Gjest Ramona1970 Skrevet 21. september 2022 #761 Del Skrevet 21. september 2022 Millimani skrev (2 timer siden): Siste nytt. Slett ikke enkelt, men det er lov å håpe at avgjørelsen blir ferdig før nyttår BANEHEIA: Han avgjør Viggo Kristiansens skjebne: - Slett ingen enkel sak (tv2.no) Åh, så det er ikke enkelt. Saken var enkel allerede når VK ble feilaktig fengslet, dette irriterer meg grenseløst at riksadvokaten kan få til å si. "Helt konkret skal han ta stilling om det fortsatt er mulig å bevise om Viggo Kristiansen sto bak drap og voldtekt av Lena Sløgedal Paulsen (10) og Stine Sofie Sørstrønen (8)." Vanskelig gitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 21. september 2022 #762 Del Skrevet 21. september 2022 Ramona1970 skrev (39 minutter siden): Åh, så det er ikke enkelt. Saken var enkel allerede når VK ble feilaktig fengslet, dette irriterer meg grenseløst at riksadvokaten kan få til å si. "Helt konkret skal han ta stilling om det fortsatt er mulig å bevise om Viggo Kristiansen sto bak drap og voldtekt av Lena Sløgedal Paulsen (10) og Stine Sofie Sørstrønen (8)." Vanskelig gitt! Det er "vanskelig" ja. Det jeg mente når jeg skrev det sånn var det som han sa/det står skrevet. Nei, dette har jo vært enkelt hele tiden. Nå får de få fortgang i det, slik at rett mann blir fullstendig dømt. Det er bare en, og han het Jan Helge Andersen. Viggo må få bli frikjent nå. Begge to må "få som fortjent". Det Viggo fortjener er full frikjennelse. Det JHA fortjener er noe helt annet. Han må bures inne igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 21. september 2022 Forfatter #763 Del Skrevet 21. september 2022 (endret) Anonio skrev (8 timer siden): Spesialenheten kommer til å få masse fokus om dette ikke er meget godt begrunnet. Kanskje man kan avdekke litt ukultur her også. Politi som passer på politi har vi jo sett i USA og Norge mange ganger. Det gir veldig dårlig signaler. Saken kunne helt opplagt blitt gjenopptatt mange år tidligere. å holde tilbake disse opplysningene er svært alvorlig Horst mener det brukes «retorikk for å overtale og overbevise om at dommen er riktig». – Å underslå opplysninger er svært alvorlig. Objektivitetsprinsippet må gjelde på alle stadier av en sak, sier Horst, som mener at informasjonen om voldtektsanklagen ville vært relevant for Gjenopptakelseskommisjonen. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/eksperter-reagerer-pa-at-sentral-informasjon-manglet-svaert-betenkelig/14782616/ – Vi verken tenkte, eller hadde foranledning til å tenke, at denne saken skulle ha noen relevans i forhold til de konkrete bevisene og vilkårene for straffskyld i Baneheia-saken, forklarer hun. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hevder-voldtektssak-var-ukjent-for-ham-loggen-viser-at-han-hadde-tilgang/14817803/ Dette hevder politadvokat Thorsen, Arne Pedersen har hevdet til pressen, at han ikke visste om saken, tiltross for at hadde tilgang De har begge en informasjonplikt, det står i lovverket Tidligere kriminalsjef Arne Pedersen sier han ikke kjente til voldtektsanklagen mot Jan Helge Andersen fra 2009. Loggen viser at saken var skjermet, og at Pedersen som fagsjef hadde tilgang. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hevder-voldtektssak-var-ukjent-for-ham-loggen-viser-at-han-hadde-tilgang/14817803/#:~:text=Tidligere kriminalsjef Arne Pedersen sier,Pedersen som fagsjef hadde tilgang.