Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Kardemommete skrev (58 minutter siden):

Hallgren fremstår forresten uegnet til å ha det embetet hun fikk etter at hun forlot kommisjonen. 

Ja, i stedet for at de skandaløse vurderingene har fått konsekvenser, er hun altså av regjeringen blitt forfremmet gjennom å bli utnevnt til ny direktør for Statens sivilrettsforvaltning, et organ som skal «styrke rettssikkerheten og sikre individets rettigheter».

Man skulle tro Justisdepartementet ville stille helt andre krav til vurderingsevne enn det hun har vist i VKs sak. Hadde hun fått viljen sin, kunne han ha jo blitt sittende fengslet livet ut. Eller har det kanskje talt til hennes fordel å være systemtro?

Utrolig at ikke media er på banen her, med tanke på dette kameraderiet i statsforvaltningen.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nebbete fugl skrev (16 timer siden):

Her er faktisk en til som er enige med dere. Ikke mange igjen som mener at VK er skylding nå.

https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/3EMBRv/medias-rolle-i-baneheia-saken

Hvem vet om frifinnelse er riktig? Kan hende er det er frifinnelsen som vil bli stående igjen som Norges største justismord?

De fleste mennesker jeg har møtt, både blant slekta, venner, kolleger og andre jeg møter gjennom jobb/sosiale lag tror fortsatt at VK er skyldig. Tror dere må åpne øynene for at et stort antall mennesker i Norge fortsatt tror det. For min del er jeg tilbøyelig til å tro på begges forklaringer, men håper at JH tilstår alt, først og fremst for at de etterlatte skal få svar og kanskje kan få lov å få fred etterhvert.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 31.10.2022 den 18.16):

Jeg tror fremdeles det var en god grunn til at #blackout-kongen og #brosjyre i nabolaget overgriperen var bestevenner.

Ja det tror jeg også! Men sikkert av motsatt grunn enn deg. 

VK var den perfekte vennen å «gjemme seg bak», for JHA,  all den tid det var VK ( som utad) begikk overgrep, trakasserte  an so on. 
Og motsatt- i den verste Viggo-tiden, var det kanskje færre som ville henge med ham, men JHA ville det. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (14 minutter siden):

Det er helt urimelig å diskutere foreldrene til jentene. De er også veldig sterkt rammet av dette og har trodd på norsk rettsvesen. Han ble tross alt dømt i to rettsinstanser og dommere, jury og media som var tilstede var overbevist om skyld. Så at de pårørende også har vært det er virkelig å forstå. At det vil ta tid for de å ta dette innover seg er forståelig. 

Det er ikke urimelig å diskutere Stine Sofie Stiftelse og dens koblinger til personer som var direkte innvolvert i justismordet. Her har det skjedd så mange grove ting på "bakrommet" at hver stein må snus. Og da må vi dessverre også kikke under steinen til SSS. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haloman skrev (6 minutter siden):

De fleste mennesker jeg har møtt, både blant slekta, venner, kolleger og andre jeg møter gjennom jobb/sosiale lag tror fortsatt at VK er skyldig. Tror dere må åpne øynene for at et stort antall mennesker i Norge fortsatt tror det. For min del er jeg tilbøyelig til å tro på begges forklaringer, men håper at JH tilstår alt, først og fremst for at de etterlatte skal få svar og kanskje kan få lov å få fred etterhvert.

Jeg kjenner ikke en eneste person som fortsatt tror VK er skyldig. Hverken slekt, kolleger, venner eller andre. Ser jo også i kommentarfeltene på facebook og diverse at folk har snudd. Bare et fåtall der som fortsatt mener han er skyldig pga tidligere historikk. 

Edit: jeg har dog noen bekjente som fortsatt mener han ikke burde blitt frikjent fordi han tross alt begikk overgrep før Baneheia. Forståelig nok, men jeg forklarer dem at JHA da vil slippe unna og da "får de litt å tenke på". 

Endret av fotballjenta
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atheena skrev (15 minutter siden):

Det er helt urimelig å diskutere foreldrene til jentene. De er også veldig sterkt rammet av dette og har trodd på norsk rettsvesen. Han ble tross alt dømt i to rettsinstanser og dommere, jury og media som var tilstede var overbevist om skyld. Så at de pårørende også har vært det er virkelig å forstå. At det vil ta tid for de å ta dette innover seg er forståelig. 

Fult forståelig, men nå har du også sagt her inne at du ikke har fult denne saken - eller gjort dypdykk. Ada Austegard ER utspekulert som har drevet på som hun har gjort, det er ikke til å legge under en stol. Dette kunne vært hvilken som helst sak, poenget her er at en pårørende skal IKKE kunne ha så mye makt over den straffedømte. Dette er ikke USA, dette er Norge. Poenget er også, at dette viser hvor mye feil det er med denne saken, den pårørende skal bli hørt - men den pårørende skal absolutt ikke styre på slik som hun har hatt muligheten til. Det er en skandale i seg selv, at du er uenig er helt greit, men du har ingen rett til å diktere hva jeg skal skrive om eller hva mine meninger skal være. 

https://kampanje.com/medier/2022/10/--presse-norge-ma-pirke-litt-i-det-vonde-i-baneheia-saken/

• Liker 14
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner ikke en eneste person som fortsatt tror VK er skyldig. Hverken slekt, kolleger, venner eller andre. Ser jo også i kommentarfeltene på facebook og diverse at folk har snudd. Bare et fåtall der som fortsatt mener han er skyldig pga tidligere historikk.

Underlig at jeg tydeligvis kjenner brorparten av dette fåtallet da 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haloman skrev (12 minutter siden):

Jeg kjenner ikke en eneste person som mener det du beskriver her, og nå er virkelig ikke dine venner og kolleger fasiten på 5,9 millioner mennesker i Norge. Så dette faller på sin egen urimelighet. Flertallet av mennesker i Norge nå, ser at dette er et justismord - og fler og fler har blitt engasjert i saken og lest bøkene til Jahr etc. Det er allerede fulle venteliste på Eivind Pedersen og Jahr sine bøker på biblioteket her i byen (heldig for meg er jeg nr 1 på Eivind sin bok😅). 

Jeg opplever at de som fortsatt mener VK er skyldig, mener han er skyldig pga tidligere historikk, og/eller fordi de ikke har lest noe om saken. De har kun lest avisene og ikke har noe kunnskap ellers enn det, og dette er mennesker i kommentarfeltene på Facebook.

Og igjen, det er noen av de i kommentarfeltene, men flertallet sier faktisk imot deg. Det var en mann i kommentarfeltet som var rimelig bastand, men når jeg kommenterte tilbake - så takket han og var enig i det jeg skrev, og han sa han skulle lese seg opp for dette var ikke ting han visste om. Så jeg mener grunnen til at folk mener han fortsatt er skyldig, er fordi de rett og slett er veldig uopplyste og har ikke fått den informasjonen f.eks jeg har tilegnet meg. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (1 minutt siden):

Fult forståelig, men nå har du også sagt her inne at du ikke har fult denne saken - eller gjort dypdykk. Ada Austegard ER utspekulert som har drevet på som hun har gjort, det er ikke til å legge under en stol. Dette kunne vært hvilken som helst sak, poenget her er at en pårørende skal IKKE kunne ha så mye makt over den straffedømte. Dette er ikke USA, dette er Norge. Poenget er også, at dette viser hvor mye feil det er med denne saken, den pårørende skal bli hørt - men den pårørende skal absolutt ikke styre på slik som hun har hatt muligheten til. Det er en skandale i seg selv, at du er uenig er helt greit, men du har ingen rett til å diktere hva jeg skal skrive om eller hva mine meninger skal være. 

https://kampanje.com/medier/2022/10/--presse-norge-ma-pirke-litt-i-det-vonde-i-baneheia-saken/

Utspekulert? Hun har faen meg opplevd det verste en forelder kan gå gjennom, beyond hva vi kan forestille oss. Tenker du at hun har noen som helst annen agenda enn å kjempe for rettferdighet for sin datter? Jeg hadde gjort hva som helst i min makt og trukket i de trådene jeg kunne om dette skjedde mitt barn, om jeg var overbevist om at dommen rammet de rette gjerningsmennene...

Slutt å kritiser foreldrene!

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haloman skrev (2 minutter siden):

Underlig at jeg tydeligvis kjenner brorparten av dette fåtallet da 😅

Haha. Kanskje du vanker i feil miljø? Neida. Jeg tror denne saken er så stor og kompleks at veldig mange ikke får med seg all utviklingen. Det er veldig mange av mine venner som ikke har fått med seg hva som har skjedd bak kulissene. Det er først nå i det siste de har begynt å forstå omfanget. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haloman skrev (3 minutter siden):

Utspekulert? Hun har faen meg opplevd det verste en forelder kan gå gjennom, beyond hva vi kan forestille oss. Tenker du at hun har noen som helst annen agenda enn å kjempe for rettferdighet for sin datter? Jeg hadde gjort hva som helst i min makt og trukket i de trådene jeg kunne om dette skjedde mitt barn, om jeg var overbevist om at dommen rammet de rette gjerningsmennene...

Slutt å kritiser foreldrene!

Kommentarer som dette gidder jeg faktisk ikke svare på 👍🏼. Du får lese deg tilbake i tråden. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haloman skrev (26 minutter siden):

Dette stemmer ikke her. Ingen jeg har snakket med tror at VK er skyldig., (den senere tid)

Tro på begge forklaringer? Hva med bevisene?  Ingen av bevisene støtter det JHA foklarer!  Tatt en titt på  dette TV2 intervjuet https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/her-konfronteres-jan-helge-andersen-med-dna-funnene/15232626/

Hvordan kan noen i det hele tatt tro at dette er en som forteller sannheten?

Endret av Lana01
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
kraftwerk skrev (19 minutter siden):

Hvor har jeg sagt at jeg ikke har fulgt saken?  Jeg har defintitvt gjort det. 

Syns opphenget i Ada er helt urimelig og uempatisk. Det er absolutt ikke hennes feil at saken ikke er tatt opp før. Hun har vell handlet slik som de fleste hadde gjort om de hadde opplevd noe så grusomt. At gjennopptakelseskommisjonen har gitt avslag så mange ganger og også nå hadde dissens får virkelig stå for dems regning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (7 minutter siden):

Dette stemmer ikke her. Ingen jeg har snakket med tror at VK er skyldig., (den senere tid)

Tro på begge forklaringer? Hva med bevisene?  Ingen av bevisene støtter det JHA foklarer!  Tatt en titt på  dette TV2 intervjuet https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/her-konfronteres-jan-helge-andersen-med-dna-funnene/15232626/

Hvordan kan noen i det hele tatt tro at dette er en som forteller sannheten?

Så ikke den videoen før nå, men det er jo det verste jeg har sett (🤣🤣). Er ganske åpenbart for meg at han lyver, og ikke forteller sannheten. At han ble lenge stille og ikke husket hvem av de han forgrep seg på.. Nei, bare nei… "kan bare fortelle det jeg husker, alt annet blir spekulasjoner" - det er jo et ganske klassisk svar syntes jeg. For å virke litt troverdig, legger man til at man ikke vil "spekulere" fordi man liksom vil "hjelpe til". 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Atheena
hraff skrev (14 minutter siden):

Senere ble dette påvist å være fra Viggo selv.

De har ikke klart å typebestemme blodet så det har de ikke funnet ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (35 minutter siden):

Så ikke den videoen før nå, men det er jo det verste jeg har sett (🤣🤣). Er ganske åpenbart for meg at han lyver, og ikke forteller sannheten. At han ble lenge stille og ikke husket hvem av de han forgrep seg på.. Nei, bare nei… "kan bare fortelle det jeg husker, alt annet blir spekulasjoner" - det er jo et ganske klassisk svar syntes jeg. For å virke litt troverdig, legger man til at man ikke vil "spekulere" fordi man liksom vil "hjelpe til". 

Han har rotet eg opp i så mange løgner, at han nå ikke lengre vet hva han skal svare.  Det hele er helt tragisk. Tidligere har han jo også fått hjelp til å tilpasse historien sin, det er slutt på det Det så man jo også i avhørene fra Oslo politiet, han slet veldig. Bare at han fastholdt at han og VK oppholdt seg utenfor Basestasjon EgA , sitt dekningsområde ,forut for drapene, viser at han ikke klarer å komme opp med en troverdig historie,  selv på den biten. Han er kjørt for lengst Det skal bli en sann fornøyelse å se han bli grillet i retten. Håper også AP og BM m/ flere blir stevnet som vitner

Endret av Lana01
  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det troverdig at mannen som tidligere har uttalt , at han har tenkt på Baneheia saken hver  dag siden , år 2000 , har glemt at han fikk vite i 2009, om voldtekstsaken mot JHA?

Nei vil jeg si

Her er et leserinnlegg

https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/kEwQ4Q/arne-pedersen-virker-utroverdig?fbclid=IwAR2zoCXdTdns_T1XBY6poud1DP8m89a0x5U-yFg8CBZwHQrCo7YwZlU_jL8

Når har jo Sjødin klaget inn henleggelsen, så får vi se om han blir trodd da

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (14 minutter siden):

Er det troverdig at mannen som tidligere har uttalt , at han har tenkt på Baneheia saken hver  dag siden , år 2000 , har glemt at han fikk vite i 2009, om voldtekstsaken mot JHA?

Nei vil jeg si

For et fjols. "Blackout"? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...