Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå har jeg lest en god del om saken.

Andersens forklaring holder jo på ingen måte mål. Han forteller at han satt med ryggen til, mens Viggo utførte overgrepene og drapene. Han peker ut Viggo som hovedmann, mens Andersen selv er den eneste det har blitt knyttet DNA-spor til. JHA nekter for å ha forgrepet seg på begge, mens alle spor tyder på det. Det er funnet DNA i underlivet på begge jentene som er knyttet til JHA. JHA påstår da at det er smitteoverføring fra Viggo. Men hvis det er Viggo som er hovedmannen, så gir det jo ingen mening at det ikke er treff på han? Er JHA dum som et brød, eller skjønner han ikke det selv? Så begynner han å hevde at han hadde blackout, som tidligere motsier hans forklaring om fotografisk hukommelse. Nei, i det siste lurte han til og med på om han var blitt dement. Herre… sier jeg bare. For en suppegjøk!

Jeg har i alle år trodd at Viggo var skyldig, men nå faller jo hele JHAs forklaring gjennom. Det er ingenting av det han forklarer som gir mening. Det er rett og slett ikke mulig at Viggo kan ha vært hovedmann når det ikke er DNA-spor etter Viggo. Viggo kan ikke ha penetrert jentene vaginalt og analt uten at dette avla DNA-spor. Alt peker derimot på at JHA var den eneste som utførte både voldtektene og drapene, da det utelukkende er DNA-spor på han.

Han kan ikke lenger lure seg unna. Det nytter ikke å spille offer lenger. La Viggo være i fred nå, så får vi håpe at du blir dømt for falsk forklaring, drap på Lena Sløgedal Paulsen, samt voldtekt av begge (og ikke bare medvirkning). Du var alene om alt.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunda skrev (25 minutter siden):

Det gir ingen mening hvis Viggo må betale dette. Han og JHA er dømt til å betale 1,7 millioner. Dette får JHA ta seg av når han nå er bevist som eneste gjerningsperson.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å lure på om folk faktisk har så lite kunnskap om saken som de viser her, eller om det bare er bevisste forsøk på å få tråden stengt.

• Liker 14
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aliquis skrev (1 time siden):

Begynner å lure på om folk faktisk har så lite kunnskap om saken som de viser her, eller om det bare er bevisste forsøk på å få tråden stengt.

Jeg tror faktisk mange har så liten kunnskap om saken. Fikk melding fra ei venninne i går, som syntes det var fint at VK nå er frikjent (fordi hun tror han er uskyldig) men at det samtidig er dumt siden han er pedofil......for det hadde hun lest et eller annet sted (husket ikke hvor) for lenge siden (husket ikke når). At det er funnet DNA av JHA "overalt" på begge jentene, bildefunn på PC til JHA, osv osv, hadde hun ikke fått med seg i det hele tatt. Og dette er en person som egentlig prøver å være opptatt av kritisk tenkning.... 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det jo skjedd flere ganger at folk er dømt uskyldig for drap eller andre ting i Norge.

Man kan jo spørre seg hvor mange det er, vi snakker nok om MANGE fler enn sakene som har kommet frem i media. Avhørsmetodene som ble brukt før handlet om å presse folk til å tilstå.

https://www.nrk.no/ytring/et-gufs-fra-fortiden_-1.13423330

Vi står nok foran en stor skandale generelt i vår rettsstat, se bare på NAV-skandalen. Folk har blitt fengslet uskyldig, får ingen eller en LAV erstatning. Mens politikere som har svindlet med pendlerbolig slipper unna, loven er lik for alle? Nei.

Jeg mener vi ikke har en rettsstat, korrupsjonen i norge er altfor høy til dette. Justisminister Per-Willy Amundsen vill jo granske politiet i Oslo pga Eirik jensen saken, det er mange som er innvolvert i den. Mye som ikke tåler dagens lys der. Alt var klart, men hva skjer? Han blir fjernet som justisminister, pga korrupsjonen vant igjen. Nordmenn er dessverre utrolig naive, nrk og alle andre kjemper så hardt for fremstille andre land som korrupte. Men glemmer sitt eget land, totalt blendet.

https://www.aftenposten.no/norge/i/mAovv/amundsen-vil-granske-politiet-etter-eirik-jensen-saken

Endret av Lenelarsen
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winscp skrev (10 timer siden):

Det er absurd hvordan engasjementet fordeles. Det at Viggo ikke skal få et gram sympati, ser ut til å være mye viktigere enn å få dømt en som brutalt har voldtatt og drept to barn med kniv. Vi er ett steg nærmere å få domfelt riktig mann for denne forbrytselsen i dag.

Dette! 

Jeg er fornøyd med at Viggo er frifunnet ( og forhåpentligvis får opphevet erstatningskravet), og så er jeg i grunnen ferdig med ham. 

