AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Har en kid som har begynt på skolen nå for ett par uker siden. Har vært vanskelig med levering i bhg det siste året. Grining og «vær så snill ikke forlat meg» blikket nesten hver eneste dag. Hun var klar til å begynne på skolen og snakket positivt om det å begynne på skolen. Så her er vi. Hun nekter bære sekken sin selv, ser på hele jenten at hun er skeptisk, nervøs og utilpass. Alle barna går fint med sekken sin på ryggen og er stolte. Henne må jeg nesten bære (det gjør jeg ikke altså). Hun vil jeg skal følge henne helt inn. Alle de andre barna blir sluppet av bilene og går videre selv. Til og med de som har begynt på skolen for første gang. Første dagen var jo alle foreldre med inn i klasserommet og det gikk kjempefint. Andre dagen var det ikke noen som var med ungene sine inn. Kun levering på område og vær så god ha en fin dag. Er det noe galt med datteren min? Hun vil hest at jeg skal være der lengre med henne, men det kan jeg jo ikke? Det er som sagt ingen andre foreldre å se med førsteklassingene sine. Læreren sier at det går kjempefint når jeg først har gått. Og det gjorde det i bhg også. Var ingen problem med levering tidligere. Kun siste året i bhg og nå skolen. Hva skal vi gjøre? Anonymkode: 93ee5...aa0
Akryl Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 Har hun fått ny skolesekk og nye skolesaker med enehjørning som motiv?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 Du trygger selvsagt barnet ditt og følger henne inn hver dag. Det er ikke vanlig å slippe av førsteklassinger på parkeringen her eller andre steder hvor jeg har hatt barn eller jobbet. Her krever SFO og skolen at foreldrene skal levere dem over til en voksen om morgenen og hente dem inne på basen (evt ute med avkryssing på skjema). Vi har fulgt inn i mange år med barna våre og her hvor vi bor er det vanlig i alle fall de første 2 årene. Anonymkode: 779d2...8de 7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 Hos oss fulgte foreldrene inn i garderoben og var der til de gikk inn i klasserommet i ukesvis, lærerne måtte be oss slute å bli med inn, for det ble trangt og ødela "oppstillingen". Noen få fortsatte etter avtale med lærerne en god stund etter det, de som trengte det. Anonymkode: 8c639...a31 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 Akryl skrev (10 minutter siden): Har hun fått ny skolesekk og nye skolesaker med enehjørning som motiv? Nei 😂 har det noe å si? Anonymkode: 93ee5...aa0
Akryl Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei 😂 har det noe å si? Anonymkode: 93ee5...aa0 Jo, det hjelper med ny skolesekk og nye skrivesaker, blyanter, viskelær. La henne kjøpe det hun liker og hun vil bære det med stolthet.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 Akryl skrev (6 minutter siden): Jo, det hjelper med ny skolesekk og nye skrivesaker, blyanter, viskelær. La henne kjøpe det hun liker og hun vil bære det med stolthet. Hun har allerede valgt ny skolesekk. Og det har vi kjøpt til henne. Men bære den vil hun altså ikke. Så tror nok ikke det er der problemet ligger. Hun virker generelt utrygg. Selv om hun har sekk hun har lyst på Anonymkode: 93ee5...aa0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hos oss fulgte foreldrene inn i garderoben og var der til de gikk inn i klasserommet i ukesvis, lærerne måtte be oss slute å bli med inn, for det ble trangt og ødela "oppstillingen". Noen få fortsatte etter avtale med lærerne en god stund etter det, de som trengte det. Anonymkode: 8c639...a31 Slik er det ikke på skolen her dessverre. Gjør meg ingenting å følge henne inn, men hun vil at jeg skal helst være der hele dagen da er det like greit å gå før de skal inn i klasserommet. Broren hennes var også slik i begynnelsen. Men vokste det fra seg. Anonymkode: 93ee5...aa0 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du trygger selvsagt barnet ditt og følger henne inn hver dag. Det er ikke vanlig å slippe av førsteklassinger på parkeringen her eller andre steder hvor jeg har hatt barn eller jobbet. Her krever SFO og skolen at foreldrene skal levere dem over til en voksen om morgenen og hente dem inne på basen (evt ute med avkryssing på skjema). Vi har fulgt inn i mange år med barna våre og her hvor vi bor er det vanlig i alle fall de første 2 årene. Anonymkode: 779d2...8de Altså, hun vil helst at jeg skal være der lengst mulig. Det hjelper liksom ikke at jeg går inn med henne og så stikker jeg etterpå. Samme problemet har vi også hatt i bhg siste året. Da ville hun plutselig at jeg skulle være der. Det synes jeg er litt rart. Kan man plutselig bli utrygg? Var forberedt på at det kunne bli lignende situasjoner på skolen, men jeg vil ikke være den eneste som følger barnet mitt inn i klasserommet. Ingen andre gjør jo det. Og så går jo det kjempefint når jeg først har gått! Hun får en kjempefin dag og er blid og fornøyd 🤷🏼♀️ Anonymkode: 93ee5...aa0
