AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #1 Skrevet 24. august 2022 Jeg fylte nettopp på mat og vann, men allikevel, masser katten om mat. Hvorfor? Den spise maten i går. Anonymkode: d1fcb...916
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #2 Skrevet 24. august 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg fylte nettopp på mat og vann, men allikevel, masser katten om mat. Hvorfor? Den spise maten i går. Anonymkode: d1fcb...916 Du er ny som katteeier? 😄 Katter kan være ekstremt kresne. Om den vet at det finnes noe bedre vil den mase etter dette. Noen liker ikke maten om den har stått ute for lenge, om bollen er skitten, om den står på feil sted. Den spiser nok om den blir sulten, men hadde dobbeltsjekket at kvaliteten fortsatt er ok og at det er rent, og prøve å flytte maten litt unna toalett og vannskåla. Anonymkode: a7d4d...505 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #3 Skrevet 24. august 2022 Enig med anonym over, er du ny som katteeier? 😅 Katter er ofte kresne dyr, er det mat i skålen, men ett lite tomrom i midten, så er den tom ifølge katten. Du skriver ingenting om det er tørrfor eller våtfor? Om det er tørrfor kan det være en ide å blande litt våtfor en gang i blant for å få en annen konsistens. Anonymkode: ef6f8...ad5 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #4 Skrevet 24. august 2022 Alt er rent, og det er ikke tomrom i skåla, Den får både tørrfor og våtfor, men akkurat nå var det tørrfor. Og kattedoen står langt unna. Anonymkode: d1fcb...916
Rumle Skrevet 24. august 2022 #5 Skrevet 24. august 2022 Den har nok bare lyst på oppmerksomhet, tror jeg 😊
Rumle Skrevet 24. august 2022 #6 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alt er rent, og det er ikke tomrom i skåla, Den får både tørrfor og våtfor, men akkurat nå var det tørrfor. Og kattedoen står langt unna. Anonymkode: d1fcb...916 Eller så vil den helst ha våtfor 2 1
Angelheart2 Skrevet 24. august 2022 #7 Skrevet 24. august 2022 Den er ikke som min katt, da... at den vil ha selskap når den spiser. Frøkna her i hus går rundt og maser på alle familiemedlemmene helt til noen blir med henne bort til skåla for å se på at hun spiser... Ja, hun er ganske sær... Og, selvsagt, å se bunnen av skåla betyr tom skål, uansett!😄 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #8 Skrevet 24. august 2022 Jeg pleier å ta opp skåla på kjøkkenbenken, romsterer rundt litt og så sette det ned, som om det er ny mat selv om det er nøyaktig det samme - da spiser min det 😂 Ellers vil jeg minne på at katter med sykdom, smerte eller skader kan lage mer lyd enn vanlig pluss bli mer kosete enn vanlig. Katter er flinke til å skjule slike ting og det kan være vanskelig å plukke det opp, særlig tsnnproblemer! Anonymkode: 5e87a...b83 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #9 Skrevet 24. august 2022 Ren skål, rent vann, godt fòr; rent og trivelig rundt spiseplassen. Tørrfòr som standardmat, en porsjon våtfòr som middag til fast tidspunkt. I tillegg liker noen katter når man setter ned matskåla, at man stryker katten over hodet og ryggen; jeg pleier å si "vær så god" - så begynner katten å spise. Noen liker også å ha folk i samme rom mens de spiser. Anonymkode: f0588...798
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #10 Skrevet 24. august 2022 Den har mat, men er det egentlig mat? Jeg opplever så ofte at katter maser seg i hjel etter eiers mat, fordi det er faktisk MAT for dem. Katter er rovdyr, så de vil ha kjøtt og fisk. Tørrfor og våtfor er et eller annet ugjenkjennelig produkt som man ikke aner hva slags kvalitet av råvarer de har slengt i, pluss vitaminer og mineraler så det er litt næring i det, og smaksforsterker så de skal spise det. Her er f.ex. råforing etter prey-modellen: Hvordan få katten over på sunnere mat: Jeg selv forer ikke helt etter prey-modellen. Jeg gir rått kjøtt og fisk som jeg blander med litt oppmalte kokte/rå frukt og grønnsaker, beinkraft, kelp-pulver, hvetegresspulver, og div mineraler/vitaminer. De får også egg, tørrfisk som jeg klipper opp i passelige biter til dem, og noen ganger rå kyllingvinger. Jeg mener at dyrene våre har blitt sykere opp gjennom årene av kommersiell kjæledyrmat: "A study published in 2003 looked at a sample size of 552 dogs over a 5-year period. This study showed an incredible difference between dogs fed commercial processed diets as compared to dogs fed table scraps or fresh foods. The dogs in the second group (fed table scraps or fresh food lived longer on average by nearly 3 years)." https://thehealingvet.com/commercial-pet-foods-slow-poison/ Anonymkode: 56d0c...4a5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #11 Skrevet 24. august 2022 Signerer innlegget over her. Eller bare mindre tørrfôr, mer våtfôr med høyt kjøttinnhold (eller rått.) Det kan også være at katten ikke liker maten så godt, eller noe som kalles for whisker stress. Kort fortalt så er det at værhårene er veldig sensitive så de liker ikke at de tar borti så mye, så hvis de har dyp skål så så spiser de gjerne ikke når det begynner å bli mindre i skålen. https://m.petmd.com/cat/general-health/does-your-cat-have-whisker-stress Anonymkode: 0a596...54f
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #12 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Signerer innlegget over her. Eller bare mindre tørrfôr, mer våtfôr med høyt kjøttinnhold (eller rått.) Det kan også være at katten ikke liker maten så godt, eller noe som kalles for whisker stress. Kort fortalt så er det at værhårene er veldig sensitive så de liker ikke at de tar borti så mye, så hvis de har dyp skål så så spiser de gjerne ikke når det begynner å bli mindre i skålen. https://m.petmd.com/cat/general-health/does-your-cat-have-whisker-stress Anonymkode: 0a596...54f Det med å sette vann, mat og dokasse i god avstand er og viktig… men det virker jo som du har det meste på plass. Ville prøvd nytt fôr og hvis det ikke fungerer så dyrlege. Katter skal ikke gå mer enn en dag uten mat før det kan bli dumt. Anonymkode: 0a596...54f
Gjest AprilRyan Skrevet 24. august 2022 #13 Skrevet 24. august 2022 Min er sånn hvis han får noen typer våtfor han ikke liker så godt. Da er det "har du ikke noe bedre enn dette? Æsj", men etter en stund så spiser han det. Noen ganger tror jeg ikke at han er særlig sulten, men vil ha noe godt. Da ligger ofte den "fæle" maten igjen. Andre ganger er samme mat tipp topp og han spiser alt. Så det kommer sikkert an på hvor sulten de er, men de liker nok noe bedre enn andre ting. Andre ganger kan det være at det er skittent eller "skittent". Katter er renslige dyr. Noen ganger ønsker de også bare oppmerksomhet.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #14 Skrevet 24. august 2022 Begge mine er også sånn Jeg råforer, så de får råfôr flere ganer om dagen (altså rått kjøtt og alt dette som en bruker over her har skrevet at de vil ha), men det er allikevel noe spesielt med våtfor som de elsker! De vil helst ha våtfor 24/7, men de får bare 1 gang om dagen. Hvis ikke blir de dårlige i magen Anonymkode: 63760...173
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #15 Skrevet 24. august 2022 Prøv å kjøp litt ny mat , litt forskjellig. Har har jeg prøvd alt som er . Han er glad i almo nature som bestilles fra zooplus i Tyskland. Kjøtt fjærkre biter med saus . Anonymkode: 844c8...f04
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #16 Skrevet 24. august 2022 Min katt får våtfor så ofte han vil . Han er veldig bortskjemt men jeg elsker han å vil gi han det aller beste. Anonymkode: 844c8...f04
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #17 Skrevet 24. august 2022 Dyrlegefor er mere mat og pus blir mettere. Enn prix kattemat. Null nærings stoffer. Anonymkode: a2f77...e8a
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #18 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dyrlegefor er mere mat og pus blir mettere. Enn prix kattemat. Null nærings stoffer. Anonymkode: a2f77...e8a Han får eukanuba , fra dyrebutikken. Anonymkode: d1fcb...916
Gjest Ramona1970 Skrevet 24. august 2022 #19 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Begge mine er også sånn Jeg råforer, så de får råfôr flere ganer om dagen (altså rått kjøtt og alt dette som en bruker over her har skrevet at de vil ha), men det er allikevel noe spesielt med våtfor som de elsker! De vil helst ha våtfor 24/7, men de får bare 1 gang om dagen. Hvis ikke blir de dårlige i magen Anonymkode: 63760...173 Grunnen til at de absolutt vil ha det, kan være fordi all kommersiell kjæledyrmat har smaksforsterkere, også kalt MSG. Og blir de vant til det så er det vanskelig å få dem bort fra det igjen. Men de skriver jo ikke MSG på pakningen, mange har ikke en gang en ordentlig ingrediensliste. Om maten ikke inneholdt en smaksforsterker, så hadde de rett og slett ikke spist det, derfor har nesten alle produsenter det. Her er navnene som brukes i menneskemat, der de faktisk må inkludere en ingrediensliste: https://www.hungryforchange.tv/article/sneaky-names-for-msg-check-your-labels I kjæledyrmat er de ikke pålagt å inkludere noen ingrediensliste en gang så vi vet ikke hva som er i det: http://www.feedingfidoandfluffy.com/a-hidden-ingredient-in-pet-food/
Daryl Dixon Skrevet 24. august 2022 #20 Skrevet 24. august 2022 Av og til må jeg sitte bak og klø katten mens for at han skal spise, eller bare riste litt i skålen så det ser nytt ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå