AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #1 Skrevet 24. august 2022 Jeg er renholder og har fått 2 nye kollegaer det siste året. Begge fra Afrika. Fikk høre at jeg var heldig siden utenlandske er flinke til å jobbe. Er ikke enig. De vil helst gjøre minst mulig. De gjemmer seg unna når de er ferdige istedet for å gjøre noe ekstra. Er litt frustrerende men jeg kan ikke gjøre noe når leder ikke bryr seg Anonymkode: e345d...dd1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #2 Skrevet 24. august 2022 Hva er dette innlegget ment til? Du stiller ingen spørsmål eller henvendelser til andre med samme erfaring, det er bare din konklusjon dette her. Voks opp.. Anonymkode: 9ce32...72f 8 1
Mezzosoprena Skrevet 24. august 2022 #3 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er renholder og har fått 2 nye kollegaer det siste året. Begge fra Afrika. Fikk høre at jeg var heldig siden utenlandske er flinke til å jobbe. Er ikke enig. De vil helst gjøre minst mulig. De gjemmer seg unna når de er ferdige istedet for å gjøre noe ekstra. Er litt frustrerende men jeg kan ikke gjøre noe når leder ikke bryr seg Anonymkode: e345d...dd1 Det var viktig for deg å få fram at disse kommer fra Afrika? Og så igjen presisere at de er utlendinger- og å trekke fram en stereotypi om dem. Og til problemstillingen din: De gjør altså jobben sin, men ikke noe mer enn det? Er det virkelig "minst mulig"? Så lenge de gjør jobben sin er det jo ingenting å klage på. Hvorfor skal de måtte jobbe mer enn vanlig, fordi andre gjør ekstraarbeid som de ikke er ansatt for å gjøre? 10 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #4 Skrevet 24. august 2022 Teatrica skrev (1 minutt siden): Det var viktig for deg å få fram at disse kommer fra Afrika? Og så igjen presisere at de er utlendinger- og å trekke fram en stereotypi om dem. Og til problemstillingen din: De gjør altså jobben sin, men ikke noe mer enn det? Er det virkelig "minst mulig"? Så lenge de gjør jobben sin er det jo ingenting å klage på. Hvorfor skal de måtte jobbe mer enn vanlig, fordi andre gjør ekstraarbeid som de ikke er ansatt for å gjøre? Er enig i at det var unødvendig å kommentere hvor de kom fra, men poenget er at renholdere ofte er ansatt for å jobbe i et bestemt tidsrom, fra f.eks. 8 til 15. Jeg vet ikke hvor disse vasker, men arbeidsdagen er som oftest lagt opp slik at de har faste arbeidsoppgaver der tidsbruken kan variere, og de dagene de er ferdig før tiden, får de andre arbeidsoppgaver slik at de får de faste timene sine. La oss si at disse vasker på et hotell, hvis de er ferdige med rommene 13.30, er det ikke sånn at de skal gå hjem, men få betalt til kl. 15. Da er det fellesområder, lister, lyspærer som må tas, kanskje vaskeritjeneste eller hva som helst. Poenget er at ingen i dag får betalt for å sitte på rævva og gjøre ingenting, eller gå hjem lenge før arbeidsdagen er ferdig. Anonymkode: 8c31a...668 1
Daria Skrevet 24. august 2022 #5 Skrevet 24. august 2022 Hovedproblemet her er vel at du har en leder som ikke bryr seg. Samt at både du og mennesker rundt deg som lar deg høre ting tydeligvis sliter både med fordommer og vag geografisk forståelse.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #6 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg er renholder og har fått 2 nye kollegaer det siste året. Begge fra Afrika. Fikk høre at jeg var heldig siden utenlandske er flinke til å jobbe. Er ikke enig. De vil helst gjøre minst mulig. De gjemmer seg unna når de er ferdige istedet for å gjøre noe ekstra. Er litt frustrerende men jeg kan ikke gjøre noe når leder ikke bryr seg Anonymkode: e345d...dd1 Veldig få fra Afrika er veldig flinke, min erfaring som renholder. De beste er fra Litauen. Anonymkode: a1bc3...c38 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #7 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig få fra Afrika er veldig flinke, min erfaring som renholder. De beste er fra Litauen. Anonymkode: a1bc3...c38 Og de aller værste: Nordmenn! Anonymkode: 008e8...f75 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #8 Skrevet 24. august 2022 Hvorfor skal de gjøre ekstra? Når de har gjort jobben sin så har de jo gjort jobben. Det er veldig frustrerende å ha en på jobb som alltid finner på nye ting å gjøre for å bruke all tiden på jobb så konstruktiv som mulig, men realiteten er at folk jobber bedre uten denne slavedriften. Anonymkode: 2efb9...39b 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #9 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er enig i at det var unødvendig å kommentere hvor de kom fra, men poenget er at renholdere ofte er ansatt for å jobbe i et bestemt tidsrom, fra f.eks. 8 til 15. Jeg vet ikke hvor disse vasker, men arbeidsdagen er som oftest lagt opp slik at de har faste arbeidsoppgaver der tidsbruken kan variere, og de dagene de er ferdig før tiden, får de andre arbeidsoppgaver slik at de får de faste timene sine. La oss si at disse vasker på et hotell, hvis de er ferdige med rommene 13.30, er det ikke sånn at de skal gå hjem, men få betalt til kl. 15. Da er det fellesområder, lister, lyspærer som må tas, kanskje vaskeritjeneste eller hva som helst. Poenget er at ingen i dag får betalt for å sitte på rævva og gjøre ingenting, eller gå hjem lenge før arbeidsdagen er ferdig. Anonymkode: 8c31a...668 Joda, det er ganske vanlig med dødtid på jobb, og da er det ikke noe poeng i å piskes bare fordi man er på jobb. Raske og effektive arbeidstakere skal ikke gjøre mer enn det de får betalt for kun fordi de er effektive og får arbeidet fort unna. Lik lønn for likt arbeid, vet du. Anonymkode: 2efb9...39b
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #10 Skrevet 24. august 2022 Vi har en skole som ser grusom ut. For 5 år siden var renholdet helt ok, nå er det nesten ikke-eksisterende. Synes synd på de 2 renholderne som faktisk prøver å gjøre en god jobb. Du ser tydelig forskjell på områdene. Har meldt avvik, og da forsvant vaskemannen som stort sett lå eller satt på mobil. I tillegg til å krangle med de andre om at man ikke kunne bruke samme fille på do som på skolekjøkken. Anonymkode: 79e28...9c2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #11 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvorfor skal de gjøre ekstra? Når de har gjort jobben sin så har de jo gjort jobben. Det er veldig frustrerende å ha en på jobb som alltid finner på nye ting å gjøre for å bruke all tiden på jobb så konstruktiv som mulig, men realiteten er at folk jobber bedre uten denne slavedriften. Anonymkode: 2efb9...39b Det er MYE de kan gjøre. En renholder er aldri arbeidsledig. Iallefall ikke på en skole som vi jobber på. Vi får betalt for 7.5 time hver dag. Vi har ett område hver. Det er bestandig ei glassdør med merker eller ett gulv som kan kjøres maskin på. Men de setter seg heller med mobilen 1 time før arbeidsdagen er over hver dag Anonymkode: e345d...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #12 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har en skole som ser grusom ut. For 5 år siden var renholdet helt ok, nå er det nesten ikke-eksisterende. Synes synd på de 2 renholderne som faktisk prøver å gjøre en god jobb. Du ser tydelig forskjell på områdene. Har meldt avvik, og da forsvant vaskemannen som stort sett lå eller satt på mobil. I tillegg til å krangle med de andre om at man ikke kunne bruke samme fille på do som på skolekjøkken. Anonymkode: 79e28...9c2 Er det byrå som vasker? Tror det beste er å ha egne renholdere som føler ansvar for jobben sin. Jeg jobbet selv i Iss, egentlig ufrivillig da vi ble outsourcet. Det var en kamp mot klokken hver dag. Jeg sluttet fort og ble ansatt i kommunen Anonymkode: e345d...dd1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #13 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Joda, det er ganske vanlig med dødtid på jobb, og da er det ikke noe poeng i å piskes bare fordi man er på jobb. Raske og effektive arbeidstakere skal ikke gjøre mer enn det de får betalt for kun fordi de er effektive og får arbeidet fort unna. Lik lønn for likt arbeid, vet du. Anonymkode: 2efb9...39b Det er ikke nødvendigvis snakk om pisking, men det er ikke vanlig med dødtid på jobb i renholdsbransjen, det kan jeg love deg. Sikkert i enkelte bransjer og på enkelte steder, men ikke i renholdsbransjen og de andre stedene jeg har jobbet. Jeg tror du bør sette deg inn i hvordan ting virker, hvordan tror du bedriftene ville ha overlevd hvis de skulle ha betalt folk for å sitte på rævva? Og du hadde ikke hatt den meningen hvis det var du som skulle betale lønn til folk. Anonymkode: 8c31a...668
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #14 Skrevet 25. august 2022 Jeg har fått også 2 nye kollegaer det siste året. Fikk høre at vi var heldig siden de hadde så god arbeidsmoral, og er flinke til å jobbe. Er ikke enig. De vil helst gjøre minst mulig. De gjemmer seg unna når de er ferdige i stedet for å gjøre hjelpe kolleger. I tillegg tror de at de er bedre enn de som snakker dårligere norsk... Men siden jeg sitter i ledergruppen kan jeg gjøre noe, og det er å hente disse inn på kontoret, og ta en alvorsprat, både om arbeidsmoralen, men også bidrag til arbeidsmiljøet. Vi i ledergruppen skiller ikke på hvor de ansatte kommer fra, men det å rakke ned på andre på bakgrunn av etnisitet er noe vi slår hardt ned på. Vi har svært lav terskel for å gi skriftlig advarsel for nedlatende holdning ovenfor personer fra annen kultur. Anonymkode: 8d9b4...092
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #15 Skrevet 25. august 2022 Jeg er ingen renholder, men vi har noen fra et byrå som vasker på kontorene våre, og jeg synes så utrolig synd på dem. Før var de alltid to, og det var alltid rent og pent når de dro. Plutselig får vi bare én, og han skal da gjøre den samme jobben på like liten tid. Det sier seg selv at det ikke går. Jeg regner med at dette er noe dette byrået har gjort for å spare penger, og rekke over så mange kunder som mulig. Stakkaren som vasker her har jo et vanvittig tidspress før han må haste videre til neste kunde, og ikke har de så godt betalt heller. Skjønner godt at man ikke er supermotivert for en dårlig betalt jobb med så mye tidspress. Nå er jo bedrifter som min også skyld i dette, for det er jo ikke all verden vi betaler for vasking. Blir kvalm av tanken. Anonymkode: 970c1...c11 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #16 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har fått også 2 nye kollegaer det siste året. Fikk høre at vi var heldig siden de hadde så god arbeidsmoral, og er flinke til å jobbe. Er ikke enig. De vil helst gjøre minst mulig. De gjemmer seg unna når de er ferdige i stedet for å gjøre hjelpe kolleger. I tillegg tror de at de er bedre enn de som snakker dårligere norsk... Men siden jeg sitter i ledergruppen kan jeg gjøre noe, og det er å hente disse inn på kontoret, og ta en alvorsprat, både om arbeidsmoralen, men også bidrag til arbeidsmiljøet. Vi i ledergruppen skiller ikke på hvor de ansatte kommer fra, men det å rakke ned på andre på bakgrunn av etnisitet er noe vi slår hardt ned på. Vi har svært lav terskel for å gi skriftlig advarsel for nedlatende holdning ovenfor personer fra annen kultur. Anonymkode: 8d9b4...092 Jepp, lurt det, å sørge for at ansatte som tar på seg litt ekstra slutter, slik at dere står igjen med de som gjør minst. Blir jo fin lønnsomhet av det... Anonymkode: 45dd0...e54
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #17 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Joda, det er ganske vanlig med dødtid på jobb, og da er det ikke noe poeng i å piskes bare fordi man er på jobb. Raske og effektive arbeidstakere skal ikke gjøre mer enn det de får betalt for kun fordi de er effektive og får arbeidet fort unna. Lik lønn for likt arbeid, vet du. Anonymkode: 2efb9...39b Hvis man føler man har mye dødtid som renholder så gjør man ikke hele jobben. Etter 10 år som renholder så kan jeg ikke si at jeg noen gang har hatt tid til overs. Anonymkode: a1bc3...c38
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #18 Skrevet 25. august 2022 Vanlig ting med de fra Afrika er at de er veldig kravstore for hvordan de skal ha ting. Samtidig følger de ikke samme kravene som de setter til andre. De snakker med til alle yngre enn seg selv, selv om den yngre kan ha mer erfaring. De forventer å få mer enn andre. Regel fra tidligere arbeidsplass er å kun få betalt for tiden som står på bygget. Så velger de å bruke tre ganger så lang tid som det står og forventer å få betalt deretter. De har ikke egen bil, så de får alltid førsterett på arbeidsbil. De forteller på jobbintervju at de har over 5 års arbeidserfaring. Når de kommer ut i jobben så klarer de ikke å bytte støvsugerpose, skjønner ikke hvordan de starter støvsuger, klarer ikke sette mopp på stativ. De mener de forstår godt Norsk når de sender søknad. De må kunne det for å lese oppgavene de har per kunde. Så blir det gjetting for de kan verken lese eller skrive. Alt dette fører til at de som forstår jobben må gjøre dobbelt arbeid. Enten fordi man jobber to og to eller fordi de tar samme kunder uken etter. Ei tørker aldri støv, har samme kunde daglig i 4 uker. Så skal det rullere og noen andre skal på renhold hos den kunden. Nummer to må jobbe gratis de første 3 dagene for å hente seg inn igjen på renholdet etter nummer en. Er dette virkelig ok? Jeg har sett det gå igjen hos 5 forskjellige fra samme området. Det skjer ikke med renholdere fra Norge, Ukraina, Polen eller Litauen. Anonymkode: a1bc3...c38
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #19 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vanlig ting med de fra Afrika er at de er veldig kravstore for hvordan de skal ha ting. Samtidig følger de ikke samme kravene som de setter til andre. De snakker med til alle yngre enn seg selv, selv om den yngre kan ha mer erfaring. De forventer å få mer enn andre. Regel fra tidligere arbeidsplass er å kun få betalt for tiden som står på bygget. Så velger de å bruke tre ganger så lang tid som det står og forventer å få betalt deretter. De har ikke egen bil, så de får alltid førsterett på arbeidsbil. De forteller på jobbintervju at de har over 5 års arbeidserfaring. Når de kommer ut i jobben så klarer de ikke å bytte støvsugerpose, skjønner ikke hvordan de starter støvsuger, klarer ikke sette mopp på stativ. De mener de forstår godt Norsk når de sender søknad. De må kunne det for å lese oppgavene de har per kunde. Så blir det gjetting for de kan verken lese eller skrive. Alt dette fører til at de som forstår jobben må gjøre dobbelt arbeid. Enten fordi man jobber to og to eller fordi de tar samme kunder uken etter. Ei tørker aldri støv, har samme kunde daglig i 4 uker. Så skal det rullere og noen andre skal på renhold hos den kunden. Nummer to må jobbe gratis de første 3 dagene for å hente seg inn igjen på renholdet etter nummer en. Er dette virkelig ok? Jeg har sett det gå igjen hos 5 forskjellige fra samme området. Det skjer ikke med renholdere fra Norge, Ukraina, Polen eller Litauen. Anonymkode: a1bc3...c38 Akkurat dette jeg opplever. Men sjefen har tatt de under vingene og gjør alt for å tilrettelegge for de, selv om det går utover oss andre Anonymkode: e345d...dd1
Carrot Skrevet 25. august 2022 #20 Skrevet 25. august 2022 problemstillingen til TS er feilfokusert, hun irriterer seg over menneskene heller enn å ta tak i lederen og be om at det gies bedre opplæring på hva som er og ikke er OK å gjøre i jobben.. Det er lov å ta pauser men det er ikke greit å være inaktiv i arbeidstiden uansett hvor man kommer fra eller hva man jobber med. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå