Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

– De har totalsviktet. De har manipulert Andersen til en forklaring som den ble lagt til grunn som eneste bevis mot Kristiansen. De har motarbeidet meg som advokat. De har sendt klagesaker. Det har vært et helvete. Jeg har anmeldt politiet i Agder til Spesialenheten. De satt på informasjon som de har holdt skjult.

https://www.nettavisen.no/nyheter/viggo-kristiansens-tidligere-forsvarer-vil-anmelde-agder-politidistrikt/s/5-95-718151

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lana01 skrev (2 minutter siden):

– De har totalsviktet. De har manipulert Andersen til en forklaring som den ble lagt til grunn som eneste bevis mot Kristiansen. De har motarbeidet meg som advokat. De har sendt klagesaker. Det har vært et helvete. Jeg har anmeldt politiet i Agder til Spesialenheten. De satt på informasjon som de har holdt skjult.

https://www.nettavisen.no/nyheter/viggo-kristiansens-tidligere-forsvarer-vil-anmelde-agder-politidistrikt/s/5-95-718151

👏🏻
Det er flere som bør anmelde og flere som bør anmeldes. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nøkkelost77 said:

Hvorfor skal man legge ord i munnen på meg? Jeg har ikke sagt noe om at rettsstaten ikke har gjort jobben sin rett denne gangen og, ja- det er slett etterforskning og oppfølging. 

Det jeg reagerer på er at alle nærmest «hyller» denne karen… som ikke akkurat har verdens beste rulleblad. Folk synes synd på han…altså…seriøst?  

Det er veldig få som har «hyllet» Viggo, men jeg kan godt gjøre det:

Det virker rimelig åpenbart at Viggo er en veldig bra fyr. Han er pliktoppfyllende, hardt arbeidende, tilgivende, han bærer ikke nag, og etter alle kjennemerker veldig opptatt av rettferdighet. Han har tonnevis av integritet. Alt tyder på at han er en sjelden bra fyr.

Det du henger deg opp i er hvordan Viggo var i en periode i hans ungdom, mens han var syk. Jeg gjentar: mens han var syk. Han var en pasient i psykiatrien, og her kommer en liten brannfakkel: det er godt mulig at han ikke var strafferettslig tilregnelig for de forholdene han fremdeles er dømt for. Således er kanskje ikke justismordet mot Viggo helt løst selv i dag. 

• Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (55 minutter siden):

Smakløst. Foreldre har mistet sitt barn på den groveste måten, og nå er deres sak uløst. 

Saken er like uløst i dag som den har vært de siste 20 årene. Det hjelper ingen at en uskyldig mann er dømt for ugjerningen. 

• Liker 17
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (3 minutter siden):

Satt og tenkte på dette, dette MÅ jo få følger for ansvarlige for denne tiltalen/dommen. Og gjenopptakskommisjonen også, her MÅ jo hoder rulle…

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bazinga91 skrev (7 minutter siden):

Saken er like uløst i dag som den har vært de siste 20 årene. Det hjelper ingen at en uskyldig mann er dømt for ugjerningen. 

Enig!

i dag synes jeg fokuset skal være på den stakkars mannen som har sittet uskyldig fengslet i nesten 21 år og som har kjempet for å bli trodd. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad. Dette var faan meg på tide. Endelig. 

Og du som startet den forrige tråden; DU er grunnen til at jeg så saken med nye øyne. Aldri i min villeste fantasi ville jeg trodd på uskyld om ikke du startet den tråden. Jeg er en av de som stoler på både media og politi. Heldigvis har jeg blitt mer kritisk med årene. 

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (12 minutter siden):

Satt og tenkte på dette, dette MÅ jo få følger for ansvarlige for denne tiltalen/dommen. Og gjenopptakskommisjonen også, her MÅ jo hoder rulle…

Ja og Bente Mevåg fastholdt i retten i 2011 at DNA  viste sikkert spor av to gjerningsmenn. Selvsagt kjente hun til kontaminering  Noe som også Susan Pope var helt klar på Jeg vil gå så langt som hun lyver , da hun ikke vedgår at dette er en mulighet

Hun hevdet også at dna prøvene var destruert.

Håper hun også vil bli etterforsket 

Mevåg fastholdt at alt som har skjedd i Baneheia-saken, også de senere analyser som er gjennomført, ikke rokker ved hennes oppfatning av analysene.

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/qEmzz/saar-tvil-om-dna-bevisene-i-baneheia-saken

Endret av Lana01
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På spørsmål om hva som kan skje med Andersen, svares følgende:

"...Hvis påtalemyndigheten mener de ikke kan bevise at Andersen er skyldig, og heller ikke hvem andre som eventuelt har foretatt drapet Andersen ble frifunnet for i 2002, vil dette drapet stå uoppklart."

Dette klarer jeg ikke helt forstå. Begge jentene ble funnet sammen under noe granbar. Hvis man mener det bevist at han sto bak drapet på én av dem - og Kristiansen er ute av bildet - er det da å anse som et urimelig resonnement at han da også står bak det andre? De kan jo ikke på alvor late som at den ene jenta da må være drept av en tredje person, som også valgte å legge henne under den samme granbaren...

