Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Callisto83 skrev (56 minutter siden):

Det er jo interessant at det tydeligvis er sædceller politiet ikke har lyktes å få svar på i nye analyser, for disse stammer neppe fra obdusenten eller andre fagfolk som har undersøkt jentene kriminalteknisk.

Vil ikke det etterlate en stor tvil?

Stor tvil?

Det er funnet totalt 13 DNA funn fra JHA og 0 fra VK.  Er disse prøvene fra  Sædceller endrer det ingen ting. JHA har voldtatt de begge. Statistisk sett er det ingen tvil hvor disse cellene kommer i fra.  

Når vi også vet at mobilen ikke har befunnet seg på åstedet,  under inn og utgående trafikk og det forøvrig ikke funnes et eneste teknisk spor, som peker på VK, så går dette mot full frikjennelse.

Endret av Bendie
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå får vi bare håpe at bistandsadvokatene tar dette innover seg, og gjør det de burde gjort forlengst, hjelpe de etterlatte med å forstå at de har tatt feil alle disse årene. Dette er helt åpenbart,  VK vil bli frikjent. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jazzbazz skrev (23 minutter siden):

Det vil vel etterlate sånn omtrent samme tvil som i en hvilken som helst annen voldtektssak med kjent gjerningsmann?  Man har en prøve med sæd som inneholder den kjente gjerningsmannens DNA, og en annen prøve med sæd fra samme offer der DNAet er for dårlig til å gi resultat.  Den helt åpenbare slutningen er at dette bare er flere spor etter den kjente gjerningsmannen.

Tror du JHA sitt forsvar vil komme fram til samme konklusjon, når de sin jobb er å forsvare sin klient i at det var to gjerningsmenn i Baneheia? Jeg tviler på det.

Bendie skrev (20 minutter siden):

Stor tvil?

Det er funnet totalt 13 DNA funn fra JHA og 0 fra VK.  Er disse prøvene fra  Sædceller endrer det ingen ting. JHA har voldtatt de begge. Statistisk sett er det ingen tvil hvor disse cellene kommer i fra.  

Selvsagt endrer det mye, hvis det finnes uidentifiserbare sædceller i denne etterforskningen. Sædceller kan neppe stamme fra noen andre enn de som har begått ugjerningene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lana01 said:

Nå får vi bare håpe at bistandsadvokatene tar dette innover seg, og gjør det de burde gjort forlengst, hjelpe de etterlatte med å forstå at de har tatt feil alle disse årene. Dette er helt åpenbart,  VK vil bli frikjent. 

Jeg håper bistandsadvokatene gjør det de mener er best for de pårørendes mentale helse og ikke lar seg diktere av andre. Så får vi andre forholde oss til hva politiet i Oslo og påtalemyndighetene kommer frem til 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Callisto83 said:

Selvsagt endrer det mye, hvis det finnes uidentifiserbare sædceller i denne etterforskningen. Sædceller kan neppe stamme fra noen andre enn de som har begått ugjerningene.

Vi vet da allerede at JHA har lagt igjen sædceller, så hva er det egentlig det endrer? 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (3 minutter siden):

Jeg håper bistandsadvokatene gjør det de mener er best for de pårørendes mentale helse og ikke lar seg diktere av andre. Så får vi andre forholde oss til hva politiet i Oslo og påtalemyndighetene kommer frem til 

VK kommer til å bli frikjent. De etterlatte har blitt ført bak lyset i alle år av A.P  med flere, noe som er et grovt overtramp. Jeg håper de vil lære å forstå , noe som må være bedre en å leve i uvisse

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Callisto83 said:

Det er ikke i alle prøver man lykkes i å hente ut dna.

Når man har funnet JHAs dna i 13 tidligere prøver og ingen treff på VK har det ikke noe å si at prøve nr 14 ikke ga resultat.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (9 minutter siden):

Bente Mevåg sa det vel under rettsaken. At det nærmeste ikke skulle gå an å utføre noe slikt uten å etterlate seg DNA-spor. Vel, nå har man funnet 13 treff av JHA, null fra andre. Tvilen om hvem denne sæden er fra er ganske liten.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lana01 said:

VK kommer til å bli frikjent. De etterlatte har blitt ført bak lyset i alle år av A.P  med flere, noe som er et grovt overtramp. Jeg håper de vil lære å forstå , noe som må være bedre en å leve i uvisse

Jeg håper og tror at du ikke har vært i de pårørendes situasjon og har forutsetning for å mene noe om hva som er best for de. Jeg mener helt klart at man skal la de pårørende få være i fred å bruke den tiden de trenger. Jeg synes det mest hensynløse i alle disse baneheiatrådene er kravet om at de pårørende umiddelbart skal skifte om sine følelser etter som nye ting kommer frem. La de være i fred. Uansett betyr ikke hva de føler og mener noe for dom eller erstatning.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (15 minutter siden):

Vi vet da allerede at JHA har lagt igjen sædceller, så hva er det egentlig det endrer? 

Hvis formålet med den nye etterforskningen er å sette et endelig punktum i denne groteske saken, er det uheldig med løse tråder i form av uidentifiserbare sædceller som ikke lar seg analysere. En ser jo bare hva tvilen rundt prøven C-25 har ført til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 time siden):

Da er det fastslått, det finnes ingen tekniske bevis mot VK. Han har mobilbeviset som står veldig sterkt, og JHA klarer ikke å knytte han til åstedet

Hele korthuset har rast  sammen . JHA  A.P G.H B.M  T.K  med flere har mye å svare for

‼️ E N D E L I G ‼️ 

Tenker familien til Viggo, Viggo selv - og de som har stått ved hans side i alle disse årene, er veldig lykkelige nå. Kjenner jeg blir oppspilt selv 🤗

Nå er det nok veldig mye som skjer i kulissene, og jeg håper altså at Adger påtalemyndigheter blir stilt til ansvar. JHA har ikke lenger noen ved sin side, som du sa - korthuset har rast sammen. Jeg gleder meg til JHA får sin endelige dom. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Hvis formålet med den nye etterforskningen er å sette et endelig punktum i denne groteske saken, er det uheldig med løse tråder i form av uidentifiserbare sædceller som ikke lar seg analysere. En ser jo bare hva tvilen rundt prøven C-25 har ført til.

Det er ingen løse tråder. JHA  har etterlatt seg DNA på flere intime steder på begge jentene. 13 treff ,0  fra VK Statistiske sett er 0,01 %  skjønner du hva det betyr? 

VK  har også mobilbeviset som gir han alibi Man kan sette et endelig punktum. 

Det finnes ingen tvil. VK er uskyldig

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Callisto83 said:

Det kommer jo litt an på hvor overbevist man er om at Kristiansen er skyldig i utgangspunktet. 

Hvis det hadde dukket opp en ny sak i dag der absolutt alle DNA-funnene i saken pekte mot 1 gjerningsmann, så hadde man ikke begynt å tvile fordi enkelte prøver ikke ga noe resultat. Jeg regner egentlig med at det er ganske vanlig at man ikke får resultater på enkelte prøver. 

I baneheia har man i tillegg også et mobilbevis. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (38 minutter siden):

Tror du JHA sitt forsvar vil komme fram til samme konklusjon, når de sin jobb er å forsvare sin klient i at det var to gjerningsmenn i Baneheia? Jeg tviler på det.

Nei og sædcellene kan neppe stamme fra andre en JHA. Statistisk sett 0,01% sjanse for en annen giver. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (16 minutter siden):

Det finnes ingen løse tråder i denne saken lengre, ingen tekniske bevis peker mot Viggo Kristiansen. Alle tekniske bevis peker derimot mot JHA, og Oslo-politiet har nok plukket fra hverandre narrativet hans. Og hva forsvarene til JHA måtte gjøre, og spille på - det er helt opp til dem. Uavhengig om det er en seriemorder, barnemorder eller en nekrofil Ted Bundy - så skal forsvarerne forsvare de kriminelle. Du klamrer deg fast til noe som ikke eksisterer. 

All tvil som har vært i denne saken, har vært fordi VK har stilt seg uskyldig - og han har ikke gitt seg. Det er sikkert vanskelig å ta innover seg, men denne saken er ferdig oppklart. Det som gjenstår nå er å bure inn JHA, og full offentliggjøring av etterforskning av Agder påtalemyndigheter.

Endret av kraftwerk
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (4 minutter siden):

‼️ E N D E L I G ‼️ 

Tenker familien til Viggo, Viggo selv - og de som har stått ved hans side i alle disse årene, er veldig lykkelige nå. Kjenner jeg blir oppspilt selv 🤗

Nå er det nok veldig mye som skjer i kulissene, og jeg håper altså at Adger påtalemyndigheter blir stilt til ansvar. JHA har ikke lenger noen ved sin side, som du sa - korthuset har rast sammen. Jeg gleder meg til JHA får sin endelige dom. 

Ja ENDELIG.  Det må føles veldig godt å få det bekreftet for hele Norge , se det svart på hvit. Det de har vist og kjempet for alle disse årene. Det finnes ingen bevis mot VK

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, hraff said:

Nei, det vil det ikke.

13 treff på Andersen og 0 på Kristiansen gjør at det er ingen tvil.

Dvs det er en statistisk mulighet på litt under 0,01% at VK har vært med, men tar man med andre ting er det ingen tvil.

Hvordan har du kommet frem til 0.01%?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (5 minutter siden):

Fordi det er umulig at han var med :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (9 minutter siden):

Sannsynlighetsberegning

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bag said:

Dette kommer man frem til om man tar forbehold om at begge var like aktive på åstedet (selv dette egentlig strider mot Andersens forklaring, i følge Andersen burde jo Kristiansen ha lagt igjen mer DNA), og at det dermed er ca like sannsynlig at begge la igjen DNA. Altså 50% sannsynlig at hvert av DNA-funnene tilhører Andersen, og 50% sannsynlig at hvert av DNA funnene tilhører Kristiansen. 

Om det i hver eneste prøve er 50/50 at man finner spor fra Kristiansen, er sannsyligheten 0.5^13 for at ingen av dem ender opp med å vise spor fra han. 0.5^13 = 0.000122 = 0.012%

Når det er sagt, skal det sies at dette ikke blir helt nøyaktig. Det er særlig 2 forbehold som gjelder.

1) Om man legger Andersens forklaring til grunn (som tross alt er hovedbeviset i saken), så burde Kristiansen ha lagt igjen mye mer DNA enn Andersen. Andersen var i følge han selv ikke bortpå den ene jenta engang. Det er umulig å sette konkrete tall på dette, men 75/25 i stedet for 50/50 ville vel kanskje være mer naturlig. Da blir sannsynligheten 0.25^13 = 0.0000000149 = 0.0000015%. (ca 1 av 67 mill)

2) Forskjellige personer vil legge igjen ulike mengder DNA. Det er mulig at JHA er en person som legger igjen mer DNA enn Kristiansen. Det motsatte er også mulig. Dette vet vi ikke, men selv uten forbehold 1), og om man tar høyde for at Andersen legger igjen dobbelt så mye DNA som Kristiansen, så vil sannsynligheten fortsatt ikke være mer enn 0.66^13 = 0.0045 = 0.5%.

Endret av Aliquis
  • Liker 6
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...