Bendie Skrevet 20. september 2022 #721 Del Skrevet 20. september 2022 rebella81 skrev (53 minutter siden): Jepp, og så har han hatt med seg godis i avhørene, lakris av merket....du vil ikke tro det; Blackout! Det er jo på grensen til forakt. Det er nesten som han tror han er uovervinnelig og at han ser på det som en lek. Han har jo hele veien blitt trodd på løgnene og lever kanskje i mange måter i det narrativet at han lurer alle og at han er smartere enn politiet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 20. september 2022 #722 Del Skrevet 20. september 2022 Om dette ikke ender i tvunget psykisk helsevern og forvaring så vet jeg ikke helt hva som skal til. Mannen håner jo politiet, jeg håper GH, AP og gutteklubben grei følger med. De er blitt lurt og klarer ikke endre takt. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 20. september 2022 #723 Del Skrevet 20. september 2022 Lana01 skrev (3 timer siden): En mann helt uten samvittighet og anger. Skremmende rett og slett Han sier videre at han har nådd et punkt der han kan leve greit med det han har vært med på, før han sier: «Så det å gå så dypt inn i det igjen… så er det konsekvensene også». I nye avhør har Andersen, i tillegg til å åpne for å ha fått «blackout», lansert en hypotese om at Kristiansen kan ha fraktet med seg Andersens DNA over på ofrene. Samtidig har han også åpnet for at Kristiansen ikke forgrep seg på jentene likevel. Forskning støtter ikke at han har glemt det – Han kan ha prøvd å glemme det, men det er lite sannsynlig at han har klart det, sier hun. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politiet-reagerte-pa-godteriet-til-jan-helge-andersen/15118179/ Ja, han har altså kommet dit at han kan leve greit med det han har gjort. De færreste ville kunne gjort det,om de hadde blitt tvunget til noe slikt. Så, det er veldig motstridende det han sier, sett fra normale øyner. Ett normalt menneske ville ikke levd greit etter tvang rundt noe slikt,ett normalt menneske ville heller ikke søkt opp og tatt screenshots av voldtekt som ville frembringe vonde minner. Jeg tror han likte det han gjorde, ønsket å gjøre det, og drømmer tilbake om det ( fantaserer om voldtekt i skogen). Alt dette beviser vel at mannen er kapabel til å dytte sin kamerat også under bussen, uten skrupler. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 20. september 2022 #724 Del Skrevet 20. september 2022 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette, Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 20. september 2022 #725 Del Skrevet 20. september 2022 rebella81 skrev (5 timer siden): Jepp, og så har han hatt med seg godis i avhørene, lakris av merket....du vil ikke tro det; Blackout! Det er jo på grensen til forakt. Han hadde vel denne lakrisen med seg i samme avhøret som han nevnte blackout første gang? Tror ikke han har det med fast i avhørene. Jeg tipper den lakrisen spilte den rollen at den lå lagelig til med et ord han kunne bruke, litt som når avhører serverte han løsningen for 20 år siden. Tror han lyver mye på sparket, tror absolutt ikke han tok med seg lakrisen overlagt for å håne politiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 20. september 2022 #726 Del Skrevet 20. september 2022 Djækklåsst skrev (6 timer siden): Dette med blackout-dropsene minner meg om Keyser Söze i The Usual Suspects. Uten sammenligning for øvrig. Vil si at frasen the greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didnt exist passer godt med JHA og hans rolle i denne saken da. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 20. september 2022 Forfatter #727 Del Skrevet 20. september 2022 askefast skrev (3 timer siden): Ja, han har altså kommet dit at han kan leve greit med det han har gjort. De færreste ville kunne gjort det,om de hadde blitt tvunget til noe slikt. Så, det er veldig motstridende det han sier, sett fra normale øyner. Ett normalt menneske ville ikke levd greit etter tvang rundt noe slikt,ett normalt menneske ville heller ikke søkt opp og tatt screenshots av voldtekt som ville frembringe vonde minner. Jeg tror han likte det han gjorde, ønsket å gjøre det, og drømmer tilbake om det ( fantaserer om voldtekt i skogen). Alt dette beviser vel at mannen er kapabel til å dytte sin kamerat også under bussen, uten skrupler. Ja det er på ingen måte normalt. Et normalt menneske ville hatt traumer etter noe sånt, Han viser heller ingen angrer, og har ikke bearbeidet dette, eller tatt ansvar for sine handlinger, han nekter forsatt. Det gjelder også for den angivelige voldtekten av et barn før Baneheia og overgrep av av et annet barn. Dette vises også ved hva politiet nå har funnet på hans pc, og at han nylig skal ha speidet på badende barn, på en slik måte at de/den som observerte det meldte fra til politiet, og at han kjører rundt med en svær bowiekniv i bilen Håper han blir overvåket, for dette er ubehagelig og skremmende. Han innser vel snart hva som kommer, så jeg håper det er noen som følger med på han. Det vil jo ta lang tid før (evnet) rettssak og soning Han burde sittet bak lås og slå nå 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 20. september 2022 #728 Del Skrevet 20. september 2022 Aliquis skrev (22 timer siden): Ikke som jeg vet. Jo, det står i boken - men ikke på samme side som du refererte til. Står i kapittelet om JHA, minst jeg huske 🤔. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 20. september 2022 #729 Del Skrevet 20. september 2022 Bendie skrev (7 timer siden): Det er nesten som han tror han er uovervinnelig og at han ser på det som en lek. Han har jo hele veien blitt trodd på løgnene og lever kanskje i mange måter i det narrativet at han lurer alle og at han er smartere enn politiet. Det er også det inntrykket jeg sitter med. Han tror det er en lek, og han er så stakkarslig - eller, stakkarsliggjøre seg selv. Syntes det er ganske kvalm faktisk. Denne mannen er langt ifra frisk, jeg tror ikke han forstår hva som holder på å skje. Lana01 skrev (1 time siden): Ja det er på ingen måte normalt. Et normalt menneske ville hatt traumer etter noe sånt, Han viser heller ingen angrer, og har ikke bearbeidet dette, eller tatt ansvar for sine handlinger, han nekter forsatt. Det gjelder også for den angivelige voldtekten av et barn før Baneheia og overgrep av av et annet barn. Dette vises også ved hva politiet nå har funnet på hans pc, og at han nylig skal ha speidet på badende barn, på en slik måte at de/den som observerte det meldte fra til politiet, og at han kjører rundt med en svær bowiekniv i bilen Håper han blir overvåket, for dette er ubehagelig og skremmende. Han innser vel snart hva som kommer, så jeg håper det er noen som følger med på han. Det vil jo ta lang tid før (evnet) rettssak og soning Han burde sittet bak lås og slå nå Jeg er helt enig, og jeg tror ikke han har den kognitive kapasiteten til å forstå hvordan dette sees utenfra. Hadde noen blitt truet på livet til å gjøre noe slikt med et lite barn - så hadde de mest sannsynlig ikke klart å leve med seg selv. Hadde jeg vært i en slik situasjon så hadde jeg nok latt dem drepe meg, eller jeg hadde prøvd å manøvre gjerningspersonen slik at vi alle kunne stikke av.. Finnes ingenting vanlig eller normalt å kneble to små barn, voldta dem analt og vaginalt - og knivstikke dem. For så å beskylde sin bestevenn for ugjerningene. Det er som du sa, sadistisk. Biter meg så merke i hva han sier og gjør under avhørene, virker som at han enten stakkarsliggjør seg selv noe enormt, leker uvitende - eller så er han kanskje litt tilbakestående? I siste avhør fra tv2 så står det at JHA "rister på hodet" og sier "nei, men hvis jeg kommer på noe så skal jeg kontakte dere". Vet ikke om det bare er meg, men helhetlig får jeg et inntrykk av at denne mannen er svært underutviklet mentalt. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymbruker36555 Skrevet 20. september 2022 #730 Del Skrevet 20. september 2022 Begynner å tenke at han havnet litt i fella som fetteren til Tengs: "plantede" minner fra politiet - er jo en kjent sak at dette var en vanlig måte å få tilståelser på i den tida. Så kan godt være at basert på at politiet har "plantet" minner (de sa jo han ikke var alene) - og så må han prøve å vri hodet for å finne et narrativ som stemmer med det "øvrigheta" sier. På 20 år er det godt mulig at dette da blir et reelt minne, selv om det er falskt. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 20. september 2022 #731 Del Skrevet 20. september 2022 anonymbruker36555 skrev (Akkurat nå): Begynner å tenke at han havnet litt i fella som fetteren til Tengs: "plantede" minner fra politiet - er jo en kjent sak at dette var en vanlig måte å få tilståelser på i den tida. Så kan godt være at basert på at politiet har "plantet" minner (de sa jo han ikke var alene) - og så må han prøve å vri hodet for å finne et narrativ som stemmer med det "øvrigheta" sier. På 20 år er det godt mulig at dette da blir et reelt minne, selv om det er falskt. Du glemmer ikke hvor mange som var tilstede under voldtekt og drap av småjenter. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 20. september 2022 #732 Del Skrevet 20. september 2022 anonymbruker36555 skrev (4 minutter siden): Begynner å tenke at han havnet litt i fella som fetteren til Tengs: "plantede" minner fra politiet - er jo en kjent sak at dette var en vanlig måte å få tilståelser på i den tida. Så kan godt være at basert på at politiet har "plantet" minner (de sa jo han ikke var alene) - og så må han prøve å vri hodet for å finne et narrativ som stemmer med det "øvrigheta" sier. På 20 år er det godt mulig at dette da blir et reelt minne, selv om det er falskt. Fetteren innså temmelig umiddelbart at det politiet "plantet" i minnet hans ikke kunne stemme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymbruker36555 Skrevet 20. september 2022 #733 Del Skrevet 20. september 2022 Er ikke ekspert, men tror det er reell mulighet at løgnene over 20 år har planta seg som "sannhet"... Er vel flere psykologiske undersøkelser på det. Når da disse "falske minnene" blir konfrontert, så drypper virkeligheten mer og mer inn. Men blir nok skrevet mange avhandlinger for og i mot i etterkant. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hipparchia Skrevet 20. september 2022 #734 Del Skrevet 20. september 2022 Jeg syns det er veldig ekkelt at han er en fri mann. Spekulasjoner fra min side, men er redd han kan finne på å gjøre det igjen hvis han tror alt håp er ute og at han nå er tatt. Da gjør det liksom ikke noe og han kan derfor oppleve det en siste gang. Virkelig skummelt at en sånn person har gått fri så lenge. Synd ikke nytt navn og bilde er offentliggjort slik at naboer kan passe ekstra på barna sine. Vet jeg hadde kjørt mitt barn til og fra hvis jeg bodde i samme by. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 20. september 2022 #735 Del Skrevet 20. september 2022 5 minutter siden, anonymbruker36555 said: Er ikke ekspert, men tror det er reell mulighet at løgnene over 20 år har planta seg som "sannhet"... Er vel flere psykologiske undersøkelser på det. Når da disse "falske minnene" blir konfrontert, så drypper virkeligheten mer og mer inn. Men blir nok skrevet mange avhandlinger for og i mot i etterkant. Falske minner er et høyst reelt fenomen, og det er ikke til å spøke med når sannheten skal fastslås i straffesaker. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.00650/full https://en.m.wikipedia.org/wiki/False_memory 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 20. september 2022 Forfatter #736 Del Skrevet 20. september 2022 anonymbruker36555 skrev (35 minutter siden): Er ikke ekspert, men tror det er reell mulighet at løgnene over 20 år har planta seg som "sannhet"... Er vel flere psykologiske undersøkelser på det. Når da disse "falske minnene" blir konfrontert, så drypper virkeligheten mer og mer inn. Men blir nok skrevet mange avhandlinger for og i mot i etterkant. Jeg har ingen tro på at JHA ikke husker. Han virker å ta relativt lett på selve handlingen , viser ingen anger. Han sier han kan leve greit med det han har gjort. Han har angivelig voldtatt et barn , før Baneheia og handlingen ser klart ut til å være planlagt, og godt forebredt. Nyere avsløringer underbygger dette, at han ikke viser anger eller skyldfølelse så med andre ord , virker ikke dette å være særlig traumatisk for han, Forskning viser også, at denne type minner sitter. Jeg tror han husker veldig godt, da dette er planlagt fra han sin side, og noe han har hatt og har fantasier om Flere psykologer har uttalt seg om Andersen Så forklarer etterforskeren, i likhet med Wessel og Grøndahl, at det er «lite forskning og annet som støtter forklaringen om at siktede ikke husker, med mindre man har vært i en rustilstand eller liknende». – Med utgangspunkt i den nåværende bevissituasjonen mener jeg det er relevant å meddele at forskningsbasert kunnskap utelukker ideen han har om sitt eventuelle hukommelsestap fra handlingene, sier hun til TV 2. – Han kan ha prøvd å glemme det, men det er lite sannsynlig at han har klart det, sier hun. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politiet-reagerte-pa-godteriet-til-jan-helge-andersen/15118179/ 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 20. september 2022 #737 Del Skrevet 20. september 2022 17 minutter siden, Lana01 said: Jeg har ingen tro på at JHA ikke husker. Han virker å ta relativt lett på selve handlingen , viser ingen anger. Han sier han kan leve greit med det han har gjort. Han har angivelig voldtatt et barn , før Baneheia og handlingen ser klart ut til å være planlagt, og godt forebredt. Nyere avsløringer underbygger dette, at han ikke viser anger eller skyldfølelse så med andre ord , virker ikke dette å være særlig traumatisk for han, Forskning viser også, at denne type minner sitter. Jeg tror han husker veldig godt, da dette er planlagt fra han sin side, og noe han har hatt og har fantasier om Flere psykologer har uttalt seg om Andersen Så forklarer etterforskeren, i likhet med Wessel og Grøndahl, at det er «lite forskning og annet som støtter forklaringen om at siktede ikke husker, med mindre man har vært i en rustilstand eller liknende». – Med utgangspunkt i den nåværende bevissituasjonen mener jeg det er relevant å meddele at forskningsbasert kunnskap utelukker ideen han har om sitt eventuelle hukommelsestap fra handlingene, sier hun til TV 2. – Han kan ha prøvd å glemme det, men det er lite sannsynlig at han har klart det, sier hun. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politiet-reagerte-pa-godteriet-til-jan-helge-andersen/15118179/ Jeg synes det blir galt å slå fast at Jan Helge ikke viser anger. Vi er ikke blitt vist at han viser anger, men vi ser Jan Helge gjennom et veldig lite nøkkelhull, og bare en liten brøkdel av tiden. Det vil si, vi ser ham ikke en gang selv, men blir fortalt hva andre har sett gjennom nøkkelhullet, og informasjonen er høyst selektert. Han prøver åpenbart å unndra seg straff, men det går helt fint å angre dypt på noe man har gjort og samtidig prøve å unngå konsekvens for seg selv. For alt vi vet gråter han seg i søvn hver kveld, har mareritt om jentene, og det som er funnet på PCen hans kan like gjerne være en form for selvpisking, der han vekker traumene sine til live for å kjenne på smerten. Tror jeg personlig det er tilfelle? Nei, men det er innenfor spekteret av muligheter basert på det vi vet, når vi tar høyde for alt vi ikke vet. Misforstå meg rett: de tekniske bevisene i saken peker med omtrent total sikkerhet på at Jan Helge handlet alene, og det har de gjort i tjue år. Men vi mennesker er utrolig dårlige til å lese andres tanker under de beste omstendigheter, så jeg ville vært forsiktig med å prøve å lese tanker under de dårligste. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymbruker36555 Skrevet 20. september 2022 #738 Del Skrevet 20. september 2022 Han har nok ikke glemt handlingen, men politiet sa jo selv han var "lett påvirkbar" (suggestabilitet heter det vel i psykologien). Leste den artikkelen, og "små drypp" som "hvilke blåfarge var lommeboken", når den egentlig var en annen farge gjorde at "vitnet" husket at lommeboken var blå. Enig i at det er stor forskjell fra enkle ting som farge på en lommebok til hvem som muligens var med på et drap, men når en leser hvordan avhørsleder har hatt ÅRLIGE telefonsamtaler med JHA for å "bekrefte" hendelsesforløpet blant annet, og en da har en person som da er "lett påvirkelig" så er det mulig å se for seg at i hodet til JHA så var VK med, spesielt ved hjelp av samme narrativ fra politiet (godt hjulpet av en hvis etterforskningsleder) over 20 år.. Det samme narrativet gjør jo at enkelte i Politet har lukket øyne, munn og ører for alle nye bevis, og funnet opp nye fantasifulle teorier. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strykebrett Skrevet 20. september 2022 #739 Del Skrevet 20. september 2022 Noen som har tips til podkast som er oppdatert om denne saken? Har ikke fulgt noe særlig med siden Viggo ble løslatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 20. september 2022 #740 Del Skrevet 20. september 2022 Hank Amarillo skrev (6 timer siden): Vil si at frasen the greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didnt exist passer godt med JHA og hans rolle i denne saken da. I praksis har det jo blitt mye slik, selv om JHA strengt tatt har gjort lite annet enn det politiet oppfordret ham til. Dvs. noen mesterkriminell som den omtalte karakteren er han jo på ingen måte. Selv om det virker som om politiet mistenker han for å dradd en "Söze" i avhøret med disse blackout-dropsene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg