Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2005 #1 Skrevet 24. november 2005 Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om folk lenger. Jeg går gjennom byen hver dag. Og i går overhørte jeg en del av en samtale som sjokkerte meg langt inn i ryggmargen. (Har faktisk tenkt på om jeg skulle skrive det her. For jeg vil ikke sette folk på ideer heller.) Rett foran meg gikk en dame, da kom det en mann gående som hun kjente somtok henne igjen og de begynte å prate. Noe av det første han sier er: Nå er det bare to dager til jeg kan hente mat hos slumsøstrene. Hun: Trenger du det? Han: Nei, men det er jo gratis mat. Dette er alt jeg fikk med meg av samtalen, men hvis jeg oppfattet fyren rett så henter han mat hos slumsøstrene fordi han er gniten. Ikke fordi han, ikke har råd til mat, men fordi det er "gratis". Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men det ville aldri falt meg inn å snylte på noen som har mindre enn meg.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #2 Skrevet 24. november 2005 Det var jo en sak om dette på nyhetene her en dag. Hele "bander" stiller seg i køen, bytter klær, stiller seg opp på ny osv. Slik blir de som trener det, stilt bakerst i køen. Politiet kunne ikke gjøre noe...det var visst kommunens problem... De mente også at maten selges til butikker rundt om i Oslo. Arne Skarpsno mente han ville slutte med velgjerningen om ikke dette problemet kunne la seg løses Noen er så frekke at det ikke finnes ord... Jeg har selv vært blakk og med tomt kjøleskap, pga. høye boutgifter i hovedstaden, men da har jeg heller lånt av familie eller venner og betalt tilbake når jeg får lønn...
Gjest HB Skrevet 24. november 2005 #3 Skrevet 24. november 2005 Det var en sak om dette i Aftenposten for noen uker siden hvor det var et problem at en del av våre nye landsmenn stilte i kø ved utdeling av matposer (husker ikke om det var Frelsesarmeen eller private). Det som var nyttig i posen ble solgt i butikkene deres og resten ble bare kastet! Det er skikkelig frekt! Men jeg er ellers helt enig med deg at man ikke bør utnytte slike systemer dersom man ikke har bruk for det, når det kan resultere i at de som trenger det ikke får, eller at hele utdelingen stoppes fordi det blir misbrukt. Hilsen Lille meg
Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2005 #4 Skrevet 24. november 2005 Dette sier litt om hvordan et samfunn basert på veldedighet ville fungert ja... Mennesket er grådig av natur, og sånt tjueri som dette vil alltid finnes... Det er heldigvis ikke flertallet som gjør som dette, men de få som gjør det kan faktisk ødelegge for alle de andre.
Christiane Skrevet 24. november 2005 #5 Skrevet 24. november 2005 Moralsk forvaklet, men det skal sies at det er en grei måte å spare noen kroner på.
Gjest gjest1 Skrevet 25. november 2005 #6 Skrevet 25. november 2005 Moralsk forvaklet, men det skal sies at det er en grei måte å spare noen kroner på. ← Så du er villig til å snylte på folk som ikke har nåla i veggen bare for å spare noen kroner? Ps jeg skjønner at du er ironisk, men siden du har tenkt tanken så....
Gjest GreenSky Skrevet 25. november 2005 #7 Skrevet 25. november 2005 Jeg har også en bekjent (tidligere venn) som henter mat der hvert år. Han er i full jobb, og har ikke dårlig økonomi. Jeg sier til han at han da tar mat fra noen som virkelig trenger det, og han svarer med at det driter han i. (en av grunnene til at han er en tidligere venn)
Christiane Skrevet 25. november 2005 #8 Skrevet 25. november 2005 Så du er villig til å snylte på folk som ikke har nåla i veggen bare for å spare noen kroner? ← Hvor er det jeg sier at dette er noe jeg kunne tenke meg å gjøre? Ps jeg skjønner at du er ironisk, men siden du har tenkt tanken så.... ← Slapp av, jeg hadde heller omkommet av sult enn å be om almisser fra slumsøstrene
Gjest naiv Skrevet 25. november 2005 #9 Skrevet 25. november 2005 Jeg har også en bekjent (tidligere venn) som henter mat der hvert år. Han er i full jobb, og har ikke dårlig økonomi. Jeg sier til han at han da tar mat fra noen som virkelig trenger det, og han svarer med at det driter han i. (en av grunnene til at han er en tidligere venn) ← Helt utrolig, trodde ikke at det fantes slike folk. Det er visst på tide å komme ned fra den rosenrøde skyen min og se virkeligheten i øynene. Jeg personlig har aldri tenkt tanken engang og jeg har også hatt mine perioder med trang økonomi, men da har jeg heller knipet inn på noe annet eller spurt familien om hjelp. Jeg sier det igjen , utrolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå