Gå til innhold

Hovent og ømt bryst

Anbefalte innlegg

Skrevet

skriver dette litt fortvilet og redd da jeg ikke vet om dette er normalt eller ikke.

Har aldri opplevd dette på min egen kropp, så er i litt stress modus. Igår ettermiddag oppdaget jeg plutselig at det ene brystet mitt hadde blitt større. Jeg har alltid hatt små bryst men igår så det høyre bryst nesten «blåst opp» ut motsetning til det andre. Jeg tenkte ikke særlig mer til dette, men utover kvelden begynte jeg bli mer øm rundt siden og under på høyre bryst. Først da merket jeg at det var mye «tyngre» enn det andre da jeg kjente under. Idag er det enda ikke noe bedre, enda veldig øm. 

Jeg har ikke fastlege her jeg bor, og har ringt i panikk rundt til legekontor for å høre om de har en ledig time uten å lykkes. Så nå spør jeg bare her for å klare roe nervene litt, har noen lik erfaring? Hva kan dette skyldes? Jeg har byttet fastlege til nærmere men får ikke registrert legetime før månedsskifte… 

Anonymkode: 758a7...f8f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom en slik endring har skjedd kjempefort,  og ømheten kom plutselig,  ville jeg tenkt infeksjon.  Har du feber?  Er brystet rødt,  hovent og/eller varmt?  

Alternativt en cyste. 

Pust med magen,  og tenk at dette går bra.  Bestill time hos den nye fastlegen,  ikke mange dager igjen til ny måned. 

Anonymkode: fc384...f45

Skrevet

Jeg  er ikke lege, men dette kan være en vanncyste. Jeg ville ikke tenkt farlig svulst da det ikke kan oppstå en plutselig endring som du beskriver.

Lurt å få sjekket det ut fortest mulig uansett, men jeg tror ikke du skal engste deg for mye.

Anonymkode: 755fb...d62

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom en slik endring har skjedd kjempefort,  og ømheten kom plutselig,  ville jeg tenkt infeksjon.  Har du feber?  Er brystet rødt,  hovent og/eller varmt?  

Alternativt en cyste. 

Pust med magen,  og tenk at dette går bra.  Bestill time hos den nye fastlegen,  ikke mange dager igjen til ny måned. 

Anonymkode: fc384...f45

Hei, takk for svar. Det er ikke rødt, men varmt. Det er nok fordi hele meg er varm akkurat nå. Så vanskelig bedømme utfra. Er ganske sikker på jeg ikke har feber, men vært en veldig tung og slitsom dag. Kjenner energien ikke er helt 100% som den pleier, men dette kan vel også komme av stresset. 

har prøvd kjent litt rundt brystet og kjente på undersiden der jeg er mest øm at det var en bitteliten rund klump. Men jeg har aldri vært den personen som har sjekket slik rundt brystet og vet ikke hva som er normalt kjenne der heller. Kan det være et bein jeg kommer inntil, brystvev. Prøver ikke få panikk men noe inni meg klarer ikke slå seg til ro. Jeg pleier aldri stresse med sykdommer, og pleier aldri reise til legen med små ting som jeg vet kan vente og se Ann. Men denne gangen har jeg gått helt i panikk modus.. beklager lang melding

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg  er ikke lege, men dette kan være en vanncyste. Jeg ville ikke tenkt farlig svulst da det ikke kan oppstå en plutselig endring som du beskriver.

Lurt å få sjekket det ut fortest mulig uansett, men jeg tror ikke du skal engste deg for mye.

Anonymkode: 755fb...d62

Hei, tusen takk for beroligheten. Da skal jeg prøve senke skuldrene og vente til månedsskifte på legetime. 

Skrevet

Søk hjelp på apoteket i mellomtiden.

Anonymkode: c5bfb...8e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Søk hjelp på apoteket i mellomtiden.

Hei, takk for svar. Kan apoteket hjelpe meg på dette området? Isåfall hvordan? 

Skrevet

Høres ut som en infeksjon, siden det kom så plutselig. Jeg hadde det tidligere i år, og da gikk det over etter noen dager. Legen ga meg resept på antibiotika, i tilfelle det ikke gikk over av seg selv - men det gjorde det. 

Du kan jo se det an om noen dager da, og evt. forsøke på nytt og få noe legehjelp en plass, hvis det ikke har blitt noe bedre enda.

Anonymkode: 5588b...a8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Høres ut som en infeksjon, siden det kom så plutselig. Jeg hadde det tidligere i år, og da gikk det over etter noen dager. Legen ga meg resept på antibiotika, i tilfelle det ikke gikk over av seg selv - men det gjorde det. 

Du kan jo se det an om noen dager da, og evt. forsøke på nytt og få noe legehjelp en plass, hvis det ikke har blitt noe bedre enda.

Tusen takk for svar, håper du føler deg helt pigg igjen nå❤️ Da senker jeg skuldrene og ser an iløpet av dagene som kommer ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tusen takk for svar, håper du føler deg helt pigg igjen nå❤️ Da senker jeg skuldrene og ser an iløpet av dagene som kommer ❤️

Er helt bra igjen nå, ja☺️ God bedring!❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei, takk for svar. Kan apoteket hjelpe meg på dette området? Isåfall hvordan? 

Omslag og betennelsesdempende. Jeg ville feks brukt ull rett på huden og tatt Ibux. Men spør der😊 Husk å drikke vann og hvile.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Omslag og betennelsesdempende. Jeg ville feks brukt ull rett på huden og tatt Ibux. Men spør der😊 Husk å drikke vann og hvile.

Tusen takk da drar jeg innom idag❤️

Skrevet

Ville definitiv dratt på legevakt. Kan være så mye. Inflammatorisk brystkreft, meget sjeldent, men bedre å tenke det verste og evnt. bli lettet om det kun er en betennelse.

Anonymkode: 8464c...f98

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville definitiv dratt på legevakt. Kan være så mye. Inflammatorisk brystkreft, meget sjeldent, men bedre å tenke det verste og evnt. bli lettet om det kun er en betennelse.

Hei, tusen takk for svar. Jeg får ikke ny fastlege før torsdag neste uke så skal prøve få en legetime da. Til den tid får jeg prøve så godt jeg kan å smøre meg med tålmodighet. De ville ikke ta inn noen uten fastlege 😩 

Skrevet

Update: jeg oppdaget igjen idag en liten klump(ball) i undersiden av brystet. Oppdaget denne igår og fant den igjen idag. Er dette vanlig at man har små kuler i brystet? Jeg vet ikke hva dette er, om det er normalt eller ikke. Den er ikke stor og form som en klinkekule. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Update: jeg oppdaget igjen idag en liten klump(ball) i undersiden av brystet. Oppdaget denne igår og fant den igjen idag. Er dette vanlig at man har små kuler i brystet? Jeg vet ikke hva dette er, om det er normalt eller ikke. Den er ikke stor og form som en klinkekule. 

Hvis du ikke har hatt den der før burde du ta det opp med legen, når du får time.

Skrevet

Hvordan går det med deg nå, hi?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan går det med deg nå, hi?

Hei, takk som spør❤️ Brystet er enda ømt. Samme områder. Kjenner klump, men virker som den kan flyttes bittegran på. Får ny fastlege torsdag så kan først da få legetime. Igjen, takk for omtanken ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei, takk som spør❤️ Brystet er enda ømt. Samme områder. Kjenner klump, men virker som den kan flyttes bittegran på. Får ny fastlege torsdag så kan først da få legetime. Igjen, takk for omtanken ❤️

Tipper de tar deg inn før om du forklarer situasjonen, jobber på legekontor selv og de har mulighet til deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tipper de tar deg inn før om du forklarer situasjonen, jobber på legekontor selv og de har mulighet til deg.

Prøvde høre med legekontor her, de sa det ikke var noe sjanse å ta meg inn før..😩  jeg kunne først ringe inn når jeg har fått ny fastlege for å få time. Vet ikke hva ventetid er da. Men prøver senke skuldrene og tenke det ikke er noe alvorlig selvom jeg er redd.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...