NÅ håper og tror jeg de går etter og tar JHA for det han har gjort, at han får sin rettmessige straff  og at alle og ikke minst foreldrene får en endelig avklaring på hva som skjedde. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken klarte å komme på førsteside til europas største nyhetsmagasin:

https://www.spiegel.de/panorama/justiz/viggo-kristiansen-nach-fast-21-jaehriger-haft-von-allen-vorwuerfen-der-vergewaltigung-und-des-mordes-entlastet-a-c24eebe4-859d-44ef-babc-c853b7ad13c8

Norge har et (iblant utfortjent spør du meg) meget positiv omdømme, denne saken bidrar ikke til det. Dette her er på samme nivå som saker i USA der justisen sviktet totalt, hvor det var så åpenbart at politiet og påtålemyndighetene ville dømme en drapsmann for enhver pris - selv om ikke var riktig fyr.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daraya skrev (4 minutter siden):

Saken klarte å komme på førsteside til europas største nyhetsmagasin:

https://www.spiegel.de/panorama/justiz/viggo-kristiansen-nach-fast-21-jaehriger-haft-von-allen-vorwuerfen-der-vergewaltigung-und-des-mordes-entlastet-a-c24eebe4-859d-44ef-babc-c853b7ad13c8

Norge har et (iblant utfortjent spør du meg) meget positiv omdømme, denne saken bidrar ikke til det. Dette her er på samme nivå som saker i USA der justisen sviktet totalt, hvor det var så åpenbart at politiet og påtålemyndighetene ville dømme en drapsmann for enhver pris - selv om ikke var riktig fyr.

Mange i norge dømmes uten gode nok bevis, tragisk. Dommere som heller ikke er skikket til jobben sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fremdeles at det er absurd hvor glade folk tilsynelatende blir for at en seksualforbryter blir frifunnet for noe. Selv om den ene saken er uavhengig av den andre, han er ikke akkurat en godgutt. Rett skal være rett, men det finnes ikke synd på denne mannen.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusseladen skrev (1 minutt siden):

Jeg mener fremdeles at det er absurd hvor glade folk tilsynelatende blir for at en seksualforbryter blir frifunnet for noe. Selv om den ene saken er uavhengig av den andre, han er ikke akkurat en godgutt. Rett skal være rett, men det finnes ikke synd på denne mannen.

For noe tull. Når du mener rett skal være rett ER det synd på at en mann har sittet uskyldig fengsel i 20 år. At han har andre ting på rullebladet er faktisk irrelevant.

• Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er viggo frikjent ,så da håper jeg han får en klekklig ersatning. Uansett hva han har gjort før ,er han ikke en morder og dette var et et stort feilgrep av politi.

De stolte blindt på JHA, noe de ikke skulle gjort i hele tatt.

og en 19-20 åring klarer fint og drepe en på 10 og 8.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av at jeg bodde utenlands på 2000 tallet fikk jeg ikke med meg alt i Baneheia saken, men har forstått det sånn at Viggo Kristiansen var tilstede på Baneheia sammen med kompisen?

Hvis han ikke var delaktig fysisk men bare stod å så på, så må jo det være straffbart?

Eller var det det de trodde, men har gått tilbake på siden de ikke fant Kristiansens dna på ofrene?

Endret av Tough cookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tragedie av de sjeldne. Og en merkelig logikk blant enkelte at man like gjerne kan sitte inne for feil sak om man har gjort noe annet. Hvilke pårørende ville vært tilfreds med at «Per» sonet dommen for drapet på sitt barn når det var et annet barn han hadde drept? Nå er ikke det engang saken her, men seksuelle overgrep mot et helt annet barn og ikke drap.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tough cookie skrev (2 minutter siden):

På grunn av at jeg bodde utenlands på 2000 tallet fikk jeg ikke med meg alt i Baneheia saken, men har forstått det sånn at Viggo Kristiansen var tilstede på Baneheia sammen med kompisen?

Hvis han ikke var delaktig fysisk men bare stod å så på, så må jo det være straffbart?

Eller var det det de trodde, men har gått tilbake på siden de ikke fant Kristiansens dna på ofrene?

Hei, og velkommen til tråden! Alt det du påstår her er dekket mer enn godt nok tidligere i tråden. Gratulerer med å hverken ha lest den, eller ha kjennskap til temaet du uttaler deg om. 

Den eneste som har påstått at VK var på åstedet er JHA. Alle spor og vitneutsagn tilsier noe annet. Nå er det, selv av Riksadvokaten slått fast at VK var i bua hjemme, og dermed hverken delaktig, tilskuer eller på noen måte involvert i saken. 

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tough cookie said:

Han var ikke tilstede. Det ble påstått at han var hovedmannen og pådriver. Det vil ta lang tid å forklare hele saken her, så hvis du er interessert i å sette deg inn i den ville jeg anbefale å høre en podcast rundt tema. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (2 minutter siden):

Han var ikke tilstede. Det ble påstått at han var hovedmannen og pådriver. Det vil ta lang tid å forklare hele saken her, så hvis du er interessert i å sette deg inn i den ville jeg anbefale å høre en podcast rundt tema. 

Nye debattanter oppfordres også til å lese rapporten fra gjenopptakelseskommisjonen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Oppgitt78 said:

Nye debattanter oppfordres også til å lese rapporten fra gjenopptakelseskommisjonen. 

Jeg er egentlig litt uenig når det gjelder folk som ikke kan noe om saken fra før. Det kan være en litt vanskelig rapport å orientere seg om hvis man har 0 forkunnskaper om tema. Men for all del, det er mye bra informasjon der. Spesielt diskusjonen til flertallet er god. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...