Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for spekulasjoner, krenkende innlegg, brukerdebatt og avsporinger (inkludert kommentarer til moderering). 

Mynona, mod.

Endret av Mynona
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hank Amarillo skrev (På 26.8.2022 den 15.13):

"Da Jan Helge Andersen ble pågrepet i september 2000, beskrev han drapsvåpenet i avhør. Politiet stolte så mye på forklaringen at de droppet å undersøke en høyst relevant kniv."

Førsteklasses politiarbeid...

"dette trenger vi ikke undersøke for den tiltalte har sagt det er sånn"

Å guri, så pinlig. Her har det vært ekstremt slett arbeid fra politiets side. Håper de blir stilt til ansvar.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørn Maurud var forbausende klar og tydelig om Viggo Kristiansens uskyld under pressekonferansen i dag, og det er gledelig. Forståelig nok kunne han ikke gå i detalj om den videre etterforskningen for å få svar på de spørsmålene som fortsatt står ubesvarte.

Drapet på Lena Sløgedal Paulsen står nå som et uløst drap. Tror dere drapet vil bli oppklart, slik at de pårørende endelig kan få fred? Er det per i dag tilstrekkelig bevist at Jan Helge Andersen har begått begge drapene?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (6 timer siden):

Du kan forestille deg det?! Jøss. Dette pågikk i over tre år og dreide seg om et lite barn på 7. Hvordan noen i sin villeste fantasi kan rettferdiggjøre dette er kvalmt! Tenkt deg denne redselen dette barnet slet og sikkert sliter med den dag i dag. 

Psykisk syk eller ei, så har han ødelagt et menneskeliv. Han var dobbelt så gammel så henne. Rettferdigheten fikk han i dag ang Baneheia, men han er like skyldig for det han har blitt dømt og innrømmet. Han burde blitt dømt til livsvarig psykiatrisk behandling, mener jeg. 

VK fikk behandling i mange,mange år av psykolog i fengslet. bl.a for seksualiteten sin. Atle Austad som var behandler har friskmeldt V.K

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dly9Lq/psykolog-om-at-viggo-kristiansen-loeslates-helt-trygt

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winscp skrev (På 29.8.2022 den 14.31):

Her er det noe jeg ikke får til å stemme. Hvis man virkelig er overbevist om at VK er skyldig, bør man jo tenke at er mulig å finne DNA fra ham. Hvorfor har ikke denne muligheten for å sementere dommen blitt benyttet?

Problemet her er jo at DNA bevisene ble sendt til den spanske kommisjonen, som mistolket svarene. Så ble DNA bevisene destruert…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse uttalelsene fra bistandsadvokatene finner jeg komplett uforståelige:

For foreldrene er dette en uholdbar situasjon og en stor belastning. Foreldrene ønsker å vite hva som skjedde og hvem som gjorde hva. De ønsker rettferdighet for sine to drepte døtre, sier Beckstrøm.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/0QQlmB/bistandsadvokat-til-de-etterlatte-dette-er-en-enorm-belastning

Hvorfor er det tungt for foreldrene at en uskyldig mann blir frifunnet?

Hvorfor mener det at de ikke vet hva som skjedde og hvem som gjorde hva?
Det er jo nettopp det vi fikk vite i dag. Det var IKKE Viggo Kristiansen. Da vet vi jo hvem det var og hva han gjorde.

Hva er det egentlig de vil?

• Liker 26
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970

Jeg må bare si at jeg er så glad for at han er frifunnet! :mynona:

Tenk alle de årene med å ha dette på seg, det er jo helt forferdelig. Det hadde nok knekt veldig mange andre. Hørte også at Sjødin sa tidligere i dag at det var en som hadde tatt selvmord pga Gjenopptagelseskommisjonens feilaktige behandling av saken hans. Heldigvis ble ikke dette Viggos skjebne! Nå får han og familien leve uten den skyggen som denne saken har kastet over livet deres :) 

Og igjen blir man minnet på for en forferdelig sak dette er, på alle måter. Jeg føler også så inderlig med de pårørende til jentene, og også jentene selv. Og i tillegg skulle de få denne belastningen med en feilaktig dom også, og alt som har fulgt i kjølvannet av det. Det er umenneskelig fra ende til annen. Jeg håper virkelig at de også klarer å finne fred med denne beslutningen, og med det resultatet som videre etterforskning av JHA får også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (5 minutter siden):

For foreldrene er dette en uholdbar situasjon og en stor belastning. Foreldrene ønsker å vite hva som skjedde og hvem som gjorde hva. De ønsker rettferdighet for sine to drepte døtre, sier Beckstrøm.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/0QQlmB/bistandsadvokat-til-de-etterlatte-dette-er-en-enorm-belastning

Det er jo nettopp det vi fikk vite i dag. Det var IKKE Viggo Kristiansen. Da vet vi jo hvem det var og hva han gjorde.

Hvis du leser foreldrenes uttalelser tidligere så kan det være lettere å forstå hvorfor dette er et sjokk for dem.

Sitat

Mamma til Lena, Klara Sløgedal:

– Jeg mener helt klart at det er rett person som er dømt. Det mener jeg ut fra et samlet bevisbilde.

Pappa til Lena, Arne Bernt Paulsen:

– Dypt inni meg, er jeg overbevist om at rettssystemet har dømt riktige personer i den forferdelige udåden.

Pappa til Stine Sofie, Jostein Sørstrønen:

– Jeg er helt sikker på at rett person er dømt. Langt inne i sjelen min, kjenner jeg at det er det riktige.
https://www.nrk.no/sorlandet/foreldrene-om-baneheia-saken-1.14929329

Dette i en artikkel der de sier at det må innføres noen form for system som forhindrer at Viggo får tatt opp saken sin på ny.

Kan du tenke deg å ha kjempet offentlig for å forhindre at en person som du er overbevist om voldtok og drepte din datter, ikke skal få gjenoppta saken sin, og så skjer det likevel og vedkommende blir frikjent? Det er et ganske sterkt sjokk.

Endret av Gugglo
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (2 minutter siden):

Hørte bistandsadvokaten på Dagsnytt 18 i dag insinuere at det fortsatt finnes bevis som taler for at VK er skyldig. Noe som jeg synes var overraskende at han sa. Men da høres det for meg litt ut som de fortsatt tror VK er skyldig? I hvert fall at de ikke føler seg sikre på at han er uskyldig? Forstår uansett godt at det er en vond dag for dem med mye usikkerhet, selvom det utenfra virker åpenbart.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Lana01 skrev (12 minutter siden):

Hun er visst helt tanketom hun i dag. For en evne å ha: 

– Du var del av mindretallet i kommisjonen som ikke ville gjenåpne saken, hva tenker du om det i dag?

– Det har jeg ikke noen tanker om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker dagens redegjøring var soleklar på at det er kun en gjerningsmann.  Saken er klarere enn den noen gang har vært.

Mulig de ønsket et svar som  viser de ikke  tok feil. Det må være hardt å innse at JHA har hatt en sterkere rolle en de har tiltenkt han. I sær når det gjelder Lena. De føler kanskje dette er det verste og at det  er et svik mot døtrene. Sånn sett er dette kanskje  vanskeligere å bære enn det faktum av at har klandret VK. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (11 minutter siden):

VK fikk behandling i mange,mange år av psykolog i fengslet. bl.a for seksualiteten sin. Atle Austad som var behandler har friskmeldt V.K

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dly9Lq/psykolog-om-at-viggo-kristiansen-loeslates-helt-trygt

Hvordan kan dette stemme med det NRK har opplyst om?  ; Viggo Kristiansen har ikke ønsket å søke om prøveløslatelse. Han har, etter det NRK får opplyst, heller ikke vært villig til å delta i noe behandlingsopplegg i regi av fengselet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill :) skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan dette stemme med det NRK har opplyst om?  ; Viggo Kristiansen har ikke ønsket å søke om prøveløslatelse. Han har, etter det NRK får opplyst, heller ikke vært villig til å delta i noe behandlingsopplegg i regi av fengselet.

VK ble behandlet av Atle Austad fra 2004 frem til for få år siden. Det er et faktum.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (3 minutter siden):

Hvis du leser foreldrenes uttalelser tidligere så kan det være lettere å forstå hvorfor dette er et sjokk for dem.

Dette i en artikkel der de sier at det må innføres noen form for system som forhindrer at Viggo får tatt opp saken sin på ny.

nei, jeg beklager, men jeg forstår det ikke. Jeg forstår ikke at bistandsadvokatene deres ikke forklarer dem at saken faktisk ble oppklart i dag.

Jeg forstår ikke at de ikke ser at Kristiansen også er et offer. Kristiansen er offer for historiens største justismord, mens de "føler i sjelen" sin at påtalemyndigheten tar feil etter å snudd hver sten i halvannet år ,med gudene vet hvor stor ressursbruk. Det er sterkt kritikkverdig av bistandsadvokatene at de ikke forklarer dem dette, men istedet for gjør det verre for abslolutt alle med å fortsette å fremme dette lite konstruktive synet. 

• Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (16 minutter siden):

<snip> Hvorfor er det tungt for foreldrene at en uskyldig mann blir frifunnet?

Er jo enig med deg, og jeg har selv vært temmelig oppgitt over hvordan bistandsadvokatene - sannsynligvis i samråd med de etterlatte - har gjort sitt beste for å tviholde på forestillingen om at det absolutt måtte være to gjerningsmenn.

Men flere har jo uttalt at det ikke er noen automatikk i at JHA blir tiltalt for det andre drapet, selv etter VKs frifinnelse. Så mye av bekymringen deres stammer nok fra denne usikkerheten - at det ene drapet formelt sett kan forbli uoppklart. I 20 år har de også forholdt seg til at dommen var riktig, og fra det ståstedet kan jeg forstå at de umiddelbart blir ganske rystet av dagens dramatiske vending. Nå har de etterlatte fått noe nytt å fordøye.

Riksadvokaten leverte riktignok overraskende klar tale rundt bevisene og JHAs rolle, så jeg tror heller ikke det er særlig grunn til bekymring for videre straffeforfølgelse eller sakens endelige oppklaring.

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Tvillingsjel said:

Problemet her er jo at DNA bevisene ble sendt til den spanske kommisjonen, som mistolket svarene. Så ble DNA bevisene destruert…

Kommentaren du svarte på, refererer til uanalysert materiale som fortsatt fantes, og som nå har blitt analysert i den nye etterforskningen. (Man fant 13 nye treff fra JHA, og ingen fra Viggo.) GK ville ikke utføre disse analysene, av en eller annen grunn.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (På 2.9.2022 den 19.43):

Jeg håper at ofrenes familie vil godta en frifinnelse. De har vært veldig «på» hele tiden. 

Jeg kan ikke forestille meg hvor belastende dette må være for jentenes familier. Drapene er i seg selv groteske, men også det å få snudd hele sin virkelighetsforståelse på hodet. Når mennesker opplever noe traumatisk har de ofte et veldig stort behov for å vite og for å ha kontroll. Alt må jo rakne, nå som de kanskje må innse at sannheten ikke var slik de ble fortalt.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (På 2.9.2022 den 19.52):

Bistandsadvokaten(e) har vel sagt de pårørende ikke vil slå seg til ro med en frikjennelse av VK uten en ny rettsak mot JHA. husker ikke nøyaktig ordlyden,men den kan vel tolkes litt i retning at de skjønner hvor det bærer,men ikke vil ha noen løse tråder hengende i luften.

Selvfølgelig ønsker de ikke å ha noen løse tråder hengende i luften. De ønsker antagelig også full oppklaring i saken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ikke forestille meg hvor belastende dette må være for jentenes familier. Drapene er i seg selv groteske, men også det å få snudd hele sin virkelighetsforståelse på hodet. Når mennesker opplever noe traumatisk har de ofte et veldig stort behov for å vite og for å ha kontroll. Alt må jo rakne, nå som de kanskje må innse at sannheten ikke var slik de ble fortalt.

Ja, det må være forferdelig. De hadde vel tiltro til systemet vårt. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...