Tradegy Skrevet 21. oktober 2022 #1141 Del Skrevet 21. oktober 2022 13 minutter siden, Vingemutter said: Dagbladet var den eneste avisen som levnet tvil om Viggos skyld i sin tid, og i laaang tid etter dommen. Jeg leste en del Dagblabla på den tiden (fordi alle de andre elevene leste VG i spisefri), og det var trolig grunnen til at jeg trodde han ville bli frikjent da den første rettssaken gikk mot slutten; DNA-bevisene holdt åpenbart ikke mål, og mobilbeviset levnet rimelig tvil (som jeg hadde lært i samfunnsfag på ungdomsskolen skulle bety at man ikke kan bli dømt), og det var dekningen til en viss Eivind Pedersen i Dagblabla som hadde gitt meg slike idéer. Misforstå meg rett; Dagbla er en møkkadrittblekke, akkurat som de andre avisene og NRK, men de scorte innertier når det kommer til Baneheia. Takk for god info Og du har så rett . Akkurat i dag, så ble det likevel veldig billedlig. Det fremstår litt som Viggo jaktes på, i bilde og tekstbruk. Er så spent på hvordan ettertiden blir i hele rettssystemet. Alle vil forandre menneskeheten, men ingen vil vel knapt forandre seg selv. Tipper det er flere som havner "rett til mobilsvar", de nærmeste dagene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Matisse Skrevet 21. oktober 2022 #1142 Del Skrevet 21. oktober 2022 Nylig mente en annen instans at den nå tidligere drapsdømte fortsatt var så farlig at han bør sitte inne lenger enn lovens maksimumsstraff. Et juridisk paradoks etter hva som nå har skjedd? https://www.nrk.no/sorlandet/ny-vurdering-i-baneheia-saken_-mener-viggo-kristiansen-ma-sitte-lenger-i-fengsel-1.15354575 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 21. oktober 2022 #1143 Del Skrevet 21. oktober 2022 Just now, Miss Matisse said: Nylig mente en annen instans at den nå tidligere drapsdømte fortsatt var så farlig at han bør sitte inne lenger enn lovens maksimumsstraff. Et juridisk paradoks etter hva som nå har skjedd? https://www.nrk.no/sorlandet/ny-vurdering-i-baneheia-saken_-mener-viggo-kristiansen-ma-sitte-lenger-i-fengsel-1.15354575 Det finnes knapt en etat innunder justisdepartementet som har berørt denne saken uten å ha gjort seg fortjent til full granskning. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 21. oktober 2022 #1144 Del Skrevet 21. oktober 2022 Miss Matisse skrev (2 minutter siden): Nylig mente en annen instans at den nå tidligere drapsdømte fortsatt var så farlig at han bør sitte inne lenger enn lovens maksimumsstraff. Et juridisk paradoks etter hva som nå har skjedd? https://www.nrk.no/sorlandet/ny-vurdering-i-baneheia-saken_-mener-viggo-kristiansen-ma-sitte-lenger-i-fengsel-1.15354575 Dette går jo på at de har oppfattet det som at han ikke "angrer på det han er dømt for", mer eller mindre. Og at han ikke vil ta imot behandling for å forhindre at han "gjør igjen det han er dømt for ". Sitat Viggo Kristiansen har ikke ønsket å søke om prøveløslatelse. Han har, etter det NRK får opplyst, heller ikke vært villig til å delta i noe behandlingsopplegg i regi av fengselet. Derfor blir han ikke automatisk satt fri ved endt soning. Det er domstolen som til slutt skal vurdere om han kan løslates, eller om forvaringen må forlenges. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sgirl Skrevet 21. oktober 2022 #1145 Del Skrevet 21. oktober 2022 Synes saken viser så altfor godt hvordan det norske systemet ofte fungerer. Siden vi er et lite land, har vi også dårlige fagmiljø innen mange områder. Det er få drap i Norge. Hvertfall av dette kaliber. Gitt dette skal det lite til før noen sterke stemmer med til dels narsissistiske trekk / les: en viss politietterforsker) får dominere. Etterforskningen av hele DNA-sporet er så pinlig, men ingen hadde vett til å stille de rette spørsmålene. I tillegg er det ganske lavt nivå blant norske journalister, samt utpreget konformitet som gjennomsyrer hele samfunnet. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winscp Skrevet 21. oktober 2022 #1146 Del Skrevet 21. oktober 2022 Det er mange gjester som snakker om Baneheia på Dagsnytt 18 i dag, for de som er interessert. Første tema i sendingen. Riksadvokat, bistandsadvokat, Jahr, Sjødin, kommentatorer. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 21. oktober 2022 #1147 Del Skrevet 21. oktober 2022 Nederst ligger link til 30s uttalelse fra statsadvokaten og 25s fra riksadvokaten. https://www.riksadvokaten.no/document/riksadvokaten-ber-om-frifinnelse-for-viggo-kristiansen/ 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 21. oktober 2022 #1148 Del Skrevet 21. oktober 2022 Hank Amarillo skrev (1 minutt siden): Nederst ligger link til 30s uttalelse fra statsadvokaten og 25s fra riksadvokaten. https://www.riksadvokaten.no/document/riksadvokaten-ber-om-frifinnelse-for-viggo-kristiansen/ Det er spesielt å se hvor mye vekt som tillegges Farmen og Pope, som gjenopptakelseskommisjonen har nektet å lytte til ved alle sine avslag, og mindretallet likeså i den siste avgjørelsen. En indirekte slakt av kommisjonen, også når Maurud snakker om premisset om DNA-bevis for to, som mindretallet hevder ikke eksisterte. 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kapteinsupertruse Skrevet 21. oktober 2022 #1149 Del Skrevet 21. oktober 2022 Sgirl skrev (2 timer siden): Ok, dette er sikkert en beleilig avsporing for dere som idag ble stående igjen på feil side av gjerdet. dere lykkes uansett ikke i å skjule for det faktum at vi idag sitter her med norges verste justismord. en fullstendig avkledning av det verste som fins i den norske folkesjela, nemlig inkompetanse og flau skråsikkerhet bygd på den nevnte manglende kompetanse. politi og påtalemyndigheter, samt media, som grunnet litenhet og manglende refleksjoner puttet en uskyldig mann i fengsel. norge, eller alabama, same shit. En frifinnelse betyr at det finnes ikke bevis. Det betyr ikke at han ikke har gjort det. En advokat og rettssal bryr seg ikke om sannheten, kun om det er bevis på at han har gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 21. oktober 2022 #1150 Del Skrevet 21. oktober 2022 Raven.Writingdesk skrev (2 timer siden): Det er virkelig ikke så merkelig at han ble mistenkt og dømt i denne saken. Det er ikke rart han ble misstenkt for det, men det er en norsk rettskatastrofe at han ble dømt! 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 21. oktober 2022 #1151 Del Skrevet 21. oktober 2022 kapteinsupertruse skrev (2 minutter siden): En frifinnelse betyr at det finnes ikke bevis. Det betyr ikke at han ikke har gjort det. En advokat og rettssal bryr seg ikke om sannheten, kun om det er bevis på at han har gjort det. Det er så godt som umulig at Viggo var med på det. Om du tror på skrønene til Andersen, var han jo knapt borti jentene, og han la fra seg masse DNA. Det er da nesten umulig for "hovedmannen" Viggo å voldta begge og drepe dem med kniv uten så mye som et fragment av DNA eller andre tekniske spor. Det er 99,99999999% umulig. Nå har absolutt ALT av vitnemål og tekniske bevis blitt ransaket på nytt av friske upartiske hoder og det finnes IKKE spor av Viggo! Ikke et eneste spor! 16 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nebbete fugl Skrevet 21. oktober 2022 #1152 Del Skrevet 21. oktober 2022 9 minutter siden, kapteinsupertruse said: En frifinnelse betyr at det finnes ikke bevis. Det betyr ikke at han ikke har gjort det. En advokat og rettssal bryr seg ikke om sannheten, kun om det er bevis på at han har gjort det. Det er åpenbart viktig å holde fast i ethvert halmstrå for noen. 30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 21. oktober 2022 #1153 Del Skrevet 21. oktober 2022 kapteinsupertruse skrev (16 minutter siden): En frifinnelse betyr at det finnes ikke bevis. Det betyr ikke at han ikke har gjort det. En advokat og rettssal bryr seg ikke om sannheten, kun om det er bevis på at han har gjort det. Jeg skal innrømme at jeg har vært i samme tenkebane selv innimellom, men etter å ha hørt på Riksadvokaten i dag er jeg helt overbevist om at VK er helt uskyldig ifht Baneheia saken. 