Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Djækklåsst skrev (2 minutter siden):

Du får melde deg til NRK med tanke på framtidige debatter, så det i det minste blir noen på den andre siden :)

Oh HELL no!! 😅 Jeg vil ikke ha egg på vinduet og drapstrusler. 

Djækklåsst skrev (3 minutter siden):

Denne "debatten" kunne de spart seg for, det var jo ingen debatt. Kun folk på samme side, og ingen kritiske spørsmål  til Hallgren. Den eneste som ble "grillet" var bistandsadvokaten, hvor Solvang gang på gang krevde å få vite hva han personlig mener om skyldspørsmålet. Det er jo helt uinteressant.

Forsåvidt enig, men jeg synes det var veldig interessant. Det ble jo egentlig bekreftet, at uten bok og støttespillere, så ville denne saken gått i glemmeboken. Det er jo på generelt grunnlag veldig bekymringsverdig uavhengig av hva man tenker om akkurat denne saken. Det er nok mange som aldri får den støtten, som absolutt skulle hatt det.

Skuffende at Arne Pedersen ikke dukket opp. Han burde virkelig gjort det. Hvis også han nå kommer rekende etter og beklager seg, må jeg nok ta en Ibux.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde virkelig håpet på grilling av Siv Hallgren (særlig om serier-og-bøker-argumentet), men trøster meg med at det tok seg svært dårlig ut at hun åpenbart hadde regissert nøyaktig hva Solvang kunne spørre om og ikke. Synes ellers det var en ok debatt der det kom fram mange vitkige elementer ved saken. Godt kjent for de fleste her vil jeg tro, men sikkert ikke så godt kjent for den gjennomsnittlige NRK-seer (?).

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (42 minutter siden):

Det er jeg faktisk enig i. Hun var jo i tillegg kjempeglad for bøker og annet, og rådet medlemmene til å ta til seg slik informasjon. Yeah right. Det må være surrealistisk for dere som har engasjert dere og brent for saken lenge, og se så mange snu nå, eller plutselig være så opptatt av feil.

(Jeg har dessverre ikke snudd, det innrømmer jeg, og kunne selvsagt håpe at noen kritikere til frifinnelsen turte å stå frem i kveld på debatten. Jeg skjønner forsåvidt hvorfor.)

Hva skulle de kritikerne sagt egentlig? «Vi «føler» fremdeles at VK er skyldig og det er viktig at vi står frem og sier det, vi bare vet det» 

Jeg forstår at ingen stiller opp. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til deg @Thanos for at du orker å komme med et reflekterende tilbakemelding uten å angripe. Jeg forstår hvor du vil, samtidig er det ingen andre enn de involverte som kan vite hvordan de tenker. Sett ut i fra forhistorikken til både JHA og VK som tidlig har vist seg å være langt fra normale så vil det for de fleste uten samme tankegang noen gang kunne forstå hvordan slike hoder tenker og fungerer. Ingenting av det de to gjorde forut Baneheia er normalt å gjøre. Man kan tenke seg til og anta, likevel blir det å falme i blinde- spesielt for de av oss som aldri kunne forestilt oss hvordan slike gjerninger kan skje. 

Mannen er fri og og man forholder seg til det Riksadvokaten sier, men det må være lov til å stille spørsmål. Ingen her har fasiten uansett. Håper for Guds skyld VK holder seg på matta uten å påføre andre mere smerte og lidelser. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (1 minutt siden):

Takk til deg @Thanos for at du orker å komme med et reflekterende tilbakemelding uten å angripe. Jeg forstår hvor du vil, samtidig er det ingen andre enn de involverte som kan vite hvordan de tenker. Sett ut i fra forhistorikken til både JHA og VK som tidlig har vist seg å være langt fra normale så vil det for de fleste uten samme tankegang noen gang kunne forstå hvordan slike hoder tenker og fungerer. Ingenting av det de to gjorde forut Baneheia er normalt å gjøre. Man kan tenke seg til og anta, likevel blir det å falme i blinde- spesielt for de av oss som aldri kunne forestilt oss hvordan slike gjerninger kan skje. 

Mannen er fri og og man forholder seg til det Riksadvokaten sier, men det må være lov til å stille spørsmål. Ingen her har fasiten uansett. Håper for Guds skyld VK holder seg på matta uten å påføre andre mere smerte og lidelser. 

Fasiten er at VK er frikjent for Voldtekt og drap oppe i Heia.

Overgrepene mot den lille jenta. som han innrømmet. er han skyldig i,og vil få en ny straffeutmåling for.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 time siden):

Det er jeg faktisk enig i. Hun var jo i tillegg kjempeglad for bøker og annet, og rådet medlemmene til å ta til seg slik informasjon. Yeah right. Det må være surrealistisk for dere som har engasjert dere og brent for saken lenge, og se så mange snu nå, eller plutselig være så opptatt av feil.

(Jeg har dessverre ikke snudd, det innrømmer jeg, og kunne selvsagt håpe at noen kritikere til frifinnelsen turte å stå frem i kveld på debatten. Jeg skjønner forsåvidt hvorfor.)

Hva må til for at du skal snu? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (1 time siden):

Jurister om Baneheia-saken: – Hadde jeg vært Andersen, hadde jeg vært ganske nervøs:

https://www.nrk.no/norge/jurister-om-baneheia-saken_-__hadde-jeg-vaert-andersen_-hadde-jeg-vaert-ganske-nervos-1.16151722

"Forventer henleggelse

Forsvarer Svein Holden er klar på at det ikke finnes nok beviser mot Jan Helge Andersen for at han står bak begge drapene.

– Det at påtalemyndigheten går for frifinnelse av Viggo Kristiansen, betyr ikke samtidig at det er grunnlag for å reise ny tiltale mot Jan Helge Andersen, skriver forsvarer Svein Holden i en tekstmelding til NRK."

Jurister om Baneheia-saken: – Hadde jeg vært Andersen, hadde jeg vært ganske nervøs – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Hallo? Hvordan skulle det ikke finnes bevis mot Andersen når det er DNA treff på begge ofrene, og ikke på VK? Hvis ikke JHA drepte den ene jenta, hvem andre skulle det vært? En tredje person som ikke er VK? Som JHA skulle ha interesse av å dekke over for i 22 år?

Er det helt tomt?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (1 time siden):

Han bor jo i et nabolag nå hvor han har seksuelt trakassert flere og voldtatt.

Hvorfor er det trist om noen synes dette er ekstremt ubehagelig å ha i nabolaget igjen? 

Merkelig at så mange ikke klarer fatte hvorfor - helt utover Baneheiasaken - at dette er problematisk for de som bor der. Eller eventuelt i et annet nabolag han måtte flytte til. 

Pleier dere som liker denne posten applaudere ALLE overgripere som har sonet?

Stiller dere utenfor Dark Roomdømte og bare «åh dere har min fulle respekt som går med rak rygg! Blir så trist av å tenke på muligheten for at noen skulle minne dere på at dere bestilte og delte overgrepsmateriale».

Ja?

Skulle tro mannen ble sett på som en martyr. Helt forferdelig grusom hva han har gjort og hvor lett enkelte virker å ta på det. Kristiansand er ikke er større enn at mange kjenner hverandre. De har lidd lenge nok, og ikke minst på vegne av sine utsatte barn. 

Når det gjelder gutten VK misbrukte, lillebroren til hun på 7 så ble det ikke funnet bevis, og dermed har det ikke skjedd, eller? 

Det samme gjelder JHA, selv om jeg ikke bor samme sted som han, kjenner jeg frysninger om jeg skulle bevege meg i samme område som han bor i. Han er ute i det fri tross funn under ransakingen etter han ble løslatt. Har folk glemt dette? Har folk virkelig så mye til overs for slike typer. Det er ikke disse det er synd på! 

Endret av Sweetheaven
Autokorrekt
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (3 timer siden):

Uavhengig av VK uskyld i saken og frifinnelse så løy han om flere ting, men det vet jo de som har fulgt saken. Han valgte å ikke fortelle om at han hadde vært på Baneheia drapsdagen, dette kom opp senere (han ble også konfrontert med at et vitne hadde snakket med han).

Han har tidligere unnlatt å innrømme overgrep mot et barn. Selv om barnet fikk voldsoffererstatning, ble det ikke funnet bevis som kunne domfelle han.

Ved sitt opphold i fengsel kom han med drapstrussel mot en rettsbetjent og sa noe sånn som at han skulle vente til VK kom ut av fengsel og hadde det vært utenfor murene hadde de ikke funnet vedkommende. 

Ang Tengs så får du lage tråd om den saken og spørre folk der. Avsporinger blir slettet. 

Det er kanskje grunn til å minne om et moment som er godt kjent: Beboere på Eg og området kaller ikke området der VK var på drapsdagen for Baneheia, så det er ikke rart om han har svart slik. 

Drapstrusselen er grundig omtalt i boken "Prosessen", og handler om fustrasjon og fengselsansattes holdning mot VK, også når han forsøkte å tale andres sak i fengselet. I tillegg, se for deg å være dømt til forvaring uten skyld, det kan lett sees for seg at det må ha tært på. Virker han spesielt truende nå?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sweetheaven said:

Når det gjelder gutten VK misbrukte, lillebroren til hun på 7 så ble det ikke funnet bevis, og dermed har det ikke skjedd, eller?

Kan anbefale å sette deg inn i dette.

9 minutter siden, Sweetheaven said:

Det samme gjelder JHA, selv om jeg ikke bor samme sted som han, kjenner jeg frysninger om jeg skulle bevege meg i samme område som han bor i. Han er ute i det fri tross funn under ransakingen etter han ble løslatt. Har folk glemt dette? Har folk virkelig så mye til overs for slike typer. Det er ikke disse det er synd på! 

Hva er det du snakker om? Er det noen som i det hele tatt har antydet at de ikke er klar over at Andersen er fri? Hvem i alle dager er det du diskuterer mot?

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjompen skrev (5 minutter siden):

Det er kanskje grunn til å minne om et moment som er godt kjent: Beboere på Eg og området kaller ikke området der VK var på drapsdagen for Baneheia, så det er ikke rart om han har svart slik. 

Drapstrusselen er grundig omtalt i boken "Prosessen", og handler om fustrasjon og fengselsansattes holdning mot VK, også når han forsøkte å tale andres sak i fengselet. I tillegg, se for deg å være dømt til forvaring uten skyld, det kan lett sees for seg at det må ha tært på. Virker han spesielt truende nå?

Må ikke glemte at denne boken er partisk også. Har lest boken og jeg synes Jahr har gjort en god jobb, men har forståelse for at det er flere sider av en sak. Hvordan VK er nå, kan jeg ikke svare på. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (14 minutter siden):

Skulle tro mannen ble sett på som en martyr. Helt forferdelig grusom hva han har gjort og hvor lett enkelte virker å ta på det. Kristiansand er ikke er større enn at mange kjenner hverandre. De har lide lenge nok og ikke minst lå vegne av sine utsatte barn. 

Det samme gjelder JHA, selv om jeg ikke bor samme sted som han, kjenner jeg frysninger om jeg skulle bevege meg i samme område som han bor i. Han er ute i det fri tross funn under ransakingen etter han ble løslatt. 

Tja dømt til 21 år forvaring for noe du ikke har gjort kvalifiserer vel nesten til martyr betegnelsen.

Endret av Kardemommete
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (3 minutter siden):

Kan anbefale å sette deg inn i dette.

Hva er det du snakker om? Er det noen som i det hele tatt har antydet at de ikke er klar over at Andersen er fri? Hvem i alle dager er det du diskuterer mot?

Gi deg. Måten du bagatelliserer overgrepet mot gutten er bare kvalmt! 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, Sweetheaven said:

Gi deg. Måten du bagatelliserer overgrepet mot gutten er bare kvalmt! 

Jada jada, å forholde seg til dommer er bagetellisering. Og du klager på at andre vrir på det du sier? Selvinnsikt er en artig ting.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 time siden):

Oh HELL no!! 😅 Jeg vil ikke ha egg på vinduet og drapstrusler. 

Forsåvidt enig, men jeg synes det var veldig interessant. Det ble jo egentlig bekreftet, at uten bok og støttespillere, så ville denne saken gått i glemmeboken. Det er jo på generelt grunnlag veldig bekymringsverdig uavhengig av hva man tenker om akkurat denne saken. Det er nok mange som aldri får den støtten, som absolutt skulle hatt det.

Skuffende at Arne Pedersen ikke dukket opp. Han burde virkelig gjort det. Hvis også han nå kommer rekende etter og beklager seg, må jeg nok ta en Ibux.

Enig. Man trenger flere sider av slike saker. Blir man for partisk låser man seg blind på sannheten. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frikjent eller ikke, han er fortsatt dømt for overgrep på en annen jente. Mannen burde aldri være fri etter min mening.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...