Gå til innhold

Valp litt redd andre hunder.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet ikke om redd er det riktige ordet, usikker kanskje? Eller dårlig selvtillit. Innimellom er hun nysgjerrig og vil hilse, andre ganger kvepper hun til og løper i andre enden av båndet. Litt usikker på hvordan jeg skal håndtere det, begynner på valpekurs neste uke. Der får ikke valpene hilse på hverandre, så får liksom ikke øvd da heller.. 

Hvordan bør jeg håndtere det? Hun har hilst på 6 hunder, 5 var snille og greie. Litt ekkel opplevelse av nr 6 men ikke veldig ille. 

Bør jeg ignorere henne når hun blir redd? Rope henne til meg? Trøste eller ikke? Hun er mottakelig til godbiter og er ikke livredd men virker som om hun svetter og blir usikker. Vil ikke det skal bli et problem som voksen.. 

Anonymkode: 080d4...987

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke møter er dette? Er det arrangerte møter hvor valpen får sosialisere, bli trygg og avslappet og invitere den andre hunden til lek, eller er det møter med totalt fremmede hunder mens dere er på tur? 

Anonymkode: 34a55...18d

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvilke møter er dette? Er det arrangerte møter hvor valpen får sosialisere, bli trygg og avslappet og invitere den andre hunden til lek, eller er det møter med totalt fremmede hunder mens dere er på tur? 

4 var planlagte, 2 uplanlagte. 

Skrevet

Det er helt normalt og det går seg til etterhvert. Du skal være den trygge havn, så du skal beskytte og skjerme om nødvendig og oppmuntre/støtte når det trengs.

Hvor gammel er valpen? Og får valpene ikke hilse og leke sammen på kurset? 🤷‍♀️

Anonymkode: 14e32...70b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette blir et problem dersom du fortsetter å la valpen hilse på hunder som ikke tar hensyn til valpens kroppsspråk. Ut i fra hvordan du beskriver hvordan valpen din reagerer høres det ikke ut som dette har vært noen hyggelige møter for den. 

Du burde finne tre fire faste hunder den får hilse på, og det burde være de eneste hundene den får hilse på. Disse hundene burde enten være jevngamle så de er på samme mentale nivå, eller gjerne eldre rolige hannhunder som ikke presser seg på en usikker valp. Og de burde få møtes uten bånd. 

Ut over dette skal ikke valpen din hilse på alle den treffer, fordi du ikke ønsker at den senere skal ha en forventning til at den skal få hilse på alle på tur. Den skal klare å passere andre hunder uten å bry seg om dem, og det må den lære allerede som valp, det er derfor de ikke ønsker at de skal hilse på hverandre på kursplassen. Du som hundefører vil aldri klare å konkurrere mot andre valper dersom den først legger til vanen med lek med andre hunder på trening. Ønsker du en hund som har fokus på deg må du bygge en så god relasjon mellom dere at andre er uinteressante. 

Anonymkode: 64028...b60

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan forklare mer da, siden jeg kanskje var litt uklar. Valpen er alltid løs ved møter. 

Hund 1 er bestevennen min sin. En eldre, større tispe som egentlig bare ignorerer henne. Min har forsøkt å invitere til lek men får lite respons av den andre. De har vært mye sammen, sover i samme sofa, null problem. Men null lek.  

Hund 2 er nabotispa, de har hilst flere ganger, leker litt men den går fort lei. Så blir kanskje 1 minutt, så vil hun ikke mer. 

Hund 3 var en stor hannhund i en dyrebutikk, eier skulle prøve sele og den kom seg løs bort til min mens jeg hadde ryggen til. Usikker på hva som skjedde, men den la min i bakken så hun la seg på rygg og pep. Bet ikke eller noe. 

Hund 4 er en liten eldre hannhund, som pappa eier. Tilbrakt mye tid med han også, han tillater mye men har sagt ifra med litt knureing en gang noe hun taklet fint. Leker nesten ikke, men har lekt litt på tur. 

Hund 5 er en i samme blokka, den har vi hilst på 2 ganger uten å mene det. Første gangen kom han ned trappa mens vi kom inn, den var løs og min ble redd. Den gikk aldri bort til oss eller noe. Spurte eier om å hilse seinere, slik at hun fikk en positiv opplevelse, noe som gikk bra. Hun var snill men igjen, ville ikke leke. 

Hund 6 var en løs hund på tur, slapp båndet og de lekte litt før den gikk videre. 

+

Jeg mener ikke at hun skal hilse på alle hun treffer, det er jeg helt i mot men slik som det er nå er hun noen ganger glad og andre ganger redd/usikker. Jeg vil ikke at hun skal være redd, eller at det skal bli værre. Passering er null problem når hun er glad, men blir hun usikker så trekker hun seg vekk og nekter å gå. Eller så kan vi snakke med noen uten at hundene hilser, også går det fint frem til hun plutselig skvetter.

Valpen er 12 uker. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hund 1 høres flott ut. En eldre tispe som ignorerer valpen er bare flott. Det betyr at valpen ikke føler noe "sosialt press" og kan bare eksistere rundt tispa.

Hund 2 høres også veldig greit ut. 

Hund 3 var ikke flott. Hannhunden lot nysgjerrighet eller mobbeadferd overgå valpens komfort. Valpen var redd og tydde til dempende signaler (la seg på rygg og pep). Han hunden burde ha snudd seg vekk lenge før valpen følte at den måtte ty til såpass med dempende signaler. 

Hund 4 høres helt fint ut.

Hund 5: mulig de møttes så kort tid at valpen ikke rakk å bli komfortabel. 

Hund 6: høres ut som et positivt møte. 

Valpen er bare 12 uker, så ta det helt med ro. Ikke la den hilse på passerende hunder på tur. Du kan spørre på den lokale hundegruppen på Facebook om noen har valper i samme alder eller rolige, godt voksne hunder som er flinke med valper, og som kan hjelpe litt med sosialisering. Et møte kan være alt fra at man går litt sammen i bånd uten å la hundene møtes, til frislipp så hundene kan bli kjent og trygge på hverandre. Når valpen virker trygg nok til å be opp til lek, så er sosialiseringen ferdig og du kan møte neste hund. 

Når valpen blir eldre, så er det egentlig ikke noen grunn til at den skal kunne bli venner med alle og enhver. Den vil se på deg og dine nærmeste som flokken, og vil sikkert ha noen faste lekekamerater. Det er mer enn nok. Det du vil trene mot er at valpen er rolig og komfortabel med at andre hunder er i nærheten, ikke at den kan omgås og bli venner med alle 🙂

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje finne en valp på omtrent samme størrelse som vil leke, men utover det, syns jeg det høres bra ut med de faste du har. Lek som går over lang tid, tenderer etter min erfaring til å utvikle seg og bli negativ måte en eller begge begynner å bli slitne eller lei. Et minutt lek, så lære at det er slutt, høres perfekt ut. 

Ellers ville jeg satt meg et sted der mange hunder går forbi, men med god avstand, og gitt godbiter når hunder går forbi. Dette for å skape en god assosiasjon til andre hunder, men også en forventning til at alt godt kommer fra deg, også når andre hunder er i nærheten. Det vil du ha mye igjen for senere. 

Og vil valpen gå i en stor bue rundt andre, la den gjøre det. Å gå rett frem mot andre hunder er unaturlig og uhøflig, men vi tvinger den ofte til det på grunn av båndet. Å gå i en bue forbi er dempende og høflig 😊

Anonymkode: 1ab38...6dd

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vet ikke om redd er det riktige ordet, usikker kanskje? Eller dårlig selvtillit. Innimellom er hun nysgjerrig og vil hilse, andre ganger kvepper hun til og løper i andre enden av båndet. Litt usikker på hvordan jeg skal håndtere det, begynner på valpekurs neste uke. Der får ikke valpene hilse på hverandre, så får liksom ikke øvd da heller.. 

Hvordan bør jeg håndtere det? Hun har hilst på 6 hunder, 5 var snille og greie. Litt ekkel opplevelse av nr 6 men ikke veldig ille. 

Bør jeg ignorere henne når hun blir redd? Rope henne til meg? Trøste eller ikke? Hun er mottakelig til godbiter og er ikke livredd men virker som om hun svetter og blir usikker. Vil ikke det skal bli et problem som voksen.. 

Så bra dere skal på et valpekurs der de ikke får hilse;,da får den roen til å forholde seg til andre hunder uten å måtte hilse. Det skaper trygghet.

Anonymkode: 6ce99...fc8

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes det er kjempebra at du fokuserer på dette. Det er nå du har anledning til å gjøre henne mer trygg, før sosialiseringsvinduet lukker seg rundt ca uke 12. 

Avtal møter med èn hund om gangen slik du har gjort til nå. Den voksne hunden må være trygg og rolig, verken usikker eller herjete. Ha den voksne hunden i bånd og la valpen oppsøke hunden i eget tempo. Gå gjerne en tur sammen. Pass på at den voksne hunden ikke går bort og hilser på valpen, det er valpen som skal få hilse på den voksne når hun er klar for det.

Når din valp begynner å oppfordre til lek med den andre hunden, da er den blitt såpass trygg på den at sosialisering med den hunden er ferdig. Da er det å finne en ny. Gjenta dette til du ser at skepsisen hos henne blir mindre og mindre og hun blir mer og mer åpen og leken. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...