Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har jo blitt umulig å føre en dialog med kvinner uten at en blir anklaget for å være mansplainer. 

Anonymkode: 5f50d...2fe

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo være du mansplainer mye, da?

Anonymkode: 02279...3be

• Liker 15
Skrevet

Hvis det er en anklage du stadig møter, er det antagelig på tide å se på hvordan du kommuniserer. Ingen liker å bli belært i utrengsmål, uansett kjønn.

• Liker 11
Skrevet

Du er kanskje typen som føler du må forklare alle slags helt selvsagte ting som alle vet? Det er en ganske irriterende egenskap.

Det er jo egentlig bra at begrepet mansplaining har blitt en greie, da blir jo sånne som deg litt korrigert og kan endre oppførsel og følgelig bli mer interessant å snakke med.

Et tips er å ikke begynne å forklare hva ting er uten at noen har spurt deg.

• Liker 13
Skrevet

Veldig ironisk det der. Menn prater stort sett alt for mye og de overvurderer ofte seg sjøl. Ikke måte på hvor mange ganger jeg som smart og høyt utdanna dame har hørt en eller annen noldus med utovertiss legge ut i det vide og det brede om ting han vet jeg kan mye mer om enn ham.

Anonymkode: 73526...28d

• Liker 10
Skrevet
Cuntzilla skrev (11 minutter siden):

Du er kanskje typen som føler du må forklare alle slags helt selvsagte ting som alle vet? Det er en ganske irriterende egenskap.

Det er jo egentlig bra at begrepet mansplaining har blitt en greie, da blir jo sånne som deg litt korrigert og kan endre oppførsel og følgelig bli mer interessant å snakke med.

Et tips er å ikke begynne å forklare hva ting er uten at noen har spurt deg.

Sant! På samme måte som det er flott vi har begrepet kvinnelogikk slik at de som tenker helt feil blir korrigert og kan begynne å tenke logisk. 

Anonymkode: bc072...b16

• Liker 3
Gjest AprilRyan
Skrevet

Er dette noe du opplever eller er det noe du observerer?

Hvis du opplever det til stadighet at kvinner mener at du mansplainer så er det kanskje på tide å se på hvordan du kommuniserer med kvinner. Føler du at du må forklare og belære kvinner i helt selvsagte ting som alle vet eller kanskje du er en av de der som skal fortelle kvinner om jobben eller studiet deres fordi du har hørt at det er slik og sånn, men du har aldri jobbet eller studert det. Du bare vet det fordi det at man har hørt det fra onkelen til en kompis er selvfølgelig mer troverdig enn hun som har årevis med erfaring innen et felt eller hun som studerer det. Ja, så dumt kan det faktisk være.

Ingen liker å bli belært i idiotiske ting eller at noen tror de vet alt mulig uten at de har peiling. Å belære er noe annet enn å diskutere.

Nå finnes det helt sikkert hårsåre kvinner som bruker det som en hersketeknikk, men det er jo en greie som sikkert så og si alle kvinner har opplevd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sant! På samme måte som det er flott vi har begrepet kvinnelogikk slik at de som tenker helt feil blir korrigert og kan begynne å tenke logisk. 

Anonymkode: bc072...b16

Hva er kvinnelogikk? Det har jeg aldri blitt anklaget for, eller hørt noen si noen sted. Jeg lurer kanskje på om min litt enkle og harry fetter av og til legger ut noen vitser om det fra dårlige humorsider på Facebook (sånn typ Se&Hørs vitsesider-stil), men jeg har ikke helt registrert hva det går ut på.

Føl deg fri til å forklare uten å bli anklaget for mansplaining 😅

Jeg er jo tross alt en kvinne, noe sier meg at kvinnelogikk er noe menn kan mest om.

• Liker 5
Skrevet

Jeg liker jo dominante kvinner også da som liker å prate over meg :)

Men generelt prøver jeg bare å høre på folk som vet mye å snakke når det er min tur

Skrevet

Hva med kvinner som womansplainer? :P Jeg som kvinne har opplevd begge deler, hehe. Menn mansplainer mot kvinner, kvinner womansplainer mot barn.

Anonymkode: 0c2e0...63e

Gjest Inverto
Skrevet (endret)

Hvis det å gi en detaljert og informativ forklaring om noe
slik at alle skal forstå......er mansplaining, så får det bare være det

Endret av Inverto
Skrevet

Womansplaining: De har lært hva referanser er da de hadde introkurs med biblioteket på universitetet. De har mast ihjel veileder under bachelor og lært seg "akademisk skriving". Så sitter de og henviser til forskning og teori som trolig har blitt utarbeidet av professoren hennes eller en annen mann. Og slår i bordet med det. Eller så lar hun være å svare på det hun veit ikke kan forsvares med det hun veit fra før, og fokuserer heller på å dra diskusjonen over i det personlige eller emosjonelle.

TS: Det er ikke vits å fortelle kvinnfolk noe eller diskutere med det. Det er meningsløst.

Anonymkode: 01d09...07b

Skrevet
Inverto skrev (2 timer siden):

Hvis det å gi en detaljert og informativ forklaring om noe
slik at alle skal forstå......er mansplaining, så får det bare være det

Det kan være det, for eksempel hvis den du gjør deg slik flid med å forklare for har lang utdanning innen emnet.

Anonymkode: 0fbdb...f55

• Liker 1
Skrevet

Er også et kvinnetroll her inne som anklager alle for å være incel, i stort sett alle tråder, og som hele tiden forsøker å påpeke at hun er smart og har høy utdannelse. (men viser det aaldri)

Anonymkode: 3baa6...253

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Veldig ironisk det der. Menn prater stort sett alt for mye og de overvurderer ofte seg sjøl. Ikke måte på hvor mange ganger jeg som smart og høyt utdanna dame har hørt en eller annen noldus med utovertiss legge ut i det vide og det brede om ting han vet jeg kan mye mer om enn ham.

Anonymkode: 73526...28d

Hvordan vet du at det er du som kan mest? Kanskje det er du som overvurderer deg selv? Utdannelse gir deg ikke nødvendigvis innsikt om du ikke har iqen eller refleksjonsevnen til å dra full nytte av det. Og universitetene er fulle av folk (og spesielt kvinner) som er der ikke fordi de er så smarte men fordi de har nipugget for å få gode karakterer.

Det er alltid tanken jeg får når jeg hører snakk om mansplaining, hvordan vet vi at det er mannen som kan mindre enn han tror han kan, når det eneste vi har for å backe opp kvinnens påstand om at hun kan mest er det at hun selv tror det er sånn. Hvis ikke hans vurdering av seg selv kan stole på, hvorfor skal vi tro at hennes kan det?

• Liker 1
Gjest Inverto
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det kan være det, for eksempel hvis den du gjør deg slik flid med å forklare for har lang utdanning innen emnet.

Anonymkode: 0fbdb...f55

Jeg tror jeg trenger en lingvist for å forstå hva du skrev der

Skrevet

Bare anta at alle vet hva du snakker om så har du ikke problem med det. Vet ikke motparten hva du snakker som så får de enten spørre eller være uviten! 😄

Anonymkode: 2d2e3...cd9

• Liker 2
Skrevet

Haha, jeg har ei venninne som ofte skal forklare helt åpenlyse ting. Hva kaller man det da?

Anonymkode: 1257c...907

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha, jeg har ei venninne som ofte skal forklare helt åpenlyse ting. Hva kaller man det da?

Anonymkode: 1257c...907

Mansplaining 😆

Anonymkode: 01d09...07b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det har jo blitt umulig å føre en dialog med kvinner uten at en blir anklaget for å være mansplainer. 

Anonymkode: 5f50d...2fe

Da gjør du ting på feil måte, og bedriver faktisk mansplaining av natur. 

Tror du må endre deg selv foran å endre alle andre.

Jeg er mann og har aldri blitt anklaget for å være mansplainer. 

Anonymkode: 6e30a...fe1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...