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 21. oktober 2022 #1154 Del Skrevet 21. oktober 2022 22 minutter siden, kapteinsupertruse said: En frifinnelse betyr at det finnes ikke bevis. Det betyr ikke at han ikke har gjort det. En advokat og rettssal bryr seg ikke om sannheten, kun om det er bevis på at han har gjort det. Det er forsåvidt riktig det du skriver. Om du ser pressekonferansen til riksadvokaten kommer det likevel ganske tydelig frem at dette ikke er en sak der man tror Kristiansen er skyldig, men ikke klarer å føre bevis for det. Han sier rett ut at bevisene tyder på at Kristiansen var i bua. Om avgjørelsen sier han dette: Quote "Jeg finner også grunn til å understreke at jeg ikke har funnet avgjørelsen tvilsom." 10 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 21. oktober 2022 #1155 Del Skrevet 21. oktober 2022 Jurylederen fra lagmannsretten i 2002 har uttalt seg i dag: «Det Riksadvokaten nå har kommet fram til er jo bare helt forferdelig etter alle disse årene. Vi visste at det skulle sterke beviser til, og slik saken da sto, tvilte ikke juryen på at Viggo Kristiansen var skyldig. Vi kunne ikke annet enn å dømme på grunnlag av de bevisene som ble lagt fram». Rita Johnsen, juryleder i Agder lagmannsrett, Agderposten (betalingsmur) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest plusskatten Skrevet 21. oktober 2022 #1156 Del Skrevet 21. oktober 2022 (endret) plusskatten skrev (1 time siden): Det er verdt å merke seg at det var Stine Sofies stiftelse som fremmet følgende forslag som er nevnt i artikkelen fra NRK. Forslaget fra Stine Sofies Stiftelse om at hver advokat kun får to forsøk på å gjenoppta en sak møtes med skepsis fra flere politikere i justiskomiteen. Hadde de fått viljen sin, så hadde Viggo aldri hatt mulighet til å bli frikjent. Men det har vel ikke vært så nøye med Viggo sin rettssikkerhet. Beskrivelse av forslaget fra Stine Sofies Stiftelse. https://www.nrk.no/sorlandet/mener-advokaten-til-viggo-kristiansen-utnytter-systemet-1.14861102 https://www.nrk.no/sorlandet/foreldrene-om-baneheia-saken-1.14929329 Endret 21. oktober 2022 av plusskatten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 21. oktober 2022 #1157 Del Skrevet 21. oktober 2022 Hvor kan jeg se pressekonferansen om igjen? Jeg fikk ikke hørt den... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 21. oktober 2022 Forfatter #1158 Del Skrevet 21. oktober 2022 Ramona1970 skrev (7 minutter siden): Hvor kan jeg se pressekonferansen om igjen? Jeg fikk ikke hørt den... Ligger på TV2 Play .. hvis du har det https://play.tv2.no/nyheter/nyhetene/nyhetene-2022-episode-294-1784413.html?play=true Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 21. oktober 2022 #1159 Del Skrevet 21. oktober 2022 kapteinsupertruse skrev (1 time siden): En frifinnelse betyr at det finnes ikke bevis. Det betyr ikke at han ikke har gjort det. En advokat og rettssal bryr seg ikke om sannheten, kun om det er bevis på at han har gjort det. Normalt kan man uttrykke det slik, men det er skivebom i denne saken. Fordi riksadvokaten gikk veldig langt i retning av å si at Kristiansens uskyld er bevist: "Heldigvis gikk Maurud svært langt. «Jeg har ikke funnet avgjørelsen tvilsom», sa han. Det er et sterkt og viktig signal. Beklagelsen var enda viktigere og enda sterkere: «Denne saken har fått dypt tragiske konsekvenser for Viggo Kristiansen. Også hans nærmeste har lidd et ufattelig tap. Jeg vil derfor på vegne av påtalemyndigheten på det sterkeste beklage den urett som er blitt begått»" https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/10/21/det-styggeste-justismordet-i-norsk-historie/ 8 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 21. oktober 2022 #1160 Del Skrevet 21. oktober 2022 Lana01 skrev (7 minutter siden): Ligger på TV2 Play .. hvis du har det https://play.tv2.no/nyheter/nyhetene/nyhetene-2022-episode-294-1784413.html?play=true Har ikke det, men fant det på NRK nå. Omsider fant jeg ut at jeg måtte klikke "hele dagen" for å få vist nyheter fra kl 13... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg