Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Tradegy skrev (1 minutt siden):
  Vis skjult innhold

:hjerte::klappe: Det var på tide :klappe: :hjerte:

Må være lov akkurat i dag! 

Smakløst. Foreldre har mistet sitt barn på den groveste måten, og nå er deres sak uløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som mange har glemt, men husk at han er tidligere dømt for å ha voldtatt et 7 år gammelt barn flere ganger.. Samt overgrep mot en gutt i samme alder.. Kanskje lurt å tenke litt på det før vi setter "rettferdighet og sympati" sammen med navnet hans i en setning.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ATLAS6 said:

Smakløst. Foreldre har mistet sitt barn på den groveste måten, og nå er deres sak uløst. 

Smakløs kommentar av deg. Det går an å ha to tanker i hode samtidig, og det er selvsagt en stor lettelse for vår rettsikkerhet at en åpenbar uskyldig mann endelig blir frifunnet.

• Liker 24
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maurud etterlater ingen tvil. En klar redegjørelse. En unnskyldning har på sin plass, både til Kristiansen og de andre pårørende. 

Endret av livmor
  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelost77 skrev (9 minutter siden):

Virker som mange har glemt, men husk at han er tidligere dømt for å ha voldtatt et 7 år gammelt barn flere ganger.. Samt overgrep mot en gutt i samme alder.. Kanskje lurt å tenke litt på det før vi setter "rettferdighet og sympati" sammen med navnet hans i en setning.

Ja, det er ikke tvil om at han har hatt oppførsel og gjort ting som ikke er bra og som jeg også fordømmer, men han har ikke voldtatt eller drept jentene i Baneheia og det frikjennes han nå helt riktig for. Vi MÅ ha en rettsstat der det må bevises utover enhver tvil at man er skyldig og det er det ikke gjort i denne saken. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 21
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg finner også grunn til å understreke at jeg ikke har funnet avgjørelsen tvilsom."

Ganske klokkeklart fra riksadvokaten her altså.

• Liker 28
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (1 minutt siden):

"Jeg finner også grunn til å understreke at jeg ikke har funnet avgjørelsen tvilsom."

Ganske klokkeklart fra riksadvokaten her altså.

Ja, liten tvil fra hans side her. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, ATLAS6 said:

Så da er det bedre å dømme feil mann? Det er viktig å huske at det er flere enn de drepte som har pårørende! 

For dem er skaden allerede begått. Livet ødelagt og de kan aldri leve som normalt. 

Hadde beslutningene vært styrt av nøytralitet fra start, hadde man brukt ressurser på å finne fakta. I stedet fabrikerer man en gjerningsmann ut fra eget velbefinnende. 

Dèt er smakløst, det!  

Endret av Tradegy
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelost77 skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke sagt noe om rettsstaten og Baneheia saken… sier at man skal ikke la dette andre forgå i stillhet. 

«Gjort ting som ikke er bra» ??? Vi snakker overgrep og voldtekt over flere år… Han er ikke en grei fyr, ferdig snakka..

Det har ikke noe med denne saken å gjøre. 

Denne saken handler om Baneheiasaken og at Kristiansen er uskyldig der. 

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overraskende.

Men mange vil fortsatt mene at han er skyldig fordi "han er typen til det" eller "det MÅ ha vært 2 gjerningsmenn", o.l.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelost77 skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke sagt noe om rettsstaten og Baneheia saken… sier at man skal ikke la dette andre forgå i stillhet. 

«Gjort ting som ikke er bra» ??? Vi snakker overgrep og voldtekt over flere år… Han er ikke en grei fyr, ferdig snakka..

Men her diskuterer vi Baneheia saken, og selv om også jeg fordømmer det han har gjort tidligere så går det også ann å ha sympati for at han har sonet en lang dom som han altså er uskyldig i. Går ann å ha flere tanker i hodet samtidig her. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Polly Ester skrev (Akkurat nå):

Det har ikke noe med denne saken å gjøre. 

Denne saken handler om Baneheiasaken og at Kristiansen er uskyldig der. 

Åjasså… Nei, sier du det… 🙄  

Tenker at fengselsstraffen var helt fortjent på vegne av de barna han faktisk har overgrepet seg på. Overgrep mot barn og pedofile burde ha lengre straff enn hva som er «normen» her i Norge. 
 Får ingen klapp på skuldra fra meg, han godeste Kristiansen 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ATLAS6 said:

Saken er nå helt klar.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Centimeteren said:

Smakløs kommentar av deg. Det går an å ha to tanker i hode samtidig, og det er selvsagt en stor lettelse for vår rettsikkerhet at en åpenbar uskyldig mann endelig blir frifunnet.

Dette! Så riktig! :Nikke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at folk burde bite seg merke i Riksadvokaten konstaterer at etter å ha satt seg inn i saken fant avgjørelsen om frifinnelse som enkel.

• Liker 21
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelost77 skrev (1 minutt siden):

Åjasså… Nei, sier du det… 🙄  

Tenker at fengselsstraffen var helt fortjent på vegne av de barna han faktisk har overgrepet seg på. Overgrep mot barn og pedofile burde ha lengre straff enn hva som er «normen» her i Norge. 
 Får ingen klapp på skuldra fra meg, han godeste Kristiansen 

Jeg er helt enig at straffen i overgrepssaker er altfor lav. Men vi kan selvfølgelig ikke ha en slik rettsstat du beskriver her, det forstår de aller fleste. 

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig oppriktig og god gjennomgang fra Riksadvokaten. Han var både mer tydelig og detaljert enn jeg hadde trodd.

På spørsmål om hvordan rettsstaten kan gjøre opp for uretten som er begått mot VK svarte han følgende:

«Dette er en nærmest uopprettelig feil, en ufattelig tragedie».

Han sier også at VKs støtteapparat har vært helt unikt, og erkjenner at uriktig domfelte ikke skal være avhengig av dugnadsarbeid for å bli renvasket.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...