Gå til innhold

Skolestart og forventninger.

Fremhevede innlegg

Skrevet

det kommer sannsynligvis til å gå seg  til, så snart blir bedre vant til omgivelsene og alle folkene man møter der. 

Anonymkode: 75eeb...426

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du trygger selvsagt barnet ditt og følger henne inn hver dag. Det er ikke vanlig å slippe av førsteklassinger på parkeringen her eller andre steder hvor jeg har hatt barn eller jobbet. Her krever SFO og skolen at foreldrene skal levere dem over til en voksen om morgenen og hente dem inne på basen (evt ute med avkryssing på skjema). Vi har fulgt inn i mange år med barna våre og her hvor vi bor er det vanlig i alle fall de første 2 årene.

Anonymkode: 779d2...8de

Oi, praksis varierer visst en del. Det er vel ikke alle steder de har skolebuss (har de det i byene?). Her går de selv fra skolebussen og opp til skolen fra første klasse . Er en del biler som rygger der, selv om rektor har bedt foreldre stoppe andre steder enn like utenfor når de slipper av skolebarn, så blir det en del trafikk. Så jeg ville ha følt meg mye tryggere hvis en voksen var med og fulgte med fra bussen, men det er det ikke (har spionert ja 😇). De får heldigvis følge til bussen etter skolen, slik at de kommer seg på riktig buss hjem. På sfo får vi velge om de blir hentet eller om de går hjem selv. Ikke mange som går hjem selv av førsteklassingene tror jeg. 

Anonymkode: f5963...fc8

Skrevet

Ikke lett å vite hva som er best. men siden lærer sier det går bra når dere har gått, så tror jeg at jeg ville ha levert henne inne og gått med en gang. Ikke hale det ut. Går hun på sfo?

Anonymkode: f5963...fc8

Skrevet

Hun høres utrygg ut og strever litt når hun ikke har relasjon. Noen barn strever mer med separasjon og trenger tid på å bli trygge. Det er mye nytt og mange nye rutiner. Tror dette går seg mer til når hun blir mer enda mer kjent og tryggere på de voksne og andre elever. Inntil da er det viktig at dere går "med henne" og at hun føler dere støtter henne,hvis ikke er det lett å gjøre denne perioden lengre og vanskeligere. 

Hvis det drøyer ut eks til høstferien bør dere også snakke med kontaktlærer om dette, så kan kontaktlærer være litt ekstra på for å ta henne i mot og se henne når hun kommer på morgenen :)

Anonymkode: d1715...4b5

Skrevet

Her følger foreldre ungene inn om morgenen. Har ikke sett noen førsteklassinger bli sluppet av i bil. Unntaket er SFO-gjengen som blir fulgt inn på skolen av ansatt.

Anonymkode: 8ec58...870

Skrevet

Jeg opplever at leveringsvansker hos oss har med nervøsitet/angst for å overgangen fra å slippe tryggheten med mor/far, og til usikkerheten på å ta kontakt med andre barn og usikkerhet på å få delta i samvær og lek å gjøre. Hun er utadvent og aktiv i lek og har veldig godt humør når hun føler seg trygg og ønsket, men er sårbar for avvisning og opplever det så vondt at hun vegrer seg for å ta initiativ. 

Om venner var i barnehagegarderoben og ga positiv kontakt med en gang gikk levering lett, ble barnet ikke tatt imot eller oversett av andre barn var hun redd for avvisning når hun selv må ta initiativ. 

Nå like etter skolestart har hun ingen godt etablerte vennskap i klassen, og er utrygg på Sfo og frie opplegg og føler seg tryggest i undervisning hvor hun kan følge lærerens opplegg og ikke må utsette seg for å ta kontakt med andre.  

Jeg oppfatter det ikke som sykelig, men som en litt sårbar person som ikke tør å være så frempå sosialt. 

Anonymkode: f2463...c96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...