Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Beskyttes JHA?

Ved å skylde på VK, fratar en også JHA ansvaret. Han har hele veien blitt unnskyld. « Har  det ikke i seg»  « Ville ikke klart å lokke med seg jentene» osv. Han er ikke den stakkarslige etter dilteren. Men en iskald lyst draps- og voldtektsmann.  På tide å innse  hvem JHA er, helt og holdent

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Callisto83 skrev (1 time siden):

Ble VK domfelt ene og alene pga DNA?

Det var jo slik disse funnene ble tolket den gang. Det har alltid vært JHA sin forklaring, som var hovedårsaken til at VK ble dømt. Det, og de barna VK forgrep seg på i nabolaget, som sannsynliggjorde for retten at JHA snakket sant om VKs rolle. 

Snur man på det, så ser man at mobilbeviset og løgnene i JHAs forklaring ble sett bort fra siden man trodde man hadde et DNA-bevis som utelukket at JHA kunne ha gjort dette alene.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (13 minutter siden):

Tror du vi noen gang får vite sannheten om hva som skjedde jentene i Baneheia? Det tror ikke jeg. Jentenes foreldre må ha det helt forferdelig nå. Langt flere spørsmål enn svar.

Jeg for min del sitter ikke igjen med noen ubesvarte spørsmål, kanskje med unntak av hvorfor JHA begikk udåden. Det finnes vel knapt en drapssak hvor man vet mer om hva som skjedde, og hva som ikke skjedde.

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (7 minutter siden):

Jeg for min del sitter ikke igjen med noen ubesvarte spørsmål, kanskje med unntak av hvorfor JHA begikk udåden. Det finnes vel knapt en drapssak hvor man vet mer om hva som skjedde, og hva som ikke skjedde.

Helt enig. Det eneste er at vi ikke kjenner detaljen, men det er kanskje liker greit ❤️. Kunne ønske at man viste at jentene ble drept med engang, før resten av det grufulle skjedde. Jeg håper når foreldrene får litt tid på seg, er de klare for å ta innover seg bevisene, og dermed sannheten, slik at de får fred med at rett mann nå er tatt for begge drapene.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (57 minutter siden):

Justismord og bygdedyr hånd i hånd.

Ikke glem det digitale bygdedyret. Det finnes i aller høyeste grad det også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jentenes støttegruppe. De er fremdeles ofrene i Baneheia saken. 

Hvis du velger å sette lit til JHA sin forklaring, så godtar du også at han går fri nå, du godtar at han aldri har fått behandling for det han faktisk har gjort og du godtar at sjansene for at det skjer igjen er tilstedet. Du ignorerer sikre bevis fordi du tenker det kaaan være Viggo er skyldig.  Hva tror du egentlig er verst, at Viggo som er uskyldig går fri eller at JHA som beviselig har voldtatt to og drept minst en(vi vet jo at det er to siden han har innrømmet den ene og drapsmetoden var identisk) går fri? Dette vet vi jo, da DNA’et hans var over alt. Vi vet og at det nylig er funnet overgrepsmateriale på pcen hannes. Han har som sakt aldri fått skikkelig behandling for det han faktisk har gjort pga han ikke har fortalt hele sannheten og tatt en «offerrolle» i saken selv. 

Hadde man jobbet for jentene hadde man selvfølgelig ønsket at JHA aldri skulle gått fri og at han må inn igjen i fengsel, det skjer ikke om man setter lit til forklaringen hans og ikke frikjenner VK. Men nå som VK er frifunnet kan det faktisk være at det skjer noe rettferdighet for jentene. 

• Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mjæ, hukommelsen min er ikke den beste selv etter å ha bladd gjennom flere sider her, så;

- var det ikke en av fedrene som sa at det kunne ha vært ett justismord eller noe annet i den retningen? Om så, hva?

- er det slik at de som står til ansvar for dette slipper unna alt? Kan de ikke straffes på noen måte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fremdeles det var en god grunn til at #blackout-kongen og #brosjyre i nabolaget overgriperen var bestevenner.

Man kan jo bare undre seg hva disse to holdt på med så mye som de hang sammen. Til og med etter drapene.
Det er noe med utsagnet om at like barn leker best.. 

Lana01 skrev (1 time siden):

Din tro støttes ikke av bevisene.

Hva mener du her til vedkommende? Om JKA og VK var bestekompiser? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (2 minutter siden):

Man kan jo bare undre seg hva disse to holdt på med så mye som de hang sammen. Til og med etter drapene.

De var gode kompiser. JHA begikk ugjerningene og klarte å holde maska etterpå.

VK var ikke med på ugjerningene og da han ikke visste hva kompisen hadde gjort var alt som vanlig etter drapene.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (1 minutt siden):

Det antydes fra dere begge, at de var bestevenner og derfor  må de ha gjort det sammen

Hvorfor er det rart at de hang sammen etter drapene? 

Like barn leker best? 

Kriminalsjef Arne Pedersen i Kristiansand sier at han ble overrasket da han fikk høre at helt parallelle handlinger aldri er begått verken i Europa eller i USA.

- Jeg var sikker på at vi ville finne slike saker i USA, sier Pedersen.

Men amerikansk politi har aldri vært borte i tilsvarende modus.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fbi-interessert-i-barnedrapene/65646040

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (1 minutt siden):

De var gode kompiser. JHA begikk ugjerningene og klarte å holde maska etterpå.

VK var ikke med på ugjerningene og da han ikke visste hva kompisen hadde gjort var alt som vanlig etter drapene.

Ikke verst at det er noen som vet hvordan disse to hjernene fungerer. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (Akkurat nå):

Ikke verst at det er noen som vet hvordan disse to hjernene fungerer. 

Det støttes av bevisene i sakene.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lana01 skrev (1 minutt siden):

Det antydes fra dere begge, at de var bestevenner og derfor  må de ha gjort det sammen

Hvorfor er det rart at de hang sammen etter drapene? 

Det antydes av oss begge? Åja, da får du minne meg på at jeg har antydet det, tror jeg må ha glemt det. Beskyldningene dine svarer forøvrig ikke på spørsmålet til påstanden din. 
Det er fakta at de var bestevenner, uansett hva dine innlegg måtte si. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (20 minutter siden):

Ikke glem det digitale bygdedyret. Det finnes i aller høyeste grad det også.

Her er jeg 100% enig med deg!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (1 minutt siden):

Det antydes av oss begge? Åja, da får du minne meg på at jeg har antydet det, tror jeg må ha glemt det. Beskyldningene dine svarer forøvrig ikke på spørsmålet til påstanden din. 
Det er fakta at de var bestevenner, uansett hva dine innlegg måtte si. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lana01 skrev (4 minutter siden):

I følge Viggo så var de bestevenner før drapene, så hva antyder du? Svar heller på ditt eget utsagn om at det ikke finnes bevis for at de var bestekompiser. 

Endret av Sweetheaven
Autokorrekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CMHuser skrev (16 minutter siden):

Mjæ, hukommelsen min er ikke den beste selv etter å ha bladd gjennom flere sider her, så;

- var det ikke en av fedrene som sa at det kunne ha vært ett justismord eller noe annet i den retningen? Om så, hva?

Tror ikke noen av de etterlatte har åpnet for den muligheten i offentlighet. Det nærmeste jeg har sett var nok da Arne Bernt Paulsen, faren til Lena, sa at det ville være en skandale *dersom* Jahr skulle ha rett, men det var nok ment å være temmelig hypotetisk:

«Saken er prøvd gang etter gang, det har vært gjenopptakelsesbegjæringer og rettssaker, det har vært metervis med dokumentasjon utført av dyktige mennesker som har vært involvert i saken i årevis. Skulle forfatteren ha rett vil det være den største rettsskandalen noensinne i Norge».

Arne Bernt Paulsen om Jahrs første bok, FVN. 9. oktober 2017 (betalingsmur)

Uansett mente han åpenbart ikke at VK var uskyldig, for to-tre år senere uttalte han blant annet dette:

«For det første tok han bort det mest dyrebare for meg. Etterpå har han terrorisert hodet mitt i 20 år. Det er nesten ikke til å leve med. <snip> Dypt inni meg, er jeg overbevist om at rettssystemet har dømt riktige personer i den forferdelige udåden».

Pårørende i Baneheia-saken: - Nok er nok, NRK, 21. mars 2020

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, MissLucy said:

hvis du ikke kan være enig i det grunnleggende faktumet det er, at det er forskjell på ansvaret til saksbehandler og en leder, så er det jo ikke så lett å diskutere.

Fin stråmann.

Det er klart det er forskjell på ansvaret til en leder og en saksbehandler. Men saksbehandleren har også et ansvar.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (11 minutter siden):

Tror ikke noen av de etterlatte har åpnet for den muligheten i offentlighet. Det nærmeste jeg har sett var nok da Arne Bernt Paulsen, faren til Lena, sa at det ville være en skandale *dersom* Jahr skulle ha rett, men det var nok ment å være temmelig hypotetisk:

«Saken er prøvd gang etter gang, det har vært gjenopptakelsesbegjæringer og rettssaker, det har vært metervis med dokumentasjon utført av dyktige mennesker som har vært involvert i saken i årevis. Skulle forfatteren ha rett vil det være den største rettsskandalen noensinne i Norge».

Arne Bernt Paulsen om Jahrs første bok, FVN. 9. oktober 2017 (betalingsmur)

Uansett mente han åpenbart ikke at VK var uskyldig, for to-tre år senere uttalte han blant annet dette:

«For det første tok han bort det mest dyrebare for meg. Etterpå har han terrorisert hodet mitt i 20 år. Det er nesten ikke til å leve med. <snip> Dypt inni meg, er jeg overbevist om at rettssystemet har dømt riktige personer i den forferdelige udåden».

Pårørende i Baneheia-saken: - Nok er nok, NRK, 21. mars 2020

Det begynner å bli en stund siden de uttalelsene. De nye DNA funnene fra JHA. fravær av VKs DNA. demens/blackout forklaringene til JHA, og ikke minst FRIFINNELSEN av VK, riksadvokatens beklagelse osv kan nok ha synligjort JHAs totale skyld for forldrene.

Endret av Kardemommete
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...