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia

Som mor er jeg mest sjokkert over hvor store lengder politiet har gått for å bevise sin egen teori enn å faktisk ta riktig mann. Hadde de brukt like mye energi på å ta den faktiske gjerningsmannen hadde vi hatt en mindre barnemorder ute i samfunnet. Når politiet beskytter et utskudd som JHA, tenk alle politiet beskytter som faktisk har makt og innflytelse. Ekkel ekkel tanke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lord Friendzone skrev (10 minutter siden):

VKs pårørende virker stadig like sympatiske og jordnære. De er selvfølgelig utrolig lettet, men ser ut til å ta avgjørelsen med fatning.

«Dette er en tragedie, så vi har ikke tenkt å feire selv om dette gikk vår vei».

Svein Kristiansen, Fædrelandsvennen, i dag (betalingsmur)

Veldig fine folk. Hans far imponerer veldig! 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (21 minutter siden):

Ja og Bente Mevåg fastholdt i retten i 2011 at DNA  viste sikkert spor av to gjerningsmenn. Selvsagt kjente hun til kontaminering  Noe som også Susan Pope var helt klar på Jeg vil gå så langt som hun lyver , da hun ikke vedgår at dette er en mulighet

Hun hevdet også at dna prøvene var destruert.

Håper hun også vil bli etterforsket 

Mevåg fastholdt at alt som har skjedd i Baneheia-saken, også de senere analyser som er gjennomført, ikke rokker ved hennes oppfatning av analysene.

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/qEmzz/saar-tvil-om-dna-bevisene-i-baneheia-saken

Mevåg er sikkert ikke komplett ubrukelig innen fagfeltet hennes, men hun fremstår «litt i overkant» påtalevennlig, og bør nok ettergås litt i sømmene. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audun Beckstrøm, bistandsadvokat for de etterlatte, hadde følgende kommentar etter avgjørelsen:

«Dette er tungt og vanskelig. Riksadvokaten sier at han ikke fester noe lit til Jan Helge Andersens forklaring. Dermed vet vi lite om hva som har skjedd på åstedet»Audun Beckstrøm, VG, i dag

^ Jeg tenker jo at vi har rimelig grei oversikt både over hva som ble gjort og ikke minst hvem som har utførte de ufattelige handlingene på åstedet, selv om det formelt sett har kommet noen ubesvarte spørsmål. Men det har nok blitt en vanskelig situasjon for bistandsadvokatene, som i tillegg praktisk talt har fungert som aktorer mot VK, og forsvarsadvokater for JHA.

Beckstrøm bekrefter for øvrig at det vil bli holdt en egen pressekonferanse klokken 15:30.

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Oppgitt78 skrev (7 minutter siden):

Mevåg er sikkert ikke komplett ubrukelig innen fagfeltet hennes, men hun fremstår «litt i overkant» påtalevennlig, og bør nok ettergås litt i sømmene. 

Nå har Riksadvokaten uttalt at alt vil bli grundig gjennomgått,. Regner da med at alle som har motarbeidet en  gjenopptaking  vil bli avslørt , og ting vil bli avdekket, også den korrespondansen, som ( evnet) finnes mellom ulike aktører. Det blir spennende å følge med 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, miss summers said:

Jeg er så glad. Dette var faan meg på tide. Endelig. 

Og du som startet den forrige tråden; DU er grunnen til at jeg så saken med nye øyne. Aldri i min villeste fantasi ville jeg trodd på uskyld om ikke du startet den tråden. Jeg er en av de som stoler på både media og politi. Heldigvis har jeg blitt mer kritisk med årene. 

Det er en utrolig verdifull selvinnsikt, du har opparbeidet deg. Man ser det (virkelig) ikke, før man tror det. :hjerte:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (29 minutter siden):

Det er nesten litt surrealistisk hvordan alle plutselig er enige nå. Dette er jo noe Agder statsadvokatembeter burde kommet frem til selv for lenge siden.

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/JQQgoJ/jeg-stiller-meg-bak-riksadvokatens-beklagelse

Helt enig, veldig mange som kunne kommet ut mye tidligere, men nå er det enklere å gjemme seg bak andre - enn å ta det første skrittet alene. 

Undrer meg fælt over hva Arne Pedersen og Geir Hansen gjør i dag 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (12 minutter siden):

Nå har Riksadvokaten uttalt at alt vil bli grundig gjennomgått,. Regner da med at alle som har motarbeidet en  gjenopptaking  vil bli avslørt , og ting vil bli avdekket, også den korrespondansen, som ( evnet) finnes mellom ulike aktører. Det blir spennende å følge med 

Trenger ikke noen gjennomgåelse for å avsløre at FrP har, som eneste parti, vært mot gjenopptakelsen.

https://www.nrk.no/sorlandet/justiskomiteen-om-advokatforslag_-frp-eneste-parti-som-er-positive-1.14956689

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...