Lana01 Skrevet 20. september 2022 Forfatter #741 Del Skrevet 20. september 2022 Baneheia-saken: Etterforskningen mot Agder politidistrikt i sluttfasen - forventer å sende innstilling neste uke Spesialenhetens etterforskning av Agder politidistrikt blir trolig ferdig denne uken. Så langt er ingen siktet for tjenestefeil i håndteringen av Baneheia-saken. https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/69k4wL/baneheia-saken-etterforskningen-mot-agder-politidistrikt-i-sluttfasen-forventer-aa-sende-innstilling-neste-uke Ja hva skal man si til dette? Kjenner at det ikke føles greit i det hele tatt, noe har feilet grovt. ( har ikke fått lest hele da, og venter til innstillingen , neste uke, men det lover ikke godt) 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 20. september 2022 #742 Del Skrevet 20. september 2022 Mulig jeg har sett for mange dokumentarer og true-crime serier, filmer også for den saks skyld. Men det er kjent at gjerningsmenn liker å ha med seg trofeer fra ugjerningene (noe som er vanskelig i denne saken da det ville være fellende i seg selv), det er også slik at gjerningsmennene har behov for å gjenoppleve ugjerningene og de fantasiene de har, trofeer og å besøke gjerningsstedet er ting som hjelper dem med det. Jeg tenker at i mangel på trofeer og at det vil vekke oppsikt om JHA oppsøker åstedet igjen, så er bilder funnet på hans PC hva som hjelper han å gjennoppleve de syke fantasiene han har. Skjembilder tar ikke seg selv, det er ganske oppsiktsvekkende at av mange videoer han skal ha lastet ned så er skjermbilde valgt å bli tatt fra en film med voldtekt i en skog. Hva som har kommet frem at er funnet på hans PC er svært bekymringsverdig tenker jeg, og er en sterk indikasjon på at han fortsatt har syke fantasier og derfor må ansees som en stor risiko å ha løs i samfunnet. Jeg føler meg absolutt ikke overbevist om at han går løs, at det er trygt. Snarere tvert imot så burde han dømmes til forvaring og det er åpenbart slik jeg ser det at han ikke burde vært løslatt og at han åpenbart trenger en god del mer behandling før psykriatere kan gå god for at han er trygg å løslate. Nå må han sees som en forbryter og ikke som et offer i en forvaringsdom som må komme, rettsvesenet må ta tak i dette og få han inn bak murene igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 20. september 2022 Forfatter #743 Del Skrevet 20. september 2022 Made4u skrev (1 minutt siden): Mulig jeg har sett for mange dokumentarer og true-crime serier, filmer også for den saks skyld. Men det er kjent at gjerningsmenn liker å ha med seg trofeer fra ugjerningene (noe som er vanskelig i denne saken da det ville være fellende i seg selv), det er også slik at gjerningsmennene har behov for å gjenoppleve ugjerningene og de fantasiene de har, trofeer og å besøke gjerningsstedet er ting som hjelper dem med det. Jeg tenker at i mangel på trofeer og at det vil vekke oppsikt om JHA oppsøker åstedet igjen, så er bilder funnet på hans PC hva som hjelper han å gjennoppleve de syke fantasiene han har. Skjembilder tar ikke seg selv, det er ganske oppsiktsvekkende at av mange videoer han skal ha lastet ned så er skjermbilde valgt å bli tatt fra en film med voldtekt i en skog. Hva som har kommet frem at er funnet på hans PC er svært bekymringsverdig tenker jeg, og er en sterk indikasjon på at han fortsatt har syke fantasier og derfor må ansees som en stor risiko å ha løs i samfunnet. Jeg føler meg absolutt ikke overbevist om at han går løs, at det er trygt. Snarere tvert imot så burde han dømmes til forvaring og det er åpenbart slik jeg ser det at han ikke burde vært løslatt og at han åpenbart trenger en god del mer behandling før psykriatere kan gå god for at han er trygg å løslate. Nå må han sees som en forbryter og ikke som et offer i en forvaringsdom som må komme, rettsvesenet må ta tak i dette og få han inn bak murene igjen. og dette ( hente fra nyhetsbrev Eivind Pedersen) og oppbevarte to digre kniver, en bowiekniv og en samekniv, i nattbordskuffen - to kniver som knivdrapsmannen faktisk fikk tilbakelevert av politiet i Kristiansand! er provoserende og kvalmt. en syk påminnelse. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 20. september 2022 #744 Del Skrevet 20. september 2022 Lana01 skrev (15 minutter siden): Baneheia-saken: Etterforskningen mot Agder politidistrikt i sluttfasen - forventer å sende innstilling neste uke Spesialenhetens etterforskning av Agder politidistrikt blir trolig ferdig denne uken. Så langt er ingen siktet for tjenestefeil i håndteringen av Baneheia-saken. https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/69k4wL/baneheia-saken-etterforskningen-mot-agder-politidistrikt-i-sluttfasen-forventer-aa-sende-innstilling-neste-uke Ja hva skal man si til dette? Kjenner at det ikke føles greit i det hele tatt, noe har feilet grovt. ( har ikke fått lest hele da, og venter til innstillingen , neste uke, men det lover ikke godt) Ikke overraskende. Jeg har ingen tro på Spesialenheten overhodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 20. september 2022 #745 Del Skrevet 20. september 2022 strykebrett skrev (2 timer siden): Noen som har tips til podkast som er oppdatert om denne saken? Har ikke fulgt noe særlig med siden Viggo ble løslatt Her er en ny episode fra juli i år: https://podtail.com/no/podcast/baneheia/ Og her skjønte endelig Krimpodden at de måtte forholde seg til virkeligheten i denne saken: https://www.vg.no/podkast/vgtv/episode/238806 Og her har de intervjuet Jahr, denne episoden er fra august i år: https://podcasts.apple.com/no/podcast/baneheia-forfatter-om-de-nye-funnene/id1219276920?i=1000576439317&l=nb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 20. september 2022 #746 Del Skrevet 20. september 2022 Lana01 skrev (18 minutter siden): og dette ( hente fra nyhetsbrev Eivind Pedersen) og oppbevarte to digre kniver, en bowiekniv og en samekniv, i nattbordskuffen - to kniver som knivdrapsmannen faktisk fikk tilbakelevert av politiet i Kristiansand! er provoserende og kvalmt. en syk påminnelse. Nå er ikke det at folk har kniver noe som bekymrer meg, det har vi alle i varierende former og størrelser til forskjellige bruksområder, selv anser jeg det som verktøy til diverse formål og flest har vel de fleste på kjøkkenet. Selv tidligere dømte er avhengig av kniver og må få ha det, selv dem som har sonet for knivdrap etc., for hverdagene blir praktisk umulig uten å eie kniver til de formål man må ha dem. --- Selv bekymrer jeg meg mer for hans psyke og at han åpenbart har bekymringsverdige fantasier, han er en tikkende bombe jeg anser at kan være like farlig nå som den gang. Han har også blitt ansett som et offer heller enn en gjerningsmann (selv om det er i ferd med å snu), altså er selve dommen og rehabiliteringsprosessen feil. Han må således sees som en som er løslatt på feil vilkår, han burde hatt forvaringsdom med desto mer omfattende rehabiliteringsprosess og tilsvarende strengere utredninger før han ble funnet trygg å slippe ut av fengsel. Funnene gjort på hans PC og saken slik den står, viser klokkeklart at han har sluppet unna for billig og er en fare... Og slik sett er jo det at han har store og farlige kniver i nattbordskuffen bekymringsverdig i lys av hvem han er og fantasier han åpenbart fortsatt har. Så jeg liker jo ikke situasjonen... --- Men igjen, folk må få ha kniver og det i seg selv anser jeg ikke ille, kniver er bare farlige i hendene på et sykt sinn (han anser jeg å være et sykt sinn). Og nettopp derfor bør rettsvesenet nå agere raskt å få han i fengsel på riktige vilkår denne gangen. Den mannen kan vi ikke ha gående fri og det må bli en forvaringsdom og han må vurderes særdeles grundig før han slipper ut i samfunnet igjen... Men altså, om han en gang skal kunne ansees å ikke lenger være noen stor fare, da må han gjerne få ha kniver for min del da det trenger han også... Men vi er ikke der nå, pr i dag er han å anse som en meget farlig mann og en tikkende bombe siden han fortsatt har fantasier som kan få han til å gjøre noe alvorlig igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 21. september 2022 #747 Del Skrevet 21. september 2022 Lurer på hva riksadvokaten tenker når han står ovenfor "lakris beviset"... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 21. september 2022 #748 Del Skrevet 21. september 2022 Callisto83 skrev (29 minutter siden): Lurer på hva riksadvokaten tenker når han står ovenfor "lakris beviset"... At det ser svart ut for JHA! 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 21. september 2022 #749 Del Skrevet 21. september 2022 5 hours ago, Callisto83 said: Lurer på hva riksadvokaten tenker når han står ovenfor "lakris beviset"... Antageligvis så tenker hen at det forhøreren spurte JHA ifm lakrisen og timingen på 'blackout'-løgnen var et godt spørsmål. Hadde det vært Agderpolitiet hadde det nok vært fellende bevis og 100% bevis på DNA. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 21. september 2022 #750 Del Skrevet 21. september 2022 8 hours ago, Lana01 said: Baneheia-saken: Etterforskningen mot Agder politidistrikt i sluttfasen - forventer å sende innstilling neste uke Spesialenhetens etterforskning av Agder politidistrikt blir trolig ferdig denne uken. Så langt er ingen siktet for tjenestefeil i håndteringen av Baneheia-saken. https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/69k4wL/baneheia-saken-etterforskningen-mot-agder-politidistrikt-i-sluttfasen-forventer-aa-sende-innstilling-neste-uke Ja hva skal man si til dette? Kjenner at det ikke føles greit i det hele tatt, noe har feilet grovt. ( har ikke fått lest hele da, og venter til innstillingen , neste uke, men det lover ikke godt) Spesialenheten kommer til å få masse fokus om dette ikke er meget godt begrunnet. Kanskje man kan avdekke litt ukultur her også. Politi som passer på politi har vi jo sett i USA og Norge mange ganger. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minimymlen Skrevet 21. september 2022 #751 Del Skrevet 21. september 2022 Made4u skrev (8 timer siden): Mulig jeg har sett for mange dokumentarer og true-crime serier, filmer også for den saks skyld. Men det er kjent at gjerningsmenn liker å ha med seg trofeer fra ugjerningene (noe som er vanskelig i denne saken da det ville være fellende i seg selv), det er også slik at gjerningsmennene har behov for å gjenoppleve ugjerningene og de fantasiene de har, trofeer og å besøke gjerningsstedet er ting som hjelper dem med det. Jan Helge har vært i Baneheia flere ganger mens han var på permisjon, i hvert fall frem til 2008 som dette artikkelen opprinnelig er fra. "Jan Helge Andersen blir hentet av sine foreldre fra Skien fengsel, og tilbringer frihelgene hjemme hos foreldrene på Eg i Kristiansand. Dermed er han jevnlig å se i Baneheia, der han går tur med familiens hund." https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/R8onr/jan-helge-andersen-gaar-fritt-i-baneheia?fbclid=IwAR0iHOXNdPofNB8WHltWSKpMBH2HFOeeXkc5-ZsxBE1gubLk7Fg6ZV082ZM 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 21. september 2022 #752 Del Skrevet 21. september 2022 Synes den siste episoden vedrørende JH på Svarttrost dok var tankevekkende, altså episode 2/4. Det omhandler bl.a en episode fra da guttene var barn, før ugjerningene. Viggo, JH og noen flere driver og leker seg med paintball, og idet en politibil kjører forbi finner noen ut at det er en god idé å skyte mot politibilen. Politiet stopper og begynner å løpe etter guttene, som deler seg og løper i flere retninger. JH blir tilfeldigvis forfulgt, og merker det. Idet politimannen tar innpå, tar han opp en paintballkule fra lomma og knuser den mot arma, slik at innholdet renner utover jakka hans. Idet han blir stoppa snur han seg mot politimannen, viser frem ermet og sier; Se! De skjøt på meg også! Det er kompis det. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 21. september 2022 #753 Del Skrevet 21. september 2022 (endret) 41 minutter siden, minimymlen said: Jan Helge har vært i Baneheia flere ganger mens han var på permisjon, i hvert fall frem til 2008 som dette artikkelen opprinnelig er fra. "Jan Helge Andersen blir hentet av sine foreldre fra Skien fengsel, og tilbringer frihelgene hjemme hos foreldrene på Eg i Kristiansand. Dermed er han jevnlig å se i Baneheia, der han går tur med familiens hund." https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/R8onr/jan-helge-andersen-gaar-fritt-i-baneheia?fbclid=IwAR0iHOXNdPofNB8WHltWSKpMBH2HFOeeXkc5-ZsxBE1gubLk7Fg6ZV082ZM Har sett han der selv opptil flere ganger. Det er få skinheads i Kristiansand. Endret 21. september 2022 av Anonio 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 21. september 2022 #754 Del Skrevet 21. september 2022 Callisto83 skrev (6 timer siden): Lurer på hva riksadvokaten tenker når han står ovenfor "lakris beviset"... Han leser videre til han kommer til blackout-forklaringen om drapskvelden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 21. september 2022 #755 Del Skrevet 21. september 2022 Siste nytt. Slett ikke enkelt, men det er lov å håpe at avgjørelsen blir ferdig før nyttår BANEHEIA: Han avgjør Viggo Kristiansens skjebne: - Slett ingen enkel sak (tv2.no) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hraff Skrevet 21. september 2022 #756 Del Skrevet 21. september 2022 11 hours ago, Made4u said: Men det er kjent at gjerningsmenn liker å ha med seg trofeer fra ugjerningene De eiendelene fra jentene som ble gjemt i en pose i en dam et stykke unna åstedet kan ha vært slike trofeer, planen kan ha vært å ikke umiddelbart å ta det med seg hjem, men å dra tilbake og hente dem. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 21. september 2022 #757 Del Skrevet 21. september 2022 (endret) Kardemommete skrev (1 time siden): Nei,det kan umulig være enkelt å finne noe som holder i retten mot VK.. Endret 21. september 2022 av Kardemommete 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 21. september 2022 Forfatter #758 Del Skrevet 21. september 2022 Millimani skrev (1 time siden): Siste nytt. Slett ikke enkelt, men det er lov å håpe at avgjørelsen blir ferdig før nyttår BANEHEIA: Han avgjør Viggo Kristiansens skjebne: - Slett ingen enkel sak (tv2.no) Nå når Riksadvokaten gjennomgår Baneheia saken vil også bevisene mot JHA, bli grundig vurdert . Vil tro de da kan ta raskt stilling til om saken mot JHA blir begjært gjenopptatt, slik at man ikke må vente ytterlige mange nye måneder før det blir tatt en avgjørelse i forhold til dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 21. september 2022 #759 Del Skrevet 21. september 2022 Lana01 skrev (28 minutter siden): Nå når Riksadvokaten gjennomgår Baneheia saken vil også bevisene mot JHA, bli grundig vurdert . Vil tro de da kan ta raskt stilling til om saken mot JHA blir begjært gjenopptatt, slik at man ikke må vente ytterlige mange nye måneder før det blir tatt en avgjørelse i forhold til dette? Det kan ikke jeg svare på, men håper du har rett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 21. september 2022 #760 Del Skrevet 21. september 2022 Lana01 skrev (13 timer siden): Baneheia-saken: Etterforskningen mot Agder politidistrikt i sluttfasen - forventer å sende innstilling neste uke Spesialenhetens etterforskning av Agder politidistrikt blir trolig ferdig denne uken. Så langt er ingen siktet for tjenestefeil i håndteringen av Baneheia-saken. https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/69k4wL/baneheia-saken-etterforskningen-mot-agder-politidistrikt-i-sluttfasen-forventer-aa-sende-innstilling-neste-uke Ja hva skal man si til dette? Kjenner at det ikke føles greit i det hele tatt, noe har feilet grovt. ( har ikke fått lest hele da, og venter til innstillingen , neste uke, men det lover ikke godt) Mister mye håp og tro i både politiet og spesialenheten hvis dette virkelig er utfallet. BM og AP som løy om 100% sikkert DNA - de får lov å gå uten noe som helst refs eller konsekvenser. Kjenner jeg blir helt dårlig, og igjen - mister helt troa på at disse enhetene jobber for at borgerne skal leve i trygghet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg