Lana01 Skrevet 21. oktober 2022 Forfatter #1041 Del Skrevet 21. oktober 2022 (endret) Jobbermedbarn skrev (21 minutter siden): Ja, liten tvil fra hans side her. Ja dette levner ingen tvil om skyldspørsmålet. Bevisene er helt klare, det er også Riksadvokaten tydelig på. Nemlig at det ikke finnes tekniske bevis, og det er ingen ting som knytter VK til Baneheia drapene , annet en JHA sin forklaring, , og han finnes ikke troverdig Endret 21. oktober 2022 av Lana01 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 21. oktober 2022 #1042 Del Skrevet 21. oktober 2022 Det kjedelige er at mange like fullt vil fortsette å betrakte ham som en av gjerningspersonene - man har bare ikke funnet bevisene sterke nok til å slå det fast. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 21. oktober 2022 #1043 Del Skrevet 21. oktober 2022 5 minutter siden, Jeg Er Intelligent said: Ikke overraskende. Men mange vil fortsatt mene at han er skyldig fordi "han er typen til det" eller "det MÅ ha vært 2 gjerningsmenn", o.l. Ja. Særlig i generasjonen over oss, er dette resultatet som å snakke til døve ører. Med hjelp fra journalister som dengang da, figurerte et monster. Måtte de ta lærdom! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 21. oktober 2022 #1044 Del Skrevet 21. oktober 2022 Nevian skrev (3 minutter siden): Det kjedelige er at mange like fullt vil fortsette å betrakte ham som en av gjerningspersonene - man har bare ikke funnet bevisene sterke nok til å slå det fast. Og så vil de si at "uansett så fortjente han det fordi han var en drittsekk og forgrep seg på andre barn". Mange klarer dessverre ikke å skille disse to tingene. Riksadvokaten fikk spm. fra DB om hvor mange prosent de er sikre på at Kristiansen er uskyldig og jeg likte at han svarte at "vi graderer ikke skyld, enten er man skyldig eller så er man uskyldig". Godt sagt og helt riktig. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 21. oktober 2022 #1045 Del Skrevet 21. oktober 2022 (endret) Spesiell uke… to stygge justismord konstateres endelig i et lite land som Norge. Tilliten og omdømme til rettsstaten har lidd noen enorme nederlag igjennom Tengssaken og Baneheiasaken. Dette tillitsbruddet vil det ta tiår å gjennoppbygge. Om ikke annet så kan dagens uttalelser fra riksadvokaten markere et første steg mot en langdryg helingsprosess. Dette vil ta tid! Endret 21. oktober 2022 av Den Sagnomsuste 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TwoCupsNoGirls Skrevet 21. oktober 2022 #1046 Del Skrevet 21. oktober 2022 – Bakgrunnen for dette er at det samlede etterforskningsmaterialet klart ikke gir bevismessig grunnlag for straffeforfølgning av Kristiansen for de forholdene han ble dømt for i Baneheia-saken, fortsetter Maurud. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 21. oktober 2022 #1047 Del Skrevet 21. oktober 2022 Nøkkelost77 skrev (37 minutter siden): Virker som mange har glemt, men husk at han er tidligere dømt for å ha voldtatt et 7 år gammelt barn flere ganger.. Samt overgrep mot en gutt i samme alder.. Kanskje lurt å tenke litt på det før vi setter "rettferdighet og sympati" sammen med navnet hans i en setning. sommermor skrev (32 minutter siden): Her er jeg veldig skuffet nå siden han faktisk har voldtatt barn før Baneheia saken. At han er uskyldig tviler jeg svært mye på. Han er iallefall pedofil. Og slike burde bodd i egne landsbyer for overgrepsdømte. Stakkars foreldrene til småjentene som ble voldtatt og drept i Baneheia,som saken faktisk handler om. Det er det visst mange som har glemt. Nøkkelost77 skrev (21 minutter siden): Jeg har ikke sagt noe om rettsstaten og Baneheia saken… sier at man skal ikke la dette andre forgå i stillhet. «Gjort ting som ikke er bra» ??? Vi snakker overgrep og voldtekt over flere år… Han er ikke en grei fyr, ferdig snakka.. Dette er helt riktig, og Riksadvokaten poengterte også dette i sin redegjørelse. VK har gjort ting som er straffbare, han har erkjent en del av disse og blitt dømt for dem (bakt inn i Baneheia-dommen). Uavhengig av hva vi synes er riktig straff for enkelte typer kriminalitet, må vi forholde oss til den rettspraksis vi til enhver tid har, og på den måten har VK sonet en mye lenger straff enn det han ville ha gjort ved dom i de andre sakene (unntatt Baneheia-saken). Følelser har faktisk ingenting i rettsvesenet å gjøre, og all den tid VK ikke har begått forbrytelsen i Baneheia, så skal han selvfølgelig ikke dømmes for det heller. 22 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanda28 Skrevet 21. oktober 2022 #1048 Del Skrevet 21. oktober 2022 (endret) Nøkkelost77 skrev (2 timer siden): Jeg har ikke sagt noe om rettsstaten og Baneheia saken… sier at man skal ikke la dette andre forgå i stillhet. «Gjort ting som ikke er bra» ??? Vi snakker overgrep og voldtekt over flere år… Han er ikke en grei fyr, ferdig snakka.. Hva mener du at man skal gjøre nå med det som skjedde når Viggo var 15-17 år (han var et barn/ungdom selv). Dette har han mange ganger sagt at han angrer dypt på og han er utredet av psykolog som mener at han ikke er pedofil. Det var selvsagt grusomt det han gjorde som ungdom, men det er ganske unødvendig å dra det frem nå så mange år etter og i forhold til denne saken. Gi deg. Endret 21. oktober 2022 av Amanda28 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pakini Skrevet 21. oktober 2022 #1049 Del Skrevet 21. oktober 2022 Man vet jo at familien til disse jentene er uenig. Men hvorfor lurer jeg litt på. Fordi de har alltid tenkt det? Har lest flere intervju, og de er ganske påståelig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nøkkelost77 Skrevet 21. oktober 2022 #1050 Del Skrevet 21. oktober 2022 Jobbermedbarn skrev (6 minutter siden): Jeg er helt enig at straffen i overgrepssaker er altfor lav. Men vi kan selvfølgelig ikke ha en slik rettsstat du beskriver her, det forstår de aller fleste. Hvorfor skal man legge ord i munnen på meg? Jeg har ikke sagt noe om at rettsstaten ikke har gjort jobben sin rett denne gangen og, ja- det er slett etterforskning og oppfølging. Det jeg reagerer på er at alle nærmest «hyller» denne karen… som ikke akkurat har verdens beste rulleblad. Folk synes synd på han…altså…seriøst? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agnesjenta40 Skrevet 21. oktober 2022 #1051 Del Skrevet 21. oktober 2022 Det kom noen tårer i dag, endelig! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 21. oktober 2022 #1052 Del Skrevet 21. oktober 2022 Jeg visste forøvrig allerede som barn at dette hørtes helt feil ut. Jeg var 13 år den gangen i 2000. Hele konseptet med at Viggo «truet» JHA til dette, og som forsvareren til Andersen hevdet: at det i realiteten var 3 ofre i saken…sick), skurret noe forferdelig selv i mine barneører. Altså, Get real! Akkurat som at dette ga mening i det hele tatt?! Man klarer altså å gjennomføre et så groteskt justismord enda man har gjerningsmannen i varetekt?! Helt, helt utrolig! Jeg har egentlig ikke ord som kan beskrive hvor håpløs denne saken har vært, og blitt håndtert av Agder Politidistrikt og gjennopptagelseskommisjonen. Slett politiarbeid blir for mildt. Dette har vært deliberativt fra dag èn! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agnesjenta40 Skrevet 21. oktober 2022 #1053 Del Skrevet 21. oktober 2022 Nøkkelost77 skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal man legge ord i munnen på meg? Jeg har ikke sagt noe om at rettsstaten ikke har gjort jobben sin rett denne gangen og, ja- det er slett etterforskning og oppfølging. Det jeg reagerer på er at alle nærmest «hyller» denne karen… som ikke akkurat har verdens beste rulleblad. Folk synes synd på han…altså…seriøst? Han har sittet minst 20 år uskyldig fengslet og var norges mest forhatte mann... Ja det kan man syns synd på han for. Det betyr ikke at vi syns de gale handlingene han faktisk HAR gjort er ok. 11 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon321 Skrevet 21. oktober 2022 #1054 Del Skrevet 21. oktober 2022 Pakini skrev (1 minutt siden): Man vet jo at familien til disse jentene er uenig. Men hvorfor lurer jeg litt på. Fordi de har alltid tenkt det? Har lest flere intervju, og de er ganske påståelig. Det er det samme som i Birgitte saken. De har blitt fortalt av politiet og andre autoriteter at morderen er x-y-z og har levd med dette som en sannhet i 10-15-20-25 år. Da er det ekstremt vanskelig å snu den tankegangen når det er såpass emosjonelt knyttet opp mot din identitet. For dem så er livet veldig knyttet opp i før og etter drapet som skjedde på barnene sine, ergo må du snu hele livsoppfattelsen til noen mennesker. Å gi foreldre kritikk for at de ikke klarer å gi slipp på dette, er det samme som å forvente at alle som tror på religion skal slutte med det over natten pga det er vitenskapelig bevist at religion ikke finnes i den formen som de gamle bøkene skal ha oss til å tro. 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 21. oktober 2022 #1055 Del Skrevet 21. oktober 2022 Happy justisday sier jeg bare. Gratulerer til alle som har stått på. Og jeg vil også gjerne takke mange av dere her inne på forumet for at dere har delt deres kunnskap om saken, DNA og hvordan juss og rettstaten i Norge fungerer. Ingen nevnt, ingen glemt, men jeg har lært utrolig mye av mange av dere. Takker også faktisk @Callisto83for å ha holdt oss på alerten. Jeg håper du har det bra idag til tross for at til og med riksadvokaten mener du tar feil. Jeg håper også at etterhvert som saken mot JHA begynner å rulle at du får svar på dine ubesvarte spørsmål. Nå er jeg spent på fortsettelsen. Ett drap står uløst og vi må også finne ut av hvordan en så grov sak kunne få et så galt utfall. 13 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 21. oktober 2022 #1056 Del Skrevet 21. oktober 2022 Agnesjenta40 skrev (Akkurat nå): Han har sittet minst 20 år uskyldig fengslet og var norges mest forhatte mann... Ja det kan man syns synd på han for. Det betyr ikke at vi syns de gale handlingene han faktisk HAR gjort er ok. Enkelte klarer ikke den distinksjonen, men du har jo selvsagt helt rett! 6 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TwoCupsNoGirls Skrevet 21. oktober 2022 #1057 Del Skrevet 21. oktober 2022 Nøkkelost77 skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal man legge ord i munnen på meg? Jeg har ikke sagt noe om at rettsstaten ikke har gjort jobben sin rett denne gangen og, ja- det er slett etterforskning og oppfølging. Det jeg reagerer på er at alle nærmest «hyller» denne karen… som ikke akkurat har verdens beste rulleblad. Folk synes synd på han…altså…seriøst? Ja, hvorfor i all verden skal man synes synd på noen som har sittet uskyldig dømt på forvaringsdom i 21 år og hele tiden vært fremstilt som monsteret i saken. 12 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon321 Skrevet 21. oktober 2022 #1058 Del Skrevet 21. oktober 2022 Den Sagnomsuste skrev (1 minutt siden): Jeg visste forøvrig allerede som barn at dette hørtes helt feil ut. Jeg var 13 år den gangen i 2000. Hele konseptet med at Viggo «truet» JHA til dette, og som forsvareren til Andersen hevdet: at det i realiteten var 3 ofre i saken…sick), skurret noe forferdelig selv i mine barneører. Altså, Get real! Akkurat som at dette ga mening i det hele tatt?! Man klarer altså å gjennomføre et så groteskt justismord enda man har gjerningsmannen i varetekt?! Helt, helt utrolig! Jeg har egentlig ikke ord som kan beskrive hvor håpløs denne saken har vært, og blitt håndtert av Agder Politidistrikt og gjennopptagelseskommisjonen. Slett politiarbeid blir for mildt. Dette har vært deliberativt fra dag èn! Nei. Ingen 13 åringer "visste" dette i år 2000. Du hadde ingen tilgang på noe som helst materiale fra etterforskningen utover hva som stod i media, ergo er det umulig å tro noe annet. At du kan ha tenkt at noe skurret eller ikke virket helt riktig, ja det er greit. Men du visste ingenting, så slutt å kom med fantasier. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 21. oktober 2022 #1059 Del Skrevet 21. oktober 2022 4 minutter siden, Pakini said: Man vet jo at familien til disse jentene er uenig. Men hvorfor lurer jeg litt på. Fordi de har alltid tenkt det? Har lest flere intervju, og de er ganske påståelig. Ut fra det bistandsadvokatene har kommet med i det siste, så virker det som om de er mer åpne for at Andersen kan stå bak enn de har vært tidligere. De skal vel ha en pressekonferanse snart, så da får man høre. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 21. oktober 2022 #1060 Del Skrevet 21. oktober 2022 anon321 skrev (Akkurat nå): Nei. Ingen 13 åringer "visste" dette i år 2000. Du hadde ingen tilgang på noe som helst materiale fra etterforskningen utover hva som stod i media, ergo er det umulig å tro noe annet. At du kan ha tenkt at noe skurret eller ikke virket helt riktig, ja det er greit. Men du visste ingenting, så slutt å kom med fantasier. Skrev jeg noe som indikerer at jeg visste noe annet enn at denne «storyen må du lengre ut på landet med…»? Poenget var at «2 gjerningsmennteorien alltid har skurret. It never made any sense! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg