Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Brutex skrev (2 timer siden):

Mener du vi ikke skal ha lov til å diskutere JHA her av samme grunn? Hvis domstolen skulle komme til at det ikke er nok til å dømme JHA så skal ingen kunne skrive noe om hva de tenker?

nei, hvor tar du dette fra? Du tillegger meg meninger jeg ikke har. Jeg har ikke uttalt meg om JHA, Jeg uttaler meg om VK. Han er frikjent. Da er han per def like uskyldig som alle andre, og det ER injurierende å anklage folk for mord. Det er ikke fordi jeg vil være trådpoliti, det er fordi jeg er opptatt av rettssikkerhet og sivile rettigheter.

Og JHAs sak ligner ikke litt på VKs sak.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aliquis skrev (54 minutter siden):

Dette er en meget spekulativ måte å legge dette frem på fra NRK. Helt utrolig at de fortsetter på samme måte som før. 

Det skrives ikke på noe sted i statsadvokatens innstilling om momenter som tilsier at det er like sannsynlig med to gjerningsmenn som en. Det går jo selvfølgelig an å tolke alle momenter som ikke peker i noen retning angående antall gjerningsmenn på denne måten, men statsadvokaten skriver altså aldri dette. Det nevnes momenter som ikke i seg selv egnet til å belyse spørsmålet om det var én eller to gjerningsmenn i Baneheia. Å gjengi dette på måten NRK har gjort er hårreisende uærlig, og uten tvil gjort for å så tvil rundt det som fremkommer i statsadvokatens innstilling. Skammelig fra NRK. Nok en gang. 

Så det nå. Frem til kl. 11.06 kan man spole tilbake om man tar på NRK 1 direkte i appen. Det var ikke fremlagt slik debattanten her fremstilte det som, så NRK skal ikke kritiseres i særlig grad her.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Vera skrev (40 minutter siden):

Denne saken er bare halvferdig..

Den blir ikke ferdig før man har kommet til bunns i hvordan det kunne gå så fryktelig galt - at en mann ble uskyldig dømt til 21 år med forvaring, og nektet sin sak gjennopptatt.

Saken er ikke ferdig før man tør å rote i alle krinkler og kroker, se på forholdene som har regjert i denne saken. Kameraderi, inhabilitet, beskyttelse av hverandre, tilbakeholdelse av bevis og informasjon, forsøk på sabotasje av bevis, forsøk på manipulering av sannhet, avhørsledere som ønsker å samkjøre vitnemål med Andersen..

Det er så grove og alvorlige tjenestefeil i denne saken, at den eneste måten rettstaten kan stå tilbake med noenlunde kredibilitet er å etterforske alle involverte.
Alt må frem i lyset. Vi kan ikke ha flere slike rettsskandaler.

Enig og det betyr at det må gjøres endringer.  Det er kun halvannet år siden saken ble vedtatt gjennopptatt og da med knappest mulig flertall(3-2) og hvor lederen stemte mot gjenopptakelse. Det blir for enkelt å si at "metodene er mye bedre i dag enn for 20 år siden". For det er kun halvannet år siden myndighetene startet å se hva Riksadvokaten nå sier er krystallklart. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lana01 said:

Spesialenheten henlegger sak mot Agder-politiet

Spesialenheten for politisaker har etterforsket Agder politidistrikt for tjenestefeil i Baneheia-saken siden august. Nå er saken henlagt, ifølge en pressemelding fra Spesialenheten

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/tv-2-spesialenheten-henlegger-sak-mot-agder-politiet.9QA_bJfiC?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_term=df-86-db572c94%3Adf-86-db572c94&utm_medium=df-86-db572c94

Og da kan vi føye til Spesialenheten for Henleggelse av Politisaker i den haugen av etater som må granskes for korrupsjon i forbindelse med Baneheiasaken. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Så sant det er klagerett, noe jeg tror det er, så vil vi klage på det, sier Sjødin til NRK.

Han er ikke overrasket, fordi han mener allmennhetens inntrykk er at Spesialenheten ikke går grundig nok inn i slike saker.

– Det som er veldig spesielt her er at det er vesentlige opplysninger, som det var argumentasjon mot, som her er holdt tilbake. Da er det veldig vanskelig for meg å kunne konkludere med at dette ikke var bevisst i en så betent sak, sier Sjødin.

https://www.nrk.no/norge/spesialenheten-har-avgjort-_-ingen-grunnlag-for-straffansvar-1.16153404

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (30 minutter siden):

Så det nå. Frem til kl. 11.06 kan man spole tilbake om man tar på NRK 1 direkte i appen. Det var ikke fremlagt slik debattanten her fremstilte det som, så NRK skal ikke kritiseres i særlig grad her.

Debattanten her (meg) la frem et sitat slik det ble sagt. Hverken mer eller mindre. Folk har tolket det forskjellig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (1 time siden):

Saken er ikke ferdig før man tør å rote i alle krinkler og kroker, se på forholdene som har regjert i denne saken. Kameraderi, inhabilitet, beskyttelse av hverandre, tilbakeholdelse av bevis og informasjon, forsøk på sabotasje av bevis, forsøk på manipulering av sannhet, avhørsledere som ønsker å samkjøre vitnemål med Andersen..

Det er så grove og alvorlige tjenestefeil i denne saken, at den eneste måten rettstaten kan stå tilbake med noenlunde kredibilitet er å etterforske alle involverte.

Er det tilfelle så er det jo skammelig for rettsapparatet og for befolkningen som i høyst mulig grad har tillit til at rettsavgjørelser gjøres i tråd med loven. På en annen side så er Norge et lite land, og i mange tilfeller er det umulig å unngå bekjentskaper i slike tilfeller. Velger å tro at de fleste gjør og handler ut fra det som er riktig og ikke ut fra personlige preferanser, men svikt skjer og har skjedd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (1 time siden):

Nei, nå ble jeg overrasket altså...

Det var vel som forventet. Hvor smart er det, og hvor grundig har spesialenheten gått til verks? Tilliten til rettsikkerheten er betydelig svekket hos folk. Vi er helt avhengig av sivile ildsjeler, og sånn skal det ikke og burde det ikke vare

Systemet beskytter seg selv,  ikke folks rettsikkerhet.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 time siden):

Denne saken er bare halvferdig..

Den blir ikke ferdig før man har kommet til bunns i hvordan det kunne gå så fryktelig galt - at en mann ble uskyldig dømt til 21 år med forvaring, og nektet sin sak gjennopptatt.

Håper grumset  grundig dokumenteres i i boken til Eivind Pedersen.  Så kan publikum vite hva spesialenheten mener det er greit for politiet å slippe unna med.

Etter alt som er avdekket i Baneheia-saken, trenger ikke rettsstaten ytterligere mistillit. Beskyttelse av Agder-politiet understreker til de grader denne mistilliten.  

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant å se at politiet i stor grad har overlatt det til Arne Pedersen å redegjøre for Baneheia-saken til kommisjonen. Alle skjønner jo at hans motiv var å stanse gjenåpning, og at konklusjonen var gitt på forhånd. Egentlig en stor skandale å hente inn en pensjonert politimann på denne måten. Hva skjedde med objektivitetsprinsippet?

• Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at jeg hadde litt troa på spesialenheten akkurat denne gangen. Dette er en så åpenbar grov tjenestefeil at her må de faktisk ta ut tiltale, tenkte jeg. Dum som jeg er. 

Men dette tror jeg ikke blir hengende i løse lufta. Norges befolkning ser jo hva som foregår. Og jeg er så glad for at nettopp Sjødin er Viggos forsvarer, for dette vil han nok vinne frem på.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CaspertheGh0st skrev (På 25.10.2022 den 21.03):

Jeg prøver å la meg overbevises av at VK er uskyldig, men jeg synes det er merkelig at han sto så fast på at JHA var hos han kl 19.30 i så lang tid under avhør før han endret forklaring om at det må ha vært senere og at han bommet… så skråsikker k så lang tid på akkurat det klokkeslettet som tilfeldigvis samsvarer med når ugjerningene ble gjort?

Han har visst sagt at han var helt sikker fordi han hadde sett på klokka og husket det klokkeslettet.

Det er det eneste som skurrer for min del, og som gir meg en følelse av at han også har løyet med vilje for å dekke over sin og/eller JHA sin ugjerning …. Vet ikke hva dere tenker?

Kan han ha øsnket å hjelpe/redde kammeraten sin??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva slags redaksjonelle vurderinger som gjøres i tv2 nå.

Asbjørn Hansen, som jobber i "Åsted Norge", og etterforsket Baneheia, fremstår jo fullstendig tullete.

Han nekter å gi kommentarer til (korrigèr meg, om jeg henger etter) kollegaer på huset ene dagen, og har full spotlight i det neste.

Det skal sies at han har litt mindre rolle med Jørn Lier Horst i studio for tiden, men jeg undrer meg likevel over at de bare kan forbli tause. 

(På snakk om han, er det smått ironisk at boka  fra rundt 2013-ish het "Menneskejeger" )🙈

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tradegy skrev (3 minutter siden):

Asbjørn Hansen, som jobber i "Åsted Norge", og etterforsket Baneheia, fremstår jo fullstendig tullete.

Han nekter å gi kommentarer til (korrigèr meg, om jeg henger etter) kollegaer på huset ene dagen, og har full spotlight i det neste.

Det skal sies at han har litt mindre rolle med Jørn Lier Horst i studio for tiden, men jeg undrer meg likevel over at de bare kan forbli tause. 

(På snakk om han, er det smått ironisk at boka  fra rundt 2013-ish het "Menneskejeger" )🙈

Asbjørn Hansen var tungt inne i Tengs saken også.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Djækklåsst said:

Skjønner ikke helt hva du mener her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (17 minutter siden):

I USA er det sånn at det skal veldig mye til, ekstremt mye til, for at mediene skal kritisere de militære. Dette er fordi mediene er bekymret for å miste de åpne dørene og nære samarbeidet de har til militæret. Jeg lurer litt på om norske journalister farges på samme måte. Slik at de er forsiktige med å rette kritisk søkelys mot politiet i fare for å miste muligheten til nært samarbeid med politiet.

Jeg vet ikke om det er sånn. Jeg må bare erkjenne at jeg er usikker.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Gugglo said:

I USA er det sånn at det skal veldig mye til, ekstremt mye til, for at mediene skal kritisere de militære. Dette er fordi mediene er bekymret for å miste de åpne dørene og nære samarbeidet de har til militæret. Jeg lurer litt på om norske journalister farges på samme måte. Slik at de er forsiktige med å rette kritisk søkelys mot politiet i fare for å miste muligheten til nært samarbeid med politiet.

Det er i hvertfall en fare for det, fordi journalister er ganske avhengige av politikilder. Det er et argument for at pressen skal få enklere tilgang til saksdokumenter. I denne interessante debatten nevnes det, sammen med litt Baneheia-snakk også.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (35 minutter siden):

Selvfølgelig er det sånn i Norge også. Journalister har kilder i politiet og i etatene, de får informasjon direkte fra kildene og risikerer å miste disse kildene hvis de stiller seg kritiske. 

Edit: det skulle vært en endring iht til akkurat dette, journalister skulle heller ha krevd innsyn i de forskjellige sakene og skrevet deretter. Vi er bare mennesker og tilogmed enkeltpersoner i politiet har sitt eget syn på ting. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (1 time siden):

Det er interessant å se at politiet i stor grad har overlatt det til Arne Pedersen å redegjøre for Baneheia-saken til kommisjonen. Alle skjønner jo at hans motiv var å stanse gjenåpning, og at konklusjonen var gitt på forhånd. Egentlig en stor skandale å hente inn en pensjonert politimann på denne måten. Hva skjedde med objektivitetsprinsippet?

Hva mener du her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (2 timer siden):

Er det tilfelle så er det jo skammelig for rettsapparatet og for befolkningen som i høyst mulig grad har tillit til at rettsavgjørelser gjøres i tråd med loven. På en annen side så er Norge et lite land, og i mange tilfeller er det umulig å unngå bekjentskaper i slike tilfeller. Velger å tro at de fleste gjør og handler ut fra det som er riktig og ikke ut fra personlige preferanser, men svikt skjer og har skjedd. 

I forskjellige etater så opprettet man ofte et profesjonelt vennskap, og kanskje et mer personlig vennskap med noen. Det som har skjedd i Baneheia-saken viser til de personlige vennskapene, og som aldri skulle ha jobbet sammen. Dette er mennesker som beskytter hverandre og fremstår nærmest som kriminelle som ikke skal «tyste». Og vi er bare mennesker, men til og med enkeltpersoner i politiet har sine egne syn på ting - og sin egen agenda. Det ser man godt i denne saken.

Befolkningen i Norge har i høyst grad stor tillit til systemet, men denne tilliten har blitt svekket hos flere i befolkningen det siste tiåret. Og det er pga skandaler innad i politiet, løftebrudd fra regjeringer, og politiske vedtak som går imot hva befolkningen egentlig vil og trenger, pendlerbolig saker - and the list goes on. Og selvfølgelig ser befolkningen at disse etatene beskytter hverandre, befolkningen er ikke blinde og får med seg alt som skjer (som går offentlig). Man tror at det ikke finnes korrupsjon i Norge, men korrupsjon finnes over alt.

Jeg har alltid hatt tillit til regjeringer og politikere, men de siste årene har dette blitt svekket stort. Og politiet er en annen sak, noen distrikter er kanskje mer redelige enn andre. Og politiet har vel fortsatt ikke blitt gransket ordentlig av en uavhengig instans. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...