Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

fotballjenta skrev (10 timer siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/anklager-politiet-hadde-avtale/77566349

God artikkel av Dagbladet. Jeg håper dette får følger for AP. 

oi, det var ille. Men opplysende. Han fremstiller jo seg selv som helt forstokket, og hiver Tor Aksel Busch under bussen sammen med seg selv. Veldig spesielt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (2 timer siden):

oi, det var ille. Men opplysende. Han fremstiller jo seg selv som helt forstokket, og hiver Tor Aksel Busch under bussen sammen med seg selv. Veldig spesielt.

Kan det være at påtalesiden i Norge er en stor hekseklubb ? burde vi lete igjennom bilder på nett og se om vi finner noen flere blå dusker?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (3 timer siden):

Det blir spennende å lese boken , å se hva Eivind Pedersen skriver om dette. 

- Riksadvokaten fikk den samme informasjon som Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker, som nå har gjenåpnet saken, sier Sjødin og fortsetter:

- Istedenfor å gjøre noe med det viste riksadvokat Busch og førstestatsadvokat Kvande bare til at de forholdt seg til dommen fra Agder lagmannsrett, hvor min klient Viggo Kristiansen ble funnet skyldig.

https://www.dagbladet.no/nyheter/riksadvokaten-gjorde-ikke-jobben-sin/73567264

Det var tidligere riksadvokat Tor-Aksel Busch som hadde siste hånd på beslutningen om å ta ut tiltale mot Viggo Kristiansen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wAPEGd/riksadvokaten-vil-frifinne-viggo-kristiansen

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til KG "Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene."

Er det brukerangrep og/eller sjikane i noe av det jeg har skrevet?

Endret av Tom Arctus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tom Arctus skrev (1 time siden):

Er det brukerangrep og/eller sjikane i noe av det jeg har skrevet?

Nei , innlegget bryter ingen regler. Skal høre på podcasten senere.

Velkommen til KG 

forøvrig om du har spørsmål ang moderering skal det tas i tilbakemeldinger til KG :) 

Endret av Lana01
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tom Arctus said:

Hørte podcasten nå. Pedersen forteller at han var blitt lovet over lang tid å skrive Viggos historie, eller en eller annen bok som Viggo medvirket til i hvertfall. Jeg forstod ikke om det var Viggo selv som hadde lovet ham dette, eller bare Viggos foreldre. Uansett skal Viggo først ha vært ivrig på å skrive bok med Pedersen, særlig for å ta et oppgjør med Austegards motarbeidelse av gjenopptakelsen.

I følge Pedersen nektet Viggo plutselig å medvirke til boka. Ingen grunn ble gitt for dette; ikke som Pedersen har lyst til å fortelle om, i hvertfall. Pedersen mistet visstnok en uformell avtale med et stort forlag, fordi de bare var interessert i boka så lenge Viggo medvirket. Han framstår bitter for dette.

Ikke så godt å si hva som har skjedd her, med bare én side av saken tilgjengelig. Pedersen virker generelt litt bitter for å ha jobbet mye med saken mens andre har endt opp med mer oppmerksomhet til slutt.

Endret av winscp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Arctus skrev (2 timer siden):

Takk for at du delte, dette var veldig interessant!

Det sier litt om Viggo. Her har altså Eivind Pedersen fra første stund vært en av de få som virkelig har jobbet med at dommen var feil. Han har skrevet brev til gjenopptagelses kommisjonen, jobbet med advokater og DNA eksperter i utlandet, gitt gavekort på snadderkiosken til VK på Ila, og regelrett vært skyteskive pga meningene sine. Så har han blitt lovet eksklusive rettigheter i årevis til å fortelle familien/Viggos historie. Viggo er keen på "å få tatt moren til Stine Sofie", og vil komme i gang med boken. Eivind Pedersen leier til og med et lokale nettopp til dette formålet. Så plutselig ringer Viggo rett etter nyttår og nekter å bidra. Siden har de aldri snakket sammen...

Takk for hjelpa liksom...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (4 minutter siden):

Det sier litt om Viggo. Her har altså Eivind Pedersen fra første stund vært en av de få som virkelig har jobbet med at dommen var feil. Han har skrevet brev til gjenopptagelses kommisjonen, jobbet med advokater og DNA eksperter i utlandet, gitt gavekort på snadderkiosken til VK på Ila, og regelrett vært skyteskive pga meningene sine. Så har han blitt lovet eksklusive rettigheter i årevis til å fortelle familien/Viggos historie. Viggo er keen på "å få tatt moren til Stine Sofie", og vil komme i gang med boken. Eivind Pedersen leier til og med et lokale nettopp til dette formålet. Så plutselig ringer Viggo rett etter nyttår og nekter å bidra. Siden har de aldri snakket sammen...

Hva sier det? Hva sier det om VK at han ikke ønsker å bidra og sette navnet sitt på en bok som går til angrep på de pårørende til ofrene?

• Liker 16
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (19 timer siden):

Nei. det får en til å tenke bukken som passer havresekken osv. Beskytte sine egne, tette bånd? Dette etter at Riksadvokaten hadde levert en grundig og tydelig innstilling. , så tar man 10 steg tilbake, når det gjelder å gjenvinne tilliten  til rettsystemet

Det er vitner som forteller noe annet. Nemlig at Arne Pedersen var godt kjent med anmeldelsen, og at han personlig ba om å få den levert på sitt kontor, og at vitnet leverte dette til han personlig. Hvorfor blir ikke dette vitne trodd? 

Han er utdannet jurist, selvfølgelig kjenner han lovverket. Litt research ser man hvor sprikende han har uttalt seg til pressen,ang denne saken.  og sist men ikke minst han hevdet han at man hadde 100% sikkert DNA spor fra  Viggo Kristiansen. 

Han har en egen interesse av at saken ikke skulle bli gjenopptatt. Han har skrevet et 35 sider langt brev, til Riksadvokaten. Han har selv sittet å forfattet skriv til G.K , for å motarbeide en gjenopptakelse 

Dette er altså en mann Spesialenheten har tillit til? 

Terje Nybøe innrømmer at A P  har vist om anmeldelsen, men legger altså vekt på at han ikke hadde noe mer å gjøre med saken. derfor har han ikke gjort noe galt Ærlig talt mannen som nærmest har vært besatt av saken. Hans samboer henla saken.  Han har selv uttalt til NRK  at han ikke mente det var grunnlag for at G. K  skulle få kjennskap til  om dette. Denne mannen skal altså "ha glemt" hele saken? 

Arne Pedersen uttalte også i sitt «eksklusive intervju» i NRK tidligere i år, at han visste om anmeldelsen, men ikke fant den relevant. Så det må ha blitt gjort en ekstremt slapp etterforskning av denne saken. 

Tilliten min til rettssystemet i Norge er nå svært dårlig, og jeg kommer ikke til å ha noe tillit før dette faktisk blir tatt tak i. Syntes det er veldig synd at spesialenheten gjør som de gjør, jeg klarer ikke forstå det. 

Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Det er flere sider av en sak, og her er det nok veldig mye vi ikke får vite om. Forstår at du bruker hver anledning til å male et negativt bilde, men det virker mot sin hensikt. 

Hvis det har seg slik at EP virkelig har angrepet både ofre og foresatte i denne boken, så tenker jeg det sier mye hvis Viggo ikke ville bli med likevel. Men så langt tenker vel ikke du? 🤨😜

Endret av kraftwerk
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Hva sier det? Hva sier det om VK at han ikke ønsker å bidra og sette navnet sitt på en bok som går til angrep på de pårørende til ofrene?

Foreslår du hører på podcast episoden. EP forklarer at i romjulen 2021, ringer VK han og er gira på å få kommet i gang med bokprosjektet, for i det minste å få tatt "hun i Grimstad". Altså Stine Sofies mor.

Hvorfor han kort tid etter trekker seg vet ingen. Det er lite som tyder på at det er pga det du skriver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Foreslår du hører på podcast episoden. EP forklarer at i romjulen 2021, ringer VK han og er gira på å få kommet i gang med bokprosjektet, for i det minste å få tatt "hun i Grimstad". Altså Stine Sofies mor.

Hvorfor han kort tid etter trekker seg vet ingen. Det er lite som tyder på at det er pga det du skriver.

Har ikke hørt podcasten.

Hva er det som tyder på at det ikke er derfor?

(P.S. Hva skjedde med "ikke bare høre på den ene partens versjon før man mener noe bastant"?)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Callisto83 said:

Ja, her ser vi atter en gang at Viggo er typen til å drepe barn, eller hva?

Hvis man skal tenke litt mer nyansert på det: Viggo kan ha fått endret perspektiv på livet og mange ting i tiden etter at han slapp ut. Kanskje han ikke kjenner så sterkt på behovet for å "ta Austegard" lenger. Kanskje han har skjønt, eller blitt rådet til, at det er bedre å se hva pressen og eventuelle granskninger kommer fram til, hva angår GK og påvirkning av den. Kanskje han bare ikke gidder eller orker noe bokprosjekt nå, og vil bruke tiden på andre ting. Jeg fikk følelsen av at Pedersen ikke gjenfortalte alt som var blitt sagt i den telefonsamtalen; uten at vi kan vite det, så klart.

Endret av winscp
  • Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Kardemommete said:

Kan det være at påtalesiden i Norge er en stor hekseklubb ? burde vi lete igjennom bilder på nett og se om vi finner noen flere blå dusker?

Jeg har sett bilde Mevåg med både rød og oransje tråd/dusk i håret. Er de ulike fargene en spesiell kode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 minutter siden):

VK er uskyldig. at han har følt negativitet mot de som har motarbeidet hans arbeid for å bevise sin uskyld er forståelig.

Språkbruken man bruker på "privaten" kan nok være litt røffere enn man ville brukt i en ofisiell sammenheng.

Man kan jo tenke seg hva de pårørende,Arne Pedersen osv har kalt VK opp igjennom årene på "bakrommet"

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kraftwerk skrev (14 minutter siden):

Hvis det har seg slik at EP virkelig har angrepet både ofre og foresatte i denne boken, så tenker jeg det sier mye hvis Viggo ikke ville bli med likevel. Men så langt tenker vel ikke du? 🤨😜

Nei, jeg gidder ikke dikte og fantasere. Jeg forholder meg bare til det som faktisk ble sagt i podcasten. Det var VK som var gira på å få tatt moren til Stine Sofie, og komme i gang med bokprosjektet. Helt til han plutselig nektet, og satte Eivind Pedersen i knipe med forlaget som var interessert i å publisere boken.

Hvis folk vil høre dette selv, så snakker EP om dette cirka 58 minutter inn i podcasten og utover, som Tom Arctus linket til for noen innlegg siden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg gidder ikke dikte og fantasere. Jeg forholder meg bare til det som faktisk ble sagt i podcasten

Det er nettopp det du gjør. Du spekulerer i motivene enda det ikke blir sagt i den podcasten.

• Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (22 timer siden):

Nja.

Han lot seg intervju nå nylig hvor han ikke vek en tomme fra sine tidligere standpunkt. Reporteren forsøkte å få ham til å forklare hvorfor det er sansynlig at Viggo alikevel skulle være skyldig. Pedersen hadde ikke én fornuftig kommentar til det. Det var stort sett bare "hvorfor løy Viggo om klokkeslettet han møtte JHA etter ugjerningen?" og "Men Jan Helge forklarte jo....." Det var akkurat det samme nå som det var for 20 år siden. Alt bygges på JHA's "troverdige forklaringer".

Det var særdeles tynn suppe! Sjokkerende tynn suppe faktisk.

Jeg lurer på hvordan Arne Pedersen stiller seg til at JHA først har fotografisk hukommelse, så blackout og demens og så er usikker på om VK utførte overgrep? Hvordan kan noen mene at JHA sin forklaring er troverdig? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (4 minutter siden):

VK er uskyldig. at han har følt negativitet mot de som har motarbeidet hans arbeid for å bevise sin uskyld er forståelig.

Språkbruken man bruker på "privaten" kan nok være litt røffere enn man ville brukt i en ofisiell sammenheng.

Man kan jo tenke seg hva de pårørende,Arne Pedersen osv har kalt VK opp igjennom årene på "bakrommet"

Interessant nok, i podcasten gjentar EP det samme som han sa for ett par år siden i intervju med Journalisten.no. Han sier ingenting om at han faktisk tror VK er uskyldig, men at bevisene i dommen ikke er sterke nok til å dømme han.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...