At det går en annen pervers galning rundt ute i det fri er selvsagt helt grusomt. Har aldri motsagt det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusseladen skrev (17 minutter siden):

Er langt på vei enig. Mitt poeng er at V.K. fortjener straffen han har fått. At det går en annen pervers galning rundt ute i det fri er selvsagt helt grusomt. Har aldri motsagt det.

Hvordan kan du sove om natta når du vet at Andersen, som beviselig har voldtatt begge jenter og minst har drept en av dem, går fritt i flere år nå? Imens du syns det er bare bra at Kristiansen fortjener å sitte inne mye lengre og i tillegg uten å ha voldtatt eller drept noen av jentene? Andersen burde sitte i fengsel og forvaring etterpå, jobber påtalemyndigheter med det egentlig?

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk og svar til dette. Elaine Marley, mod. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daraya skrev (7 minutter siden):

Hvordan kan du sove om natta når du vet at Andersen, som beviselig har voldtatt begge jenter og minst har drept en av dem, går fritt i flere år nå? Imens du syns det er bare bra at Kristiansen fortjener å sitte inne mye lengre og i tillegg uten å ha voldtatt eller drept noen av jentene? Andersen burde sitte i fengsel og forvaring etterpå, jobber påtalemyndigheter med det egentlig?

Hvordan klarer du å trekke denne slutningen om mine meninger??Begge to burde hatt livstid i fengsel spør du meg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å komme utenom det faktum at det i all hovedsak er kvinner som sliter med å få den nødvendige oversikten for å forstå hvorfor Baneheia-saken er problematisk for oss alle, jeg mistenker at det ikke er en tilfeldighet.  Man blir litt perpleks når man registrerer at holdningen er "Synd med Norgeshistoriens største justismord, men han fortjente det jo egentlig"

Her ignorer vi altså hvor stor skandalen er for Norge som en rettsstat, ikke minst når det kommer til gjenopptakelseskommisjonen som skulle fungere som en sikkerhetsventil men som, til tross for bevisene som forelå, fungerte som det stikk motsatte. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (2 minutter siden):

Det er vanskelig å komme utenom det faktum at det i all hovedsak er kvinner som sliter med å få den nødvendige oversikten for å forstå hvorfor Baneheia-saken er problematisk for oss alle, jeg mistenker at det ikke er en tilfeldighet.  Man blir litt perpleks når man registrerer at holdningen er "Synd med Norgeshistoriens største justismord, men han fortjente det jo egentlig"

Her ignorer vi altså hvor stor skandalen er for Norge som en rettsstat, ikke minst når det kommer til gjenopptakelseskommisjonen som skulle fungere som en sikkerhetsventil men som, til tross for bevisene som forelå, fungerte som det stikk motsatte. 

Hva mener du med det? At vi kvinner er litt enkle? Jeg (som er  kvinne) klarer fint å se at et evt justismord kan ha funnet sted, men jeg og manga med meg reagerer på hvor "synd" det skal være på VK. DET er det ikke. Han er og blir et overgriper, og DET er utilgivelig mener jeg og mange med meg. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusseladen skrev (2 minutter siden):

Hvordan klarer du å trekke denne slutningen om mine meninger??Begge to burde hatt livstid i fengsel spør du meg.

Hvordan jeg klarer det? Lett. Du mener Kristiansen skal sitte inne, gjerne enda lengre enn allerede nå, og det mens han er uskyldig i saken.

Da er det bare logisk at du må ønske at Andersen sitter, og gjerne uten sluttdato (i forvaring da straffelovens makstid i fengsel er 21 år uansett forbrytelse). Du er da i det minste konsistent selv om du tar feil?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonobilis skrev (15 minutter siden):

Tipper det er flere enn henne som skulle ønske det ble en ny rettssak. For sånn som det er , er det fortsatt mye som henger i luften.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonobilis said:

Trist at hennes uttalelser om DNA får stå uimotsagt i artikkelen. Det fremstår nærmest som desinformasjon fra NRKs side.

Ellers går det mye i det gode gamle "hele bevisbildet"-mantraet ser jeg. Det er faktisk hele bevisbildet som peker mot én gjerningsmann, Jan Helge.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (2 timer siden):

Enig med deg i at den holdningen enkelte viser er både ulogisk, gammeltestamentlig og middelaldersk, men det er jamen konklusjonen din om kvinners evne til å resonnere og. Det er faktisk den dummeste udokumenterte påstanden jeg har lest i denne tråden, og det sier ikke lite!

Callisto83 skrev (2 timer siden):

Tipper det er flere enn henne som skulle ønske det ble en ny rettssak. For sånn som det er , er det fortsatt mye som henger i luften.

det er jo ikke det. 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusseladen skrev (2 minutter siden):

Hva mener du med det? At vi kvinner er litt enkle? Jeg (som er  kvinne) klarer fint å se at et evt justismord kan ha funnet sted, men jeg og manga med meg reagerer på hvor "synd" det skal være på VK. DET er det ikke. Han er og blir et overgriper, og DET er utilgivelig mener jeg og mange med meg. 

Det er godt at du, som du selv skriver, "klarer fint å se at et evt justismord kan ha funnet sted" etter at selv Riksadvokaten konstaterer det. Du skal få diplom i posten.

Personlig så har jeg store vanskeligheter med å se hvordan overgrepene til Viggo Kristiansen rettferdiggjør det faktum at han er blitt fremstilt som et monster for en av Norgeshistoriens verste drapssaker, hvor han så har sittet med forvaringsdom i 21 år mens han jevnlig er blitt kritisert for forsøkene på å få saken gjenåpnet. I en rettsstat skal ingen sitte uskyldig dømt. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (10 minutter siden):

Jeg er helt enig, selv om jeg er kvinne. På en måte virker det som rasjonell tankegang slutter og man drar inn masse andre ting som ikke hører til saken. Litt som når kvinner krangler. De begynner med at mannen ikke legger skitne sokker i vaskekurven mens de i virkeligheten krangler om alt annet han gjør feil i tillegg.

Man må skille fornuft fra følelse når det gjelder jus.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonobilis skrev (28 minutter siden):

Stakkars, kan ikke tenke meg hvordan det er for en mor - eller far, å «vitne» til at sønnen din blir etterforsket og dømt for dobbeltdrap og voldtekt. Det at hun går ut i media med dette så tidlig, tyder for meg på - at hun er rimelig desperat etter å renvaske sønnen sin. Hun sier hun stoler fult ut på Jan Helge, noe annet kan vel ikke en mor gjøre. Og flertallet av oss i tråden, vet hvor en god løgner og manipulator denne mannen er. Det gir nok selvfølelsen en alvorlig knekk, når sønnen din viser seg å være kynisk- pedofil drapsmann. 

Det jeg reagerer på i denne artikkelen, er at journalisten ikke stiller flere kritiske spørsmål. Og irettesetter hun med dagens bilde av forklaring og bevis. Mobilbeviset har blitt undersøkt av eksperter, opptil flere ganger - så at journalisten skriver at dette ikke har blitt undersøkt/konkludert - syntes jeg blir dumt. Vi vet også at DNA beviset som matcher med 54% av Norges menn, også matcher obdusenten i den første etterforskningen. Og riksadvokaten sa selv i går, at dette dna-beviset er en «artefakt» 

Endret av kraftwerk
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Callisto83 skrev (8 minutter siden):

Hva tenker du på da? Oppriktig interessert. Jeg synes riksadvokaten var så tydelig i går, alle mine spørsmål ble besvart, men synes det er interessant å høre dine da jeg veldig lenge har vært usikker selv. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (1 minutt siden):

Stakkars, kan ikke tenke meg hvordan det er for en mor - eller far, å «vitne» til at sønnen din blir etterforsket og dømt for dobbeltdrap og voldtekt. Det at hun går ut i media med dette så tidlig, tyder for meg på - at hun er rimelig desperat etter å renvaske sønnen sin. Hun sier hun stoler fult ut på Jan Helge, noe annet kan vel ikke en mor gjøre. Og flertallet av oss i tråden, vet hvor en god løgner og manipulator denne mannen er. Det gir nok selvfølelsen en alvorlig knekk, når sønnen din viser seg å være kynisk- pedofil drapsmann. 

Det jeg reagerer på i denne artikkelen, er at journalisten ikke stiller flere kritiske spørsmål. Og irettesetter hun med dagens bilde av forklaring og bevis. Mobilbeviset har blitt undersøkt av eksperter, opptil flere ganger - så at journalisten skriver at dette ikke har blitt undersøkt/konkludert - syntes jeg blir dumt. 

Det er NRK sin artikkel.

Under pressekonferansen etter Riksadvokaten har vært ekstremt tydelig i sin frikjennelse av VK, så sier fortsatt NRK "Det såkalte mobilbeviset" 

De har vel null troverdighet i denne saken, og har ikke hatt det på flere år. At de ikke stiller kritiske spørsmål til henne er vel nesten programforpliktet av de. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (13 minutter siden):

Riksadvokaten kunne ikke vært mer tydelig i går, kanskje du skal se hele konferansen i reprise - en gang til? Slik at det kanskje synker inn? Han nevnte alt som har vært diskutert offentlig, og blitt sådd tvil om. Og kom med sin konklusjon. 

Flertallet tenker nok, og forstår - at det er JHA som har begått handlingene alene, men riksadvokaten kan selvfølgelig ikke stå å si hva han «tror/mener» på en slik offentlig konferanse. Dette kommer. Mest sannsynelig fortere enn vi tror, og riksadvokaten sa selv at han ønsker Viggo Kristiansen frifunnet nå fortest mulig - slik at påtale kan fokusere på Jan Helge og prosessen videre. En ny rettssak med VK og alle involverte hadde tatt lang tid, og den tiden er det mange som ikke har. Spesielt Viggo Kristiansen og familien hans fortjener ro og fred, og få denne saken avsluttet. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (14 timer siden):

Disse uttalelsene fra bistandsadvokatene finner jeg komplett uforståelige:

For foreldrene er dette en uholdbar situasjon og en stor belastning. Foreldrene ønsker å vite hva som skjedde og hvem som gjorde hva. De ønsker rettferdighet for sine to drepte døtre, sier Beckstrøm.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/0QQlmB/bistandsadvokat-til-de-etterlatte-dette-er-en-enorm-belastning

Hvorfor er det tungt for foreldrene at en uskyldig mann blir frifunnet?

Hvorfor mener det at de ikke vet hva som skjedde og hvem som gjorde hva?
Det er jo nettopp det vi fikk vite i dag. Det var IKKE Viggo Kristiansen. Da vet vi jo hvem det var og hva han gjorde.

Hva er det egentlig de vil?

Dette må være traumeskader.

Fra rettsaken etter drapet fikk de etterlatte printet de skyldige på hjernebarken. Det har blitt sannheten for dem. Trøsten og rettferdigheten for deres tapte barn. Og dette har jeg enorm forståelse for! De får ha en kjempestor konto vi kan putte alle disse uttalsene i. De er tross alt de desidert mest skadelidende i hele saken. Nå har altså noen kommet og raslet, rotet og forstyrret freden og aksepten med hva de trodde skjedde. Da kommer det naturlig ut frustrasjon og redsel. Saken står jo teknisk sett nå som halvveis uoppklart. Jeg forstår så inderlig godt den frustrasjonen.

MEN, så MÅ det også taes hensyn til de andre skadelidene. Viggo er tross alt et uskyldig offer i denne saken og DET bør advokaten til foreldrene råde dem til å la ligge. Av respekt for ham som fikk livet totalt ødelagt pga slett politiarbeid, rykter og løgner!

Og alle vet nå med sikkerhet hva som skjedde selv om det ene drapet nå teknisk sett står uoppklart. Bare bytt ut navnet Viggo med Jan Helge i forklaringen hans så har vi en god pekepinn på hva som virkelig hendte den kvelden.

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...