Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

At kommisjonen tre år etter at AP har pensjonert seg kaller han inn for å fortelle det samme pølsevevet sier litt om holdningene i kommisjonen. Det er ikke rart at AP føler han har rett til å sitte å lyve på direktesendt tv når selv Norges viktigste rettsmakt gir han så mye tid.

Siv Hallgren bør saksøkes og forfølges rettslig for nepotisme, tjenestefeil og frihetsberøvelse.

Endret av Anonio
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

minimymlen skrev (4 timer siden):

image.png.9b6cb35739a13e67ba5cc55d1d44dbe0.png

https://radio.nrk.no/serie/nyhetsmorgen/sesong/202210/NPUB32021422#t=30m58s

"I innstillingen til Riksadvokaten nevner også statsadvokaten flere momenter som tilsier at det er like sannsynlig med to gjerningsmenn som med en. Statsadvokaten skriver i en epost at de ikke vil kommentere saken ytterligere nå". 

Vanskelig å tolke om dette er forlengelsen av det JHA's forsvar hevder, eller om det er NRK sin tolkning. 

Jeg vil påstå at dette er NRK sin tolkning, riksadvokaten sa klart og tydelig i sin pressemelding. At det ikke finnes dna fra andre gjerningsmenn, og det dnaet med «flere gjerningspersoner» - var et artefakt (forurensning som han sa), og matchet med 56% av Norges befolkning (menn). Og vi som har satt oss inn i saken, vet at det dnaet også var en delvis match med obdusenten i den tidligere etterforskningen. 

Kjenner jeg blir ganske forbannet på NRK, er det ingen som har kontroll på NRK i Sørlandet? Så mange henvendelser sjefen i NRK har fått på vegne av Sørlandet sin dekning. Undrer meg stort over hva de egentlig driver med. De nekter for å ha en agenda, men de lytter jo ikke til oss som faktisk betaler for den driten de driver med. *rister oppgitt på hodet*

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (1 minutt siden):

Jeg vil påstå at dette er NRK sin tolkning, riksadvokaten sa klart og tydelig i sin pressemelding. At det ikke finnes dna fra andre gjerningsmenn, og det dnaet med «flere gjerningspersoner» - var et artefakt (forurensning som han sa), og matchet med 56% av Norges befolkning (menn). Og vi som har satt oss inn i saken, vet at det dnaet også var en delvis match med obdusenten i den tidligere etterforskningen. 

Kjenner jeg blir ganske forbannet på NRK, er det ingen som har kontroll på NRK i Sørlandet? Så mange henvendelser sjefen i NRK har fått på vegne av Sørlandet sin dekning. Undrer meg stort over hva de egentlig driver med. De nekter for å ha en agenda, men de lytter jo ikke til oss som faktisk betaler for den driten de driver med. *rister oppgitt på hodet*

Og så skjer dette tre dager etter at etikkredaktøren gikk ut og beklaget NRKs arbeid med saken. Lurer på om Kalbakk er litt oppgitt nå?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (6 minutter siden):

At kommisjonen tre år etter at AP har pensjonert seg kaller han inn for å fortelle det samme pølsevevet sier litt om holdningene i kommisjonen. Det er ikke rart at AP føler han har rett til å sitte å lyve på direktesendt tv når selv Norges viktigste rettsmakt gir han så mye tid.

Siv Hallgren bør saksøkes og forfølges rettslig for nepotisme, tjenestefeil og frihetsberøvelse.

GK skal bli gransket nå, så at de føler seg berettiget til å kalle inn han er jo en skandale i seg selv. Hva F.. tenker de med? Hvorfor vil de høre på hva han sier? De kunne heller kalt inn Sjødin for en prat. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansehan skrev (1 minutt siden):

Og så skjer dette tre dager etter at etikkredaktøren gikk ut og beklaget NRKs arbeid med saken. Lurer på om Kalbakk er litt oppgitt nå?

De får begynne å gi føringer for sine ansatte, og ville trodd at de hadde vett nok i hode til å gå igjennom litt saker og ting. Tydeligvis ikke, for i NRK får visst veteranene gå fritt frem med akkurat hva de føler for. At de journalistene en gang tør, navnet deres står sort på hvitt over alt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (6 minutter siden):

Karianne (sjefsredaktør) har visst om denne saken i alle år og er god venn med Jahr. 

Nytt for meg, hvor har du det fra? Ikke gode nok venner til at TV 2 ville lage TV-serie i hvert fall. Og Jahr kritiserer jo henne i boken fra i fjor, så at de skal være gode venner fremstår som litt merkelig, men hvem vet?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kraftwerk skrev (52 minutter siden):

Hva mener du her?

I spesialenhetens dokument, så fremkommer det at Arne Pedersen i 2018-2019 ble "hentet inn" for å hjelpe politi/påtalemyndighet i Agder med å gi et svar til kommisjonen om hva de mente om gjenåpningsspørsmålet. Det er etter mitt skjønn en kjempeskandale at de gjorde dette, fremfor å la "friske øyne" uten befatning med saken se på den med objektive briller. Fra dokumentet:

""Arne Pedersen ble engasjert av politidistriktet til å bidra med arbeid til politiets
behandling av den siste begjæringen om gjenåpning. Ved sitt oppdrag og arbeid som
direkte gjelder påtalemyndighetens svar og korrespondanse til denne begjæringen, har
Arne Pedersen derved bistått ved utøvelse av offentlig myndighet, selv om oppdraget
ikke ble gjort med den nødvendige formalisering."

Link:

Anmeldelse (spesialenheten.no)

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (1 time siden):

Skjønner ikke helt hva du mener her.

Bare et tips til hvor man kunne se/høre det. Dvs. spille av NRK1 direkte i NRK-appen, og spole tilbake. Men det finnes andre muligheter, som andre har lenket til.

Uansett har jeg nok misforstått, da jeg hørte feil om ordene "én" og "to", så uttalelsen var verre enn jeg hørte den som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Kardemommete said:

Asbjørn Hansen var tungt inne i Tengs saken også.

Ja, han har et veletablert navn. Holdt på å si ; dessverre. Når vi i dag vet hva slags fatale tilstander som er skapt, blir det en ekstra lang vei å gå. I generasjonen over oss, har han en høy stjerne.

Han har jo gjort mye bra, oppklart og kikket på saker på nytt. 

Likevel: fullstendig fartsblind, arrogant, & øredøvende taus! :trist:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (22 timer siden):

Hva er det som ikke stemmer. At det ikke ble funnet to ulike DNA? 

Det stemmer ikke at VK kan ha voldtatt jentene uten å etterlate seg DNA. Det stemmer heller ikke at JHA skal ha sittet med ryggen til når det er fullt treff på han inni begge jentene. Hvis han satt med ryggen til kan han ikke ha etterlatt DNA i skjede og endetarm. Så, JHA lyver.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

plusskatten skrev (22 timer siden):

En ting som jeg synes har vært lite belyst, er om JHA kan ha vært noen form for psykose når drapene ble begått. Det finnes jo vitneutsagn på at han oppført seg veldig merkelig dagen før. Det er flere psykiske lidelser (schizofreni/bilpolar) som kan føre til psykotisk oppførsel og vrangforestillinger. I slike tilfeller kan falske minner oppstå (feks at VK var med på dette), eller hukommelsen være helt borte. Det var mindre forståelse for slike ting i rettsprosesser for 20+ år siden.

Nei. Hvis han hadde hatt psykose ville han ikke hevdet at VK var hovedmannen, forklart at han hadde fotografisk hukommelse, for å så si at han har blackout og demens, og at han ikke lenger er sikker på at VK utførte overgrep. Det hele tegner bilde av en kalkulert mann som forsøker å lure seg unna. Han har endret forklaringer så mange ganger at han har null troverdighet igjen.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonio said:

Det var ikke kommisjonen som kalte han inn, det var politiet i Agder.

Men rart nok det at de henter han inn for å kjempe mot gjenopptagelse.

Også veldig rart at brevene de skrev til kommisjonen kun ble undertegnet av den andre ved politikammeret som jobbet heltid med å forhindre gjenopptagelsen.

Endret av hraff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvillingsjel skrev (11 minutter siden):

Det stemmer ikke at VK kan ha voldtatt jentene uten å etterlate seg DNA. Det stemmer heller ikke at JHA skal ha sittet med ryggen til når det er fullt treff på han inni begge jentene. Hvis han satt med ryggen til kan han ikke ha etterlatt DNA i skjede og endetarm. Så, JHA lyver.

Nå blander du virkelig kortene. Ingen som har benektet på at JHA lyver. Det ble stilt et enkelt spørsmål ang DNA (om det ble funnet to ulike DNA) og ble besvart av noen andre. Blar du tilbake så ser du svaret klart og tydelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (40 minutter siden):

I spesialenhetens dokument, så fremkommer det at Arne Pedersen i 2018-2019 ble "hentet inn" for å hjelpe politi/påtalemyndighet i Agder med å gi et svar til kommisjonen om hva de mente om gjenåpningsspørsmålet. Det er etter mitt skjønn en kjempeskandale at de gjorde dette, fremfor å la "friske øyne" uten befatning med saken se på den med objektive briller. Fra dokumentet:

""Arne Pedersen ble engasjert av politidistriktet til å bidra med arbeid til politiets
behandling av den siste begjæringen om gjenåpning. Ved sitt oppdrag og arbeid som
direkte gjelder påtalemyndighetens svar og korrespondanse til denne begjæringen, har
Arne Pedersen derved bistått ved utøvelse av offentlig myndighet, selv om oppdraget

Link:

Dette!

V1 forklarte i avhør hos Spesialenheten at hun ble kontaktet på telefon av Gjenopptakelseskommisjonen noen år etter at 2009-saken var etterforsket, mens hun var avsnittsleder. Personen i kommisjonen sa at han skulle gjennomføre vitneavhør ved Flekkerøy og at det omhandlet Baneheia-saken. V1 forklarte at hun da kom inn på saken hvor X anmeldte Jan Helge Andersen for voldtekt. V1 uttalte i sitt første avhør

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesialenheten vil ikke straffe politiet i Baneheia-saken

Sitat

Verken tidligere etterforskningsleder Arne Pedersen eller Agder politidistrikt har gjort tjenestefeil i Baneheia-saken. Det er Spesialenhetens konklusjon etter flere måneder med etterforskning. Viggo Kristiansens forsvarer vil klage.

https://www.nrk.no/norge/spesialenheten-har-avgjort-_-ingen-grunnlag-for-straffansvar-1.16153404

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Djækklåsst skrev (49 minutter siden):

Link:

Nei…Bare nei. Blir så provosert at jeg kan ikke gå inn å lese på dette. Og denne mannen går videre i livet, uten noen form for konsekvenser. Det koker over for meg 😅

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Djækklåsst said:

Bare et tips til hvor man kunne se/høre det. Dvs. spille av NRK1 direkte i NRK-appen, og spole tilbake. Men det finnes andre muligheter, som andre har lenket til.

Uansett har jeg nok misforstått, da jeg hørte feil om ordene "én" og "to", så uttalelsen var verre enn jeg hørte den som.

Ah, skjønner. Trodde du siktet til en kontekst man kunne ha gått glipp av eller lignende. Fant det på NRKTV selv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (1 time siden):

Nytt for meg, hvor har du det fra? Ikke gode nok venner til at TV 2 ville lage TV-serie i hvert fall. Og Jahr kritiserer jo henne i boken fra i fjor, så at de skal være gode venner fremstår som litt merkelig, men hvem vet?

«Gode bekjente» er vel kanskje bedre beskrevet, jeg tolket de som «gode bekjente» da det virket som at de har hatt mye med hverandre å gjøre. 

Hun var vel først interessert i Baneheia serien, men takket senere «nei». Jeg tolket henne i boken til Jahr, som at hun egentlig var enig med han, men ikke turte å gå fremover med det. Og det tror jeg gjelder flere i presse-Norge, men de har vært redde for å stå alene eller bli «utstøtt» for sine "kontroversielle" meninger. 

Endret av kraftwerk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (4 timer siden):

– Så sant det er klagerett, noe jeg tror det er, så vil vi klage på det, sier Sjødin til NRK.

Han er ikke overrasket, fordi han mener allmennhetens inntrykk er at Spesialenheten ikke går grundig nok inn i slike saker.

– Det som er veldig spesielt her er at det er vesentlige opplysninger, som det var argumentasjon mot, som her er holdt tilbake. Da er det veldig vanskelig for meg å kunne konkludere med at dette ikke var bevisst i en så betent sak, sier Sjødin.

https://www.nrk.no/norge/spesialenheten-har-avgjort-_-ingen-grunnlag-for-straffansvar-1.16153404

Det er jo ikke bare den overgrepsanmeldelsen i 2009 som bevisst har blitt holdt igjen, men også vitneforklaringer (som at JHA angrer på at han dro VK inn i saken), mobilbeviset og resultater fra den spanske kommisjonen for DNA analyser.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...