AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #1 Skrevet 23. august 2022 Vi øver på å være alene, begynte forrige uke å lukke døra når jeg var på do og når jeg dusja. Det går helt fint, han bare surrer rundt. Har gått ut og stått på utsiden av døra i opp til et minutt, et par ganger sitter han og venter, stort sett har han bare gått for å leke. Men, hvor ofte kan jeg øve på å gå ut? Nå har jeg gjort det kanskje en gang på morgenen og en på kvelden men vil jo ta evigheter hvis jeg skal øke gradvis og være sikker før jeg går videre. Nå henger jeg bare på utsiden og lytter 😂 Lenge siden jeg hadde valp kjenner jeg. Han er 12 uker Anonymkode: e24b3...255
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #2 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi øver på å være alene, begynte forrige uke å lukke døra når jeg var på do og når jeg dusja. Det går helt fint, han bare surrer rundt. Har gått ut og stått på utsiden av døra i opp til et minutt, et par ganger sitter han og venter, stort sett har han bare gått for å leke. Men, hvor ofte kan jeg øve på å gå ut? Nå har jeg gjort det kanskje en gang på morgenen og en på kvelden men vil jo ta evigheter hvis jeg skal øke gradvis og være sikker før jeg går videre. Nå henger jeg bare på utsiden og lytter 😂 Lenge siden jeg hadde valp kjenner jeg. Han er 12 uker Anonymkode: e24b3...255 Jeg hadde gjort det så ofte som mulig, særlig siden den ser ut til å takle det bra og i liten grad reagere. Det viktigste her er jo å normalisere det i den grad at det ikke blir en stor greie at du går ut døra, da vil et også bli enklere å forlenge tiden på sikt. Jeg ville imidlertid ikke stresset med å forlenge tiden akkurat nå. Det går som regel fort når man kommer opp over et visst punkt, men det kan ta mye lenger tid hvis valpen skulle begynne å bli stresset når du går. Anonymkode: 976aa...ead
Myrmica Skrevet 23. august 2022 #3 Skrevet 23. august 2022 Jeg hadde øvd 100 ganger om dagen 😄 Ikke forlenget tida noe særlig i starten, men bare gått masse ut og inn. På andre rom, ut av syne rundt et hjørne, ut og inn ytterdøra. Normalisere at valpen ikke har deg i syne hele tida. Høres ut som du er på god vei da!
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #4 Skrevet 23. august 2022 Du er en av de som har satt seg inn i hva alenetrening er. Mange (også her inne) sier de ikke får trent pga hjemmekontor, korona osv! Du startet tidlig og det er bra. Hunden skal oppleve at det er naturlig og fint å være alene. forleng tid gradvis til du går til postkassa, så butikken etc. Men ja det kan ta tid. Men det er veldig individuelt. Anonymkode: ef495...fff
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #5 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du er en av de som har satt seg inn i hva alenetrening er. Mange (også her inne) sier de ikke får trent pga hjemmekontor, korona osv! Du startet tidlig og det er bra. Hunden skal oppleve at det er naturlig og fint å være alene. forleng tid gradvis til du går til postkassa, så butikken etc. Men ja det kan ta tid. Men det er veldig individuelt. Anonymkode: ef495...fff Da jeg hadde hjemmekontor pga. korona, insisterte min arbeidsgiver på å ha kontinuerlig Teams-møter gjennom dagen. Jeg hadde gjerne 4-5 møter på en dag, med maks et kvarter pause mellom hver... Og når jeg har sittet kontinuerlig foran en skjerm en hel dag, og valpen har sovet med unntak av tissepauser en hel dag, så var jeg faktisk helt utkjørt. Det ER en grunn til oss at mange av oss ikke opplevde hjemmekontor som en ideell løsning for hjemme alene-trening. Hadde jeg visste det jeg nå vet, hadde jeg faktisk tatt fri ulønnet i en lengre periode for å få det til, men alle mente jo at det gikk så fint med hjemmekontor... Anonymkode: 976aa...ead 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #6 Skrevet 26. august 2022 Har øvd mye de siste dagene og er oppe i 7 minutter. Han sitter innimellom foran døren i et par minutter, noen ganger piper han litt, andre ganger bare sitter han der. Andre ganger går han bare direkte til buret eller senga si når han får beskjed om at han ikke skal være med. Når han henger i gangen så går han ettee litt i buret sitt (åpent) på stua og leker litt, tygger på noe eller bare henger. Han legger seg ikke til å slappe av men er vel vanlig med valp? Når kan jeg begynne å øke mer enn et minutt av gangen? Jeg henger utenfor og lytter, men jeg går først vekk (sånn at jeg lager lydene jeg ville gjort hvis jeg faktisk dro). Ogsp lister meg tilbake. 😅 Anonymkode: e24b3...255 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #7 Skrevet 26. august 2022 Hadde vært fint å kunne dratt på butikken snart men drt tar fort 15-20 minutter og er redd for å ødelegge. Anonymkode: e24b3...255
Tabris Skrevet 26. august 2022 #8 Skrevet 26. august 2022 Så lenge han gjør andre ting og virker avslappet (dvs ikke stresset fordi han er alene) så kan du øke tiden gradvis. Hvis du skal på butikken eller andre ærend, ta valpen med deg i bilen.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #9 Skrevet 26. august 2022 Tabris skrev (1 minutt siden): Så lenge han gjør andre ting og virker avslappet (dvs ikke stresset fordi han er alene) så kan du øke tiden gradvis. Hvis du skal på butikken eller andre ærend, ta valpen med deg i bilen. Er for varmt til at han kan være i bilen om dagen. Selv om det tar 5 min syntes jeg det er risky, han har masse pels og blir fort varm stakkars. Han virker avslappet, selv om han sitter litt foran døra. Anonymkode: e24b3...255
Baktus2024 Skrevet 26. august 2022 #10 Skrevet 26. august 2022 En hund er et flokkdyr og det å bli forlatt av flokkleder er ikke noe en hund liker, for en valp er det en katastrofe. Det går å vende den til sakte men sikkert , men ut og inn på badet 100 ganger om dagen ? fjern alt han kan tygge i sund av verdier og ta deg en tur på butikken hver dag , til fots eller med bil.. forøvrig er jeg imot at yrkesaktive skaffer seg en hund som ligger i en bil hele dagen , får en pissetur om kvelden før nattesøvn og deretter ny dag i bilen.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #11 Skrevet 6. september 2022 Han kan nå være aleine i 40 minutter uten problemer. Det varierer om han leker, slapper av eller bare surrer rundt. Virker ikke stressa, hender fortsatt han piper en gang eller to men det er det. Finner innimellom på litt faenskap, men er jo valp så kan ikke forvente annet. Er der foe voldsomt å gå opp til en time nå? Er så redd for at han skal bli skremt eller få en dårlig opplevelse, men samtidig hadde det vært fint å kunne dratt til byen og kjøpt noen ting jeg trenger. Anonymkode: e24b3...255
Tabris Skrevet 6. september 2022 #12 Skrevet 6. september 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Han kan nå være aleine i 40 minutter uten problemer. Det varierer om han leker, slapper av eller bare surrer rundt. Virker ikke stressa, hender fortsatt han piper en gang eller to men det er det. Finner innimellom på litt faenskap, men er jo valp så kan ikke forvente annet. Er der foe voldsomt å gå opp til en time nå? Er så redd for at han skal bli skremt eller få en dårlig opplevelse, men samtidig hadde det vært fint å kunne dratt til byen og kjøpt noen ting jeg trenger. Anonymkode: e24b3...255 Det er helt umulig å si, det finnes ingen fasit på det. Kanskje går det helt fint, kanskje ikke. Jeg personlig hadde ikke tatt sjansen og gjort et så stort hopp enda, og hadde heller tatt ham med meg i bilen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå