Vingemutter Skrevet 16. desember 2022 #2981 Del Skrevet 16. desember 2022 19 hours ago, Djækklåsst said: Tvilsomt at en ev. tilleggsdom på 2 år vil føre til at han må inn til soning igjen, selv om man ikke kan utelukke det helt. Det virker helt sprøtt for meg at man formelt skal anse Jan Helge å ha sonet 19 år. Han satt jo bare i 16! Her mener jeg det er rom for en lovjustering, der de resterende årene av en soning gjøres om til betinget fengsel dersom en straffedømt slipper ut før tiden, slik at han må tilbake og sone resten av den opprinnelige dommen om nye lovbrudd begås. Ikke at det vil påvirke denne saken, tilbakevirkende kraft og alt det der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 16. desember 2022 #2982 Del Skrevet 16. desember 2022 Gugglo skrev (17 timer siden): Får håpe det. Det ville vært rettferdighet. Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 16. desember 2022 #2983 Del Skrevet 16. desember 2022 Bør ikke JHA kunne få forvaringsdom? Han har jo ikke fått behandling for de brutale skadene og drapene han utførte. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 16. desember 2022 #2984 Del Skrevet 16. desember 2022 2 hours ago, Samfunnsdebatt said: Bør ikke JHA kunne få forvaringsdom? Han har jo ikke fått behandling for de brutale skadene og drapene han utførte. Om dette strides de lærde. Lovgiverne hadde aldri sett for seg en slik lapskaus som Baneheia har blitt (og hvem kan klandre dem?), så man må plukke og mikse litt i lovteksten, og man kan finne at det både er og ikke er åpent for at Jan Helge kan ryke tilbake og sitte på forvaring. Så vi får se. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 16. desember 2022 #2985 Del Skrevet 16. desember 2022 https://www.kriminalomsorgen.no/forvaring.518720.no.html Forvaring kan idømmes farlige tilregnelige lovbrytere når en ordinær tidsbegrenset fengselsstraff ikke anses tilstrekkelig til å ivareta samfunnsvernet. Dom på forvaring forutsetter at det er begått alvorlig kriminalitet. Lovbryteren må ha begått eller forsøkt å begå en alvorlig voldsforbrytelse, seksualforbrytelse, frihetsberøvelse, ildspåsettelse eller annen forbrytelse som krenker andres liv, helse eller frihet. Det må også være en nærliggende fare for at han eller hun på ny vil begå en slik alvorlig forbrytelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 16. desember 2022 #2986 Del Skrevet 16. desember 2022 Hvor mange her er bekymret for risikoen ved at JHA går fritt uten tilsyn i samfunnet? Han har ikke fått behandling for sine ugjerninger eller tatt ansvar for de. Han har fått behandling for å blitt tvunget av sin bestekompis til å drepe en jente, og blitt tvunget av sin bestekompis til å legge seg oppå ei jente. Mens i realiteten kaldblodig lokket han alene to små jenter på 8 år og 10 år opp i marka. Et åsted han hadde tilrettelagt på forhånd for drap. Han påførte de små jentebarna over 100 skader, og han voldtok de på ulike måter, før han drepte de. Deretter dro han rett til sine venner å drakk øl og lo. Etter dette mestret han å bli sett på som et offer av både politi, media og samfunnet som var takknemlige for at han løste saken. Han fikk alle til å tro på seg. Han fikk sørget for å få sin helt uskyldige bestevenn livsvarig fengslet for drapene han alene utførte, og har hatt intervjuer inntil nylig med samme agenda. https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/dQXp1/forberedt-paa-reaksjoner-naar-han-sykler-birken https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/her-konfronteres-jan-helge-andersen-med-dna-funnene/15232626/ 11 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 16. desember 2022 #2987 Del Skrevet 16. desember 2022 Samfunnsdebatt skrev (17 minutter siden): Hvor mange her er bekymret for risikoen ved at JHA går fritt uten tilsyn i samfunnet? Det er denne bekymringen som gjør meg engasjert i saken. Han har jo også lastet ned overgrepsbilder av barn, blitt anmeldt for å ha kikket på badende barn og har kjørt rundt med en stor kniv i bilen etter løslatelsen. Han er tydelig ikke rehabilitert, og jeg håper noe innmari på at han får forvaring. Skremmende at han går rundt som han vil. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 17. desember 2022 #2988 Del Skrevet 17. desember 2022 18 hours ago, Samfunnsdebatt said: Han har ikke fått behandling for sine ugjerninger eller tatt ansvar for de. Han har fått behandling for å blitt tvunget av sin bestekompis til å drepe en jente, og blitt tvunget av sin bestekompis til å legge seg oppå ei jente. Mens i realiteten kaldblodig lokket han alene to små jenter på 8 år og 10 år opp i marka. Et åsted han hadde tilrettelagt på forhånd for drap. Han påførte de små jentebarna over 100 skader, og han voldtok de på ulike måter, før han drepte de. Deretter dro han rett til sine venner å drakk øl og lo. Etter dette mestret han å bli sett på som et offer av både politi, media og samfunnet som var takknemlige for at han løste saken. Han fikk alle til å tro på seg. Han fikk sørget for å få sin helt uskyldige bestevenn livsvarig fengslet for drapene han alene utførte, og har hatt intervjuer inntil nylig med samme agenda. Det var det vel strengt tatt politiet som gjorde. JHA bare tok imot det han ble gitt. Noe alle andre hadde gjort i hans sted også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 17. desember 2022 #2989 Del Skrevet 17. desember 2022 nisselue skrev (15 minutter siden): Det var det vel strengt tatt politiet som gjorde. JHA bare tok imot det han ble gitt. Noe alle andre hadde gjort i hans sted også. Nei. Dette er hans ord. Han fikk 1 spørsmål om det var tilfelle. Men utover det er det JHAs forklaring. JHA er den som ytret dette igjennom hele rettssaken. Og han hevder dette fortsatt, og har blitt trodd i over 20 år. Fortsatt klarer han å få til at mange tror på han. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 17. desember 2022 #2990 Del Skrevet 17. desember 2022 nisselue skrev (1 time siden): Det var det vel strengt tatt politiet som gjorde. JHA bare tok imot det han ble gitt. Noe alle andre hadde gjort i hans sted også. Samfunnsdebatt skrev (1 time siden): Nei. Dette er hans ord. Han fikk 1 spørsmål om det var tilfelle. Men utover det er det JHAs forklaring. JHA er den som ytret dette igjennom hele rettssaken. Og han hevder dette fortsatt, og har blitt trodd i over 20 år. Fortsatt klarer han å få til at mange tror på han. Her mener jeg faktisk at dere begge er inne på noe. Politiet gjorde mer enn å bare spørre JHA om han kunne være et offer for VK. Blant annet brukte de lang tid på å overtale ham til å «bytte offer», siden bevisene pekte mot at han hadde drept den yngste jenta, ikke den eldste som han selv hevdet. Et annet poeng er at han i retten ble presentert som troverdig, og som en gutt med nærmest fotografisk hukommelse. Så JHAs forklaring i retten hadde helt klart vært gjenstand for en viss «polering» fra politiets side, for hele saken mot VK hang jo på hans ord. Når dette er sagt så er det også klart at JHA har diktet opp alt som omhandler VKs angivelige rolle. I grove trekk tror jeg han bare har satt Viggos navn på sine egne handlinger. Dersom man kutter ut «den lamslåtte observatøren som satt med ryggen til» så blir JHAs forklaring en historie om én gjerningsmann. I tillegg påsto han jo etterhvert at de to hadde blitt enige om felles dekkhistorie, trolig for å styrke sin egen troverdighet og ytterligere sverte VK, som åpenbart kom til å nekte for alt. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattens rytter Skrevet 17. desember 2022 #2991 Del Skrevet 17. desember 2022 Hege Ulstein med ein framifrå kommentar! https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/12/17/soningen-er-utholdt/ 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 17. desember 2022 #2992 Del Skrevet 17. desember 2022 Her også hos regjeringen vår: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/justisminister-emilie-enger-mehl-beklagelse-til-viggo-kristiansen/id2951722/?utm_source=www.regjeringen.no&utm_medium=rss&utm_campaign=RSS-2581966 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 17. desember 2022 #2993 Del Skrevet 17. desember 2022 Jeg synes så synd på Viggo. Håper han blir godt tatt vare på av familie, venner og samfunnet. Unner han å finne seg en god kjæreste og få sin familie. Håper han lever et godt liv fra nå av. Trist å se at den unge mannen nå er blitt en gammel mann i kontrast. Håper han kvikner opp i helse både i kropp og på innsida. Slik at han stråler rakrygget med ro og glede i seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 17. desember 2022 #2994 Del Skrevet 17. desember 2022 (endret) https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/rllKXK/hvis-viggo-kristiansen-oensker-aa-snakke-med-meg-saa-er-jeg-tilgjengelig - Norges justisminister setter tydelig signal om hvordan Viggo Kristiansen bør møtes fra nå av Endret 17. desember 2022 av Samfunnsdebatt 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 17. desember 2022 #2995 Del Skrevet 17. desember 2022 (endret) Fun fact: Da Viggo Kristiansen spilte bedriftskamp dagen før drapene i Baneheia og hans lag tapte 9-2 for TV-Sør, så var NRKs profilerte programleder Ole Rolfsrud på motstanderlaget. Navnet hans er oppført på dommerkortet, avbildet i Eivind Pedersens bok, og ser annet sted at det stemmer at Rolfsrud jobbet i TV-Sør den gangen: https://www.smp.no/nyheter/i/dm7Kgq/ingen-med-millionlan-og-nytt-hus-i-ulsteinvik-blir-permittert-sjolv-om-eg-gjer-ein-feil-pa-tv Endret 17. desember 2022 av Djækklåsst 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 17. desember 2022 #2996 Del Skrevet 17. desember 2022 (endret) Er så glad for Viggos frifinnelse. Ønsker han alt godt, og håper han også finner kjærligheten. Virker stødig, arbeidssom og snill, og fra en veldig flott familie. Endret 18. desember 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 17. desember 2022 #2997 Del Skrevet 17. desember 2022 Jeg håper Bjørn Olav Jahr blir årets navn. Så inderlig respekt og kudos. Han sier han jobber med et nytt mulig justismord nå, noen som vet hvilken sak? 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 18. desember 2022 #2998 Del Skrevet 18. desember 2022 rebella81 skrev (1 time siden): Jeg håper Bjørn Olav Jahr blir årets navn. Så inderlig respekt og kudos. Han sier han jobber med et nytt mulig justismord nå, noen som vet hvilken sak? Såvidt jeg har fått med meg er det Fredrik Fasting Torgersen-saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 18. desember 2022 #2999 Del Skrevet 18. desember 2022 Hansehan skrev (4 timer siden): Såvidt jeg har fått med meg er det Fredrik Fasting Torgersen-saken. Men her har han ikke sagt at han er overbevist om justismord, i hvert fall ikke ennå. Men må jo få se skikkelig på saken før man ev. kan konkludert. Selv har jeg ingen formening om den saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 18. desember 2022 #3000 Del Skrevet 18. desember 2022 Tråden er ryddet for avsporing, brudd på rommets retningslinjer, personangrep og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg