Gå til innhold

Overta hund

Anbefalte innlegg

Gjest Tabby ii
Skrevet

Vi skal kanskje overta en hund i helgen. En nesten to år gammel blandingshund, helt utrolig nydelig er han.

Jeg får med mye av utstyret hans sa eieren, så det trenger jeg ikke å tenke på. Han har fått all oppfølging han skal av dyrlege, virker kosete og god. Og eieren gir han ikke fra seg med lett hjerte. Men hun har alt for lite tid til ham.

Det jeg lurer på da, er jo hva jeg bør være oppmerksom på i forhold til hunden. Han skal være barnevandt og også like å være sammen med andre dyr, å kjøre bil går visst veldig fint også.

Har kjøpt inn litt hundegodt til å trene, han trekker visst litt i båndet på tur, men det regner jeg med at vi finner ut av.

Jeg gleder meg sånn til å treffe han. Skal møte han på lørdag, jeg og minstemann. Og eieren og jeg har snakket om at hvis han liker meg og vil bli med så får jeg han med hjem på lørdag. Har så lyst på han, han er så utrolig god!

Jeg har vokst opp med hund selv, hadde katt i 3 år som barna var veldig glad i, men den ble påkjørt i våres, og jeg vil ha et dyr, men ikke et dyr som får gå fritt og kan komme seg ut på veien. Derfor ønsker jeg å tilby denne hunden et godt hjem.

Men om noen har tips til hva jeg bør spørre om, hva jeg bør være obs på og slikt tar jeg imot alle tips med takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Spør om

HD/AA status. VELDIG VIKTIG!

Hvordan den er med andre hannhunder.

Hvordan den reagerer på katter eller kaniner.

Kan den være hjemme alene?

Roer den seg i bur?

Er den grei å klippe klørne på?

Hvordan er den hos dyrlegen?

Hvilke unoter har den?

Hvordan er det å bade hunden?

Hva spiser den?

Går det greit å skrape tenner på den?

Har den vært hos veterinæren for noen alvorlige plager?

Er hunden forsikret?

Går det an å ha hunden løs uten at den stikker av?

Alt dette er for at DU skal slippe ubehagelige overraskelser. Det meste av dette går det an å gjøre noe med i ettertid, men om hunden er f.eks. et mareritt hos veterinær, er det greit å vite det på forhånd og så eventuelt sette på munngrime eller noe.

Dette med at den trekker i båndet på tur er det VELDIG enkelt å gjøre noe med, faktisk. Hvertfall for de aller aller aller fleste. Kjøp boka som heter "Hva gjør jeg når hunden drar i båndet?" av Turid Rugaas. Brukte den boka og klikkertrening på valpen på fire måneder, og hun trekker overhodet ikke i båndet. :)

Når hunden treffer barnet ditt, se om hunden

a) slikker seg om munnen

b) ser bort

c) gjesper

d) nyser

e) kombinasjon av noen av alternativene.

Jeg lurer bare på en ting... Hvis du ikke har møtt hunden før... hvordan vet du at den er så god?

Skrevet

Takk for svar!

En del av spørsmålene har jeg stilt, men mange av de hadde jeg ikke tenkt på, de må jeg huske på å spørre om på lørdag.

Jeg mente god som nydelig jeg da, skriver som jeg snakker... Men han er nydelig, og måten eieren snakket om ham på ga meg en skikkelig god følelse.

Hva tyder alternativene a-e på da?

Klikkertrening har jeg absolutt lyst til å prøve meg på. Og boka skal kjøpes inn.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Alternativene a-e betyr at hunden viser det som kalles dempende signaler til barnet ditt. Dempende signaler i sin tur tyder på at hunden ikke er heeelt veltilpass med situasjonen, og at den dermed ikke er komfortabel med barn.

Føler den at signalene dens ikke bærer fram, kan den enten fjerne seg fra situasjonen, eller den kan (les at jeg skriver KAN) ty til knurring og til slutt biting.

Språket til hunden er veldig nyansert, og i en annen bok som Turid Rugaas har skrevet: "På talefot med hunden" beskrives en del av de virkelig viktige nyansene.

For å gjøre alt lettest for hunden, kan du be barnet ditt vente med å klappe og sånt til hunden tar kontakt selv, og si også til barnet at hunder liker ikke klemmer slik som mennesker gjør. Hunder liker best å bli kost med på undersiden av hodet og mellom frambeina.

Jeg kan bare si deg en ting om klikkertrening: Det er fantastisk!!

Selv barna kan være med når du har lært litt om det selv! :)

Skrevet

Så gode og utfyllende svar.

Jeg skal være obs på de alternativene ja. Og kommer også til å la hunden komme til oss. Det viktigste for meg er at hunden og barna kommer overrens, så det var godt du fortalte.

Enda en bok å kjøpe. Men jeg vil vite mest mulig så jeg gir hunden best mulig start hos oss, om vi får ham.

Vet jo at det er stor forskjell på å ha hund når man er barn og foreldrene tar mye av ansvaret og det at man er den voksne parten selv.

Skrevet

Nå har jeg hentet hunden jeg. Den er bare helt skjønn!

Det var ingen dempede signaler av de du nevnte Leyla. Hunden var rett frem mot oss og snuste og slikket oss med en gang. Han er veldig ivrig når han treffer andre nye mennesker. Så det må jeg jobbe med. Har ikke kjøpt den boka av Turid Rugaas, men en annen: På talefot med hunden.

Fikk med et par bøker om klikkertrening og et par klikkere også. Og buret hans.

Nå er han vel i hus hos oss og ser ut til å falle til ro. Han har både spist og drukket, og gjort fra seg ute. Akkurat nå ligger han rolig på teppet under stuebordet.

Skrevet
Nå har jeg hentet hunden jeg. Den er bare helt skjønn!

Det var ingen dempede signaler av de du nevnte Leyla. Hunden var rett frem mot oss og snuste og slikket oss med en gang. Han er veldig ivrig når han treffer andre nye mennesker. Så det må jeg jobbe med. Har ikke kjøpt den boka av Turid Rugaas, men en annen: På talefot med hunden.

Fikk med et par bøker om klikkertrening og et par klikkere også. Og buret hans.

Nå er han vel i hus hos oss og ser ut til å falle til ro. Han har både spist og drukket, og gjort fra seg ute. Akkurat nå ligger han rolig på teppet under stuebordet.

Har lest tråden og ville bare ønske deg lykke til! ;)

Skrevet

Lykke til videre! Håper det går bra, og blir du motløs, så må du jo bare ta kontakt med ¨kjæledyrpanelet¨... :ler:

Regner med en fortsettelse ;)

Skrevet
Vi skal kanskje overta en hund i helgen. En nesten to år gammel blandingshund, helt utrolig nydelig er han.

Jeg får med mye av utstyret hans sa eieren, så det trenger jeg ikke å tenke på. Han har fått all oppfølging han skal av dyrlege, virker kosete og god. Og eieren gir han ikke fra seg med lett hjerte. Men hun har alt for lite tid til ham.

Det jeg lurer på da, er jo hva jeg bør være oppmerksom på i forhold til hunden. Han skal være barnevandt og også like å være sammen med andre dyr, å kjøre bil går visst veldig fint også.

Har kjøpt inn litt hundegodt til å trene, han trekker visst litt i båndet på tur, men det regner jeg med at vi finner ut av.

Jeg gleder meg sånn til å treffe han. Skal møte han på lørdag, jeg og minstemann. Og eieren og jeg har snakket om at hvis han liker meg og vil bli med så får jeg han med hjem på lørdag. Har så lyst på han, han er så utrolig god!

Jeg har vokst opp med hund selv, hadde katt i 3 år som barna var veldig glad i, men den ble påkjørt i våres, og jeg vil ha et dyr, men ikke et dyr som får gå fritt og kan komme seg ut på veien. Derfor ønsker jeg å tilby denne hunden et godt hjem.

Men om noen har tips til hva jeg bør spørre om, hva jeg bør være obs på og slikt tar jeg imot alle tips med takk.

Treffe han på lørdag og om han liker deg så får han bli me deg hjem?

Skulle jeg ha omplassert min, så skulle eventuelle fosterfamilie eller den fam.som skal overta komme på besøk først. jeg vile ha sett den nye eier sammen med hunden osv. Sjekka hvo de bor,hvor ivrig de er, turgåing osv. Når han var vendt til den nye eieren så ville jeg att stilling til de.

Skrevet

Takk for gratulasjoner.

Gjest. Ja hunden ble med meg hjem i går. Første gang jeg traff han. Ville nok tatt meg lenger tid selv om jeg skulle ha omplassert hunden min, men den tidligere eieren gjorde altså ikke det.

Han har sovet godt i hele natt og spiser, drikker og leker her. Så jeg føler han har godtatt å være her. Skal ta en tur til dyrlegen om ikke så lenge for å klippe klørne, er redd for å gjøre det feil selv, og så skal vi gå på dressurkurs snart. Har blitt anbefalt det for å få det ekstra båndet mellom hunden og meg.

Skrevet

Gratulerer!hund er bare hærlig!Min er 5 år og har enda ikke måttet klippe klørne på ham,er på masse turer vettu ;)

Skrevet

Åså tror jeg det er viktig at du lærer barna,at når han ligger på sin plass,så skal han få fred.Tror det er viktig at hunder har en "friplass"

Skrevet

Takk for gratulasjon gjest. Godt å vite at masse turer hjelper på klørne.

Han drar ikke fullt så mye i båndet i dag, har prøvd å trene litt på det, og si "pent" når han trekker, så han venner seg til at han ikke skal dra. Har 4 forskjellige halsbånd til han, et halvstrup, som jeg tok av han, et lær og to i tøy. Kun halvstrupen er sånn som strammer av seg selv. Burde jeg bruke det? Jeg synes de ser så ubehagelige ut, men det er sikkert alle sammen når han drar som verst? Har tatt på lærbåndet når vi har gått tur, og tar det av når vi er inne.

Han har funnet seg et par plasser han liker. Under sofabordet i nærheten av oss ser han ut til å trives. Og den gamle sofaen som vi bare bruker når vi har mange gjester får han ligge i. Han godtar det, ikke noe mas om å komme opp i sofaen vi bruker.

Han piper når han tror jeg går fra han, om jeg så bare går på do, så han virker som han knytter seg til meg. Og blir kjempeglad når jeg kommer tilbake ut i rommet igjen.

Skal passe på at han får være i fred, så fort han finner "sin plass" som sikkert blir den gamle sofaen...

Alle tips og råd tar jeg imot med stor takk. Vil gjøre det beste for gutten min!

Skrevet

Takk for det! :klem: Det håper jeg virkelig! Skal gjøre mitt absolutt beste i hvert fall!

Skrevet
Han drar ikke fullt så mye i båndet i dag, har prøvd å trene litt på det, og si "pent" når han trekker, så han venner seg til at han ikke skal dra.

Kan hende jeg misforstår, men sier du "pent" når han drar, så vil han jo betinge ordet "pent" med å skulle dra. Eller mener du at han vet at "pent" betyr at han skal gå fint fra før av?

Har 4 forskjellige halsbånd til han, et halvstrup, som jeg tok av han, et lær og to i tøy. Kun halvstrupen er sånn som strammer av seg selv. Burde jeg bruke det? Jeg synes de ser så ubehagelige ut, men det er sikkert alle sammen når han drar som verst? Har tatt på lærbåndet når vi har gått tur, og tar det av når vi er inne.

Jeg foretrekker et middels bredt lærbånd.

Skrevet

Jeg har vanlig halsbånd til guttene mine som drar mye i bånd, de er liksom ikke helt opplært i det av matfar :forvirret:

På den ene tispa mi har jeg halvstrup i skinn, og på den andre har jeg helstrup i metall, ingen av de drar i bånd, så da er det ikke noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...