Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Callisto83 skrev (2 timer siden):

Spørsmålet man burde stille, er om Viggo i det hele tatt ville fått ja på syvende forsøk med å gjenåpne saken sin, hvis det ikke var for bøker og andre "kampanjer" de siste årene, som gradvis har påvirket folkeopinionen. Jeg tror ikke det.

Da VK satt på sin urettmessige forvaringsdom ville han ha vært helt hjelpeløs uten sine dugnadsarbeidere på utsiden. Under soningen hadde han ikke tilgang til PC / internett, og han hadde kun 20 minutters telefontid i uka. Med andre ord minimale muligheter til å representere sin sak eller komme i kontakt med aktører.

Så du kan godt være inne på noe. VK kunne fort ha blitt sittende i flere år til, eller i verste fall aldri ha blitt renvasket om det ikke var for følgende (mer eller mindre tilfeldige) faktorer:

• Psykologen i fengselet, som trodde på VKs uskyld etter å ha lest dommen
  • Klomsæts grunnleggende arbeid (ble anbefalt av psykologen)
  • Jahrs første bok
  • Frivillige støttespillere som har lagt ned flere tusen timer med gratis arbeid
  • Sjødins vilje til å jobbe gratis som advokat (siden VK ikke fikk oppnevnt advokat)
  • Ballo som steppet inn da Mevåg ble sykemeldt, og fant de 199 «destruerte» DNA-prøvene
  • VK hadde tilfeldigvis mobiltrafikk i det kritiske tidsrommet
  • Et medlem av kommisjonen ble regnet som inhabil (var trolig avgjørende for at flertallet gikk riktig vei)

Problemet er bare at du opererer med feil fortegn i regnestykket. Vi snakket ikke om en skyldig mann som har fått hjelp til å lure seg unna, vi snakker jo om en historisk avsløring av et ufattelig justismord!

Takket være støttespillerenes utrettelige innsats kom vi endelig dit at rettssystemet klarte å se på saken hans med objektive øyne, etter 20 år. Det kan tenkes at en påvirkning av folkeopinionen var utslagsgivende, og i så fall er det desto større grunn til å gi honnør til disse ildsjelene. De har gjort jobben som systemet selv burde ha tatt tak i for en evighet siden!

• Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lord Friendzone skrev (16 minutter siden):

Problemet er bare at du opererer med feil fortegn i regnestykket. Vi snakket ikke om en skyldig mann som har fått hjelp til å lure seg unna, vi snakker jo om en historisk avsløring av et ufattelig justismord!

Vel, der er det delte meninger, uansett hvor mye det eventuelt måtte provosere enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 minutter siden):

Vel, der er det delte meninger, uansett hvor mye det eventuelt måtte provosere enkelte.

Der var du. Hvordan var det, disse ofrene, som skulle styrke JHAs forklaring, hvilke er de?

Callisto83 skrev (1 time siden):

På den tiden hadde man en rekke vitner (og et par ofre) som kunne styrke forklaringen til JHA. Det var heller ikke slik at Viggos forsvarer ikke trakk inn svakhetene med DNA analysene, eller pratet om "mobilbeviset".

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Delte meninger om så mangt. Det er delte meninger om hvorvidt jorda er flat eller rund feks.

Ellers da, funnet noen rimelige forklaringer på Mobil og/eller DNA-beviset?

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (46 minutter siden):

<snip> Problemet er bare at du opererer med feil fortegn i regnestykket. Vi snakket ikke om en skyldig mann som har fått hjelp til å lure seg unna, vi snakker jo om en historisk avsløring av et ufattelig justismord!

Callisto83 skrev (28 minutter siden):

Selv om vi skulle klamre oss til en ørliten mikroskopisk mulighet for skyld så er det nå klart at bevisbyrden aldri var i nærheten av å være tilfredsstilt, og da var dommen per definisjon uriktig.

De som fortsatt tviholder på forestillingen om VKs skyld klarer bare ikke å se objektivt på saken.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nettavisen.no/5-95-747706?s=ios

Trist å lese at det er blitt uvennskaper innad i støttegruppa, men det som kommer frem her bekrefter litt mitt syn på at Eivind Pedersen har vært litt for opptatt av å snakke seg selv opp ved å snakke andre ned. Han skal selvfølgelig ha sin del av æren, men han har kanskje ikke vært like betydningsfull for gjennopptagelsen som han selv tror/ønsker? 

Syns også det er rimelig stygt å ta bilder av Kristiansen for å selge det dyrt til media uten samtykke. Minner om amerikansk paparazzi. 

Dette er også en helt annen side enn den Eivind Pedersen fortalte om i podcasten for en liten stund siden, der han sa at Kristiansen ikke ville bli med på boka fordi han "ville ta Ada" eller noe lignende. Stoler ikke helt på Pedersen kjenner jeg, og er glad jeg ikke har bestilt boka - selvom jeg tipper det står mye interessant der. Håper heller denne tråden kan gjengi det viktigste ... 🙂

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant artikkel i Fædrelandsvennen i dag, i forbindelse med opplysninger i boken til Eivind Pedersen.

"Forfatter mener familien ble utnyttet av advokat" (FVN)

Kort forklart, har familien til Viggo måtte ta opp flere dyre lån for å betale Klomsæt. Cirka 1,15 millioner fra 2009 - 2012. Det verste eksemplet, var et kurs om rettssikkerhet i USA Klomsæt deltok på. Familien til VK fikk regning for reise, hotell og restaurantbesøkene...

Dette blir beskrevet i boken til EP, under kapitlet "Advokaten som fikk alle pengene".

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (17 minutter siden):

Interessant artikkel i Fædrelandsvennen i dag, i forbindelse med opplysninger i boken til Eivind Pedersen.

"Forfatter mener familien ble utnyttet av advokat" (FVN)

Kort forklart, har familien til Viggo måtte ta opp flere dyre lån for å betale Klomsæt. Cirka 1,15 millioner fra 2009 - 2012. Det verste eksemplet, var et kurs om rettssikkerhet i USA Klomsæt deltok på. Familien til VK fikk regning for reise, hotell og restaurantbesøkene...

Dette blir beskrevet i boken til EP, under kapitlet "Advokaten som fikk alle pengene".

Dette er jo bare et merkelig forsøk på å forsøke å «ta» Klomsæt. Han jobbet vel med saken i 4 år. Skulle han ha jobbet gratis? Hva med boken til Eivind Pedersen, gir han den bort gratis? Sjødin har riktig nok representert VK gratis, da det ikke var mer penger igjen, men det hører til unntakene i denne verden. Dessuten har Sjødin fått særdeles god hjelp fra Halvard Sivertsen og Mikkel Tronsrud, som slik jeg forstår det har gjort mesteparten av jobben i gjenopptakelsesprosessen de siste årene.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (13 minutter siden):

Trist å lese at det er blitt uvennskaper innad i støttegruppa, men det som kommer frem her bekrefter litt mitt syn på at Eivind Pedersen har vært litt for opptatt av å snakke seg selv opp ved å snakke andre ned. Han skal selvfølgelig ha sin del av æren, men han har kanskje ikke vært like betydningsfull for gjennopptagelsen som han selv tror/ønsker? 

Syns også det er rimelig stygt å ta bilder av Kristiansen for å selge det dyrt til media uten samtykke. Minner om amerikansk paparazzi. 

Dette er også en helt annen side enn den Eivind Pedersen fortalte om i podcasten for en liten stund siden, der han sa at Kristiansen ikke ville bli med på boka fordi han "ville ta Ada" eller noe lignende. Stoler ikke helt på Pedersen kjenner jeg, og er glad jeg ikke har bestilt boka - selvom jeg tipper det står mye interessant der. Håper heller denne tråden kan gjengi det viktigste ... 🙂

Takk for at du delte.

Det forundrer meg ikke at det nå er drama i kulissene blandt støttespillerne. Nå handler det vel om å ta patent på gullkalven... Hvem gjorde hva, og hvem bør hylles mest.

Kanskje aller mest interessant i artikkelen, var at Viggo innrømmet at ingenting ble gjort før 2008 i forhold til gjenåpning. Det fikk jo jeg høre var feil å hevde for en stund tilbake, når jeg påpekte at det var stille og rolig fra VK i årene 2002 - 2003 - 2004 - 2005 - 2006 og 2007. Viggo selv kan tydeligvis bekrefte det:

"Ingen jobbet med saken før Atle Austad og jeg gikk gjennom dommen grundig i 2007, og involverte advokat Klomsæt i 2008 for en gjenopptagelsesprosess, sier Kristiansen til Nettavisen." (Nettavisen artikkel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (33 minutter siden):

Eivind Pedersen har lenge nedsnakket spesielt Klomsæt. Virker ikke å være fornøyd heller med at Jahr har fått posisjonen som den som rullet opp saken. Dessverre slår nå dette bare tilbake på ham selv. Snakker man andre ned, får man redusert respekt selv, ikke motsatt. Hadde han i stedet rost andre, kunne det kanskje vanket ros tilbake.

Disse konfliktene i «den indre krets» er bare pinlige, og skulle aldri vært kjent for offentligheten.

Men det kan jo være mye interessant i boken likevel, og Eivind Pedersen må absolutt få fortelle sin historie, så den skal leses.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Takk for at du delte.

Det forundrer meg ikke at det nå er drama i kulissene blandt støttespillerne. Nå handler det vel om å ta patent på gullkalven... Hvem gjorde hva, og hvem bør hylles mest.

Kanskje aller mest interessant i artikkelen, var at Viggo innrømmet at ingenting ble gjort før 2008 i forhold til gjenåpning. Det fikk jo jeg høre var feil å hevde for en stund tilbake, når jeg påpekte at det var stille og rolig fra VK i årene 2002 - 2003 - 2004 - 2005 - 2006 og 2007. Viggo selv kan tydeligvis bekrefte det:

"Ingen jobbet med saken før Atle Austad og jeg gikk gjennom dommen grundig i 2007, og involverte advokat Klomsæt i 2008 for en gjenopptagelsesprosess, sier Kristiansen til Nettavisen." (Nettavisen artikkel)

Angivelig skal forsvarer fra retten ha jobbet med gjenopptakelse, uten at noe skjedde. Det er vel ikke omstridt?

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 minutter siden):

Takk for at du delte.

Bare sånn i tilfelle du har glemt det, jeg lurer på hvem disse ofrene som angivelig styrker JHAs forklaring er?

Callisto83 skrev (2 timer siden):

På den tiden hadde man en rekke vitner (og et par ofre) som kunne styrke forklaringen til JHA. Det var heller ikke slik at Viggos forsvarer ikke trakk inn svakhetene med DNA analysene, eller pratet om "mobilbeviset".

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (4 timer siden):

Spørsmålet man burde stille, er om Viggo i det hele tatt ville fått ja på syvende forsøk med å gjenåpne saken sin, hvis det ikke var for bøker og andre "kampanjer" de siste årene, som gradvis har påvirket folkeopinionen. Jeg tror ikke det.

Det har du meget mulig rett i. Og da saken omsider ble gjenåpnet, så etterlot altså ny etterforskning ingen tvil om utfallet, hvor Riksadvokaten legger til grunn at VK var hjemme da ugjerningene fant sted.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Takk for at du delte.

Det var jo heller ingen som ville ta saken hans før Klomsæt, så akkurat det kan du ikke slå i bordet med

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Takk for at du delte.

Jeg tror det egentlig er ganske udramatisk i støttegruppen bortsett fra at Eivind Pedersen tydeligvis ikke har oppført seg helt stuerent. Det er en meget merkelig ting å selge bilder av en person man egentlig skal støtte, for så å beholde alle pengene selv. Særlig når han går hardt ut mot Klomsæt fordi han tok seg betalt for jobben han gjorde. Litt dobbeltmoralsk i mine øyne. Når det er sagt så mener jeg det bør være helt greit å tjene penger på jobben man gjør, men da skal man forholde seg tll avtaler og etiske retningslinjer. Og selge bilder av en annen person til media uten samtykke er uetisk. 

Jeg skjønner ikke hva som er så interessant med at Viggo sa at ingenting ble gjort før 2008. Det er vel opplest og vedtatt at Kristiansen trodde den forrige advokaten jobbet med gjennopptakelse før psykologen tilfeldigvis møtte ham på butikken og fikk høre at han ikke har gjort noe. Ingenting nytt med dette, som @Djækklåsstogså sier.

Djækklåsst skrev (7 minutter siden):

Eivind Pedersen har lenge nedsnakket spesielt Klomsæt. Virker ikke å være fornøyd heller med at Jahr har fått posisjonen som den som rullet opp saken. Dessverre slår nå dette bare tilbake på ham selv. Snakker man andre ned, får man redusert respekt selv, ikke motsatt. Disse konfliktene i «den indre krets» er bare pinlige, og skulle aldri vært kjent for offentligheten.

Enig, det er flaut å være vitne til. På Pedersens vegne. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (50 minutter siden):

Kjenner at jeg har lav tillit til hva tabloidene skriver (om noe som helst). De er stort sett klikkhorer som elsker å feilsitere og blåse ting ut av proporsjoner. Baneheia selger bra om dagen, og jeg registrerer at samtlige tabloider er frempå med fete typer og uvesentlige «breaking news». Jeg tar både denne saken og saken hvor Pedersen kritiserer Klomsæt med en klype salt inntil videre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

https://www.facebook.com/groups/291775229020573/permalink/662263425305083/

I kommentarfeltet her går Atle Austad hardt ut mot Eivind Pedersen. Blant annet sier han at det er direkte løgn at Kristiansen brått trakk seg fra boken i fjor vinter, og at avtalen var at Pedersen skulle skrive bok allerede i 2008, noe som bare aldri skjedde. 

Nei, Pedersen har lite respekt å hente fra meg nå. Synd! 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (6 minutter siden):

I kommentarfeltet her går Atle Austad hardt ut mot Eivind Pedersen. Blant annet sier han at det er direkte løgn at Kristiansen brått trakk seg fra boken i fjor vinter, og at avtalen var at Pedersen skulle skrive bok allerede i 2008, noe som bare aldri skjedde. 

Kan du ikke lime inn litt av teksten til Aursrad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (6 minutter siden):

Hvorfor i alle dager kaster Atle Ustad - Viggos psykolog - seg inn i dette dramaet? Er ikke det litt spesielt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke lime inn litt av teksten til Aursrad?

Litt usikker på om det er lov. Han svarer på flere kommentarer. 

"hvilket arbeid? Ser du ikke at Viggo nettopp påpekte at Eivind farer med usannheter? Tror du seriøst at Viggo ikke har oversikt over hvem som har gjort hva i denne saken? Makan! Jeg kjenner ingen som har mer oversikt over denne saken og alle sakens detaljer enn Viggo. Selv ifht det lyver Pedersen." 

"Pedersen lyver så han nesten tror det selv….. les hva Viggo skriver nå da….Viggo har aldri trukket seg fra noe som helst. Blank løgn. Eivind lovet å Skrive bok i 2008. Han gjorde det aldri. Skikkelig svik mot Viggo. Heldigvis skrev Bjørn Olav Jahr den boken da Pedersen sviktet. Viggo ville aldri skrevet bok med Pedersen etter at Eivind aldri skrev den boken han lovet. Dette VET jeg med 100% sikkerhet!! Rart at folk tror på Pedersen mer enn Viggo." 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...