Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Hank Amarillo skrev (29 minutter siden):

Dette stemmer jo bare ikke.

Man må for all del få fortsette å diskutere skyldsspørsmålet om man synes det er interessant, men synes man må kunne forvente at man holder seg til fakta.

Hva er det som ikke stemmer. At det ikke ble funnet to ulike DNA? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hansehan skrev (48 minutter siden):

En av nadodamene på Grim insisterte på at hun så Lena på rulleskøyter i nabolaget kl. 19.30 drapskvelden. Lyver hun?

Det er ikke uvanlig at vitner tar feil. Men forskjellen på damen på Grim, og VK, er at VK hang sammen med JHA både før og etter ugjerningene. Og JHA kan umulig ha vært hos VK klokken 19.30.

Det er såvidt jeg vet ingen sikre observasjoner av hverken JHA og VK mellom klokken 18 og 20 - når VK ringer vennene sine hjemmefra. Moren til VK mente hun hadde hørt VK snakke i mobilen utenfor i løpet av dette tidsrommet, men det gjenspeiles ikke i noe teledata.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (Akkurat nå):

Det er funnet flere enn 2, ja. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (10 minutter siden):

Med 2000 perspektivet på DNA ble det i en av prøvene funnet 4 ulike dna profiler. altså 4 gjerningspersoner. dette passet ikke helt med konteksten så det holdt man kjeft om

Man har funnet at disse "ulike dna" er oversmitte eller forurensing. med nyere teknologi ble det funnet DNA fra obdusent rognum som delte den ene allelen som ble brukt som bevis for 2 gjerningsmenn med VK. 

Endret av Kardemommete
  • Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plusskatten
fotballjenta skrev (36 minutter siden):

Hvorfor ga JHA faren sin en falsk forklaring på hvorfor han skulle til baneheia? Hvorfor hang han alene i skogen i mange timer kvelden før og ble opplevd som at det tørna for ham? 

En ting som jeg synes har vært lite belyst, er om JHA kan ha vært noen form for psykose når drapene ble begått. Det finnes jo vitneutsagn på at han oppført seg veldig merkelig dagen før. Det er flere psykiske lidelser (schizofreni/bilpolar) som kan føre til psykotisk oppførsel og vrangforestillinger. I slike tilfeller kan falske minner oppstå (feks at VK var med på dette), eller hukommelsen være helt borte. Det var mindre forståelse for slike ting i rettsprosesser for 20+ år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (20 minutter siden):

Det er ikke uvanlig at vitner tar feil. Men forskjellen på damen på Grim, og VK, er at VK hang sammen med JHA både før og etter ugjerningene. Og JHA kan umulig ha vært hos VK klokken 19.30.

Det er såvidt jeg vet ingen sikre observasjoner av hverken JHA og VK mellom klokken 18 og 20 - når VK ringer vennene sine hjemmefra. Moren til VK mente hun hadde hørt VK snakke i mobilen utenfor i løpet av dette tidsrommet, men det gjenspeiles ikke i noe teledata.

Mobilen til VK var i bruk over EG A senderen på flere tidspunkter rundt drapstidspunkt. EG A dekket ikke åstedet. VKs mobil slo ikke inn på de basestasjonene som dekket åstedet.

VK har ikke lagt igjen DNA på åstedet eller jentene. Det er funnet haugevis av DNA fra JHA i 20 år gamle prøver.

Mevåg uttalte i retten at det ikke vil være mulig å gjennomføre dette uten å legge igjen DNA.

Forklaringen til JHA er ikke troverdig. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (19 timer siden):

Jeg er enig i nesten alt du bidrar med i tråden. Men kan vi ikke la være å diskutere dette med jentenes foreldre? Har 0 problemer med å forstå dem. De har mistet det kjæreste de har, i en av Norgeshistoriens mest bestialske drapssak. Ser at flere skriver i diverse forum at foreldrene regelrett burde be Viggo om unnskyldning. Nei, det burde de ikke gjøre. Det var ikke de pårørende som fikk Viggo dømt. 

Jeg er helt enig i at de ikke fikk han dømt, men Ada Austegard og SSS med bistandsadvokater - er sterke makter. Og hun har presset på utrolig mye i alle år, hun har tatt mye plass og nærmest krevet at GK skal avslå begjæringer. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å miste noen på den måten, men hun har stått frem i ettertid som det største offeret i norgeshistorien og presset mange mennesker og mediehus. Jeg syntes det er skammelig, og jeg syntes ikke foreldrene skylder Viggo en unnskyldning, men jeg mener Ada skylder Viggo en unnskyldning. Og nå var det også en artikkel om nettopp Ada og SSS i Dagsavisen som jeg stiller meg bak. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 timer siden):

<snip> Den opprinnelige dommen beskriver derimot en impulsiv handling, og det tror jeg også, for det er lite som tyder på at JHA visste at to små jenter skulle bade uten foresatte akkurat den kvelden. <snip>

Dét visste han neppe, men det spiller ingen rolle. Som andre har nevnt var sannsynligvis handlingen planlagt, mens ofrene var tilfeldige. Altså at hvis JHA ikke hadde funnet noen potensielle ofre den kvelden så kunne noen andre ha blitt utsatt for det samme, for eksempel dagen etter. Han så nok etter små jenter fordi han så på dem som lette bytter.

Gregg McCrary, tidligere Supervisory Special Agent, Behavioral Science Unit, FBI, hadde følgende å si om dette:

«I would suspect that he may well have stalked other girls around that area. Everything I think was prepared for this, and the only thing that wasn't targeted or pre-prepared were the victims. These young girls were simply victims of opportunity. In the wrong place at the wrong time».

Baneheia - kampen om sannheten (S02E01), Discovery+ (krever abonnement)

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sweetheaven said:

Det har ikke jeg fått med meg. De siste observasjonene av jentene ble sist nevnt å være rundt kl 19 ved brygga. Men hvorfor løy VK så iherdig om hva han gjorde den dagen samtidig som han var bastant på at tidspunktet kompisen dukket opp hjem til han?

Du er klar over at det går an å forklare seg feil uten å bevisst lyve?

1 hour ago, Sweetheaven said:

Ja, det gjorde han vil jeg påstå. I følge boken til Jahr. Dessuten rikket han seg ikke på tidspunktet han fikk besøk før lenge etterpå. Hvem lyver om man ikke har noe å skjule?

Dette er det som blir gjengitt fra avhøret. Et stykke fra å insistere vil jeg si:

«Han forklarer på spørsmål at «mellom kvart over syv og halv åtte kom Jan Helge på døra til meg». Med døra mener siktede utgangsdøren.
Når det gjelder klokkeslettet kan han bare «si sånn ca.». Han kan ikke underbygge dette. Siktede forklarer at han selv i tiden før Jan Helge kom tilbake, sto nede i bua og skrudde på en ny sykkel han hadde kjøpt.»

Man kan vel også anta at tidspunktet Jan Helge kom hjem til Kristiansen ikke var noe som kom opp igjen før de ble pågrepet. Da var det over 3 måneder siden det skjedde. Det vil være helt naturlig for Kristiansen å stole på det han sa i utgangspunktet. Å kritisere han for å ikke endre forklaring blir ganske absurd, særlig når han ikke har noe å tjene på å hevde at Andersen kom til han 19.30.

Hun insisterte ikke, men mente å huske det. Å insistere er å mene noe sterkt, eller å stå på noe.

Ettersom du bruker Jahr sin bok som kilde, så er dette det som skrives om det:

«En nabo av jentene er overbevist om at hun så Lena på rulleskøyter klokken 19.30.»

Å være overbevist er ganske close til å insistere på noe, vil du ikke si det?

Å benekte at man ikke har vært på stedet gjeldende dag er ikke synonymt med å ikke huske godt. Det er fornektelse. Først etter at han ble konfrontert med opplysningene kom det en tilståelse. 

Sett bort fra det han kom med uoppfordret da eller?

• Liker 8
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNA som ble funnet tyder på to ulike DNA. Kan være kontaminert, eller ikke. Det får man neppe aldri vite. Men fremdeles to ulike DNA.

Ettersom man har funnet en fullstendig DNA-profil fra obdusenten på prøver tatt av jentene, så vet man vel ganske sikkert at det har vært kontaminering inne i bildet. Denne obdusenten hadde samme allel som i 2001/2002 ble brukt for å knytte Viggo Kristiansen til ugjerningene.

At utslagene på prøvene fra 2001/2002 er fra reell DNA er heller ikke sikkert, da artefakter også kan spille inn.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (1 time siden):

Mobilbruken trenger ikke ha relevans til saken dersom hendelsene skjedde senere enn antatt. 

DNA som ble funnet tyder på to ulike DNA. Kan være kontaminert, eller ikke. Det får man neppe aldri vite. Men fremdeles to ulike DNA.

Det er lagt til grunn at drapene skjedde mellom 19 og 20.

SMS-ene over Eg_A var 18.55 (inn), 18.57 (ut), 19.24 (inn) og 19.37 (ut). Dessuten er det bevist at han snakket i telefonen 20.19. Jeg har ikke sett noen plausibel tidslinje som får hans deltagelse til å gå opp. 

Jeg vil nok en gang anbefale Frode Helmich Pedersens utmerkede artikkel Domsfortellingens plausibilitet. En analyse av rettens fortelling i Baneheiasaken.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (På 25.10.2022 den 10.03):

Han skal jo også ha sagt til en medfange, som senere tok selvmord, at han gjorde alt alene. Denne medfangen var omtrent den eneste som aksepterte å ha kontakt med JHA, og han skal også ha fått vite at JHA ikke angret på handlingene, men han angret på at han dro VK inn i det. 

Jeg har ikke hørt om dette før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rastebenk skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke hørt om dette før? 

.....

Endret av Lana01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (3 timer siden):

Det har ikke jeg fått med meg. De siste observasjonene av jentene ble sist nevnt å være rundt kl 19 ved brygga. Men hvorfor løy VK så iherdig om hva han gjorde den dagen samtidig som han var bastant på at tidspunktet kompisen dukket opp hjem til han?

Om VK hadde vært skyldig hadde han også vist, at en bekjent av han prøvde sykkelen hans på parkeringsplassen ved Baneheia. Han hadde også ringt  til JHA sin far, som viste at han dro til Baneheia, for å se etter JHA. Det ville være idiotisk og da lyve om dette.  Da han meget vel viste at vitner ville avkrefte dette.

Og hvorfor fortalte JHA at de skilte lag ved parkeringsplassen og at VK dro hjem til seg selv, mens han dro tilbake i Baneheia. Noe som stemmer overens, med det VK selv hevder Litt av et av et av et alibi og plassere den ene mistenkte barnedraps mannen alene i Baneheia i det kristiske tidsrommet.  

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
fotballjenta skrev (24 minutter siden):

https://www.nrk.no/nyheter/stortinget-vil-granske-gjenopptakelseskommisjonen-1.16154062

Bred politisk enighet om å granske gjennopptakelseskommisjonen så dette ikke skjer igjen. 

Dette er veldig bra. Jeg håper at det også betyr gransking av tettbånd, om det har blitt lagt noen føringer. Sjekker mail korrespondanse m.m

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Callisto83 skrev (3 timer siden):

De som er kritiske til at VK snakker sant, mener han gjør dette for å gi JHA alibi også. De som tror på VK mener han rett og slett ikke husker. Pga ADHD og fordi dette var en helt vanlig dag for han.

De aller fleste i nærområdet til en av norges verste drapssaker ville virkelig tenkt seg om, om det kunne være de hadde sett noe mistenkelig, eller vært i området akkurat den dagen, men tydeligvis ikke VK. Dette kjøpte man ikke i år 2000, men i 2022 er det helt plausibelt.

Det der med at de liksom skulle gi hverandre alibi er helt meningsløst, all den tid faren til JHA  visste at begge to var i Baneheia på et tidspunkt, og både JHA og VK møtte folk når VK hentet nøkkelen. Et dårligere alibi skal man lete lenge etter. Mobilbeviset derimot, det blir umulig å få med i fortellingen til JHA om at VK skal ha vært med på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...