Gjest HB Skrevet 24. november 2005 #21 Skrevet 24. november 2005 Ja, det var komplisert! Hva var så komplisert? Hilsen Lille meg
Gjest Gjesta Skrevet 24. november 2005 #22 Skrevet 24. november 2005 Tror ikke det er så uvanlig å kalle besteforeldre med ulike navn: De jeg kommer på i farta: Farmor og Besten Mimmi og Besta (!) Mormor og Besten Mimmi og Morfar Mommo og Morfar Dette er ikke skilte besteforeldre...
Gjest klart som blekk Skrevet 24. november 2005 #23 Skrevet 24. november 2005 Når et par blir gravide, er da de som bestemmer hvem av foreldreparene som eventuelt blir kallende besteforeldre? Mormor, morfar, farmor og farfar sier seg jo selv. Men veldig mange bruker bestemor og bestefar på ett av parene. (evt. på begge, men det synes jeg er tungvint, for da må en føye på "i oslo" f.eks. hvis det er der de bor) Diskuterte dere med deres foreldre hvilken tittel de ønsket? Det kan virke som at besteforeldre er gull-tittelen. ?? ← Bestemor og bestefar hos oss er fars foreldre, det er de ungene har mest og best kontakt med. Mine foreldre er mormor og morfar. Da jeg var liten hadde jeg en bestemor og en bestefar (mors mor og stefar - ble aldri kjent med den riktige faren) og tre farmødre og en farfar. Noget forvirret? Fars mor og far ble ikke gift med hverandre. Fars mor ble gift med en annen og det var ikke en bestefartype så han brukte vi kun fornavnet på. Far hadde en fostermor som også ble kalt farmor, og så var farfar gift med en dame som vi også kalte farmor (han var ugift da min far ble laget). Jeg var ikke forvirret, syntes dette var helt forståelig, men det syntes ikke omgivelsene.
Gjest Gjesta Skrevet 24. november 2005 #24 Skrevet 24. november 2005 Jge vet om noen som har en "mormor og besten", men jeg kjenner bare dette EN plass, så derfor tror jeg mine foreldre er litt uvanlige i så måte. ← Malama: Enten er vi søskenbarn, eller så er denne varianten vanligere enn du aner. Jeg hadde Mormor og Besten. Antakelig fordi Besta var opptatt da jeg, eldste barnebarn, ble født. Besta var nemlig Besten si (morfars) mor. På den andre sida var det Farmor og Farfar. De hadde vi for øvrig et atskillig fjernere forhold til enn Mormor og Besten. Da jeg fikk barn valgte besteforeldra sine titler sjøl: Østpå var det helt klart at Bestemor og Bestafar var tittelen, og vestpå var Besta og Besten like sjølklare. Mormor var for øvrig "opptatt" på samme måte som Besta var da jeg var liten. Det er rart med det, men enkelte mennesker fyller disse titlene så fullkomment at de blir hengende ved dem som om de var navn. Etter hvert har Pappa endra sin tittel fra Besten til Beppen. Svigerforeldrene mine kaller seg Bestemor og Bestefar i forhold til mine barn, men i forhold til de yngste barnebarna er de Farmor og Farfar, og legger stor vekt på at de slettes ikke er noen Bestemor og Bestefar. Jeg velger å se bort ifra fenomenet, men må tilstå at måten de sier det på gir meg en ekkel smak i munnen. det er liksom greit å være besteforeldre til våre, men for de yngste er ikke det bra nok. Der er de FAR-foreldre, (noe de for øvrig også er for våre, men å bli kalt det, nei det er en annen sak...) og det passer de på å fremheve så ofte og så tydelig som de bare kan.
Gjest Varg-Menja Skrevet 24. november 2005 #25 Skrevet 24. november 2005 Jeg har vokst opp med 2xbestemor og bestefar som bodde under 15 minutters kjøring unna og det var ikke forvirrende. Man bestemmer vel dette i fellesskap, vil jeg tro, både foreldrene og besteforeldrene vil snakke til ungen og påvirke hva de sier. For oss hadde det nok blitt at mine foreldre hadde blitt bestemor og bestefar, siden det er vanlig på vår dialekt, mens samboers foreldre hadde blitt farmor og farfar, siden det er det de bruker i hans familie fra før av.
Gjest Hippopotamus Skrevet 24. november 2005 #26 Skrevet 24. november 2005 (endret) Jeg er oppvokst med to "bestemor" og to "bestefar" (som faktisk bodde bare hundre meter fra hverandre), og har aldri oplevd dette som forvirrende på noen måte. Hvorfor skulle det være det? Dersom det var nødvendig å skille, ble det "bestemor Marit" og bestemor Elin" osv, men som oftest forstår man da hvem det er snakk om utifra settingen? Det eneste jeg kan komme på som jeg syntes var problematisk, var julegavemerkelapper hvor det var liten plass til å skrive med stor og "klønete" barneskrift Forøvrig er jeg da også oppvokst med minst fire "Ole" og tre "Wenche" i nærmeste omgangskrets, og tre "Kenneth" i klassa på barneskolen, uten at det heller har vært noe problem noen gang. Endret 24. november 2005 av milla76
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #27 Skrevet 24. november 2005 Kusinen min sier "mormor og beste" om sine "morforeldre". Min morfar døde da manna var ung jente, så han hadde jeg aldri noe navn på. Som eldste barnebarn ble det jeg som "døpte" mormor; og det ble Bobbo. Farfar døde da jeg var liten, jeg er tredje eldst på pappas side av barnebarna, så der var det eldste fetteren min som døpte farmor, hun kalles Bestemamma. Om fetter døpte farfar for noe vet jeg ikke, men når vi snakker om han sier vi vel navnet hans eller farfar tror jeg...
Gjest Hilde Skrevet 24. november 2005 #28 Skrevet 24. november 2005 Hos oss har det alltid vært mormor/morfar og farmor/farfar. Det samme sier ungene mine. Bestemor og bestefar høres veldig gammelt ut og passer ikke helt på dagens besteforeldre som er mye mer ungdommelige enn hva mine besteforeldre var.
Vimsevips Skrevet 24. november 2005 #29 Skrevet 24. november 2005 Besteforeldrene bestemmer selv sin tittel. Hos oss har det resultert i Farmor og Farfar, og Mormor og Bestefar. Farmor og Farfar fordi de syntes det var gjevest. Mormor og Bestefar fordi de likte det best, de er ikke skilt, men foretrekker forskjellige titler
LilleBille Skrevet 24. november 2005 #30 Skrevet 24. november 2005 Bestefreldrene bestemmer da det selv - om ikke barnebarna døper dem når de blir gamle nopk til å snakke. Vi har vært vant til farmor og besten (farmor syntes det hørtes så gammelt ut med å være bestemor -men angret senere da hun ble mormor også) Har også hatt mormor og Motta (første barnebarn bestemte - og alle - også stebarnebarn kalte ham det). (Har nieser og nevøer som har mormor og besten og bestemor og farfar - da blir det jo litt forvirrende - når ikke "besteforeldrene" hører sammen) Til og med i barnehagen der barna gikk kalte de ham motta - det ble mer et egennavn - alle de andre besteforeldrene var morfar til Per og farfar til Lars osv. - men Motta - var bare Motta (vi hadde riktignok en Grandad også - men de var de to eneste som "het" det)
Gjest Turi Skrevet 24. november 2005 #31 Skrevet 24. november 2005 Det er vel først og fremst besteforeldrene selv som bestemmer, men det bør jo gjerne snakkes om med foreldreparet syns jeg, for som mange av dere sier her har man ulike assosiasjoner, og man vil kanskje ikke at barna skal kalle en besteforelder noe en selv har feil assosiasjoner til? Hos oss ble det mormor/morfar - farmor/farfar på biologiske besteforeldre og bestemor på ikke-bio. Jeg ville helst brukt "bestemors" navn på henne, men det var viktig for henne å bli bestemor og for meg spiller det tross alt ikke så stor rolle... Tror mormor /farmor varianten blir mer vanlig fremover i neste generasjon, for det er jo den eneste benevnelsen som "garanterer"/signaliserer en biologisk tilknytning til de søte små.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #32 Skrevet 24. november 2005 Jeg føler det helt omvendt. Mormor er en eldgammel, svakelig, hvithåret dame, mens bestemor er yngre, sprekere og mer aktiv. ← :grine2: :grine2: :grine2: :grine2: jada, ble mormor som 35 åring. Ikke gammel og gråhåret,men med siste mote og svært sveisen dame. bestemødre var bestemødre før i tiden.Ikke nå. Følger du ikke med?
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #33 Skrevet 25. november 2005 Jeg trodde det var vanlig at barna døpte besteforeldrene selv når de ble gamle nok til å snakke. Mine foreldre er mumme og muffe for mine barn, og min eks foreldre "heter" mor og far. Slik har det vært bestandig føler jeg. Før barna snakke husker jeg ikke.
Annie Skrevet 25. november 2005 #34 Skrevet 25. november 2005 Pappa ville være bestefar. Mamma mormor. De bestemte det selv.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #35 Skrevet 25. november 2005 Vi ble enige med våre foreldre og imøtekom ønsker.. Min far ville gjerne være "goffa" (det heter det der jeg kommer fra) og da ble han det - og min mor ble da "gommo" (som er bestemorvarianten til "goffa"). Min manns foreldre heter farmor og farfar. Det bare ble slik.
Pasha Skrevet 25. november 2005 #36 Skrevet 25. november 2005 Hos meg har det vært Mormor og Beste (farmor) (har aldri hatt noen bestefar/farfar..da de døde før jeg ble født) Vet ikke helt hva vi ender opp med den gangen det skjer... ..blir jo litt opp til hva barnet etterhvert kaller dem også (grunnen til at det ble beste var vel at min storebror ikke greite å si bestemor tenker jeg) man må vel bar se ann hva som faller seg naturlig den gangen det blir aktuelt
Lula Skrevet 25. november 2005 #37 Skrevet 25. november 2005 Her har besteforeldrene fått velge selv (selvsagt!). Det spiller liten rolle for oss hva de ulike besteforeldrene kaller seg. Det er viktigere at de har en "tittel" de selv trives med. I de fleste tilfeller kommer vel dette naturlig også? De fleste har jo en "tradisjon" i familien for hva de kaller besteforeldrene, så da gir det seg liksom selv. I min familie er det morfar, farfar varianten som gjelder, så da er min far morfar til småen. På mannen side heter de bestemor og bestefar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå