Gjest Tabby Skrevet 27. november 2005 #21 Skrevet 27. november 2005 Jeg forklarte litt dårlig men... Jeg sier først nei når han drar og så når han ikke drar mer så sier jeg pent og flink gutt. Virker nesten som han har fått høre det før også, han drar ikke så mye når jeg sier det i hvert fall. Mye mulig han roer seg i forhold til nye lukter også, at det i går var så kjempemye nytt og spennende han bare måtte få med seg... Han har på et middels bredt lærhalsbånd med meg i hvert fall. Får se det litt an hvordan han går i det når vi blir mer vant til hverandre også. Mannen min skal gå tur med han også, blir spennende å se hvordan han synes det er å gå sammen med matfar. Hittil har det vært bare meg han har gått med. Inne kommer han på innkalling med en gang. Han sitter og dekker og gir labb, og tar ingenting hverken ved bordet eller fra hånden min uten at jeg sier det er greit. I tillegg sitter han og gir labb til datteren min på 7 år, han godtar alle barna, og kom inn på rommet til minstemann i kveld når vi skulle si natta. Så på det området virker han fortrolig med både barn og voksne. Skal finne ut når neste dressurkurs går, har en venninne som har hatt mye med omplasserte dyr å gjøre gjennom dyrebeskyttelsen og fått navnet på en som går for å være god. Hun mente at et slikt kurs vil gagne oss uansett fordi det knytter oss sammen. Et spørsmål på tampen: Er det påbudt med bur i bilen? Jeg hørte med dyrebutikken der jeg handlet inn utstyr til gutten og de mente de ikke hadde hørt det, mens en kamerat av mannen mener det er det? Hva stemmer?
Gjest vimse Skrevet 27. november 2005 #22 Skrevet 27. november 2005 Jeg tror ikke det er påbudt, men sånn sikkerhetsmessig er det jo det tryggeste, både for dere og hunden. Finnes også sikkerhetsseler, hvis dere ikke har plass til bur.
Gjest Leyla i.i Skrevet 28. november 2005 #23 Skrevet 28. november 2005 Gratulerer med hund!! Dette med å gå fint i bånd har jeg alltid trodd var et kunststykke de færreste var forunt å kunne lære en hund. Helt til jeg leste "Hva gjør jeg når hunden drar i båndet" Om dere ikke leser den, eller noen andre bøker som går på trening av hund, så vil jeg gi ett råd i forbindelse med å gå med hunden i bånd. Hva dere enn gjør, ikke rykk i båndet for at hunden skal gå fint. Hva dere enn gjør, altså. Dette er nemlig det som skjer (og som jeg gjorde feil i maaaange år): Hunden drar i båndet, og dere skal rykke den tilbake. Da MÅ båndet bli slakt et lite sekund for å få den rykke-effekten man liksom er ute etter. Hunden kjenner at båndet er slakt et lite sekund, og DER! blir den røsket i nakken så den holder på å bli kvalt. Så tenker den at når båndet er slakt, da kommer nappet. Best å holde båndet stramt hele tiden!!! Dermed har man altså fått en hund som drar enda mer enn i utgangspunktet. Slik har min hund tenkt i den perioden jeg prøvde den metoden. Så gikk jeg over til noe som lignet Turid Rugaas sin metode, og da fikk jeg ikke senebetennelse i armene lenger. Rykk-og-napp metoden har aldri fungert på noen av hundene jeg kjenner. Mulig alle har gjort det feil, men da velger jeg en mer hundevennlig metode, heller enn å trene på å gjøre hunden vondt.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #24 Skrevet 28. november 2005 Glemte å skrive om bur: Om det er påbudt eller ikke, så er det en stor sikkerhet for dere alle sammen om hunden har bur i bilen. Har den ikke det, kan den skade dere alvorlig ved en kraftig oppbremsing, for ikke å snakke om skader på hunden selv. Skal dere ut av bilen og må la hunden stå igjen for kortere eller lenger perioder, går ikke kjedsomhet ut over inventaret. Det kan det FORT gjøre om den ikke har bur.
Rav Skrevet 28. november 2005 #25 Skrevet 28. november 2005 Jeg forklarte litt dårlig men... Jeg sier først nei når han drar og så når han ikke drar mer så sier jeg pent og flink gutt. Da er jeg med!
Rav Skrevet 28. november 2005 #26 Skrevet 28. november 2005 Dette med å gå fint i bånd har jeg alltid trodd var et kunststykke de færreste var forunt å kunne lære en hund. Helt til jeg leste "Hva gjør jeg når hunden drar i båndet" Om dere ikke leser den, eller noen andre bøker som går på trening av hund, så vil jeg gi ett råd i forbindelse med å gå med hunden i bånd. Hva dere enn gjør, ikke rykk i båndet for at hunden skal gå fint. Hva dere enn gjør, altså. Jeg har ikke lest den boka til Turid Rugaas. Hva er hennes metode for båndtrening? Trener hun klikker?
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #27 Skrevet 28. november 2005 Takk for alle råd. Tar de til meg! Skal også kjøpe den boka fra Turid Rugaas, har bare ikke kommet så langt enda. Må også få lest de da... Har sikkerhetssele til hunden, men vi har ikke stasjonsvogn så det er liksom ikke så lett å sette opp buret hans inne i bilen. Om det ikke er påbudt med bur så skulle man vel tro at sele gjør samme nytten...? Eller?
Rav Skrevet 28. november 2005 #28 Skrevet 28. november 2005 Takk for alle råd. Tar de til meg! Skal også kjøpe den boka fra Turid Rugaas, har bare ikke kommet så langt enda. Må også få lest de da... ← Jeg har en annen metode for båndtrening, skriver litt om det selv om det virker som om det går fint med dere uten hjelp. Jeg lar ham ihvertfall ALDRI dra, siden han da belønnes for det (når han får komme bort til tingen/mennesket/hunden/tisseflekken, belønnes han for at han dro). Jeg skifter hele tiden retning, og forventer at han følger med. Gjør han ikke det, blir han dratt med. Dette fungerer veldig fint, da han hele tiden er oppmerksom på hvor jeg er, i stedet for å ha oppmerksomheten mot alt annet. Når han begynner å dra går jeg altså i motsatt retning, og drar ham med meg. Bruker IKKE strup. Bare et forslag, som du egentlig ikke ba om.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #29 Skrevet 28. november 2005 Setter pris på det! Merker jo at om jeg går så følger han etter, kanskje jeg burde passe på å gå litt fortere så han ikke leder så mye. Han går jo gjerne hele lengden på lenken. Har både sånn som kan strekke seg og lærbånd, kanskje en fordel å bruke lærbåndet en stund til han slutter å trekke? Om jeg slipper å bruke halvstupbåndet så blir jeg glad jeg, synes de ser så fæle ut...
Rav Skrevet 28. november 2005 #30 Skrevet 28. november 2005 Setter pris på det! Merker jo at om jeg går så følger han etter, kanskje jeg burde passe på å gå litt fortere så han ikke leder så mye. Han går jo gjerne hele lengden på lenken. Det spørs jo på hva du ønsker selv. Jeg har planer om å lære min "her" (eller fot/plass, som mange kaller det), og "gå fint" (hvor han kan gå friere, men med slakt bånd). Men du kan sikkert ha nytte av å skifte litt retning innimellom, så han blir mer oppmerksom. Dette har jo mye med kontakt å gjøre også - det er deg han skal følge, og det er du som skal lede. Om han går hele lengden på lenka er vel greit, hvis du synes det er greit. Har både sånn som kan strekke seg og lærbånd, kanskje en fordel å bruke lærbåndet en stund til han slutter å trekke? Om jeg slipper å bruke halvstupbåndet så blir jeg glad jeg, synes de ser så fæle ut... ← Dette er det jo tusen ulike meninger om, men jeg foretrekker som sagt lærbånd. Noen bruker strup til å lære dem å gå fint, men jeg ville absolutt brukt lærbånd. Det virker jo som om det går fint!
Gjest gjest1 Skrevet 29. november 2005 #31 Skrevet 29. november 2005 Jeg ville bare si grattis med hund!
minienthe Skrevet 29. november 2005 #32 Skrevet 29. november 2005 sån angående trekking i bånd, min tidligere hun fungerte mye bedre med en vanlig brystsele istedet for halsbånd på tur, ikke den som du trekker snøre under bena med men en vanlig sele. min mors kjærestes hund som det hender jeg går litt med fungerer også bedre med denne løsningen. dette erstatter såklart ikke dressur
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #33 Skrevet 29. november 2005 Et spørsmål på tampen: Er det påbudt med bur i bilen? Jeg hørte med dyrebutikken der jeg handlet inn utstyr til gutten og de mente de ikke hadde hørt det, mens en kamerat av mannen mener det er det? Hva stemmer? ← Det er påbudt å sikre hunden. En spesiell sele, eller f.eks gitter bak i stasjonsvognen, er visstnok ok det også. Men det er ikke lov å ha hunden løs i bilen (selv om mange gir blaffen i akkurat det). Tenk hvis du kræsjer?
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #34 Skrevet 29. november 2005 Takk for gratulasjoner, tips og råd. Jeg sikrer selvfølgelig hunden i bilen, har sikkerhetssele til hunden, men jeg det jeg tenkte på var om det ikke var bra nok. Mye tyder jo på at det skal holde, så da fortsetter jeg å bruke den. Skal absolutt vurdere sele til turgåingen også. Kanskje det funker bedre...
Rav Skrevet 29. november 2005 #35 Skrevet 29. november 2005 Skal absolutt vurdere sele til turgåingen også. Kanskje det funker bedre... ← Sele fungerer overhodet ikke på min, men det er jo en mulighet å la ham trekke mens han går i sele, og gå fint i bånd - det vil si at du skiller på hva som er lov og når. Så slipper du å trene på å gå fint på absolutt alle turer. Det går ikke med min da, ham må jeg ha anker på om han først får "fri". Men det kan jo hende din hund er en litt annen type.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå