Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gugglo skrev (3 timer siden):

Det virker som det handler om inntrykk. VK gir inntrykk av å være "creepy". JHA har mer et babyface. Jeg tror enkelte lar følelsene styre fordi JHA "ser så uskyldig ut", i mens VK er mer en creepy fyr.

Dermed går folk ut fra basert på det inntrykket. Det er bevist at straffeutmåling og skyldspørsmål varierer avhengig av en persons utseende. De som er pene slipper unna med lavere straff enn de som ikke er så heldige med utseendet.

https://www.nrk.no/osloogviken/kjekke-og-pene-far-lavere-straff-1.354190

Ja, nettopp. Det har jeg også tenkt. Forferdelig at framtoning spiller inn i domfellelse. I VKs tilfelle hjalp det ikke akkurat at media nøret opp under at han var creepy heller, akkurat.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg en av dem som mener det skal være vanskelig å finne nok bevis til å dømme den ansvarlige for denne grusomme ugjerningen, men ser det er litt debatt om dette i både i media og blant jurister/kommentatorer. Hvis man ser for seg at politiet hadde gjort en solid jobb i 2002+ hadde hatt nytte av 2022-DNA-resultater hvor aktoratet har følgende bevis: 

- moduskandidat: tidligere overgrep

- JHA var i Baneheia kvelden og oppførte seg såpass påfallende at et par HV kamerater mente han var i ferd med å klikke

- JHA sa han skulle på HV trening i Baneheia den 19. mai, men det var ingen HV trening

- 13 DNA funn av JHA på begge ofrene 

- delvis tilståelse 

- JHA har en personlighetsprofil (ref vurdering for psykolog Launes) som er uvillig til å påta seg ansvar for sine handlinger

- JHAs forklaringer henger ikke sammen med øvrige beviser i saken

Ser ut som en relativ klar sak for aktoratet dette spør du meg. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JHA er hovedgrunnen til foreldrenes lidelser

I tillegg er mye av grunnen til at foreldrene aldri har fått fred,  den elendige etterforskningen som ble gjort for 20 år siden,og det slette arbeidet til gjenopptakelses kommisjonen. de kunne fått ro for mange år siden.

Jeg synes personlig ikke foreldrene til jentene kan klandres for hatet de har følt mot VK i det hele tatt. jeg hadde følt,gjort og sagt akkurat det samme.

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil komme med et par betraktninger uansett. Saken er grusom, og aller mest for de pårørende. 

Men det at en person blir dømt uriktig til lovens strengeste straff er også helt ubegripelig og takket være manges frivillige innsats er denne uretten nå kommet frem i lyset. Hadde sett mørkt ut for rettssikkerheten om dette gedigne justismordet ikke hadde engasjert.  

Endret av Rhodiola
fjernet sitering av og svar til slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg synest faktisk ikkje synd på VK. Fokuset for meg ligger mest på kva prinsipper vi vil ha i ein rettstat. Rett skal vere rett, det er fleire andre postar i denna tråden som forklarer kor fryktelig mykje galt som har skjedd i denna saka over tid. Tenk på alle andre saker som har floppa totalt som vi aldri får høyre om? 

Vil vi leva i eit samfunn der man burer folk inne for ting dei ikkje har gjort? Bør ein stygg fortid gjera at folk blir plassert inn i andre saker? Eg er ikkje overrasket over at han vart plukka ut, men det skal også kunne bli bevist. Det er ikkje nok å vere pervo. 

Utfallet her er jo at JHA er på frifot og laste ned ulovlige bilder av barn i staden for å sone meir..

Endret av Rhodiola
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

Angående det å donere penger. Finnes det noen stiftelser for avdekking av justismord. De som jobber med dette jobber slik jeg har forstått det stort det gratis. De får ikke penger fra staten og de dom sutter inne på lange fengselsdommer har naturlig nok ikke penger til å betale advokater og etterforskere. Advokat Sjødin sa han jobbet over 1800 timer gratis på denne saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Her er et gammelt avisutklipp der det fortelles at de har sikre DNA-spor fra VK på åstedet.

I tillegg forteller JHA at han er lettet over at de fant VK sitt DNA på åstedet, for det bekrefter det "han har sagt hele tiden", at han "bare" myrdet en av jentene, fordi han ble truet av VK til å gjøre det, mens overgrepene skulle VK angivelig ha stått for.

Foreldrene er for øvrig, i artikkelen, lettet over at politiet har sikre DNA-spor som knytter VK til åstedet.

a229929c-d909-4301-8c51-27721f266d4e?fit

(Større bilde: https://premium.vgc.no/v2/images/a229929c-d909-4301-8c51-27721f266d4e?fit=crop&format=auto&h=1030&w=964&s=8d0052366af23259663a8d3ad2a7263e0ba3bcbd)

Senere kommer det frem at de ble sjokkert da det viste seg at DNA-sporet ikke var så sikkert likevel. Dommeren skal til og med ha spurt om det virkelig stammer fra to forskjellige personer.

På spørsmål fra journalistene, til politiet, om det virkelig er sikkert at det stammer fra VK svarer politiet at det er 100% sikkert.

f9a40c62-2f71-45d1-9489-1d36b48c4acb?fit

(Også større bilde: https://premium.vgc.no/v2/images/f9a40c62-2f71-45d1-9489-1d36b48c4acb?fit=crop&format=auto&h=1192&w=836&s=ddb3f1769edaeaffaf6c24e55af454e3ad7a1b0c)

Endret av Gugglo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (4 minutter siden):

Angående det å donere penger. Finnes det noen stiftelser for avdekking av justismord. De som jobber med dette jobber slik jeg har forstått det stort det gratis. De får ikke penger fra staten og de dom sutter inne på lange fengselsdommer har naturlig nok ikke penger til å betale advokater og etterforskere. Advokat Sjødin sa han jobbet over 1800 timer gratis på denne saken. 

Hadde også gjerne støttet en slik organisasjon. Men ndg Sjødin, mener jeg at jeg hørte han sa på radio for en stund siden at han forventet å få betalt for de timene fra Staten? Noen som vet mer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justismord og/eller dårlig politiarbeid er også farlig for sikkerheten til befolkninga. Det er f.eks ikkje sikkert at Tina Jørgensen hadde blitt drepen om karmøymannen hadde blitt tatt tidlegare. Kanskje ein digresjon. 

Det er i vår interesse å ta rette folk. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Bergknapp skrev (3 minutter siden):

Hadde også gjerne støttet en slik organisasjon. Men ndg Sjødin, mener jeg at jeg hørte han sa på radio for en stund siden at han forventet å få betalt for de timene fra Staten? Noen som vet mer?

Dette lurer jeg også på. Håper virkelig det er slik at han når får betalt. Noe annet virker helt urimelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumos skrev (8 minutter siden):

Leste det du skrev og vil komme med et par betraktninger uansett. Saken er grusom, og aller mest for de pårørende. 

Men det at en person blir dømt uriktig til lovens strengeste straff er også helt ubegripelig og takket være manges frivillige innsats er denne uretten nå kommet frem i lyset. Hadde sett mørkt ut for rettssikkerheten om dette gedigne justismordet ikke hadde engasjert.  

Jeg er enig, selvsagt, i at vi må tilstrebe et samfunn hvor justismord ikke får skje. Men det må også gå an å ha to tanker i hodet på én gang; hva om dette var "the perfect storm i revers", hvor alle faktorer slo til "riktig" i VK's favør ? Jeg er klar over at det skal foreligge konkrete bevis for å dømmes, og at indisier ikke burde holde vann i saker av en slik karakter. Men likevel, burde ikke massene holde "jubelen" for seg selv og ikke smøre dette utover media atter en gang, jeg synes hensynet til de etterlatte må gå foran her. De har vært gjennom nok, hvor mye skal de måtte tåle?

Dere som er i harnisk over det som omtales som et justismord, og som lovpriser frifinnelsen, ok greit det, men hva tenker dere om at han ble omtalt som "en varm og raus mann" på Nrk Debatt, mtp hva han har drevet med av obskøniteter tidligere?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Nimbus2000 said:

Amnesty International

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får de som har omtalt han på denne måten stå for, men generelt mener jeg jo at mennesker kan forandre seg. Det går an å være varm og raus til tross for at man begikk overgrep for snart 30 år siden. Personlig kjenner jeg ikke Kristiansen godt nok til å kunne uttale meg den ene eller den andre veien, men jeg synes også det er litt irrelevant for saken.

Endret av Rhodiola
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Bag skrev (Akkurat nå):

Amnesty International

Takk! Men jobber de mot justismord i Norge eller kun i andre land? Har de jobbet for Moen, Liland, Krisiansen eller andre kjente justismord i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, Nimbus2000 said:

Man har jo Juristforeningens Rettssikkerhetspris, om de tar imot donasjoner. De har delt ut priser til blant andre, skal vi se... Tor Aksel Busch... Ada Sofie Austegård...

Oof.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mamasitas said:

Så bra at det er noen som tenker normalt her. 

Jeg blir kvalm av at småbarnsforeldre, besteforeldre og andre omsorgspersoner uttrykker glede og støtte til dette krapylet som nå er sluppet løs.

Fire år er ikke mye, om det dreier seg om fra man er 34 til man er 38, men fra 16 til 20 er det ganske store forandringer som skjer. De fleste er som regel en helt ny person fra man er 16 til 20.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...