Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Sweetheaven skrev (9 timer siden):

Selvfølgelig ikke. Derfor jeg spurte om hvem som hadde konkludert med dette og håpet på et seriøst svar.

Det er ingen som har konkludert med dette. Den angivelige dagbokens eksistens har man kun JHAs ord for.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sweetheaven skrev (9 timer siden):

Takk for svar. Ble det noen gang diskutert hvor han hentet all denne forkunnskapen til disse drapene? Alle hadde vel neppe tilgang til internett den gang og mobilene hadde vel stor begrensing.

De fleste hadde tilgang til internett i 2000. Vi fikk det hjemme i 1998, og var vel bare middels tidlig ute. Men JHA forklarte vel hvor han hadde drapsmetoden fra, en film, hvor han vel også presiserte hvilken film, uten at jeg husker detaljene om dette. (Ser nå andre har lagt ut detaljer om dette.)

Endret av Djækklåsst
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (8 timer siden):

Veldig bra artikkel ja! Setter også pris på dine innlegg her i tråden. De var gull verdt da jeg skulle sette meg inn i saken, med gode lenker etc.

Det er jo helt klart at det har blitt lagt føringer her, selv om det blir "spekulasjon". Jeg lurer virkelig på hvordan samtalen har fortonet seg bak i kulissene. 

Denne var bra:

"Dette er vel mest som å hylle en pyroman for at huset ikke brant helt ned." :laugh:

Link til artikkelen: https://journalisten.no/kan-nytt-pa-nytt-bli-nrks-redning-i-baneheia-saken-1/543511

Jo, takk!

Litt overrasket over at pyroman-metaforen fikk stå. Hadde vel vært i overkant om jeg skulle skrive det første som falt meg inn, som jeg raskt la på is, som var noe sånt som:

Dette er vel mest som om Quisling skulle blitt hyllet på riksdekkende radio i 1945, etter at tyskerne ble jaget ut av Norge «under hans ledelse».

Endret av Djækklåsst
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (9 timer siden):

Dette er et av spørsmålene som har plaget meg lenge, som vi trolig aldri får svar på.

Ikke les videre om du ikke ønsker detaljer rundt drapene.

Vis skjult innhold

Jeg støttet meg lenge til at jentene døde før voldtektene. Jeg "håpet" det, med tanke på at jentene kanskje da slapp lidelsene overgrepene må ha vært. Men så var det dette med risiko for å få blod på seg selv og klærne. JHA stakk kniven i halsen ved hovedpulsåren hos begge jentene. Dette blør kraftig! Hovedåren spruter. Åstedet bar også preg av mye blodsøl på stedet de ble drept. Men innfallsvinkel på stikkene i halsen tyder på at JHA visste at det ville sprute og at vinkel på stikkene ville hindre ham i å få blodet rett på seg. Om JHA voldtok etter å ha drept dem, ville han ha mye større sjanse for å få blod på seg selv og klærne sine. Ville ikke en fyr som har vært på åstedet og planlagt dette ha tenkt på dette?

På den annen side mener jeg å huske at rettsmedisineren hevdet at stikksåret i mage/ribbeins sonen hos den ene jenta må ha blitt påført etter døden inntraff ettersom det såret hadde gitt fra seg lite blod.

Men rent logisk, med tanke på å planlegge en slik handling og komme unna uten biologiske spor på seg, vil det mest naturlig være at JHA enten slo dem i svime eller bandt et pledd/tøystykke rundt hodene deres, kneblet dem, bandt hender, voldtok også drepte og gjemte likene. Jeg tenker at han kan ha brukt en taktikk for at ikke jentene skulle få panikk og skreket. Kanskje han lokket dem med lovnad om at de skulle få en overraskelse og at de ikke fikk se før han gav klarsignal? Derav bind for øynene, som også gjorde at ikke den ene jenta så hva JHA gjorde mot den andre? Det scenarioet ville jo gi JHA full kontroll over begge uten skrik og panikk. Det ville også gi ham relativt god tid til å utføre alt sammen.

Han kunne selvfølgelig ha hatt med seg et skift med klær som han gjemte unna på åstedet dagen før, men det tøyet ville trolig blitt funnet. Og mtp hvor nøye dette var planlagt, ville ikke JHA ta sjansen på å kaste sitt blodige tøy i søppelkassene i baneheia. Så dum var han ikke.

Uansett. Norgeshistoriens jævligste beist går nå fritt iblandt oss! Bare å tenke og gruble over disse scenarioene gir meg frysninger! Og rettsikkerheten har jeg fullstendig gitt opp etter at Agderpolitiet og de ansvarlige for fadesen i etterkant, nå har sluppet helt unna ansvar og skyld!

Takk for at du advarte om sterkt innhold og hadde skjult det! Jeg er interessert i saken og har fulgt den de siste 3-4 årene, men har hele veien prøvd å unngå de fæleste detaljene. Det går altfor sterkt innpå meg. Setter derfor pris på slike hensyn!

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (2 timer siden):

Jahr kan starte med seg selv før han retter fingeren mot andre, ikke minst har mannen tjent mye på å markedsføre sitt eget navn. 

For noe tull. Jahr har nok derimot tapt penger å skrive disse bøkene. Han skal ha tjent litt over 200.000 på «Drapene i Baneheia». Knapt 10.000 solgte bøker. Ulønnet permisjon for å skrive slike bøker er et tapsprosjekt.

At de som har rullet opp dette justismordet har hatt økonomiske motiver er fullstendig skivebom.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (8 timer siden):

<snip> JHA visste godt hva han ønsket å gjøre og hvordan han skulle gjennomføre og rydde unna etterpå. Kuttene på greinene og buskene, flere av dem ganske tykke, var rettskjærte og helt uten spor av blod. Dette gir jo et klart svar på at ugjerningene var nøye planlagt og at åstedet var peilet ut og preppet dagen(e) før drapene. Dette gjør jo også JHA's forklaring om at Viggo nærmest spontant tok med seg disse jentene og JHA opp i skogholtet og begikk overgrep og drap, fullstendig til skamme. JHA's forklaringer er rett og slett ikke troverdige.

Ja, det er jo ting som tyder på at JHA både planla handlingene og gjorde grundige forberedelser. Han kan ha gjort dette kvelden før, og allerede da ha speidet etter potensielle ofre der han sto med påfallende atferd. Hans fortelling om at han dagen etter plutselig ble sjokkert vitne til kameratens handlinger blir da om mulig enda mindre troverdig...

Arne Pedersen mener at dette sannsynligvis har vært iscenesatt av VK:

«At [Kristiansen] har vært i Baneheia [kvelden før] er jeg sikker på. Han kan ha vært der både før og etter en fotballkamp. Andersen kan også ha fått beskjed om å være der, følge med og vente. Det er det andre eksempler på at han er beordret til».

I samme intervju åpner AP for at JHA kan ha visst om hele «planen» på forhånd:

« Ja, du kan jo si at kanskje [Andersen] har klart å lure oss med at han kanskje var mer klar over hva som skulle skje, den fredagen, med tanke på at vi synes vi sitter på mer informasjon som tilsier at dette ikke var noen impulshandling, og at han må ha vært klar over hva som var i ferd med å skje».

Kriminalsjef Arne Pedersen mener VK bør møte i retten på nytt, NRK, 26. april 2022

^ Dette passer heller dårlig inn i bildet om at VK var pådriveren, mens JHA deltok som «etterdiltende offer».

Dersom JHA på forhånd hadde kjennskap til VKs angivelige «plan», og virkelig trodde at kameraten skulle drepe små jenter den kvelden, hvorfor holdt han seg ikke bare unna? En slik forutsetning tegner jo et helt annet bilde av dynamikken mellom kameratene, siden JHA likevel valgte å delta.

Både retten og AP mener for øvrig at JHA kan ha tonet ned sine egne overgrep. Men tanken om at JHA motvillig ble med på ugjerningene, og samtidig valgte å utføre mer omfattende overgrep ut fra et eget motiv, virker også absurd.

(Dette er selvsagt bare noen hypoteser for å prøve å følge APs tankespor. Jeg er trygg på at JHA er eneste gjerningsmann i saken).

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ramona1970
Tripptrapp1 skrev (45 minutter siden):

Trolig ikke. Men hvis åstedet var preppet på forhånd, så kan han ha brukt hvilken som helst type kniv, bajonett e.l. Den behøver ikke å stemme overens med drapsvåpenet, som du riktig sier at var en morakniv.

Stemmer. Og om det ikke går å skjære greiner over med denne kniven, så betyr det at det er enda mer JHA lyver om, og som vi aldri har fått svar på. Her er det så mye som aldri har blitt forsøkt avdekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (1 minutt siden):

Stemmer. Og om det ikke går å skjære greiner over med denne kniven, så betyr det at det er enda mer JHA lyver om, og som vi aldri har fått svar på. Her er det så mye som aldri har blitt forsøkt avdekket.

Ikke minst at etterforskerne stolte så mye på Andersen at de unnlot å undersøke en kniv som kunne vært drapsvåpenet.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/horte-pa-andersen-sjekket-ikke-mulig-drapsvapen/15037773/

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (11 minutter siden):

For noe tull. Jahr har nok derimot tapt penger å skrive disse bøkene. Han skal ha tjent litt over 200.000 på «Drapene i Baneheia». Knapt 10.000 solgte bøker. Ulønnet permisjon for å skrive slike bøker er et tapsprosjekt.

At de som har rullet opp dette justismordet har hatt økonomiske motiver er fullstendig skivebom.

Helt sant. Som andre har nevnt tidligere, ville nok Jahr fått bedre timelønn på Burger King...

For den del kan det godt dryppe en god slant på VKs støttespillere dersom han får en generøs erstatning. Det synes jeg absolutt at de har fortjent, og strengt tatt kunne godt staten ha tatt den regningen. Gjennom sin utrettelige kamp for å renvaske VK har de også bedret rettssikkerheten for oss alle. Selv Riksadvokaten har jo berømmet VKs støttespillere.

Man ville ganske enkelt ikke ha kommet dit vi er i dag med mindre saken faktisk var et justismord. Men en mulig økonomisk vinning har åpenbart ikke vært støttespillerenes drivkraft, som du sier, for det har aldri vært noen garanti for at de ville komme i mål.

Så de har helt klart kjempet for noe de genuint har trodd på, og kunne i alle fall ikke ha fått noen «gevinst» av å legge ned flere tusen timers gratis arbeid for å forsvare en domfelt som virkelig var skyldig.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Djækklåsst skrev (24 minutter siden):

Varslere har alltid økonomiske motiver for de som ikke liker informasjonen varslerne kommer med, det slår ikke feil. F.ex. blir det sagt innad i sekten NXIVM at de medlemmene som anmeldte til politiet og som til slutt fikk sektlederen i fengsel, hadde økonomiske motiver. Det er visst så mye å tjene på å avdekke råtne ting i samfunnet at det er rart at noen ikke har skapt bedriften "Avdekking A/S", det hadde man blitt søkkrik av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (3 timer siden):

Interessant hvordan man er selektiv i fordømmelsen i denne saken. Det er heller ikke slik at det er en mann alene som dømmer noen i Norge, heldigvis. Man har en domstol. Det blir litt som: Gjør som jeg sier, ikke gjør som jeg gjør. Er man genuint interessert i en oppklaring og en gjennomgang så ønsket man å snu alle steinene som er, ikke bare de som faller i god jord i egne rekker. Denne genuine interessen er manglende i denne tråden og gjenspeiles i innleggene som stadig gjentar seg.

Denne «skittkastingen» som foregår overalt på internett er fryktelig unødvendig, og det er ikke bestandig de som roper høyest som er mest redelig. Jahr kan starte med seg selv før han retter fingeren mot andre, ikke minst har mannen tjent mye på å markedsføre sitt eget navn. 

Et innlegg fylt til randen av absurditeter...

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (1 time siden):

kan man egentlig gjøre dette med en vanlig Mora-kniv? Skjære tykke greiner rett over?

Tipper, som andre skriver, at han hadde med seg noe større dagen før.

Lord Friendzone skrev (12 minutter siden):

Ja, det er jo ting som tyder på at JHA både planla handlingene og gjorde grundige forberedelser. Han kan ha gjort dette kvelden før, og allerede da ha speidet etter potensielle ofre der han sto med påfallende atferd. Hans fortelling om at han dagen etter plutselig ble sjokkert vitne til kameratens handlinger blir da om mulig enda mindre troverdig...

Arne Pedersen mener at dette sannsynligvis har vært iscenesatt av VK:

«At [Kristiansen] har vært i Baneheia [kvelden før] er jeg sikker på. Han kan ha vært der både før og etter en fotballkamp. Andersen kan også ha fått beskjed om å være der, følge med og vente. Det er det andre eksempler på at han er beordret til».

I samme intervju åpner AP for at JHA kan ha visst om hele «planen» på forhånd:

« Ja, du kan jo si at kanskje [Andersen] har klart å lure oss med at han kanskje var mer klar over hva som skulle skje, den fredagen, med tanke på at vi synes vi sitter på mer informasjon som tilsier at dette ikke var noen impulshandling, og at han må ha vært klar over hva som var i ferd med å skje».

Kriminalsjef Arne Pedersen mener VK bør møte i retten på nytt, NRK, 26. april 2022

^ Dette passer heller dårlig inn i bildet om at VK var pådriveren, mens JHA deltok som «etterdiltende offer».

Dersom JHA på forhånd hadde kjennskap til VKs angivelige «plan», og virkelig trodde at kameraten skulle drepe små jenter den kvelden, hvorfor holdt han seg ikke bare unna? En slik forutsetning tegner jo et helt annet bilde av dynamikken mellom kameratene, siden JHA likevel valgte å delta.

Både retten og AP mener for øvrig at JHA kan ha tonet ned sine egne overgrep. Men tanken om at JHA motvillig ble med på ugjerningene, og samtidig valgte å utføre mer omfattende overgrep ut fra et eget motiv, virker også absurd.

(Dette er selvsagt bare noen hypoteser for å prøve å følge APs tankespor. Jeg er trygg på at JHA er eneste gjerningsmann i saken).

Jeg er både skuffet, forundret og irritert over at en etterforsker med den cv'n til Arne Pedersern, kan prate seg inn i sitt eget vissvass på den måten han gjør det.

Isolert sett er enkelte av poengene hans jordnære. Jeg kan begynne og tenke litt, bli halvveis med på tanken hans, men så husker jeg plutselig at et annet bevis i saken fullstendig har gravlagt det indisiet. Jeg hadde håpet at erfarne etterforskere som A.P kunne vært istand til å koble inn "falkeblikket", altså å ta to steg bakover og opp i høyden for å skaffe seg den store oversikten. For det er etter min mening den store oversikten, det store sammensatte bevisbildet som frigjør Viggo....etter mitt syn iallefall. Mange hevder den nye DNA analysen, noen hevder mobilbeviset. For meg er det summen av alle de små detaljene, inkludert vitnemål, forklarte tidspunkt, utsagn fra de som kjenner de involverte, DNA, JHA's mange utsagn osv. Etter å ha lest over det som er å oppdrive, klarer jeg ikke med beste fatteevne å se at Viggo skal ha kunnet delta og vært pådriver i drapene. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. Elaine Marley, mod. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (16 timer siden):

Integritet, prestisje, penger ++++++++++ Mottok ikke han nylig også en pris?

Du er vel enig i at Bjørn Olav Jahr hadde gått på en smell hvis VK ble dømt på nytt. At du ikke ser dette, er bare nok en påminner om at objektivitet i denne saken er helt fraværende blandt enkelte her inne.

Så ville jeg kanskje tenkt at en tidligere etterforskningsleder sitter på litt mer relevant informasjon i denne saken, enn privatpersonen som har en av partene på speed dial.

Skal bli spennende å følge pengene i fremtiden.

Stemmer at han mottok en pris. Han fikk også økonomisk støtte under skrivingen av bøkene. Den første boken ble jo slaktet, så ikke rart med så dårlig salgstall. Samtidig så bygde han opp en merkevare rundt navnet sitt uavhengig av den økonomiske. Jahr fikk også tilgang på taushetsbelagt informasjon og satt med mange dokumenter man kan stille spørsmål til om han hadde rett på. Sjødin fikk vel også en politianmeldelse mot seg på grunn av dette. Merkevaren Jahr har de siste årene fått mye PR, mottatt priser og tjent penger på dokumentaren. Dette på grunnlag av andres tragiske skjebne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (19 minutter siden):

Stemmer at han mottok en pris. Han fikk også økonomisk støtte under skrivingen av bøkene. Den første boken ble jo slaktet, så ikke rart med så dårlig salgstall. Samtidig så bygde han opp en merkevare rundt navnet sitt uavhengig av den økonomiske. Jahr fikk også tilgang på taushetsbelagt informasjon og satt med mange dokumenter man kan stille spørsmål til om han hadde rett på. Sjødin fikk vel også en politianmeldelse mot seg på grunn av dette. Merkevaren Jahr har de siste årene fått mye PR, mottatt priser og tjent penger på dokumentaren. Dette på grunnlag av andres tragiske skjebne. 

Faktisk helt absurd lesning. Han har gravet frem to av norges største justismord og her sitter det en person på kvinneguiden og kritiserer at han har tjent litt penger. Hadde ikke han hatt tilgang på dokumenter hadde JHA fortsatt levd lykkelig utenfor søkelyset. Forstår du det? Det virker ikke sånn! 

Mener du dette om hans arbeid i Birgitte-saken også? 

Jahr er en hedersmann og fortjener både penger, respekt og ære. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (30 minutter siden):

Dette var en underlig vinkling på Jahr's utrettelige arbeid i saken. Han har ikke tjent seg rik på dette.

Absolutt alle som har deltatt og jobbet med casen, har tjent til livets opphold. Advokater, etterforskere, politibetjenter, kriposansatte, mediehusene etc. Ja til og med Stine Sofies stiftelse og de som jobber og drifter det. Hvorfor gir du ikke dem tyn for det samme?Hvorfor skal ikke en forfatter som turte å motsi en vedtatt sannhet imot, for å få belyst en dom som åpenbart var klin gal, kunne tjene til livets opphold på det? Og det er takket være ham og flere andre utenforstående ildsjeler, at to av norgeshistoriens største justismord nå er iferd med å bli oppklart.

• Liker 12
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sweetheaven skrev (3 minutter siden):

Det som er vanvittig absurd er at enkelte nekter å forholde seg til fakta. 

Vet du hvor mye Jahr har tjent på boken? Finnes det noe fakta vi utenforstående sitter på rundt det?

Rundt akkurat påstanden om at Jahr har tjent noen kroner på boken, er jo ikke noe noen benekter eller ikke vil forholder seg til. Men spekulasjonene rundt hvorvidt penger var motivet for Jahr til å sette seg inn i saken og skrive boken, er jo på ingen måte fakta. Det er spekulasjoner og intet annet.

Som @Djækklåsst allerede påpekte, Jahr tapte penger på boken. Og vet du, han risikerte hele sin videre kariere og ettermæle med å røre borti dette vepsebolet av en sak. Så motivet er ikke penger, anerkjennelse og ære! Det kan jeg garantere deg.

• Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (12 minutter siden):

Dette var en underlig vinkling på Jahr's utrettelige arbeid i saken. Han har ikke tjent seg rik på dette.

Absolutt alle som har deltatt og jobbet med casen, har tjent til livets opphold. Advokater, etterforskere, politibetjenter, kriposansatte, mediehusene etc. Ja til og med Stine Sofies stiftelse og de som jobber og drifter det. Hvorfor gir du ikke dem tyn for det samme?Hvorfor skal ikke en forfatter som turte å motsi en vedtatt sannhet imot, for å få belyst en dom som åpenbart var klin gal, kunne tjene til livets opphold på det? Og det er takket være ham og flere andre utenforstående ildsjeler, at to av norgeshistoriens største justismord nå er iferd med å bli oppklart.

Joda, men så er det nå engang slik at det er fakta. Jeg svarte forøvrig på et annet innlegg.

Hva det dreier seg om vedrørende det øvrige du nevner så kan jo det også diskuteres. Stiftelsen ble stiftet for å hjelpe andre voldsutsatte av noen av foreldrene i denne saken. Etterforskere har jo dette som sin jobb, og kan ikke sammenlignes. Dersom de har gått utover hva deres jobb er, stiller det seg jo annerledes. Men gjør det saken legitim av den grunn? Skal hvermannsen på gata kunne hente ut taushetsbelagt informasjon for at han har mener å ha god agenda? Gjelder ikke loven da? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Sweetheaven skrev (1 time siden):

Syns du han skulle lagt det ligge? Droppe å skrive bøkene? Syns du saken til Viggo Kristiansen aldri skulle blitt gjenopptatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (2 minutter siden):

Syns du han skulle lagt det ligge? Droppe å skrive bøkene? Syns du saken til Viggo Kristiansen aldri skulle blitt gjenopptatt?

Absolutt ikke. Men måten de går bakdører på gjør det ikke mer riktig av den grunn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...