Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Lana01 said:

Hvorfor var det ikke flere i pressen som reagerte, stilte spørsmål, var kritisk. ?

Mobbmentalitet. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vingemutter skrev (8 minutter siden):

Mobbmentalitet. 

Klassisk eksempel på "an angry mobb" med høygafler og fakler. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har politiet funnet ut (TV2)

TV2 publiserte nettopp en lang artikkel som oppsummerer saken og den nye etterforskningen.

Sitat

Noe av det første [de nye etterforskerne] gjorde, var å sette i gang et DNA-prosjekt, som skulle vise seg å gi oppsiktsvekkende resultater.

Sitat

Ifølge avhørsrapporten, som TV 2 har sett, svarte Andersen at han ikke kan «finne noe i hodet sitt som kan tilsi at han har begått overgrep mot to jenter».

^ Veldig bra at DNA-bevisene endelig forteller oss noe helt annet...

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (3 timer siden):

Nå er det kanskje lov å håpe på en snarlig avgjørelse...

Nå skal Riksadvokaten avgjøre Baneheia-saken

Det blir en spennende høst, det er sikkert  og også i lang tid etter det. Er derimot helt sikker på frikjennelse for VK,  dette både pga av bevisene sin stilling, og også det man har kommet fra Oslo politiet underveis i etterforskningen,, men det blir spennende å se hva som har kommet frem under etterforskningen. Håper på full åpenhet, også rundt  de ulike aktører sin rolle, og det de har funnet ut rundt dette.  Hva  skjer videre med JHA,? Boken til Eivind Pedersen, kommer snart. Jeg har forhånd bestilt den, og han oppdaterer ukentlig med nyhets brev. Er veldig spent på den , han har allerede avslørt sjokkerende ting. Hva skjer med de ulike aktørene sin rolle? Det er  mange har et stort ansvar  ikke bare for dommen, men også for at saken ikke ble gjenopptatt , allerede i 2010. 

Er også spent hva som skjer med G.K , slik den fungerer i dag kan det ikke forsette. Den som skal prøve sin sak gjenopptatt, står alt for svakt, og maktfordelingen til fordel får påtale siden er hinsides. Det er også åpenbart mye som gikk galt i de vurderingene som er gjort, underveis  i gjentatte forsøk på å få saken til V.K  gjenopptatt , om her må man  få klarhet .Vi snakker om kanskje Norges største justismord , hvordan kunne så mange feile i sin vurdering?

Endret av Lana01
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (29 minutter siden):

TV2 publiserte nettopp en lang artikkel som oppsummerer saken og den nye etterforskningen.

Veldig bra , og god oppsummering av TV2 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (6 timer siden):

Nå er du temmelig ivrig på å finne spekulasjoner og agenda allerede i traileren. Jahr bare beskriver det som skjedde. Han forteller hva som er hans inntrykk av bildene. Han sier ikke at VG har gjort dette med vilje???

Jeg syns forresten ikke JHA ser det minste søt ut på det bildet, jeg har fått mest psykopat-vibber av det. Men ut fra hva vi hører i traileren er altså dette slik som Jahr oppfatter det, intet mer, intet mindre.

Er enig med deg. Synes ikke bildene med JHA er tillitsvekkende. Nå er det å være innesluttet, forsakt og underkuet mer typisk for de som begår de verste drapshandlingene. Den mer impulsive typen begår hyppigere drap i affekt. Som å trekke  kniven i et slagsmål.

Stillests vann har dypest grunn. Ikke det at det å være underkuet og stille  er ensbetydende med å være drapsmenn, men de som faller utenfor felleskapet og har problemer med å hevder seg selv bygger gjerne lettere opp et hat. De fleste skolemassakre begås nettopp av de som ikke har et sosialt nettverk. Det samme kan sies om de som begår voldsomme drap, gjerne rettet mot kvinner ( evnt barn) eller blir serieovergripere eller seriemordere.  

Endret av Bendie
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lord Friendzone skrev (1 time siden):

Veldig god artikkel, her løser de opp i momentene som ofte blir argumentert mot. Og det er veldig positivt at de indirekte tydeliggjør/indikerer til - at JHA åpenbart har gjort disse tingene alene. Og at Agder-politiet blir etterforsket.

Bare positivt med nye unge øyne på saken.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte selvfølgelig en e-post til NRK her om dagen, klarte ikke la vær. "Svaret" jeg fikk gjorde meg mildt sagt provosert. Han kunne jo ha svart meg på det jeg faktisk lurte på, men de driter vel i hva jeg mener 😅CE011237-F267-45E2-B3B3-E366F2E46B87.thumb.jpeg.2d7759e161e6a6a4662a496fb462d916.jpeg

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Adobyen skrev (1 minutt siden):

Jeg håper at ofrenes familie vil godta en frifinnelse. De har vært veldig «på» hele tiden. 

Kan ikke se hva annet de kan gjøre. Politiet har jo gjort alt så grundig i denne saken, de finner ikke mer rett og slett. Så hva skal de krangle på? Hva mer skulle blitt gjort nå? De var jo frempå med at VK ikke hadde blitt nok avhørt, men når det ikke finnes DNA...det er bare ikke mer å krangle på for dem lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (1 minutt siden):

Kan ikke se hva annet de kan gjøre. Politiet har jo gjort alt så grundig i denne saken, de finner ikke mer rett og slett. Så hva skal de krangle på? Hva mer skulle blitt gjort nå? De var jo frempå med at VK ikke hadde blitt nok avhørt, men når det ikke finnes DNA...det er bare ikke mer å krangle på for dem lenger.

Bistandsadvokaten(e) har vel sagt de pårørende ikke vil slå seg til ro med en frikjennelse av VK uten en ny rettsak mot JHA. husker ikke nøyaktig ordlyden,men den kan vel tolkes litt i retning at de skjønner hvor det bærer,men ikke vil ha noen løse tråder hengende i luften.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (2 minutter siden):

Bistandsadvokaten(e) har vel sagt de pårørende ikke vil slå seg til ro med en frikjennelse av VK uten en ny rettsak mot JHA. husker ikke nøyaktig ordlyden,men den kan vel tolkes litt i retning at de skjønner hvor det bærer,men ikke vil ha noen løse tråder hengende i luften.

Jeg er enig med dem i noe. Vi bør ikke ha noen løse tråder når alt dette er over. Men ingen av disse løse trådene har noe med VK og gjøre. Det er JHA, Mevåg, AP og hele den gjengen der som må stilles skolerett. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (49 minutter siden):

Jeg sendte selvfølgelig en e-post til NRK her om dagen, klarte ikke la vær. "Svaret" jeg fikk gjorde meg mildt sagt provosert. Han kunne jo ha svart meg på det jeg faktisk lurte på, men de driter vel i hva jeg mener 😅CE011237-F267-45E2-B3B3-E366F2E46B87.thumb.jpeg.2d7759e161e6a6a4662a496fb462d916.jpeg

Bra. De tror kanskje at det ikke blir lagt merke til ,hvordan de har håndtert Baneheia saken, men det  blir det!  Ser det kommentert på FB også. Det står mye mer respekt av redaktøren i FV,  som la inn et leserinnlegg og beklaget. NRK  kommer veldig dårlig ut. Spent på å se hvordan de dekker frikjennelsen. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adobyen skrev (41 minutter siden):

Jeg håper at ofrenes familie vil godta en frifinnelse. De har vært veldig «på» hele tiden. 

Har litt vanskeligheter for å se for meg det nå, ser ut som at de har trukket seg tilbake nå etter gjenåpningen og hva etterforskningen har avdekket. Hadde jeg vært pårørende ville jeg hatt alle svar og riktig mann i fengsel, så jeg håper for alle sin skyld at JHA blir dømt for drap/voldtekt og flaske anklager. 

Syntes bare så innmari synd på VK, halve livet har han vært i høysikkerhetsfengsel - hvor han har blitt behandlet som dritt av ledelsen og div sakkyndige, samt hele Norge - og de med sterke stemmer har ikke lagt skjul på hva de tror og mener offentlig. Det siste jeg ønsker for han er at folk skal gå imot han, han fortjener virkelig ikke det. Det er ikke bare de pårørende til jentene i denne saken, som har lidd noe forferdelig - det har også vært en mann som ble fratatt sitt halve voksne liv.. Det er jo ikke merkelig at man ønsker at JHA skal få den strengeste straffen, han har i praksis begått tre mord. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (28 minutter siden):

Har litt vanskeligheter for å se for meg det nå, ser ut som at de har trukket seg tilbake nå etter gjenåpningen og hva etterforskningen har avdekket. Hadde jeg vært pårørende ville jeg hatt alle svar og riktig mann i fengsel, så jeg håper for alle sin skyld at JHA blir dømt for drap/voldtekt og flaske anklager. 

Syntes bare så innmari synd på VK, halve livet har han vært i høysikkerhetsfengsel - hvor han har blitt behandlet som dritt av ledelsen og div sakkyndige, samt hele Norge - og de med sterke stemmer har ikke lagt skjul på hva de tror og mener offentlig. Det siste jeg ønsker for han er at folk skal gå imot han, han fortjener virkelig ikke det. Det er ikke bare de pårørende til jentene i denne saken, som har lidd noe forferdelig - det har også vært en mann som ble fratatt sitt halve voksne liv.. Det er jo ikke merkelig at man ønsker at JHA skal få den strengeste straffen, han har i praksis begått tre mord. 

Helt enig. VK har opplevd, noe av det mest grusomme et menneske kan oppleve. Hatet av "hele Norge" og frarøvet store deler av sitt voksne liv, mulighet til å stifte seg en familie osv. Hele tiden har også politi og påtale myndigheter i Agder   jobbet i mot han. De etterlatte har brukt sin posisjon, for å prøve å hindre at saken hans ble satt lys på.  

De etterlatte har opplevd det mest grusomme, noen foreldre kan oppleve, VK  sin familie  har opplevd det nest verst  nemlig å se sønnen, bli hatet, for noe han er  uskyldig  i. De har brukt veldig mye tid, krefter og også penger for å redde sønnen Systemet som skulle  hjelpe (G,K), sviktet totalt, helt til det siste, takket være tre av de, som ikke ga etter for  Siv Halgren sitt press.

Så enig tre liv ble tatt den dagen. og tre familier sto igjen med en stor sorg,  to som var borte for alltid, og en med et liv som var fullstendig ødelagt. 

Endret av Lana01
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kraftwerk skrev (52 minutter siden):

JHA fikk god hjelp av Geir Arne Hansen da. i avhøret. kan det tenkes du også er et offer..  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politietterforskning, advokatsalærer til forsvarsadvokater og bistandsadvokater, oppreisning og erstatning til jentenes etterlatte og snart Viggo, fengsel i 20 og 16 år, ny etterforskning, lønn til alle i GK, dommere, aktor og så videre og så videre…

En ting er de emosjonelle skadene som ble påført av gjerningsmannen i denne saken, de er selvfølgelig viktigst. Men bare av nysgjerrighet; hvor mange millioner kroner, når alt er sagt og gjort, har gjerningsmannen kostet samfunnet direkte? Kan det dreie seg om en milliard? Og kostnadene har bare begynt. Det er Gjenopptagelseskommisjonen som må avvikles og en ny ordning skal på plass, det er omfattende reformer i politivesenet, påtalemyndigheter og domstoler som skal funderes ut og iverksettes. Det er så sprøtt å tenke på at hele mitt bidrag til samfunnet, faktisk hele bidraget til alle som har deltatt i denne diskusjonen på KG, antageligvis er en brøkdel av hva denne mannen, på et par timer i et skogholt på Sørlandet,  har påført samfunnet i ren økonomisk skade.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Callisto83 bra du begynner se objektivt på saken (så langt som mulig) - helt ok du tar opp at VK ikke var "mors beste barn".  Tror alle er enig i at VK var "ungdomsforbryter" - en kan nok teoretisk diskutere over/under kriminell lavalder i (mest sannsynlig) erstatningssak og da fradrag for evt. straffbare handlinger som hadde gitt fengselsstraff - her har han tilstått så er jo noe som skal avmåles. Men så vidt meg bekjent så straffes saker i "ungdomsretten" relativt lavt, og godt mulig det traume han har vært igjennom i løpet av 21 år "nuller ut" ungdomssyndene. Men igjen, opp til (en forhåpentligvis) objektiv rett å utmåle dette. Sannsynligvis en marginal avkortning under millionen, evt. oppreisning til hun han forgrep seg mot som litt "ENKEL UNGDOM".

Kjenner ikke VK som person, men tenker hadde jeg selv "trødd uti" som ungdom, men så blitt feilaktig dømt med 21 år, men 21 år etterpå fått xx antall millioner på bok - så hadde alle de jeg hadde opptredd som "kødd" mot fått sin del av erstatningen sammen med en stor unnskyldning. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (8 timer siden):

Hvis vi snur det rundt: 

Istedenfor å tenke at politiet i Kristiansand jobbet aktivt for å fengsle en uskyldig mann til at de aktiv prøvde hjelpe en pedofil barnedrapsmann til frihet så er det heeeelt horribelt. Hadde dem ikke prøvd så hardt å dømme Viggo som hovedmann kan du vedde både høyre og venstre nyre på at JHA fortsatt hadde sittet inne på forvaring. Eller i verste fall blitt løslatt etter solid behandling og oppfølging. 

Ja..og trekker man det enda lengre - hva har han drevet med på PCen sin, og hvor mange er ofre for hans handlinger der..og hvem har muliggjort dette for han. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...