&text=Det opplyser politiadvokat Cecilie Gulnes i Oslo politidistrikt til TV 2. Håper det kommer en veldig god redegjørelse fra Spesialenheten, på hvorfor de slipper unna med, dette, hvis så er tilfelle Det holder ikke med å si at man ikke viste. Det er ikke opptil Thorsen å avgjøre ,om dette var viktige opplysninger for G.K eller ikke., eller at hun ikke kjenner til denne loven.? og hvorfor ble saken lagt som skjermet? Det bør komme en god forklaring også å dette, Hvem andre kjente til dette?. Jeg synes Holst har et godt poeng.! og jeg vil gå enda lenger . Det er aktører som bevist har holdt tilbake og som har motarbeide en gjenopptakelse. Det er en ukultur , som ikke lengre kan undskyldes eller feies under teppet. Arne Pedersen vil jeg tro også har en personlig grunn Han har også skrevet et 35 sider langt brev til Statadvokaten , etter at saken ble begjært gjenåpnet Nå kommer boken til Eivind Pedersen snart, som nettopp har fokus på disse tingene. Endret 21. september 2022 av Lana01 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 21. september 2022 #764 Del Skrevet 21. september 2022 Lana01 skrev (2 timer siden): Tidligere kriminalsjef Arne Pedersen sier han ikke kjente til voldtektsanklagen mot Jan Helge Andersen fra 2009. Loggen viser at saken var skjermet, og at Pedersen som fagsjef hadde tilgang. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hevder-voldtektssak-var-ukjent-for-ham-loggen-viser-at-han-hadde-tilgang/14817803/#:~:text=Tidligere kriminalsjef Arne Pedersen sier,Pedersen som fagsjef hadde tilgang.&text=Det opplyser politiadvokat Cecilie Gulnes i Oslo politidistrikt til TV 2. Under opprullingen av saken ble Kristiansen sett på som modukskandidat på grunn av overgrepene han hadde begått og hans mange sexfikserte handlinger, som kikking. Det ble aldri avdekket slikt når det gjaldt Andersen før dette med overgrep nå ble kjent. – Ja. Det er jo også noe som blåses opp og ut av sin sammenheng, for å kunne sverte Jan Helge Andersen på bekostning av Viggo Kristiansen, etter min mening. Pedersen sier at politiet var kjent med den ene saken i 2009, da Andersen ble anmeldt for seksuelt overgrep mot en mindreårig jente: Han sier at saken bevismessig sto veldig svakt. – Det var hans forklaring mot fornærmedes. Det var ikke noen andre støtteerklæringer å innhente. – Men da du hørte om denne anklagen, tenkte du «skitt, vi har bomma»? – Nei. Det tenkte jeg overhodet ikke. https://www.nrk.no/sorlandet/xl/kriminalsjef-arne-pedersen-mener-viggo-kristiansen-bor-mote-i-retten-pa-nytt-i-baneheia-saken-1.15937458 NRK-artikkelen er publisert 26. april. Selv om han ikke sier "JEG visste om saken", så ligger det implisitt i uttalelsene hans at han visste allerede da. TV2-artikkelen er datert 27. mai. Kan hende han har funnet ut i mellomtiden at det kan være lurt å si at han ikke visste om voldtektsanklagen? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 21. september 2022 #765 Del Skrevet 21. september 2022 Hansehan skrev (5 minutter siden): Under opprullingen av saken ble Kristiansen sett på som modukskandidat på grunn av overgrepene han hadde begått og hans mange sexfikserte handlinger, som kikking. Det ble aldri avdekket slikt når det gjaldt Andersen før dette med overgrep nå ble kjent. – Ja. Det er jo også noe som blåses opp og ut av sin sammenheng, for å kunne sverte Jan Helge Andersen på bekostning av Viggo Kristiansen, etter min mening. Pedersen sier at politiet var kjent med den ene saken i 2009, da Andersen ble anmeldt for seksuelt overgrep mot en mindreårig jente: Han sier at saken bevismessig sto veldig svakt. – Det var hans forklaring mot fornærmedes. Det var ikke noen andre støtteerklæringer å innhente. – Men da du hørte om denne anklagen, tenkte du «skitt, vi har bomma»? – Nei. Det tenkte jeg overhodet ikke. https://www.nrk.no/sorlandet/xl/kriminalsjef-arne-pedersen-mener-viggo-kristiansen-bor-mote-i-retten-pa-nytt-i-baneheia-saken-1.15937458 NRK-artikkelen er publisert 26. april. Selv om han ikke sier "JEG visste om saken", så ligger det implisitt i uttalelsene hans at han visste allerede da. TV2-artikkelen er datert 27. mai. Kan hende han har funnet ut i mellomtiden at det kan være lurt å si at han ikke visste om voldtektsanklagen? Jeg har også hengt meg opp i dette. Han lyver, med hele Norge som vitne. Og Spesialenheten lar han holde på akkurat som han vil? Jeg har null forståelse for at ingen er siktet i saken, og jeg håper den innstillingen blir til en siktelse, men det kommer vel ikke til å skje. For her skal alle beskytte hverandre. Skammelig og utrolig provoserende. Vurderer å sende en mail til spesialenheten, riksadvokaten og statsadvokaten med vedlegg til disse artiklene. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 21. september 2022 #766 Del Skrevet 21. september 2022 kraftwerk skrev (5 minutter siden): Jeg har også hengt meg opp i dette. Han lyver, med hele Norge som vitne. Og Spesialenheten lar han holde på akkurat som han vil? Jeg har null forståelse for at ingen er siktet i saken, og jeg håper den innstillingen blir til en siktelse, men det kommer vel ikke til å skje. For her skal alle beskytte hverandre. Skammelig og utrolig provoserende. Vurderer å sende en mail til spesialenheten, riksadvokaten og statsadvokaten med vedlegg til disse artiklene. Spesialenheten holder jo selv på akkurat som de vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 21. september 2022 #767 Del Skrevet 21. september 2022 kraftwerk skrev (10 minutter siden): Jeg har også hengt meg opp i dette. Han lyver, med hele Norge som vitne. Og Spesialenheten lar han holde på akkurat som han vil? Jeg har null forståelse for at ingen er siktet i saken, og jeg håper den innstillingen blir til en siktelse, men det kommer vel ikke til å skje. For her skal alle beskytte hverandre. Skammelig og utrolig provoserende. Vurderer å sende en mail til spesialenheten, riksadvokaten og statsadvokaten med vedlegg til disse artiklene. Det er jo ikke første gang heller. På pressekonferansen i 2000 sa han jo at de hadde DNA som knyttet Kristiansen til ugjerningene med 100% sannsynlighet. I NRK-intervjuet sier han at de aldri har hatt DNA-bevis mot Kristiansen. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 21. september 2022 #768 Del Skrevet 21. september 2022 Callisto83 skrev (17 timer siden): Lurer på hva riksadvokaten tenker når han står ovenfor "lakris beviset"... Med fullt DNA-treff fra begge jentene så er det hverken et bevis eller en indisie på noen måte, JHA er naglet til ugjerningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 21. september 2022 #769 Del Skrevet 21. september 2022 Hansehan skrev (25 minutter siden): Det er jo ikke første gang heller. På pressekonferansen i 2000 sa han jo at de hadde DNA som knyttet Kristiansen til ugjerningene med 100% sannsynlighet. I NRK-intervjuet sier han at de aldri har hatt DNA-bevis mot Kristiansen. Jepp, den famøse pressekonferansen i 2000 var en skandale i seg selv, og fikk virkelig fart på forhåndsdømmingen av VK. Det ble jo etterhvert kjent at DNA-beviset langt fra var 100% sikkert, men sannelig fortsetter Arne Pedersen å tviholde på at DNA-beviset spikrer to gjerningsmenn til saken. Dette la jo også retten til grunn i sin tid, noe som trolig ble avgjørende for dommen mot VK, men det har jo skjedd et og annet siden den gang... Arne Pedersen er nok oppgitt over kommisjonens avgjørelse og det han kaller «flertallets kritikkverdige feilvurderinger». I brevet til statsadvokatene skrev han blant annet: «Flertallet har åpenbart heller ikke latt seg påvirke av at ingen ble domfelt på bakgrunn av DNA-bevisene som ble funnet på de to jentene». Da NRK intervjuet ham om dette brevet la han til følgende: (NRK-artikkel) «Poenget mitt er at de spanske analysene viser at det er to givere. Det er tilstrekkelig. Du trenger ikke å ha noe som peker på Viggo Kristiansen». I brevet skriver han altså at ingen ble dømt på bakgrunn av DNA, men sier samtidig at det var (og er) DNA som beviste at det måtte være to gjerningsmenn... 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 21. september 2022 #770 Del Skrevet 21. september 2022 Arne Pedersen i 2022 "det er mer nok bevis mot VK til en ny rettsak" "VK var i Baneheia kvelden før sammen med JHA,det er naivt å tro noe annet" Dommerkort historien hvor etterforskerne 20 år etter finner dommerkortet fra bedriftskampen VK spilte kvelden før er som tatt ut av en god krim bok/film. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 21. september 2022 #771 Del Skrevet 21. september 2022 Kardemommete skrev (1 minutt siden): Arne Pedersen i 2022 "det er mer nok bevis mot VK til en ny rettsak" "VK var i Baneheia kvelden før sammen med JHA,det er naivt å tro noe annet" Dommerkort historien hvor etterforskerne 20 år etter finner dommerkortet fra bedriftskampen VK spilte kvelden før er som tatt ut av en god krim bok/film. Om Arne Pedersen og resten av gjengen går fri uten en eneste konsekvens så vil desverre min tilitt til spesialenheten rakne helt, og de vil dra mange med seg i dragsuget. Det er så åpenbart tjenestebrudd i mange ledd med katastrofale konsekvenser for en enkeltperson at om saken bare henlegges så begynner jeg tenke på korrupsjon. Alle vi andre ser jo åpenbare løgner og selvmotsigelser, så jeg syns det er spesielt om ikke selve politiet ser det og. 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 21. september 2022 Forfatter #772 Del Skrevet 21. september 2022 (endret) fotballjenta skrev (22 minutter siden): Om Arne Pedersen og resten av gjengen går fri uten en eneste konsekvens så vil desverre min tilitt til spesialenheten rakne helt, og de vil dra mange med seg i dragsuget. Det er så åpenbart tjenestebrudd i mange ledd med katastrofale konsekvenser for en enkeltperson at om saken bare henlegges så begynner jeg tenke på korrupsjon. Alle vi andre ser jo åpenbare løgner og selvmotsigelser, så jeg syns det er spesielt om ikke selve politiet ser det og. Håper pressen da vil ta ansvar, og stille kritiske spørsmål. Er spent på boken til Eivind Pedersen og hva som kommer der.. https://journalisten.no/baneheia-baneheia-saken-bok/eivind-pedersen-klar-med-bok-om-baneheiasaken/530586 Forfatteren forteller om personene som tok kampen for rettferdigheten. En seig kamp for rettssikkerhet som viste seg å være avhengig av noen få frivillige som på dugnad kjempet mot et rettssystem som ikke fungerte. Boken tegner et usminket bilde av denne kampen og aktørene som sørget for å holde en feilaktig dømt mann fanget i 21 år et høyrisikofengsel https://www.ark.no/boker/Eivind-Pedersen-I-skyggen-av-Viggo-9788269294804 Endret 21. september 2022 av Lana01 sitat krøll 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 21. september 2022 #773 Del Skrevet 21. september 2022 fotballjenta skrev (9 minutter siden): Om Arne Pedersen og resten av gjengen går fri uten en eneste konsekvens så vil desverre min tilitt til spesialenheten rakne helt, og de vil dra mange med seg i dragsuget. Det er så åpenbart tjenestebrudd i mange ledd med katastrofale konsekvenser for en enkeltperson at om saken bare henlegges så begynner jeg tenke på korrupsjon. Alle vi andre ser jo åpenbare løgner og selvmotsigelser, så jeg syns det er spesielt om ikke selve politiet ser det og. Da håper jeg det kommer en dypt gravende dokumentar, som avslører alt av dokumentasjon, som finnes av beviselige løgner, tilbakeholding av beviser, unnlatelser og inngripninger som er gjort . Der det settes søkelys på alle aktører som har opptrådd uredelig . Og ikke minst det fremlegges Mail korrespondanse og annen beviselig bindeledd mellom aktørene Og at denne sendes i beste sendetid tv 2 eller noe. At de innhenter jurister som kan peke på hvilke lovbrudd som er begått og sette søkelyset på hvorfor dette ikke får konsekvenser. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 21. september 2022 #774 Del Skrevet 21. september 2022 kraftwerk skrev (8 timer siden): Mister mye håp og tro i både politiet og spesialenheten hvis dette virkelig er utfallet. BM og AP som løy om 100% sikkert DNA - de får lov å gå uten noe som helst refs eller konsekvenser. Kjenner jeg blir helt dårlig, og igjen - mister helt troa på at disse enhetene jobber for at borgerne skal leve i trygghet. Denne saken er jo en gullgruve for grave-journalister. synd for jentenes pårørende å bli bombardert i denne saken,men det er Pedersen & co + JHA sin skyld. ikke Jahr/Sjødin og TV2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 21. september 2022 #775 Del Skrevet 21. september 2022 Kardemommete skrev (2 minutter siden): Denne saken er jo en gullgruve for grave-journalister. synd for jentenes pårørende å bli bombardert i denne saken,men det er Pedersen & co + JHA sin skyld. ikke Jahr/Sjødin og TV2 Håper det kommer ut offentlig, dokumentarer - you name it! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 21. september 2022 #776 Del Skrevet 21. september 2022 Lana01 skrev (10 minutter siden): Håper pressen da vil ta ansvar, og stille kritiske spørsmål. Er spent på boken til Eivind Pedersen og hva som kommer der Forfatteren forteller om personene som tok kampen for rettferdigheten. En seig kamp for rettssikkerhet som viste seg å være avhengig av noen få frivillige som på dugnad kjempet mot et rettssystem som ikke fungerte. Boken tegner et usminket bilde av denne kampen og aktørene som sørget for å holde en feilaktig dømt mann fanget i 21 år et høyrisikofengsel https://www.ark.no/boker/Eivind-Pedersen-I-skyggen-av-Viggo-9788269294804 Nå takker han «hamster-genet» for at han har hatt dokumentasjon helt tilbake fra tidlig 2000-tall stående på fjernlager i alle disse årene. Mellom permene har den ferske forfatteren samlet historier om de involverte aktørene i saken – både politi, domstolene, sakkyndige, advokater, pårørende, og ikke minst Gjenopptakelseskommisjonen. Han forteller også historien om den lille gruppa som har jobbet aktivt for Kristiansens rettssikkerhet over flere år. https://journalisten.no/baneheia-baneheia-saken-bok/eivind-pedersen-klar-med-bok-om-baneheiasaken/530586 Klarer ikke lese noe særlig av dette 😅. Er det meningen at alle de bokstavene skal være der? 🙈 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 21. september 2022 Forfatter #777 Del Skrevet 21. september 2022 kraftwerk skrev (Akkurat nå): Klarer ikke lese noe særlig av dette 😅. Er det meningen at alle de bokstavene skal være der? 🙈 Ha ha måtte fjerne sitatet.. feil format? linken ligger der, ser ut som boken blir bra, at han har med mye snusk som har foregått 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 21. september 2022 #778 Del Skrevet 21. september 2022 Lana01 skrev (Akkurat nå): Ha ha måtte fjerne sitatet.. feil format? linken ligger der, ser ut som boken blir bra, at han har med mye snusk som har foregått Står som nr 1 på venteliste på biblioteket, så skal låne den med en gang jeg får sms. Gleder meg veldig 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 21. september 2022 #779 Del Skrevet 21. september 2022 Bendie skrev (41 minutter siden): Da håper jeg det kommer en dypt gravende dokumentar, som avslører alt av dokumentasjon, som finnes av beviselige løgner, tilbakeholding av beviser, unnlatelser og inngripninger som er gjort . Der det settes søkelys på alle aktører som har opptrådd uredelig . Og ikke minst det fremlegges Mail korrespondanse og annen beviselig bindeledd mellom aktørene Og at denne sendes i beste sendetid tv 2 eller noe. At de innhenter jurister som kan peke på hvilke lovbrudd som er begått og sette søkelyset på hvorfor dette ikke får konsekvenser. Blir det sendt på norsk TV når det gjelder politiet tror du...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 21. september 2022 #780 Del Skrevet 21. september 2022 Ramona1970 skrev (15 minutter siden): Blir det sendt på norsk TV når det gjelder politiet tror du...? Jeg ville heller satset på Discovery og jeg synes også de fortjener eventuelle rettigheter mest. Sett ut i fra et å nå ut til flest hadde jeg håpet Tv 2. Nrk håper jeg ikke skal få noen fordeler eller tjene på saken. Ikke tror jeg de ønsker det heller. Selvom jeg skulle ønske de beklage dere håndtering av saken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg