Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Midgard skrev (7 minutter siden):

Så lenge han ikke tjener penger på det, verd å merke. 

Man tjener jo ikke penger på bøker i følge enkelte her inne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Callisto83 said:

Begge deler er vel uansett ikke helt bra i en pågående etterforskning. Jahr prøvde jo også å påvirke utfallet. Sånn i forhold til hva Sjødin hevder i anmeldelsen sin ift AP.

Når det er sagt er jeg veldig uenig i at Arne Pedersens informasjon er verdiløs. Han sitter garantert med med mer nyttig informasjon i denne saken i lys av å være tidligere etterforskningsleder i Baneheia saken, enn støttespillere av den ene parten, som har dukket opp mange år etterpå. For meg blir det litt som å konsultere Kari Jaquesson om covid sin opprinnelse, fremfor å høre hva forskere som har vært i Wuhan sier.

Man får nesten håpe Arne Pedersen velger å skrive bok en vakker dag. 

F.eks. voldtektsanmeldelsen mot Jan Helge

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Atheena said:

Jeg har i grunn ikke sett at man tror på det han forteller? Jeg har ihvertfall hele tiden ment og trodd at han har minimalisert egen rolle betraktelig. Siden det også nå er funnet dna på begge jentene tenker jeg jo at han har løyet om svært mye, men at noe av hendelesforløpet muligens stemmer. Bare at han var alene om det. 

Man har kanskje ikke ansett han som troverdig, men det er jo en del som likevel har trodd på hovedtrekkene, all den tid det jo har vært det eneste beviset mot Kristiansen.

3 hours ago, Atheena said:

Forsåvidt har jeg sett at han har vært veldig subjektiv og at det er har vært noen faktorer som har vært hauset opp veldig . Spesielt denne gjerningsmannprofilen syns jeg har vært overvurdert og rykter om at JHA skal ha betrodd seg til en død medfange. 

Jeg kan ikke huske at denne har blitt lagt noe særlig vekt på av de som har hevdet at Kristiansen er uskyldig. Det har vel heller blitt dratt frem som et forsøk på å diskreditere Jahr.

Man kan selvfølgelig være kritisk til noe som er umulig for andre å verifisere i etterkant, men hvis det Jahr skrev stemmer, så er det jo ekstremt relevant for saken.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 time siden):

Man tjener jo ikke penger på bøker i følge enkelte her inne.

Og Gud forby at det skulle bli en realitet, sier andre. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Atheena skrev (5 timer siden):

Jeg har i grunn ikke sett at man tror på det han forteller? Jeg har ihvertfall hele tiden ment og trodd at han har minimalisert egen rolle betraktelig. Siden det også nå er funnet dna på begge jentene tenker jeg jo at han har løyet om svært mye, men at noe av hendelesforløpet muligens stemmer. Bare at han var alene om det. 

Nei ingen har trodd på JHA fullstendig, i og med at forklaringen hans ikke gir mening. Men av en eller annen grunn så trodde de da og fortsatt tror noen klippefast på at han forklarer seg sant om at VK var med, selv om man heller ikke får det til å stemme med fakta. Jeg lurer veldig på hvorfor noen tror så fullt og fast og selektivt på det han sier.

Endret av Ramona1970
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (2 timer siden):

Akkurat om dette er jeg enig!

Hva enn Arne Pedersen velger å gjøre, håper jeg i det minste han bevarer en kopi av det 35 siders brevet han sendte til statsadvokaten. Det kan potensielt komme meget godt med i fremtiden, hvis det skulle vise seg at Viggo kanskje ikke var så rehabilitert likevel.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om denne har blitt publisert her inne, men.. 

Får nå se hva de faktisk kommer frem til her, BM som løy flere ganger i retten, skjulte DNA-analyser fra nye undersøkelser etc. Håper de finner noe og tar tak i det, og jeg for min del krysser fingrene for at påtalemyndighetene etter full granskning - kan begynne å benytte seg av andre institutter for DNA-analyser. Fagmiljøene og etatene i offentlig-sektor er for smått, det er nok en "alle kjenner alle" type ting. For å få flere nyanserte blikk på ting, håper jeg jo for rettssikkerheten at RIM alene ikke skal ha hovedansvar for ting. Norge er et lite land, og da blir det veldig dumt å isolere miljøene på den måten som blir gjort. Mye kan gå feil. 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2022/11/04/baneheia-saken-vil-ha-etterforskning-av-instituttet-han-selv-ledet/

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (20 timer siden):

Om Klomsæt, Sjødin, Eivind Pedersen og/eller Jahr brøt loven ved at Pedersen og Jahr fikk se saksdokumentene, så er det egentlig bare nok et sterkt argument for at lovgivningen i Norge burde nærme seg loven i (blant andre) Sverige og USA på akkurat dette området. Det skal virkelig ikke vær nødvendig å gjøre seg til skurk for å avdekke skandaler som dette. 

Eivind Pedersen fikk ikke bare se saksdokumentene, han fikk med seg hele arkivet på ukategoriserte, orginale papirer lempet i sin egen bil og rett hjem. Klomsæt hentet de selv hos politiet med klausuleringer. EP mente jo han var den som kunne jobben best, tross alt, og forsvarte det med journalistisk nødverge. Enda en som prøver å forsvare rettigheter på dokumenter som aldri skulle vært på avveie. Bortsett fra at det ikke var ærlighet om hvem som skulle ha de, og uten noen som kunne bevitne hva han eventuelt gjorde med de. Pedersen hevder tross alt at det var han som kunne jobben best og at det var han som sendte begjæringen til Gjenopprettelseskommisjonen i 2010.

Når det gjelder å nærme seg amerikanske lover så får man håpe det i hvertfall blir langt strengere staffer for overgrep mot barn. I USA kan man dømmes ned til 13 årsalderen, da med behandling, men som 17 åring regnes man flere steder som voksen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 timer siden):

Man får nesten håpe Arne Pedersen velger å skrive bok en vakker dag. 

Helt enig. Det er nok av de som ønsker å melke denne kua, men Arne Pedersen hadde tross alt en sentral rolle i denne saken. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Sweetheaven skrev (3 minutter siden):

Helt enig. Det er nok av de som ønsker å melke denne kua, men Arne Pedersen hadde tross alt en sentral rolle i denne saken. 

Ja det hadde han. Det var han som sa at de hadde sikkert biologisk bevis på VK, slik at et samlet pressekorps og hele Norge ble overbevist om at man hadde riktig mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (31 minutter siden):

Hva enn Arne Pedersen velger å gjøre, håper jeg i det minste han bevarer en kopi av det 35 siders brevet han sendte til statsadvokaten. Det kan potensielt komme meget godt med i fremtiden, hvis det skulle vise seg at Viggo kanskje ikke var så rehabilitert likevel.

Godt mulig karakteranalysen hans av VK er spot on. Bevisvurderingen hans er null verdt. Man formoder at det intervjuet han ga til NRK på samme tid er bygget på samme lest og er en slags oppsummering av brevet. DeR fremstår det som om han ikke engang forstår bevisene i saken. Om det er fordi han faktisk rett og slett ikke forstår bevisene eller om han later som han ikke forstår og intervjuet er å forstå som en bevisst manipulasjon av folkeopinionen blir bare spekulasjon såklart.

Om det er positivt eller negativt at statsadvokaten bryr seg mer om bevis enn personligheten til de mistenkte kan det sikkert være delte meninger om. Magefølelsens epistemologiske status hadde nok sitt høydepunkt på slutten av 90-tallet her i landet. Det som er fremgang for noen er tilbakegang for andre. Alt var bedre under krigen osv.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (42 minutter siden):

Det har man jo kun en manns ord for at han er, selv om psykolojournalen er taushetsbelagt og ikke frigitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Sweetheaven said:

Eivind Pedersen fikk ikke bare se saksdokumentene, han fikk med seg hele arkivet på ukategoriserte, orginale papirer lempet i sin egen bil og rett hjem. Klomsæt hentet de selv hos politiet med klausuleringer. EP mente jo han var den som kunne jobben best, tross alt, og forsvarte det med journalistisk nødverge. Enda en som prøver å forsvare rettigheter på dokumenter som aldri skulle vært på avveie. Bortsett fra at det ikke var ærlighet om hvem som skulle ha de, og uten noen som kunne bevitne hva han eventuelt gjorde med de. Pedersen hevder tross alt at det var han som kunne jobben best og at det var han som sendte begjæringen til Gjenopprettelseskommisjonen i 2010.

Jepp. Det burde ikke vært sånn. Eivind Pedersen skulle fått innsyn i disse dokumentene under mer ordnede forhold, men det ligger det ikke til rette for i Norge. Som sagt; Det skal virkelig ikke vær nødvendig å gjøre seg til skurk for å avdekke skandaler som dette.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hank Amarillo skrev (30 minutter siden):

Om det er fordi han faktisk rett og slett ikke forstår bevisene eller om han later som han ikke forstår og intervjuet er å forstå som en bevisst manipulasjon av folkeopinionen blir bare spekulasjon såklart.

Begge deler like skremmende. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Sweetheaven said:

Meget sentral. Apropos lover i Norge vs USA; Jeg vet ikke med Norge, men i Statene kan en forbryter som hovedregel ikke tjene penger om han skriver en bok, filmmanus eller lignende om forbrytelsen han begikk, men eventuelt overskudd tilfaller offeret for forbrytelsen. Alt overskudd fra Arnes bok «Oops! - Hvordan jeg dreit ut et helt rettssystem», ville tilfalt Viggo om vi har samme lovgivning. 

Endret av Vingemutter
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 time siden):

og hva tenker du han har der, som er relevant for saken? Vi har jo allerede sett utdrag, og det taler ikke for at han har stort å komme med. Det er pinlig fra hans ståsted, både at han prøvde å påvirke riksadvokaten, på den måten , og at han ikke synes å forstå bevisene.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sweetheaven skrev (41 minutter siden):

og han vil det nok bli skrevet om mye, nettopp pga av denne saken , og hva han har gjort. men det blir ikke av den positive sorten.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Callisto83 said:

Må si jeg begynte å tvile på din kunnskap om saken nå. Du vet at han ikke slipper ut fordi han er rehabilitert, ikke sant?

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (17 minutter siden):

Må si jeg begynte å tvile på din kunnskap om saken nå. Du vet at han ikke slipper ut fordi han er rehabilitert, ikke sant?

Så betryggende.. Jeg vet hvorfor han slapp ut ja. Jeg vet også at han ikke deltok på noen "tilbakeføring til samfunnet" opplegg i fengselet, og at en lengre rapport fra kriminalomsorgen for ikke så lenge siden stemplet han som farlig. Ser man vekk i fra Baneheia saken, ville de gjentatte overgrepene mot nabojenta også ført til en dom, så det hadde jo vært fint for alle parter hvis alt dette var bearbeidet. Er du ikke enig?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (9 minutter siden):

Jeg har da skrevet her inne at hvis JHA skulle tilstå at det bare var han, så hadde jeg trodd VK var uskyldig. Men JHA gjør tydeligvis ikke det. Han sier de var to, og det tror jeg også. Slik vennskapet var mellom JHA og Viggo på den tiden tror jeg aldri JHA hadde turt å trekke inn Viggo i dette hvis ikke Viggo hadde noe med det å gjøre. Det er litt av essensen i denne saken.

tenker du han snakker sant om at han ble truet på  livet til voldtekt og drap., av VK   nei, det har du vel hevdet tidligere at du ikke gjør, så hvis han var så redd for VK, hvorfor skulle han da tørre å lyve om dette?

og hva skulle han være redd for V.K for. Hva kunne han gjøre, når de begge satt bak lås og slå

Endret av Lana01
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...