Gå til innhold

I sin egen strømkrise slår en kinesisk provins av strømmen for Tesla superchargers og Nio batteribyttestasjoner...et tegn på hva vi venter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk kan fortsatt lade hjemme, og det fins andre transportmidler - Kina har et godt utbygd tognett og buss overalt. Likevel er dette en spesiell avgjørelse som vil ha konsekvenser for mange:

https://jalopnik.com/china-shuts-down-ev-charging-stations-to-conserve-power-1849453761

Tror dere vi kan vente tilsvarende i Norge?

Anonymkode: 9e2f3...b86

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at med dagens energisituasjon så er det fullstendig usolidarisk at vi skal bruke mye strøm på biler. Ladestasjonene må stenges, slik at vi får brukt strømmen vi trenger til næringslivet. Dette er ikke tiden for å kjøre el-bil, og det beste for alle er at man innfører kjøreforbud for privateide el-kjøretøy. 

Anonymkode: 8cd89...11d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ha strømrasjonering, så er det første som må ofres ladestasjoner, samt hjemmelading. Vi har andre ting som må prioriteres foran el-biler. 

Anonymkode: 0ba29...ae6

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg har en gammel dieselbil som til og med kan kjøres på frityrolje hvis det rønner på.

Anonymkode: bb7be...5f7

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så mange elbilskeptikere her? Vi har satset hardt på omstilling av kjøreparken og bygging av infrastruktur. Er det ikke heller meningsfylt å rasjonere bort hytter og fritidsforbruk slik som campingplasser, båtanlegg mm., og så å innføre rasjonering i privathjem? Sistnevnte vil nok gå utover elbilhusstander også.

Anonymkode: 9e2f3...b86

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Oi, så mange elbilskeptikere her? Vi har satset hardt på omstilling av kjøreparken og bygging av infrastruktur. Er det ikke heller meningsfylt å rasjonere bort hytter og fritidsforbruk slik som campingplasser, båtanlegg mm., og så å innføre rasjonering i privathjem? Sistnevnte vil nok gå utover elbilhusstander også.

Anonymkode: 9e2f3...b86

Det viktigste argumentet for el-biler var jo en gang i tiden miljøet. Men nå når vi vet at nye dieselbiler lager mindre ''fotavtrykk'' fra produksjonen starter og til bilen er ferdigbrukt enn el-biler, da er det kanskje på tide å la el-biler stå i en tid hvor strøm er blitt en eksklusiv vare? Det kommer jo mer og mer dokumentasjon på at utslippene i forbindelse med produksjon, bruk og resirkulering at dieselbiler er klart å foretrekke miljømessig (20-30% lavere enn el-biler). Vi er nå mer der det er viktig å sette en sluttdato for hvor når vi skal slutte å produsere og slutte å tillate el-biler å kjøre, og da virker det som tiden er inne nå når vi står midt i en internasjonal strømkrise. Å stoppe el-biler er jo det beste for BÅDE miljøet og strømkrisen.

Anonymkode: 8cd89...11d

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Oi, så mange elbilskeptikere her? Vi har satset hardt på omstilling av kjøreparken og bygging av infrastruktur. Er det ikke heller meningsfylt å rasjonere bort hytter og fritidsforbruk slik som campingplasser, båtanlegg mm., og så å innføre rasjonering i privathjem? Sistnevnte vil nok gå utover elbilhusstander også.

Anonymkode: 9e2f3...b86

Fryktelig gjennomtenkt denne omstillingen når vi knapt har strøm til normale priser for å forsyne oss selv, elbiler er flott det så lenge vi har infrastrukturen for det men sånn som det er nå så er det helt umulig å omstille bilparken i Norge til EL.

Anonymkode: bb7be...5f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det viktigste argumentet for el-biler var jo en gang i tiden miljøet. Men nå når vi vet at nye dieselbiler lager mindre ''fotavtrykk'' fra produksjonen starter og til bilen er ferdigbrukt enn el-biler, da er det kanskje på tide å la el-biler stå i en tid hvor strøm er blitt en eksklusiv vare? Det kommer jo mer og mer dokumentasjon på at utslippene i forbindelse med produksjon, bruk og resirkulering at dieselbiler er klart å foretrekke miljømessig (20-30% lavere enn el-biler). Vi er nå mer der det er viktig å sette en sluttdato for hvor når vi skal slutte å produsere og slutte å tillate el-biler å kjøre, og da virker det som tiden er inne nå når vi står midt i en internasjonal strømkrise. Å stoppe el-biler er jo det beste for BÅDE miljøet og strømkrisen.

Anonymkode: 8cd89...11d

Det fins ingen dokumentasjon på at dieselbiler har et mer miljøvennlig livsløp enn elbiler, alle disse "studiene" med oppdragsgiver tysk bilindustri og tilsvarende har jo blitt avvist? Hele verden holder på å legge om fra fossil energi i hus og kjøretøy til elektrisk helst med kilde fornybar og kjernekraft.

Anonymkode: 9e2f3...b86

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det viktigste argumentet for el-biler var jo en gang i tiden miljøet. Men nå når vi vet at nye dieselbiler lager mindre ''fotavtrykk'' fra produksjonen starter og til bilen er ferdigbrukt enn el-biler, da er det kanskje på tide å la el-biler stå i en tid hvor strøm er blitt en eksklusiv vare? Det kommer jo mer og mer dokumentasjon på at utslippene i forbindelse med produksjon, bruk og resirkulering at dieselbiler er klart å foretrekke miljømessig (20-30% lavere enn el-biler). 

Anonymkode: 8cd89...11d

Vel, vel. Vi vet da ikke dette. Dog vet vi at fakta er motsatt

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbilparken i Norge står for ca 0,5% av strømforbruket i Norge. Det er mange andre steder det kan spares først som gir mye mindre inngrep i folks hverdag 

Anonymkode: 5fe42...0fb

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Elbilparken i Norge står for ca 0,5% av strømforbruket i Norge. Det er mange andre steder det kan spares først som gir mye mindre inngrep i folks hverdag 

Anonymkode: 5fe42...0fb

Hvis vi lager en regel der man kun kan lade elbilen 3 dager i uken så vil elbilparken bare forbruke 0,2% av strømforbruket i Norge og det blir mye i det store regne stykket!

Anonymkode: 2c7e0...122

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis vi lager en regel der man kun kan lade elbilen 3 dager i uken så vil elbilparken bare forbruke 0,2% av strømforbruket i Norge og det blir mye i det store regne stykket!

Anonymkode: 2c7e0...122

Tror du virkelig at folk lader elbilen hver dag? 🤨

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Elbilparken i Norge står for ca 0,5% av strømforbruket i Norge. Det er mange andre steder det kan spares først som gir mye mindre inngrep i folks hverdag 

Anonymkode: 5fe42...0fb

8% står det i appen til Fjorkraft, enda jeg ikke lader noen batteri til fremdrift. Og skulle jeg ha ladet en hybrid, hadde strømforbruket mitt doblet seg. Med ren elbil ville det blitt enda mer. Ja jeg har et utrolig lavt forbruk, og varmer huset til vinteren for 91øre Kw/t.

Anonymkode: 61ab9...532

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

...og varmer huset til vinteren for 91øre Kw/t.

Anonymkode: 61ab9...532

Vil du ha et klapp på ryggen nå?

Anonymkode: 9e2f3...b86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse
AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 10.35):

Tror dere vi kan vente tilsvarende i Norge?

Håper det! Å sløse strøm på sånt tull i disse dager er jo fullstendig mentalsykehus.

Anonymkode: 8111c...c6c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi fordeler og færre ulemper til el-bil er noe av det dummeste staten har gjort innen transport/trafikk. Dette hadde kommet av seg selv etter hvert uten at staten skulle blandet seg inn. Det er kun symbolpolitikk for at de på stortinget kan si "se på Norge, vi er så flinke på el-biler!". Jeg blir kvalm!

Pga. strømprisene må alle fordeler med el-biler opphøre umiddelbart (uten denne situasjonen burde de allikevel blitt fjernet). Men å nekte folk å lade er å gå for langt

Anonymkode: 305ec...1f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men å nekte folk å lade er å gå for langt

Hvor tenker du det er greit å kutte da, når strømrasjonering er et faktum? Skal man heller nekte folk å varme opp boligene sine?

Anonymkode: 8111c...c6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor tenker du det er greit å kutte da, når strømrasjonering er et faktum? Skal man heller nekte folk å varme opp boligene sine?

Anonymkode: 8111c...c6c

Godt poeng. Ja, da er det nok noe av det første som man kan kutte. Men en del som kan bli gjort før det allikevel. 

 

El-bil er bare for snobber som vil spare penger. Litt som en uteligger som tror han er stilig når han tar på seg den skitne, slitte dressen i feil størrelse, mens han lukter fyll og død.

Anonymkode: 305ec...1f1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...