Djækklåsst Skrevet 10. september 2022 #441 Del Skrevet 10. september 2022 Brutex skrev (1 time siden): At han ikke husker ruten synes jeg ikke man klandre ham for. Det er ikke lett å huske det 20år tilbake. Det er vel mye annet som skjedde som gjorde myevstørre inntrykk. At han sier han ikke husker i dag er greit nok. Men at han angivelig ikke husket da han ble arrestert noen mnd etter drapene låter mindre troverdig. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 10. september 2022 #442 Del Skrevet 10. september 2022 Djækklåsst skrev (1 time siden): At han sier han ikke husker i dag er greit nok. Men at han angivelig ikke husket da han ble arrestert noen mnd etter drapene låter mindre troverdig. Ok. Så da er det også litt mystisk at VK ikke husket og ha vært i Baneheia fredag den 19.mai, når han blir spurt under rundspørringen på mandagen den 22.mai? Kan vi være enig i det? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 10. september 2022 #443 Del Skrevet 10. september 2022 Callisto83 skrev (2 minutter siden): Ok. Så da er det også litt mystisk at VK ikke husket og ha vært i Baneheia fredag den 19.mai, når han blir spurt under rundspørringen på mandagen den 22.mai? Kan vi være enig i det? Nei 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 10. september 2022 #444 Del Skrevet 10. september 2022 4 minutter siden, Callisto83 said: Ok. Så da er det også litt mystisk at VK ikke husket og ha vært i Baneheia fredag den 19.mai, når han blir spurt under rundspørringen på mandagen den 22.mai? Kan vi være enig i det? Du ser ikke forskjell på å blande hvilken dag du var i utkanten av Baneheia, og å huske hvor mange småjenter du har drept og voldtatt? 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 10. september 2022 #445 Del Skrevet 10. september 2022 Brutex skrev (4 timer siden): Jeg oppfatter ikke artikkelen som et forsvar av JHA. Jeg er helt enig med de i at det har vært uakseptabelt (kriminelt) mange lekkasjer. Det reduserer tillitten til politi, advokater og egentlig også pressen. Det er nå tegn på en forhåndsdømming i pressen, nå den motsatte veien. Pressen har tydeligvis ikke lært. De mener at det bør være en rettsak. Det er det ikke vanskelig å forstå. Blir Viggo frikjent uten dom vil mange fortsatt være skeptiske. En full rettsak vil avklare og opplyse best. 100% enig i alt dette! Hvis pressen skal ta lærdom fra den gang da, bør de ikke gjenta samme feil nå. Jeg vil gå så langt som og si at det er 100x verre nå, for nå dreier det seg ikke bare om avisartikler fra journalister i retten, men blogger, serier, sosiale medier, bøker ++++. I en pågående etterforskning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 10. september 2022 #446 Del Skrevet 10. september 2022 5 minutter siden, Callisto83 said: 100% enig i alt dette! Hvis pressen skal ta lærdom fra den gang da, bør de ikke gjenta samme feil nå. Jeg vil gå så langt som og si at det er 100x verre nå, for nå dreier det seg ikke bare om avisartikler fra journalister i retten, men blogger, serier, sosiale medier, bøker ++++. I en pågående etterforskning. Sorry, men dette blir rett og slett komisk. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 10. september 2022 #447 Del Skrevet 10. september 2022 Callisto83 skrev (12 minutter siden): 100% enig i alt dette! Hvis pressen skal ta lærdom fra den gang da, bør de ikke gjenta samme feil nå. Jeg vil gå så langt som og si at det er 100x verre nå, for nå dreier det seg ikke bare om avisartikler fra journalister i retten, men blogger, serier, sosiale medier, bøker ++++. I en pågående etterforskning. Den unisone demonisering av VK savner sidestykke i norsk presse, og vil neppe noensinne bli overgått. 100 ganger verre nå ?!? Gamle overbevisninger om VKs skyld henger fortsatt igjen, og det at lekkasjene av nye bevis nå utelukkende peker på JHA er nok bare en refleksjon av de faktiske forhold. Dersom den nye etterforskningen hadde avdekket fellende bevis mot VK så ville nok det også ha blitt slått opp ganske stort... Men jeg er i utgangspunktet enig i at lekkasjer er en uting. At datidens journalister fulgte saken i retten spiller liten rolle, siden politiets løgner og manipulasjon av bevisene var det største problemet med de første rettssakene. JHA ble fremstilt som troverdig, selv om det aldri var hold i påstanden. Dette påstått 100% sikre DNA-beviset var praktisk talt verdiløst. Uskyldspresumpsjonen ble fullstendig glemt, og bevisbyrden ble snudd på hodet. VK måtte være skyldig uansett. Kravet skulle som kjent være «bevist utover enhver rimelige tvil», men ble istedet «kan ikke utelukke». Dette skjedde både i vurderingen av DNA-beviset og mobilbeviset. Media stolte på Agder-politiet og den opprinnelige etterforskningen, i likhet med de fleste andre. Nå stoler vi istedet på den *nye* etterforskningen, som åpenbart ligger på et overlegent høyere nivå av grundighet og objektivitet. 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 10. september 2022 #448 Del Skrevet 10. september 2022 Jeg liker ikke at det er så mange lekkasjer. Først syntes jeg det var topp, alt talte til VKs fordel. Det har fortsatt, men nå er jeg lei. For mye, jeg har angret meg og synes det ikke skulle vært lekkasjer. Ting har tatt uutholdelig lang tid. Men det hadde vært bedre med 0 lekkasjer og at Oslo politidistrikt kom med kontrollerte oppdateringer. Lekkasjer er en uting. Jeg leser her, leser innlegg og artikler i avisene, men kjenner at jeg ikke orker å engasjere meg så mye. Jeg blir mildt irritert av den samme kverningen på det samme, ingen slutter med så banale utsagn som "han lette ikke etter jentene". Samtidig er jeg litt redd for den 100% sikkerheten på at JHA må bli stilt for retten igjen. Ja, jeg synes han skulle det, men gudene vet hva påtalemyndigheten gjør. Det er ikke alltid så lett å bli klok på. Det virker som om forventningene er skrudd opp så høyt, at uansett hva statsadvokaten sier, blir ingen fornøyd. Kun ny rettsak mot JHA er godt nok. Og at de som vitnet mot VK i rettsakene i 2001 og 2002 må grilles og kryssforhøres. JHA må dømmes. Jeg er ikke sikker på om alt er oppnåelig. Men jeg tror at JHA aldri kommer til å tilstå at han var alene om det. Ikke engang på dødsleiet. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 10. september 2022 #449 Del Skrevet 10. september 2022 Callisto83 skrev (37 minutter siden): 100% enig i alt dette! Hvis pressen skal ta lærdom fra den gang da, bør de ikke gjenta samme feil nå. Jeg vil gå så langt som og si at det er 100x verre nå, for nå dreier det seg ikke bare om avisartikler fra journalister i retten, men blogger, serier, sosiale medier, bøker ++++. I en pågående etterforskning. ehh. det var litt mer enn rettsreferater vi ble servert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 10. september 2022 #450 Del Skrevet 10. september 2022 (endret) Callisto83 skrev (56 minutter siden): 100% enig i alt dette! Hvis pressen skal ta lærdom fra den gang da, bør de ikke gjenta samme feil nå. Jeg vil gå så langt som og si at det er 100x verre nå, for nå dreier det seg ikke bare om avisartikler fra journalister i retten, men blogger, serier, sosiale medier, bøker ++++. I en pågående etterforskning. VK er blitt feilaktig uthengt som monsteret som var hovedmannen bak voldtektene og drapene i Baneheia.. JHA ER draps og voldtektsmann. Vi vet med sikkerhet han har voldtatt begge og drept SS. Spørsmålet er om han også har drept Lena. Noe det er høyt belegg for å hevde. JHA henges ut i media for bevis i saken. VK ble hengt ut grunnet løgner, feilaktige konklusjoner og magefølelse. Det ene henges ut som uskyldig, den andre som skyldig. Og du mener det er 100 ganger verre for JHA??? Endret 10. september 2022 av Bendie 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 10. september 2022 #451 Del Skrevet 10. september 2022 Callisto83 skrev (45 minutter siden): Ok. Så da er det også litt mystisk at VK ikke husket og ha vært i Baneheia fredag den 19.mai, når han blir spurt under rundspørringen på mandagen den 22.mai? Kan vi være enig i det? Det var en høyst uvanlig dag for JHA. Slike minner viskes ikke vekk. For VK var det en helt vanlig dag og da er det også høyst normalt å ikke huske. Det uvesentlige fester seg ikke til mine, slik ekstreme situasjoner gjør. Det at han ikke husker er heller et bevis på at han trolig snakker sant. Hadde han vært skyldig ville det være dumt og ikke nevne at han var i Baneheia, da en bekjent prøvde sykkelen. I sær da dette var før den aktuelle tidsperioden. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CMHuser Skrevet 10. september 2022 #452 Del Skrevet 10. september 2022 ops2 skrev (11 minutter siden): Jeg liker ikke at det er så mange lekkasjer. Først syntes jeg det var topp, alt talte til VKs fordel. Det har fortsatt, men nå er jeg lei. For mye, jeg har angret meg og synes det ikke skulle vært lekkasjer. Ting har tatt uutholdelig lang tid. Men det hadde vært bedre med 0 lekkasjer og at Oslo politidistrikt kom med kontrollerte oppdateringer. Lekkasjer er en uting. Jeg leser her, leser innlegg og artikler i avisene, men kjenner at jeg ikke orker å engasjere meg så mye. Jeg blir mildt irritert av den samme kverningen på det samme, ingen slutter med så banale utsagn som "han lette ikke etter jentene". Samtidig er jeg litt redd for den 100% sikkerheten på at JHA må bli stilt for retten igjen. Ja, jeg synes han skulle det, men gudene vet hva påtalemyndigheten gjør. Det er ikke alltid så lett å bli klok på. Det virker som om forventningene er skrudd opp så høyt, at uansett hva statsadvokaten sier, blir ingen fornøyd. Kun ny rettsak mot JHA er godt nok. Og at de som vitnet mot VK i rettsakene i 2001 og 2002 må grilles og kryssforhøres. JHA må dømmes. Jeg er ikke sikker på om alt er oppnåelig. Men jeg tror at JHA aldri kommer til å tilstå at han var alene om det. Ikke engang på dødsleiet. Selvom jeg er aldri så enig, så tror jeg ikke JHA kan dømmes nå, i så tilfelle bare for falsk forklaring. Husker ikke helt hvor jeg spurte om det, om det var på en av sidene på facebook eller i den andre tråden som var her, men jeg minns de sa han ikke kan dømmes nå, annet enn for falsk forklaring. Husker ikke hvorfor 🤷🏻♀️ Noen som kan rettlede meg litt her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 10. september 2022 #453 Del Skrevet 10. september 2022 CMHuser skrev (1 minutt siden): Selvom jeg er aldri så enig, så tror jeg ikke JHA kan dømmes nå, i så tilfelle bare for falsk forklaring. Husker ikke helt hvor jeg spurte om det, om det var på en av sidene på facebook eller i den andre tråden som var her, men jeg minns de sa han ikke kan dømmes nå, annet enn for falsk forklaring. Husker ikke hvorfor 🤷🏻♀️ Noen som kan rettlede meg litt her? Han kan få ny dom i Baneheia saken,men saken må først igjennom gjenopptakelses kommisjonen. de kan bestemme at saken kan taes opp til JHAs ugunst. han kan da tiltales for det som "mangler" etter at VK er frikjent. bl.a drapet på Lena. Personlig er jeg skråsikker på VK blir frikjent. Jeg vil tro påtale ikke ønsker at Baneheia saken skal stå uoppklart. de typer bevis som finnes mot JHA pleier å være nok. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 10. september 2022 #454 Del Skrevet 10. september 2022 CMHuser skrev (2 minutter siden): Selvom jeg er aldri så enig, så tror jeg ikke JHA kan dømmes nå, i så tilfelle bare for falsk forklaring. Husker ikke helt hvor jeg spurte om det, om det var på en av sidene på facebook eller i den andre tråden som var her, men jeg minns de sa han ikke kan dømmes nå, annet enn for falsk forklaring. Husker ikke hvorfor 🤷🏻♀️ Noen som kan rettlede meg litt her? Han Kan i dømmes to år tilleggsstraff. Da han kun ble dømt til 19 års fengsel. I følge Jahr på GMN på tv 2, trodde han han ville få to års tilleggsstraff for drapet på Lena og mulig også forvaringsdom. Nå er ikke han jurist, men kjenner saken meget godt og har vel også sikkert drøftet dette, med de med god nok kjennskap til jusen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 10. september 2022 #455 Del Skrevet 10. september 2022 (endret) Callisto83 skrev (1 time siden): Ok. Så da er det også litt mystisk at VK ikke husket og ha vært i Baneheia fredag den 19.mai, når han blir spurt under rundspørringen på mandagen den 22.mai? Kan vi være enig i det? Du tenker vel også på alle de andre som var baneheia og tok feil av tid og dager. Kan vi være enig om at det er like mystisk. ? Endret 10. september 2022 av Midgard 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bettys Skrevet 10. september 2022 #456 Del Skrevet 10. september 2022 Midgard skrev (26 minutter siden): Du tenker vel også på alle de andre som var baneheia og tok feil av tid og dager. Kan vi være enig om at det er like mystisk. ? Hvem andre enn VK glemte at de hadde vært i Baneheia drapsdagen? Meg bekjent tok noen feil av tidspunkt og hvilke dager de gjorde observasjoner. Jeg har ikke hørt om andre enn VK som glemte at han hadde vært i Baneheia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 10. september 2022 #457 Del Skrevet 10. september 2022 20 minutter siden, Bettys said: Hvem andre enn VK glemte at de hadde vært i Baneheia drapsdagen? Meg bekjent tok noen feil av tidspunkt og hvilke dager de gjorde observasjoner. Jeg har ikke hørt om andre enn VK som glemte at han hadde vært i Baneheia. VK glemte jo ikke at han hadde vært der. Han trodde han hadde vært der dagen før. Altså tok han også feil av dagen, slik som andre gjorde. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bettys Skrevet 10. september 2022 #458 Del Skrevet 10. september 2022 Aliquis skrev (14 minutter siden): VK glemte jo ikke at han hadde vært der. Han trodde han hadde vært der dagen før. Altså tok han også feil av dagen, slik som andre gjorde. Men de andre husket at de faktisk hadde vært i Baneheia drapsdagen. Akkurat hva de hadde observert, var det noen som forvekslet med andre dager de hadde vært der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 10. september 2022 Forfatter #459 Del Skrevet 10. september 2022 (endret) Bettys skrev (47 minutter siden): Hvem andre enn VK glemte at de hadde vært i Baneheia drapsdagen? Meg bekjent tok noen feil av tidspunkt og hvilke dager de gjorde observasjoner. Jeg har ikke hørt om andre enn VK som glemte at han hadde vært i Baneheia. Da jentene forsvant var det vel ingen som misstenkte at det var skjedd noe kriminelt. VK var vel opptatt med seg og sitt. Han var en kort tur i Baneheia for å hente nøkler, noe som også faren til JHA , og JHA har bekreftet. Da jentene , så ble funnet koblet han vel ikke dette, det var jo også før jentene hadde gått hjemmefra. Da han ble spurt om dette i ettertid , tok han feil av dagen, ikke verre en det Han hadde heller ingen problemer med å bekrefte dette, da han ble oppmerkosm på det Dette er uansett ubetydelig DNA beviset og mobil beviset viser at VK ikke var var på åstedet samt at JHA ikke klarer å forklare hendelse forløpet understreker dette. Endret 10. september 2022 av Lana01 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winscp Skrevet 10. september 2022 #460 Del Skrevet 10. september 2022 6 minutter siden, Bettys said: Men de andre husket at de faktisk hadde vært i Baneheia drapsdagen. Akkurat hva de hadde observert, var det noen som forvekslet med andre dager de hadde vært der. Det kan ha vært flere som glemte at de var i Baneheia, eller utkanten av Baneheia, men som ikke havnet under lupen og dermed aldri ble spurt mer om det etter rundspørringen. Vi vet ikke at Viggo var den eneste som glemte det, om det er det du vil fram til. Uten at jeg synes dette er et stort poeng. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg