Jhaawk Skrevet 31. august 2022 #181 Del Skrevet 31. august 2022 Lana01 skrev (4 timer siden): Han har angivelig speidet på badene barn i nyere tid, noe som har vekket oppsikt og han er tatt med overgerpsmateriale på sin pc Rettighetene til overgrepsmenn inkluderer åpenbart retten til å forgripe seg på nye ofre. Skjønner godt at det er dårlig stemning i denne tråden. Samfunnet er uten beskyttelse mot disse monstrene. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lomvi Skrevet 31. august 2022 #182 Del Skrevet 31. august 2022 Ryddet for spekulasjoner og brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bindersen Skrevet 1. september 2022 #183 Del Skrevet 1. september 2022 Lana01 skrev (22 timer siden): Det er helt utrolig , hvis han slipper unna. Retten ble fortalt at JHA ikke var tatt i løgn. Det ironiske er at politet selv løy, ved å hevde dette. JHA har gått fra at han ikke voldtok noen, til frem og tilbake om hvem jente han voldtok, og når bevisene viser at det er begge har han fått blackout. Hvorfor skal da tvilen komme han til gode , i forhold til om han drepte Lena? BM hevdet at de hadde sikkert dna fra to gjerningsmenn, nok en løgn. Hele dommen bygget på At JHA ble trodd og at man hadde sikkert dna spor av to gjerningsmenn, og den ene måtte da være VK . En parodi av løgner. En skam om Lena blir stående uten drapsmann. Kan ikke forstå at han skal slippe unna mtp bevisene som foreligger. Det vil i tilfelle skape presedens for at man i alle drapssaker kan hevde at det var noen andre som utførte drapet til tross for DNA spor fra kun en skyldig. «Joda, jeg var der, men det var Per Kåre som drepte Turid», «Åja, men hvis du sier det så Gunnar. Vi har ikke funnet dna fra noen andre enn deg, men vi kan heller ikke bevise at det IKKE var noen andre der, så da får du bare gå da.» 9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 1. september 2022 #184 Del Skrevet 1. september 2022 2 hours ago, Bindersen said: Kan ikke forstå at han skal slippe unna mtp bevisene som foreligger. Det vil i tilfelle skape presedens for at man i alle drapssaker kan hevde at det var noen andre som utførte drapet til tross for DNA spor fra kun en skyldig. «Joda, jeg var der, men det var Per Kåre som drepte Turid», «Åja, men hvis du sier det så Gunnar. Vi har ikke funnet dna fra noen andre enn deg, men vi kan heller ikke bevise at det IKKE var noen andre der, så da får du bare gå da.» Hva om Per Kåre har mobiltrafikk som beviser at han ikke var der? 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bindersen Skrevet 1. september 2022 #185 Del Skrevet 1. september 2022 Vingemutter skrev (2 timer siden): Hva om Per Kåre har mobiltrafikk som beviser at han ikke var der? Enkelte her mener jo at det ikke er nok heller, og indirekte vil politiet og rettsvesenet mene det samme dersom JHA slipper unna. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 2. september 2022 #186 Del Skrevet 2. september 2022 Bjørn Olav Jahr og Svarttrost produksjoner har laget podcast om JHA. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 2. september 2022 #187 Del Skrevet 2. september 2022 Vampyrina skrev (12 minutter siden): Bjørn Olav Jahr og Svarttrost produksjoner har laget podcast om JHA. Skjønner ikke helt hva Jahr vil frem til her. Bildene av JHA og Viggo som VG brukte på forsiden, er fra klassebilder i en skolekatalog, (som jeg også er avbildet i), i en tid hvor folk gjerne ikke hadde bilder av seg liggende ute på nettet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 2. september 2022 #188 Del Skrevet 2. september 2022 Callisto83 skrev (2 minutter siden): Skjønner ikke helt hva Jahr vil frem til her. Bildene av JHA og Viggo som VG brukte på forsiden, er fra klassebilder i en skolekatalog, (som jeg også er avbildet i), i en tid hvor folk gjerne ikke hadde bilder av seg liggende ute på nettet. Dette er jo bare traileren, da. Regner med det kommer mye mer. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winscp Skrevet 2. september 2022 #189 Del Skrevet 2. september 2022 14 minutter siden, Callisto83 said: Skjønner ikke helt hva Jahr vil frem til her. Bildene av JHA og Viggo som VG brukte på forsiden, er fra klassebilder i en skolekatalog, (som jeg også er avbildet i), i en tid hvor folk gjerne ikke hadde bilder av seg liggende ute på nettet. Jeg antar at det dreier seg om hvordan bildene passer godt inn i den senere narrativen, med den "snille" og den slemme drapsmannen. Det å beskrive bildene og effekten de kanskje kunne ha, er ikke å påstå at bildene ble valgt ut bevisst på arrestasjonstidspunktet. Men vi får høre hva han sier i den fulle episoden; dette er tross alt bare et kort klipp. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 2. september 2022 #190 Del Skrevet 2. september 2022 Callisto83 skrev (24 minutter siden): Skjønner ikke helt hva Jahr vil frem til her. Bildene av JHA og Viggo som VG brukte på forsiden, er fra klassebilder i en skolekatalog, (som jeg også er avbildet i), i en tid hvor folk gjerne ikke hadde bilder av seg liggende ute på nettet. Det fantes nok flere bilder av de to. Men det var vel hensiktsmessig å velg et bilde som passet til det bildet om "den snille" og "den slemme", som man forsøkte å tegne. Det er jo ikke første gang. For de som husker ambulansesaken i 2007 eksisterte det et bilde av Ali Farah som stod oppreist på bena, tilsynelatende uberørt, da ambulansen kjørte. I brunt med sekk på ryggen her: Ambulansesaken – noe å lære av? | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no) Men dette bildet ble ikke brukt, før saken snudde lang tid etterpå. Derimot brukte man bilder tatt senere, med Farah blødende livløs, eller tilsynelatende livløs på bakken, som det nederst her, og det ble fremstilt som om man forlot ham liggende slik. Ali Farah-saken til PFU (bt.no) 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 2. september 2022 #191 Del Skrevet 2. september 2022 Callisto83 skrev (21 minutter siden): Skjønner ikke helt hva Jahr vil frem til her. Bildene av JHA og Viggo som VG brukte på forsiden, er fra klassebilder i en skolekatalog, (som jeg også er avbildet i), i en tid hvor folk gjerne ikke hadde bilder av seg liggende ute på nettet. Bildene behøver ikke å ha vært et resultat av kynisk «håndplukking» for å fremstille dem på en bestemt måte, det kan jeg være enig i. Men i praksis er det likevel en tydelig forskjell på de tiltaltes fremtoning, enten det var tilsiktet eller ei. Problemet mitt er først og fremst den umiddelbare eksponeringen i seg selv - at de dagen etter pågripelsene ble «smurt utover forsidene» med fullt navn og bilde. Spesielt med tanke på at det bidro til en massiv forhåndsdømming av VK, som de ikke hadde noe bevis mot. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 2. september 2022 #192 Del Skrevet 2. september 2022 Djækklåsst skrev (7 minutter siden): Det fantes nok flere bilder av de to. Men det var vel hensiktsmessig å velg et bilde som passet til det bildet om "den snille" og "den slemme", som man forsøkte å tegne. Det tviler jeg sterkt på. Hvor skulle VG isåfall fått tak på de bildene på den tiden? Skolekatalogen var lett tilgjengelig. Dagen bildene ble publisert visste nesten ingen hva de to hadde gjort på åstedet. De detaljene kom lenge etterpå. Det var forresten ikke "den snille" og "den slemme". Folk hadde friskt i minne hva jentene ble utsatt for, og ingen tenkte at JHA var snill. Men han var den av de to som tilsto. Bjørn Olav Jahr bare spekulerer, og han slipper unna med det fordi det har gått så mange år. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 2. september 2022 #193 Del Skrevet 2. september 2022 (endret) Callisto83 skrev (2 timer siden): Dagen bildene ble publisert visste nesten ingen hva de to hadde gjort på åstedet. De detaljene kom lenge etterpå. De visste "de" hadde voldtatt og drept 2 småjenter, Detaljene blir nærmest overflødige, Callisto83 skrev (2 timer siden): Det var forresten ikke "den snille" og "den slemme". Folk hadde friskt i minne hva jentene ble utsatt for, og ingen tenkte at JHA var snill Forholdsvis. Dem imellom så var VK den slemme og JHA den snille . den som ble nærmest tvunget til å delta og var redelig nok til å tilstå. Kritikken mot JHA gikk mye på at han var så svak, for feig til å stå opp mot monsteret VK. Callisto83 skrev (2 timer siden): Men han var den av de to som tilsto. Tja, strengt tatt så har han vel fortsatt ikke tilstått. Endret 2. september 2022 av Hank Amarillo 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 2. september 2022 #194 Del Skrevet 2. september 2022 Callisto83 skrev (57 minutter siden): Skjønner ikke helt hva Jahr vil frem til her. Bildene av JHA og Viggo som VG brukte på forsiden, er fra klassebilder i en skolekatalog, (som jeg også er avbildet i), i en tid hvor folk gjerne ikke hadde bilder av seg liggende ute på nettet. Nå er du temmelig ivrig på å finne spekulasjoner og agenda allerede i traileren. Jahr bare beskriver det som skjedde. Han forteller hva som er hans inntrykk av bildene. Han sier ikke at VG har gjort dette med vilje??? Jeg syns forresten ikke JHA ser det minste søt ut på det bildet, jeg har fått mest psykopat-vibber av det. Men ut fra hva vi hører i traileren er altså dette slik som Jahr oppfatter det, intet mer, intet mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 2. september 2022 #195 Del Skrevet 2. september 2022 Spennende tema på podcast. At Jahr retter oppmerksomheten sin mot JHA er positivt. Det blir interessant å se hva han finner ut. Jeg mener Jahr er norges desidert beste gravejournalist, og jeg tror at det er en viss mulighet for at sannheten hadde forblitt skjult uten ham. Det hadde ihvertfall - uten tvil - blitt vanskeligere for norges befolkning å svelge en gjennåpning av saken, for da hadde jo vi "dødelige" fortsatt forholdt oss til det som skjedde under rettsaken. Er sikkert mange av dere i denne tråden som allikevel hadde skjønt tegninga, men jeg skal være den første til å innrømme at jeg tidligere alltid har stolt på politiet. Jahr fortjener mer enn scoop prisen. Han fortjener heder og ære og en plass i norsk rettshistorie. Jeg ser virkelig opp til ham, og mener han har vært en stor bidragsyter for å oppklare drapet på Stine Sofie. Nå må bare rett mann i fengsel før han gjør noe tilsvarende igjen. Overgrepsbilder på pc viser jo at han fortsatt tenner på barn og overgrep. I tillegg er det en haug med velstående mektige mennesker i Kristiansand som virkelig bør få kjenne pisken. 9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 2. september 2022 #196 Del Skrevet 2. september 2022 Hvis vi snur det rundt: Istedenfor å tenke at politiet i Kristiansand jobbet aktivt for å fengsle en uskyldig mann til at de aktiv prøvde hjelpe en pedofil barnedrapsmann til frihet så er det heeeelt horribelt. Hadde dem ikke prøvd så hardt å dømme Viggo som hovedmann kan du vedde både høyre og venstre nyre på at JHA fortsatt hadde sittet inne på forvaring. Eller i verste fall blitt løslatt etter solid behandling og oppfølging. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winscp Skrevet 2. september 2022 #197 Del Skrevet 2. september 2022 Ny Tut&Mediekjør med Eivind Pedersen https://podtail.com/no/podcast/tut-mediekjor/baneheia-spesial/ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 2. september 2022 #198 Del Skrevet 2. september 2022 Nå er det kanskje lov å håpe på en snarlig avgjørelse... Nå skal Riksadvokaten avgjøre Baneheia-saken Sitat VG har vært i kontakt med statsadvokat Andreas Schei som ikke vil kommentere innholdet i innstillingen, før Riksadvokaten har kommet med sin avgjørelse. Dermed vil Viggo Kristiansen snart få resultatet på en årelang kamp mot frifinnelse for overgrep og drap i Baneheia, om kvelden 19. mai 2000. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 2. september 2022 #199 Del Skrevet 2. september 2022 1 hour ago, Lord Friendzone said: Nå er det kanskje lov å håpe på en snarlig avgjørelse... Nå skal Riksadvokaten avgjøre Baneheia-saken Tenk om de har 20-30 sikre funn på Viggo, men Schei & Co bare holdt tett om det. Bare for å kødde med oss, liksom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 2. september 2022 Forfatter #200 Del Skrevet 2. september 2022 (endret) Eivind Pedersen innsats skapte reaksjoner, og dette fikk Ada Sofie til å gå til å reagere sterkt, Hun mente han blandet sin rolle som journalist, ved at han åpent jobbet for VK sin sak til å klage han inn til PFU Han ble ikke felt, men hadde ingen saker for Dagbladet om Baneheia etter dette, I 2010 ble det gjort en undersøkelse blant journalister som som hadde dekt Baneheia saken, spørsmålet var om de mente dommen var rett. 27 ble spurt , 20 svarte ja, 4 ingen mening, 2 usikker og 1 nei Dette er skremmende lesing https://journalisten.no/baneheia-baneheia-saken-dagbladet/han-har-statt-alene-blant-journalister-i-synet-pa-baneheia-dommen--min-skepsis-begynte-forste-dag-i-retten/449999 Fra Eivind Pedersen publiserte dette Publisert tirsdag 22. mai 2001 - 09:52 Hadde ikke tid til drap . Ut fra Telenor Mobils registreringer hadde Kristiansen bare 27 minutter til rådighet på å gå ut fra dekningsområdet, treffe jentene, mishandle, drepe og gjemme dem for deretter å komme seg tilbake til dekningsområdet. I går ettermiddag gikk Dagbladets reportasjeteam opp løypa slik Jan Helge Andersen i detalj har forklart. I normalt gangtempo brukte vi 33 minutter på bare å gå den samme traseen. Hvorfor var det ikke flere i pressen som reagerte, stilte spørsmål, var kritisk. ? Endret 2. september 2022 av Lana01 fjernet sitat da kluss med sitering, når leste på mobil 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg