Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Lana01 said:

Et viktig poeng. 

Forvaringsfanger som mener seg uskyldig dømt eller dømt på feilaktig grunnlag havner imidlertid i en meget vanskelig situasjon. Forvaringsstraffen med sitt søkelys på reduksjon av gjentagelsesfare og krav til endring fører til en grunnleggende forventning om at fangene skal «erkjenne sin kriminalitet».

Den som ikke tilstår å være skyldig i det vedkommende er dømt for blir av Forvaringsanstalten sanksjonert. Dette er sanksjoner knyttet til innvilgelse av permisjoner og prøveløslatelser og begrunnes med at fangen «mangler realitetsoppfatning», at han «ikke evner å ta inn over seg de faktiske forhold» eller at han «viser manglende endringsvilje».

https://ninaelizabeth.blogg.no/forvaringsinstituttet-og-situasjonen-der-den-domfelte-faktisk-er-uskyldig-domt.html?fbclid=IwAR35jiUsbwUXZ7QePh_u6ZFxSajyVN5M9fppqQnQ-v6RrwpuyIwoOp6Zq2s

Jøss, jeg tror dette som jeg har understreket fra bloggposten summerer opp "Systemet mot Viggo Kristiansen".

Så sent som i mars 2021 ble det offentliggjort en sakkyndig rapport som konkluderte med at det var stor fare for at Viggo Kristiansen vil begå nye overgrep. Psykologspesialisten som utarbeidet rapporten, hadde ikke snakket med Viggo Kristiansen. Allikevel konkluderte rapporten med at samfunnet burde vernes mot Viggo Kristiansen. Rapporten, som ble godkjent Den rettsmedisinske kommisjon, konkluderte med at gjentakelsesfaren hadde økt.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så akkurat innslaget med Andersen på 21-nyhetene fra i går. Da han får spørsmål om hva han vil tenke om han blir tiltalt og dømt for drapet på Lena svarer han bare at "advokaten min sier det ikke vil skje". En uskyldig mann hadde sagt han var uskyldig, eller? Tror ikke dette intervjuet ga ham den sympatien han ønsket. Ubehagelig intervju, og ikke like mye koseprating som nrk tidligere har gjort. 

Jeg syns også det er spesielt av Holden å godta at Andersen igjen sier at Kristiansen var med på det, nå som Andersen er anmeldt for nettopp dét. På riksdekkende TV sitter han å lyver at en frikjent og uskyldig mann var med på dobbeltdrap, før han i neste åndedrag ikke kan huske om han voldtok begge eller ikke.  Vet ikke hva som skjer i kulissene, og det kan jo hende Andersen har insistert på dette intervjuet, men det virket veldig dårlig planlagt fra deres side. Men dette må jo styrke Kristiansens sak mot Andersen? 

Dette har vi pratet om tidligere, men jeg røsker det opp igjen:

Jeg syns det er et sterkt utelukkelsesbevis at det kun er Viggo Kristiansens forsvarerteam som har bedt om nye DNA-analyser. OM han hadde vært skyldig så hadde han jo ikke ønsket det, men det hadde motparten. Andersen, bistandsadvokater, gjennopptakelseskommisjonen og Agder Politidistrikt har aldri bedt om nye DNA-analyser, noe som igjen gjør meg svært betenkt på hvor lenge de har visst at dommen mot Kristiansen var feil. Andersen har selvfølgelig visst dette hele tiden, men hvor lenge har egentlig de andre visst det? 

• Liker 13
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hevder-bade-kommisjonen-og-kriminalsjefen-visste-om-2009-saken/15229486/

"På spørsmål fra Spesialenheten om hvorfor Pedersen ønsket anmeldelsen, svarte hun at hun oppfattet det som at han ville oversende den til statsadvokaten, noe hun selv hadde tenkt var fornuftig.

Hun sier videre at hun ble overrasket da hun leste at Pedersen, i et intervju med TV 2 i mai i år, sa at han ikke var klar over den."

Spesialenheten er en vits! Denne saken må åpnes igjen, og helst med uavhengige etterforskere. Dette viser jo bare at politiet ikke bør etterforske seg selv. 

• Liker 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (5 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hevder-bade-kommisjonen-og-kriminalsjefen-visste-om-2009-saken/15229486/

"På spørsmål fra Spesialenheten om hvorfor Pedersen ønsket anmeldelsen, svarte hun at hun oppfattet det som at han ville oversende den til statsadvokaten, noe hun selv hadde tenkt var fornuftig.

Hun sier videre at hun ble overrasket da hun leste at Pedersen, i et intervju med TV 2 i mai i år, sa at han ikke var klar over den."

Spesialenheten er en vits! Denne saken må åpnes igjen, og helst med uavhengige etterforskere. Dette viser jo bare at politiet ikke bør etterforske seg selv. 

Blackout og demens på Arne Pedersen også...

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 time siden):

Et viktig poeng. 

Forvaringsfanger som mener seg uskyldig dømt eller dømt på feilaktig grunnlag havner imidlertid i en meget vanskelig situasjon. Forvaringsstraffen med sitt søkelys på reduksjon av gjentagelsesfare og krav til endring fører til en grunnleggende forventning om at fangene skal «erkjenne sin kriminalitet».

Den som ikke tilstår å være skyldig i det vedkommende er dømt for blir av Forvaringsanstalten sanksjonert. Dette er sanksjoner knyttet til innvilgelse av permisjoner og prøveløslatelser og begrunnes med at fangen «mangler realitetsoppfatning», at han «ikke evner å ta inn over seg de faktiske forhold» eller at han «viser manglende endringsvilje».

https://ninaelizabeth.blogg.no/forvaringsinstituttet-og-situasjonen-der-den-domfelte-faktisk-er-uskyldig-domt.html?fbclid=IwAR35jiUsbwUXZ7QePh_u6ZFxSajyVN5M9fppqQnQ-v6RrwpuyIwoOp6Zq2s

Oi. Sånn sett kan jo uskyldige ende opp med å lyve at de gjorde det, for å få slippe ut. De presses jo direkte til det.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (1 time siden):

Jeg sendte en mail til den ene journalisten i denne artikkelen når jeg så dette i sted. La ved link til NRK sitt "eksklusive intervju" med Arne Pedersen, og skrev at det er svært betenkelig og problematisk - at Arne Pedersen i det første intervjuet sier at han visste om anmeldelsen, men ikke fant den relevant og ikke ville at offentligheten skulle syntes noe om Viggo Kristiansen. 

Det var først etter dette intervjuet mediene ble bevisste på anmeldelsen, og i neste intervju da - så vet han ingenting om anmeldelsen. Så han lyver åpenbart. I avhøret med Spesialenheten sier han indirekte at den andre personen lyver. Ganske transparent kan man si. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fotballjenta skrev (1 time siden):

Jeg så akkurat innslaget med Andersen på 21-nyhetene fra i går. Da han får spørsmål om hva han vil tenke om han blir tiltalt og dømt for drapet på Lena svarer han bare at "advokaten min sier det ikke vil skje". En uskyldig mann hadde sagt han var uskyldig, eller? Tror ikke dette intervjuet ga ham den sympatien han ønsket. Ubehagelig intervju, og ikke like mye koseprating som nrk tidligere har gjort. 

Jeg syns også det er spesielt av Holden å godta at Andersen igjen sier at Kristiansen var med på det, nå som Andersen er anmeldt for nettopp dét. På riksdekkende TV sitter han å lyver at en frikjent og uskyldig mann var med på dobbeltdrap, før han i neste åndedrag ikke kan huske om han voldtok begge eller ikke.  Vet ikke hva som skjer i kulissene, og det kan jo hende Andersen har insistert på dette intervjuet, men det virket veldig dårlig planlagt fra deres side. Men dette må jo styrke Kristiansens sak mot Andersen? 

Dette har vi pratet om tidligere, men jeg røsker det opp igjen:

Jeg syns det er et sterkt utelukkelsesbevis at det kun er Viggo Kristiansens forsvarerteam som har bedt om nye DNA-analyser. OM han hadde vært skyldig så hadde han jo ikke ønsket det, men det hadde motparten. Andersen, bistandsadvokater, gjennopptakelseskommisjonen og Agder Politidistrikt har aldri bedt om nye DNA-analyser, noe som igjen gjør meg svært betenkt på hvor lenge de har visst at dommen mot Kristiansen var feil. Andersen har selvfølgelig visst dette hele tiden, men hvor lenge har egentlig de andre visst det? 

Jeg syntes også det var ubehagelig, klarte nesten ikke se på - når han brukte så lang tid på å svare. Måtte tenke veldig hard, si. 
Måten han prater på gir ikke inntrykk av en uskyldig person, han er veldig stille, snakker i korte ord - sier det han har sagt i avhør. Nei, det skurrer veldig og syntes det er betenkelig at han faktisk ville på dette intervjuet. Jeg tror heller ikke han får noe sympati, kan jo tenkes hva journalisten satt å tenkte for noe.. 

Vet ikke om advokaten til JHA eller JHA har vært direkte innblandet i gjenopptakelsen, det tror jeg ikke. Og han tilsto så han er garantert skyldig i det han sa, og det har han gjort seg "fornøyd" med, at dnaet hans er funnet på den andre jenta og relativt mange steder - kommer man ikke foruten. Så tenker jo advokaten hans jobber på spreng for å finne en måte, og få dette bort på. Det blir nok vanskelig. Tror ikke noen har visst om det, for det er et alvorlig lovbrudd og da måtte isåfall psykolog eller advokat sagt ifra til påtale? 🧐

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (8 minutter siden):

Vet ikke om advokaten til JHA eller JHA har vært direkte innblandet i gjenopptakelsen, det tror jeg ikke. Og han tilsto så han er garantert skyldig i det han sa, og det har han gjort seg "fornøyd" med, at dnaet hans er funnet på den andre jenta og relativt mange steder - kommer man ikke foruten. Så tenker jo advokaten hans jobber på spreng for å finne en måte, og få dette bort på. Det blir nok vanskelig. Tror ikke noen har visst om det, for det er et alvorlig lovbrudd og da måtte isåfall psykolog eller advokat sagt ifra til påtale? 🧐

Tvilsomt at stjerne-advokaten kommer til å vinne denne gangen

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 2.11.2022 den 0.36):

Mordvåpenet ble aldri funnet. Akkurat det med sykkelvesken er jo litt spesielt. Jeg lurer på hvorfor politiet den gang brukte så lang tid på sende det inn til undersøkelser. 

Den etterforskningen som ble gjort er ikke hva man kunne ha forestilt seg av en etterforskning i dag. Heller ikke den gang for den saks skyld. Det var jo vitner som ikke ble kalt inn til retten som mente de hadde sett VK på en sti bak åstedet i tidspunktet for ugjerningene også, og kniver som ikke fikk videre etterforskning. I dag har man jo langt større kunnskap om avhørsmetoder og teknikk,  og bevisinnsamling generelt i tillegg til tilgang på nyere teknologi.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (8 minutter siden):

Den etterforskningen som ble gjort er ikke hva man kunne ha forestilt seg av en etterforskning i dag. Heller ikke den gang for den saks skyld. Det var jo vitner som ikke ble kalt inn til retten som mente de hadde sett VK på en sti bak åstedet i tidspunktet for ugjerningene også, og kniver som ikke fikk videre etterforskning. I dag har man jo langt større kunnskap om avhørsmetoder og teknikk,  og bevisinnsamling generelt i tillegg til tilgang på nyere teknologi.

Det var flere vitner som hadde vært i Baneheia under tidspunktet, en som hadde sett en mann med to små barn og en pose. Og en annen som hadde hørt barneskrik rundt kl 19 eller kl 20 . Og flere. Ingen av disse ble innkalt til retten. Ingen av disse hadde observert flere menn, og disse som hadde sagt de hadde sett Viggo Kristiansen - visste ikke hvordan han så ut en gang. Det har vært en gjenganger hos flere som har uttalt å ha sett noe, at de har sagt at de ikke vet hvordan han ser ut 😅. Så for alt det du vet, er det en stor mulighet for at det vitne egentlig så Jan Helge, og det virker også mest logisk.

Syntes det er merkeligere at de som har talt til VK sitt favør, aldri ble tilkalt. Og ble ikke trodd. De som talte til VK sitt disfavør, ble ikke tilkalt av åpenbare grunner, hvis ikke hadde politiet tilkalt de. Det er ikke noe å lure på en gang. Hadde det vært flere vitner som hadde sett Viggo, og politiet anså disse som troverdige - så hadde de selvfølgelig vært i retten også.

Endret av kraftwerk
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har man jo langt større kunnskap om avhørsmetoder og teknikk,  og bevisinnsamling generelt i tillegg til tilgang på nyere teknologi.

Dette har også løst Baneheia saken.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (2 timer siden):

Jeg tror JHA snakker sant om at VK var med.

Men dessverre for JHA, og kanskje aller mest jentene, så er JHA nok ikke like markedsførbar som den tidligere bestevennen VK, så det blir nok vanskelig for han og få frivillige støttespillere til å lage bøker, dokumentarer, blogger og annet, for å snu folkeopinionen. 

Det er hjulet som piper høyest som blir smurt med olje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (4 minutter siden):

I dag har man jo langt større kunnskap om avhørsmetoder og teknikk,  og bevisinnsamling generelt i tillegg til tilgang på nyere teknologi.

Dette har også løst Baneheia saken.

Helt riktig, og helt enig. Så mange dokumenter, og nøye gjennomgang -  det har vært i den saken, og til og med etter Riksadvokaten sin uttalelse og konklusjon av saken. Så er det fortsatt noen mennesker som tror de vet mer enn han og påtalemyndighetene. Nesten som de anti-vaxxer’ne og konspi folka, som tror det er de som er opplyste og som vet alt. Det er alle andre er dumme og som ikke forstår ting 😅

Endret av kraftwerk
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (8 minutter siden):

Men dessverre for JHA, og kanskje aller mest jentene, så er JHA nok ikke like markedsførbar som den tidligere bestevennen VK, så det blir nok vanskelig for han og få frivillige støttespillere til å lage bøker, dokumentarer, blogger og annet, for å snu folkeopinionen. 

Nå er vi altså der at Viggo Kristiansen har forført et helt folk med sin karisma og likandes vesen...

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Dette tror jeg hittil må være det mest virkelighetsfjerne du har skrevet. Viggo Kristiansen har i alle år blitt stempla som et monster, og folk har ikke villet tatt på ham med klype engang. Grunnen til at enkelte aktører har engasjert seg i saken hans er jo fordi de mistenkte justismord (og fikk rett), og ikke fordi han var en karismatisk type akkurat. 

Og jeg syns også det er på tide at du innser at du tar feil. For jentenes skyld, siden du liksom er så opptatt av dem. 

• Liker 21
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (11 minutter siden):

Monster-Viggo må være en av klodens minst markedsførbare personer........

Grunnen til at han som dømt drapsmann og overgriper fikk hjelp,var at noen,etter MANGE år så det åpenbare justismordet.

Endret av Kardemommete
  • Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sweetheaven skrev (15 minutter siden):

Enig. Mange spor kan ha gått tapt i Baneheia saken, spesielt med tanke på hvordan selve forsvinningen ble håndtert. Det ble vel ikke etterforsket som noe kriminelt før jentene ble funnet to døgn etterpå. Det, pluss en rekke andre ting.

Men jeg tror ikke nødvendigvis vi vet ALT så mye bedre i dag. I Lørenskog saken med Anne Elisabeth fra 2018, fikk ikke befolkningen vite at hun var blitt borte før det hadde gått over 2 måneder. Mange vitneobservasjoner kan ha gått tapt da. I Baneheia saken var det omfattende arbeidet med å kartlegge bevegelser og vitneobservasjoner av personer i området o.l det som til slutt førte fram til en løsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (2 minutter siden):

Nå er vi altså der at Viggo Kristiansen har forført et helt folk med sin karisma og likandes vesen...

Egentlig, ja. Fra Norges mest forhatte mann, til martyr. Som du pleier å si "Vi er der".

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Enig. Mange spor kan ha gått tapt i Baneheia saken, spesielt med tanke på hvordan selve forsvinningen ble håndtert. Det ble vel ikke etterforsket som noe kriminelt før jentene ble funnet to døgn etterpå. Det, pluss en rekke andre ting.

Men jeg tror ikke nødvendigvis vi vet ALT så mye bedre i dag. I Lørenskog saken med Anne Elisabeth fra 2018, fikk ikke befolkningen vite at hun var blitt borte før det hadde gått over 2 måneder. Mange vitneobservasjoner kan ha gått tapt da. I Baneheia saken var det omfattende arbeidet med å kartlegge bevegelser og vitneobservasjoner av personer i området o.l det som til slutt førte fram til en løsning.

Den opprinnelige Baneheia saken ble "løst" av kjønnshåret jha la igjen pluss tilståelsen hans. ved å vri på dna og mobilbruk klarte de å sy VK inn i saken.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (Akkurat nå):

Egentlig, ja. Fra Norges mest forhatte mann, til martyr. Som du pleier å si "Vi er der".

Martyr? forklar.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...