Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Duff skrev (7 timer siden):

Viggo var en gang en ung mann, tenåring, som var umoden. Det har gått noen år, han har gått i terapi lenge mens han satt inne. Sannsynligheten for at han har modnet og blitt voksen er vel ikke utenkelig?

Man kan virkelig ikke sette seksuelle overgrep på små barn inn på "ung og umoden tenåringsgutt"-kontoen, det blir for drøyt. Fåtallet av vanlige tenåringsgutter har slike tilbøyeligheter, og enda færre utfører handlinger knyttet til disse tilbøyelighetene. Slike syke og forstyrra lyster handler om noe grunnleggende feil, som ikke kan unnskyldes med at "jeg var bare ung og dum".

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Felles for alle som deltok i studien var at de oppfattet den seksuelle handlingen som gjensidig og frivillig.

Etter deres oppfatning har de ikke begått et overgrep.

– Vi tolker det slik at de må ha misforstått eller ikke oppfattet signaler. De har heller ikke har forstått hva gjensidighet innebærer, sier Berg.
https://forskning.no/barn-og-ungdom-seksualitet-partner/ungdommer-domt-for-overgrep-mente-at-det-var-frivillig-og-gjensidig/1251888

Endret av Rhodiola
fjernet sitering av og svar til slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VK var ikke en vanlig tenåringsgutt. han hadde minst en diagnose. Det bør også nevnes at han under soning hadde terapi i rundt 15 år for bl.a seksualiteten sin.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (8 timer siden):

Han søkte å få betalt fra gjenopptakelskomiteen å få betalt etter at saken ble erklært gjenopptatt.

Han fikk vel en halvpart eller 2/3 av det han krevde. At saken faktisk ble gjenopptatt var visst en forutsetning.

Så neppe så økonisk lønnsomt for en forsvarsadvokat å være i justismord-bransjen: "hvis du jobber gratis i 10 og lykkes med å bevise utover enhver rimelig tvil at klienten din er uskyldig så får du betalt for halvparten av arbeidet du har lagt ned"

Takk for oppdateringen! Ikke så lukurativt, nei. Godt vi har flinke advokater som likevel synes det er viktig og er villige til å bruke tid på mulige justismord.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName

Artig at "alle" tror VK er stor og skummel, mens JHA er en liten stakkarslig pusling. I virkeligheten er deg motsatt. VK er rundt 170cm og JHA er 193cm og røslig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det er en unnskyldning, men et bakteppe kan også være at VK selv ble utsatt for overgrep som barn (med mindre man tror han løy til psykologen sin), og hadde ellers en oppvekst sterkt preget av å bli mobbet, mye fysisk. Han var ellers også utagerende med ADHD og en skoletaper, og tregt utviklet, bl.a. lekte han med Lego til han var 17-18 år. Men etter han ble nettopp 17-18, så skjedde det en utvikling. Han sluttet å begå overgrep, og det foreligger ingen info om at han gjorde slikt de siste fire årene før han ble arrestert som 21-åring. Alt dette kom frem i boken Prosessen i fjor. Ellers godtok han altså å bli behandlet i fengslet, hvor hans utgangspunkt var å forstå hva som kan ha ført til at han selv ble overgriper. Etter 15 års behandling anses han som rehabilitert av psykologen. 

Årsaken til at man ikke gir pedofili-diagnoser til ungdommer som begår overgrep er at det er en forskjell på om en mann i 50-årene (Lommemannen f.eks ) begår overgrep fremfor en umoden ungdom. Men som nevnt, selv om de fleste som begår overgrep selv har blitt utsatt for lignende, så begår de fleste overgrepsofre selv ikke noen overgrep mot andre. I motsetning til mange andre overgripere tilstod VK i avhør da han ble konfrontert med påstandene fra jenta, og ba om unnskyldning. Det anses som en formildende omstendighet fremfor å benekte, uten at han noen gang kan gjøre opp for seg.

Dette blir uansett en avsporing, og det er vanskelig å skjønne dette behovet med å dreie tråden om tidenes norske rettsskandale over mot VKs tilståtte overgep. Som om det gjør skandalen mindre. Måten JHA, som stod bak grusomhetene, slapp unna mesteparten av skylda, fikk både kortere og langt åpnere soningsforhold og som neppe er rehabilitert, burde vært av større interesse. Men VK skal visst være det store monsteret her uansett.  Jeg har selv skrevet sikkert oppimot tusen innlegg om denne saken på KG siden 2017, og aldri har jeg gitt uttrykk for at jeg synes synd på VK. Det er ikke det denne saken handler om. 

Endret av Rhodiola
fjernet sitering av og svar til slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kardemommete skrev (21 minutter siden):

VK var ikke en vanlig tenåringsgutt. han hadde minst en diagnose. Det bør også nevnes at han under soning hadde terapi i rundt 15 år for bl.a seksualiteten sin.

dette er det viktig å ha med seg, samtidig som det er enda en av sakens stygge sider, at VK har fått brettet ut alt om privatliv og helse, slik at hele Norge sitter her og vet alt om hans helse, diagnoser og behandling. Jeg kan ikke forestille meg hvilken tilleggsstraff det er å få absolutt alt brettet ut og belyst på denne måten.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, kvaifaen said:

Noen som tror at JHA kan finne på å tilstå hvis han skjønner at slaget er tapt?

Da ville hodene til visse her på forumet eksplodere.

Endret av nebbete fugl
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvaifaen skrev (8 timer siden):

Noen som tror at JHA kan finne på å tilstå hvis han skjønner at slaget er tapt? 

Kjenner jeg er litt bekymret for hva han kan finne på om han skjønner at han kanskje må inn igjen i fengsel. Eller hva han gjør i det hele tatt hvis han bare får gå fritt vilt slik som nå. 

Jeg tviler på at han tilstår med det første. kan være han tilstår før en evnt rettsak. det vil gjøre rettergangen hans litt mer skånsom og kan bidra til at han unngår forvaring. men i dag eller i morgen ? nei.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksadvokaten mener Viggo Kristiansen er uskyldig, og åpner for kun én gjerningsmann i Baneheia. Bare måneder etter drapene mente Kripos-eksperter det samme, men rapporten ble aldri vist frem i retten.

Tidligere kriminalsjef Arne Pedersen mener at det aldri ble ferdigstilt en gjerningsmannsprofil i saken.

https://www.nrk.no/norge/riksadvokat-mener-viggo-kristiansen-er-uskyldig_-peker-pa-en-gjerningsmann-i-baneheia-1.16151117

Endret av nebbete fugl
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (22 timer siden):

Nå håper jeg virkelig den som får skrive Viggo Kristiansen sin historie/biografi er Bjørn Olav Jahr, og absolutt ingen andre enn han. Få den ut i butikkene i god tid før jul neste år. Herremin så spennende å lese om denne vanvittige prosessen gjennom hans øyne. Hvordan han ble behandlet i fengsel, osv. Hvordan foreldrene hadde det, brødrene, øvrig familie og venner. Jahr fortjener å få være den som får skrive dette, og jeg håper han tjener GROVT på dette. 

Jeg gleder med til Eivind Pedersen sin bok kommer i postkassa, er veldig spent på å lese den! Der har jeg forstått at det ligger mange overraskelser. Men Bjørn Olav Jahr har sikkert også mer han kan si om saken. De to mennene må jo få hver sin hederspris for hva de har gjort for Viggo.

nebbete fugl skrev (22 timer siden):

Jeg kan garantere at det ikke skjer noe med noen av disse, ikke dask på lanken engang. Dog, Mevåg får kanskje en ny fin stilling, akkurat som Hallgren.

Kardemommete skrev (22 timer siden):

Mevåg er pensjonist heldigvis.

Mevåg kan da få en "ny fin stilling" likevel, tross pensjonist-tilværelsen. Hun vil også bli innkalt som vitne, og/eller tiltalt i saken mot gjenopptakelseskommisjonen, skulle jeg tro. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (Akkurat nå):

Riksadvokaten mener Viggo Kristiansen er uskyldig, og åpner for kun én gjerningsmann i Baneheia. Bare måneder etter drapene mente Kripos-eksperter det samme, men rapporten ble aldri vist frem i retten.

https://www.nrk.no/norge/riksadvokat-mener-viggo-kristiansen-er-uskyldig_-peker-pa-en-gjerningsmann-i-baneheia-1.16151117

Bra at nrk er litt mer på banen. Men jeg må innrømme at jeg stusser over bildebruken. Det finnes mange bilder av VK der han ser ut som en helt normal mann. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenopptakelseskommisjonen bør legges ned fordi den ikke fungerer som den skal, skriver Dagsavisen på lederplass:

«Det haster å finne ut av hvordan rettssikkerheten skal beskyttes framover. Baneheia-saken har avdekket svikt på alle nivåer. <snip> [Siv Hallgrens] etterfølger bør få i oppdrag å legge ned kommisjonen. Den fungerer ikke slik den skal, og skaper mindre og ikke mer rettssikkerhet, stikk i strid med intensjonene».

Legg ned Gjenopptakelseskommisjonen Dagsavisen, 24. oktober 2022

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kvaifaen skrev (9 timer siden):

Kjenner jeg er litt bekymret for hva han kan finne på om han skjønner at han kanskje må inn igjen i fengsel. Eller hva han gjør i det hele tatt hvis han bare får gå fritt vilt slik som nå. 

Han har jo uttrykt tidligere at han savner å være i fengsel for der hadde han det trygt og godt. Da er det nesten vanskelig å forstå hvorfor han ikke kan legge alle kort på bordet sånn at han kan få komme tilbake.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (Akkurat nå):

Han har jo uttrykt tidligere at han savner å være i fengsel for der hadde han det trygt og godt. Da er det nesten vanskelig å forstå hvorfor han ikke kan legge alle kort på bordet sånn at han kan få komme tilbake.

En viktig faktor er nok å ivareta offer-rollen av hensyn til sine nærmeste, med hans mor i spissen, og da må det jo tviholdes på fantasien om at Viggo var pådriveren.

Noe sier meg at JHAs mor ikke er riktig helt klar for å akseptere den fulle og hele sannheten...

Berit Andersen håpet på ny rettssak, NRK, 22. oktober 2022

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (4 minutter siden):

Innsatte er ikke så begeistra for barnemordere,overgripere og tystere. jeg kjenner til minst et tilfelle hvor en overgrepsdømt ble knivdrept i luftegården i et norsk fengsel

https://www.aftenposten.no/norge/i/kaJoaB/drapsdoemt-erkjenner-at-han-drepte-serieovergriper

VK var vel også bekymret for sikkerheten sin i starten. JHA har ingenting å glede seg til mtp på evnt fengsling.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kardemommete skrev (9 minutter siden):

Innsatte er ikke så begeistra for barnemordere,overgripere og tystere. jeg kjenner til minst et tilfelle hvor en overgrepsdømt ble knivdrept i luftegården i et norsk fengsel

https://www.aftenposten.no/norge/i/kaJoaB/drapsdoemt-erkjenner-at-han-drepte-serieovergriper

VK var vel også bekymret for sikkerheten sin i starten. JHA har ingenting å glede seg til mtp på evnt fengsling.

Det vet jeg jo at han ikke har, men han hadde ikke så mange som kunne hetse ham på samme måte som en tid utenfor murene. De fleste unngikk ham, han forstod det og det var helt greit. Han skal jo også ha sagt til en medfange, som senere tok selvmord, at han gjorde alt alene. Denne medfangen var omtrent den eneste som aksepterte å ha kontakt med JHA, og han skal også ha fått vite at JHA ikke angret på handlingene, men han angret på at han dro VK inn i det. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (1 time siden):

Ikke at det er en unnskyldning, men et bakteppe kan også være at VK selv ble utsatt for overgrep som barn (med mindre man tror han løy til psykologen sin), og hadde ellers en oppvekst sterkt preget av å bli mobbet, mye fysisk. Han var ellers også utagerende med ADHD og en skoletaper, og tregt utviklet, bl.a. lekte han med Lego til han var 17-18 år. Men etter han ble nettopp 17-18, så skjedde det en utvikling. Han sluttet å begå overgrep, og det foreligger ingen info om at han gjorde slikt de siste fire årene før han ble arrestert som 21-åring. Alt dette kom frem i boken Prosessen i fjor. Ellers godtok han altså å bli behandlet i fengslet, hvor hans utgangspunkt var å forstå hva som kan ha ført til at han selv ble overgriper. Etter 15 års behandling anses han som rehabilitert av psykologen. 

Årsaken til at man ikke gir pedofili-diagnoser til ungdommer som begår overgrep er at det er en forskjell på om en mann i 50-årene (Lommemannen f.eks ) begår overgrep fremfor en umoden ungdom. Men som nevnt, selv om de fleste som begår overgrep selv har blitt utsatt for lignende, så begår de fleste overgrepsofre selv ikke noen overgrep mot andre. I motsetning til mange andre overgripere tilstod VK i avhør da han ble konfrontert med påstandene fra jenta, og ba om unnskyldning. Det anses som en formildende omstendighet fremfor å benekte, uten at han noen gang kan gjøre opp for seg.

Dette blir uansett en avsporing, og det er vanskelig å skjønne dette behovet med å dreie tråden om tidenes norske rettsskandale over mot VKs tilståtte overgep. Som om det gjør skandalen mindre. Måten JHA, som stod bak grusomhetene, slapp unna mesteparten av skylda, fikk både kortere og langt åpnere soningsforhold og som neppe er rehabilitert, burde vært av større interesse. Men VK skal visst være det store monsteret her uansett.  Jeg har selv skrevet tusenvis av innlegg om denne saken på KG siden 2017, og aldri har jeg gitt utrykk for at jeg synes synd på VK. Det er ikke det denne saken handler om. 

Jeg tenker:

Da kan man vel helt enkelt si:

»Her diskuterer jeg feilaktig dom (osv). Ja, han begikk disse overgrepene og jeg vet ikke om han er i stand til det samme i dag. Men her kommer argumentene mine for selve rettssaken/dommen osv». 

Istedetfor det litt for mange driver med som er:

»Jammen, her har du masse argumenter som latterliggjør de som skulle være opptatt også av dette. Og her har du artikkel som minimerer/bagatelliserer/ufarliggjør seksuelle overgrep og skaden det utgjør på mennesker». 

Så enkelt er det 🤷‍♀️ 

Du klarer det jo ikke- du AVSLUTTER med at det ikke er relevant og at du ikke prøver på det, men har likevel mange avsnitt og argumentrekker som omtaler det.

Da er det ikke så underlig at denne tematikken fortsetter i tråden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker:

Da kan man vel helt enkelt si:

»Her diskuterer jeg feilaktig dom (osv). Ja, han begikk disse overgrepene og jeg vet ikke om han er i stand til det samme i dag. Men her kommer argumentene mine for selve rettssaken/dommen osv». 

Istedetfor det litt for mange driver med som er:

»Jammen, her har du masse argumenter som latterliggjør de som skulle være opptatt også av dette. Og her har du artikkel som minimerer/bagatelliserer/ufarliggjør seksuelle overgrep og skaden det utgjør på mennesker». 

Så enkelt er det 🤷‍♀️ 

Du klarer det jo ikke- du AVSLUTTER med at det ikke er relevant og at du ikke prøver på det, men har likevel mange avsnitt og argumentrekker som omtaler det.

Da er det ikke så underlig at denne tematikken fortsetter i tråden. 

Fordi det er snakk om en frikjent og FRISKMELDT mann som har fått mangeårig behandling av psykologer og fagfolk - som har konkludert med at han ikke er pedofil eller at det er gjenntakelsesfare. Han var en umoden ungdom med ADHD og et turbulent liv da det skjedde. Nå er han en voksen mann med gode skyssmål fra alle han har vært rundt. 

Han er nå en fri mann som har sonet straffen sin til gangs, og derfor bør diskusjonen gå over til å handle om den egentlige gjerningsmannen, samt hvordan unngå at dette skjer igjen.  Hvorfor er det så vanskelig 

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DislayName skrev (3 timer siden):

Artig at "alle" tror VK er stor og skummel, mens JHA er en liten stakkarslig pusling. I virkeligheten er deg motsatt. VK er rundt 170cm og JHA er 193cm og røslig. 

Disse tingene som høyde og utseende blir nevnt flere ganger, og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor. Det kan jo like godt være en fordel for en overgriper med erfaring med å lokke barn at man ikke er 193 og ser stor og skummel ut...

Det sier heller ingenting om maktforholdet mellom to nære venner, og dynamikken dem imellom. For å ta et annet eksempel, akkurat nå sitter vestlige land og holder pusten slik at det ikke blir en ny verdenskrig, pga en mann på 168 cm.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...