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #10 Skrevet 23. august 2022 Jeg ville prøvd å møte henne på halvveien. F.eks at fremfor å gå helt frem med henne så går du til porten / hva enn som er halvveis mellom døra og parkeringen og sier at du kan stå å se på mens hun går inn i døra, fo r eksempel. Blir hun levert rett til skolen eller er det sfo først? Min datter var lik, bare at hun mest sannsynlig var nervøs da hun gikk i bhg med typ 10 andre barn og plutselig i en klasse med hele 50 stk, så ble stor overgang til nytt sted og alt. Måtte følge inn og var klengete. Endte opp med at vi fikk litt god kontakt med sfo-arbeiderne og lærerne (de hun likte best) som i blant kunne møte henne, så vinket de hade. Har hun noen venner der? Anonymkode: 8a23e...2b0
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #11 Skrevet 23. august 2022 Hun er utrygg, noe som er helt normalt når man starter et helt nytt sted. Gi henne tid, varme og forståelse så vil det gå seg til. Gi henne det hun trenger av det du kan gi, snakk med henne om følelsene hun har. Vær oppmerksom på om det er noe spesielt som gjør henne utrygg, mest sannsynlig er det hele den nye situasjonen. Høsten i 1. klasse er kjempevanskelig for mange, og det er ikke rart. Snakk med læreren om det blir veldig vanskelig, dette er de utdannet til og kan masse om. Anonymkode: e188d...b3a 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #12 Skrevet 23. august 2022 Kan hun være på Sfo først, så hun kommer litt «inn» i lek før skoledagen begynner? Min sønn synes det var flaut å ha sekken på ryggen og ville jeg skulle bære den, så jeg gjorde vel det en viss tid. Samtidig som jeg fortalte han at det er vel mer flaut at jeg bærer sekken - se rundt deg, hva gjør de andre barna (som selvfølgelig bar sekken sin selv.) Ellers ble de aller fleste fulgt og levert på Sfo her de første ukene, og jeg måtte ofte også bli med inn for å hjelpe han og finne noen å leke/være med. Det går over… 😊 Anonymkode: 754f4...1c1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #13 Skrevet 23. august 2022 Hun fortjener ikke å bli sammenlignet med andre barn. Det kommer det ingenting godt ut av. De fleste voksne liker heller ikke å bli sammenlignet for så å «ikke være bra nok». Det er din jobb å gjøre barnet trygt, så hvis det betyr å følge henne inn en periode, så gjør du det. Anonymkode: 0b9c0...dd0
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #15 Skrevet 23. august 2022 57 minutter siden, WhisperingWind said: Begynte ikke skolen i går? Flere steder i landet begynte den for en uke siden. Anonymkode: 43628...09d
Hactar Skrevet 23. august 2022 #16 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Slik er det ikke på skolen her dessverre. Gjør meg ingenting å følge henne inn, men hun vil at jeg skal helst være der hele dagen da er det like greit å gå før de skal inn i klasserommet. Broren hennes var også slik i begynnelsen. Men vokste det fra seg. Anonymkode: 93ee5...aa0 Dette går seg nok til. Det er en del barn som trenger å følges en god stund, før det løsner. Her er det en del foreldre som følger, og så går når det ringer inn. Jeg tenker det viktigste er at dere avtaler på forhånd hvor lenge du blir, og så gjør du det likt hver dag. Så slipper hun å ha ambivalensen ved å føle på om hun er så utrygg at hun skal prøve å få deg til å bli litt lenger. Hvis lærerne sier det går fint når du er gått, er det nok mest det å komme i gang som er vanskelig. Det er ikke så uvanlig.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #17 Skrevet 23. august 2022 WhisperingWind skrev (1 time siden): Begynte ikke skolen i går? Nei forige onsdag begynte den her Anonymkode: 7c1a9...f26
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #18 Skrevet 23. august 2022 Ts her! Tusen takk for alle gode råd og innspill, setter så urolig pris på dette! Det er klart jeg trygger henne så godt jeg kan, vi har laget oss en fast rutine ved levering, som vi følger hver dag i en uke nå. Går faktisk bedre, men hun jeg må være der en liten 5 min før hun er klar. Det er rundt 50 andre barn på lekeplassen på skoleområdet der når vi kommer, ingen SFO på morgenen på oss. Det er mange lyder, løping og mye støy. Merker hun stivner helt av dette og må holde meg i hånden til vi finner en voksen vi stoler på, da overleverer jeg til den voksne og det går kjempefint 😅ingen grining nå lenger faktisk. Men dette har vi hatt store utfordringer med i bhg også! Og der var det faktisk kun de hun kjente men stivnet likevel helt da hun hørte andre barn leke og lage lyd. Da snudde hun i døren og hang på meg til én voksen uten barn kom ut til oss og det ble litt roligere. Kanskje hun er for sensitiv på lyder? At det gjør henne utrygg? Husker vi skulle på kino en gang, da holdt hun seg for ørene i begynnelsen og ville helst ut igjen. Hun har masse venner på skolen Anonymkode: 93ee5...aa0
Gjest WhisperingWind Skrevet 23. august 2022 #19 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Flere steder i landet begynte den for en uke siden. Anonymkode: 43628...09d Åh😅 Bare Oslo som hadde treg start😜
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #20 Skrevet 23. august 2022 Snakker dere skolen aktivt opp foran henne? Hvor gøy det er på skole og hvor gode minner dere har? Har dere snakket med de andre foreldrene i klassen for å skape noen relasjoner, så hun kan hjelpes litt gang sosialt? Anonymkode: 10a03...1fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå